چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مناظره انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پروتکل های بهداشتی وارد گزینه های صلاحیت شد

استاندار قزوین گفت: کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا که برای تبلیغات اقدام به تشکیل دورهمی‌ها و تجمعات اجتماعی در شرایط کرونایی نمایند، صلاحیت آن‌ها مجددا بررسی و با آن‌ها برخورد خواهد شد. هدایت الله جمالی پور در ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا افزود: کاندیداهایی که اقدام به اهدای هدایا، شام و ناهار و پک‌های تبلیغاتی نمایند؛ براساس قانون به جرم خرید رای تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. وی در ادامه به گزارش‌های تخلفاتی برخی واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها اشاره کرد و یادآورشد: بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، در صورت مشاهده تخلف و عدم رعایت ظرفیت ۳۰ درصدی که در جلسات ستاد کرونا معین شده، آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد. استاندار قزوین گفت: متاسفانه در حال حاضر نگرانی‌هایی در خصوص کرونای هندی وجو دارد که در صورت مدیریت صحیح و برنامه ریزی‌های مدون می‌توان از بحران جلوگیری کرد. وی به واکسیناسیون شهروندان بالای ۵۰ سال اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود واکسیناسیون این افراد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به اتمام برسد. به گفته جمالی پور در زمان حاضر پیشگیری و مهار ویروس کرونا مهمترین هدف در استان قزوین است که با همکاری مردم امکان پذیر می‌باشد. استاندار قزوین گفت که در پیک چهارم کرونا این استان روزهای سختی را گذراند و امروز باید با جدیت و دقت بیشتر وضعیت این بیماری به نحو احسن مدیریت شود تا از ورود قزوین به پیک پنجم، جلوگیری شود. جمالی پور با تاکید بر اینکه هیچ علاقه‌ای به تعطیلی واحدهای صنفی نداریم، اظهار داشت: از مشکلات معیشتی اصناف استان قزوین باخبر هستیم و امیدواریم این قشر فرصت‌هایی را که ستاد مقابله با کرونا استان در اختیارشان قرار داده، به تهدید تبدیل نکنند. استاندار قزوین از کمک‌ها و حمایت‌های سپاه استان قزوین و قرار گاه شهید سلیمانی در کنترل ویروس کرونا قدردانی کرد و گفت: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا زحمات زیادی کشیده شده است که حفاظت از صیانت‌ها هنر است. وی به آغاز فصل تابستان و افزایش مصرف برق اشاره کرد و افزود: کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش تولید برق شده و امکان قطع برق شهروندان در صورت عدم رعایت مصرف نیز دور از انتظار نخواهد بود و توصیه می‌شود از قطع برق مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلیه درمانگاه جلوگیری شود.

منبع:شبکه خبر

صدا و سیما برای نامزدها قرعه انداخت

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، اظهار کرد: اگر این بررسی‌ها تا پایان پنج روز دوم ادامه یابد، زمان اولیه آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان خواهد بود که اواخر این هفته است وی به فراخوان برخی داوطلبان ریاست جمهوری برای مناظره با رقبای شان اشاره و تاکید کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قطعا این اقدامات را رصد و بر آن نظارت می‌کند. عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری،یادآورشد: در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتاً قید شده که فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از زمان اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات ادامه دارد. قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: تا پیش از این موعد قانونی، هرگونه فعالیت انتخاباتی، تحت قانون انتخابات؛ ذیل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی می‌شود و این کمیسیون، مسئول قانونی بررسی این موضوع است. وی به جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تا به حال دو جلسه این کمیسیون در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است.

منبع:مهر

افشار به انصرافی ها پیوست

علیرضا افشار داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دیدار امروز با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و تقدیم ۵۰ برنامه ملی و تحول‌آفرین به رهبر معظم انقلاب و دولت انقلابی آینده، طی صدور بیانیه‌ای با حمایت از آیت‌الله رئیسی از انتخابات ریاست‌جمهوری کنارگیری کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است: بسمه تعالی امروز عرصه سیاسی همچون دوران دفاع مقدس به نیروهای با بصیرت و مجاهدی نیاز دارد تا ضمن تحکیم جبهه انقلاب بتوانند دشمنان را در توطئه‌های خود برای نفوذ جریانی در هیات حاکمه نظام اسلامی ناکام سازند. اینجانب در ابتدای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با صدور بیانیه­‌ای از همه نامزدهای جبهه انقلاب دعوت کردم تا با رعایت منشور اخلاقی انتخابات و کنار رفتن به نفع نامزدی که از اقبال مردمی بیشتری برخوردار است و همکاری با وی به وحدت این جبهه و روی کار آمدن دولتی انقلابی و جهادی کمک کنند. اکنون که آیت‌الله رئیسی با قرار گرفتن در صدر همه نظرسنجی‌ها و داشتن صلاحیت‌های مدیریتی برتر و الگو بودن در تواضع، ساده‌زیستی و مردم‌داری نوید شکل‌گیری دولتی کارآمد برای رفع مشکلات مردم، در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت عمومی و دیپلماسی فعال می‌دهد، وظیفه خود می‌دانم ایشان را همراهی و مساعدت نمایم. لذا با تقدیم ۵۰ برنامه ملی تحول‌آفرین در همه عرصه‌ها که محصول تجارب گذشته و جلسات متعدد کارشناسی هستند به محضر مقام معظم رهبری و دولت انقلابی آینده، انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.

منبع:تسنیم

سه شنبه روز طلایی شورای نگهبان شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از نشست امروز این شورا در خصوص روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران، گفت: برخی از آقایان به شورای نگهبان مراجعه کردند و برخی دیگر به صورت مکتوب مطالبی را اضافه کردند. وی افزود: طبیعتا ما باید طبق قانون اگر نکته‌ای برای خود دارای ابهام می‌بینیم و یا مطلبی هست که فرد ثبت نام کننده لازم می‌بیند توضیح دهد باید با اعضا صحبت کند. سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما در طول هفته گذشته به همراه اعضای شورای نگهبان ملاقات‌هایی داشتیم و همچنین به صورت مکتوب مطالبی را دریافت کردیم که در جلسات شورای نگبهان هم مطرح شده است. وی در ادامه با اعلام اینکه نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری سه شنبه اعلام می‌شود، گفت: خوشبختانه این دور با توجه به توضیحی که داده شده بود عموما کاندیداها برنامه‌های خود را ارسال کرده بودند، و برنامه‌ها هم موثر بود. برنامه‌هایی که خودم دیدم و یا به اعضا ارائه کردیم، آقایان بر اساس همان برنامه‌ها اعلام نظر کرده بودند.

منبع:فارس

اساتید و هیات های علمی از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی پشیبانی کردند

۵ هزار نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای از آیت الله رئیسی حمایت کردند. ایروان مسعودی‌اصل رئیس کانون اساتید و دانشگاهیان شورای ائتلاف با اعلام این خبر گفت: دانشگاهیان و چهره‌های علمی شناخت جامع و دقیق از مسائل و مشکلات کشور دارند و با شناخت عوامل آنها، روی راه‌های برون رفت از مشکلات به صورت مستمر کار می کنند. وی افزود: شاید میان اقشار مختلف جامعه به سبب نوع فعالیت و حرفه‌ای که دارند بیش از دیگران مجال فکر و اندیشه داشته باشند، بنابراین دیدگاه و نظرات آنها قابل توجه خواهد بود. رئیس کانون اساتید و دانشگاهیان شورای ائتلاف اظهار داشت: وقتی شاهد این هستیم که بیش از ۵ هزار نفر از نخبگان و دانشگاهیان از یک کاندیدا حمایت می کنند و جهت گیری و بینش او را مطابق با روش های حل مسائل کشور می دانند، این اعلام عمومی به نوعی دعوت از مردم است برای اینکه با نظرات طیف دانشگاهی کشور آشنا شوند. مسعودی با اشاره به اینکه ۵ هزار نفر از اعضای هئیت علمی دانشگاه ها این بیانیه را امضاء کرده اند، گفت: این بیانیه فقط حمایت از یک شخص نیست بلکه مسئله مهم و اساسی، حمایت از رویکردها، جهت گیری ها و نوع نگاه به مسائلی است که از سوی آیت الله رئیسی مطرح شده است از این رو سعی کردیم با اعلام عمومی آن برای یافتن انتخاب و رویکرد درست مردم در انتخابات نقش خود را ایفاء کنیم. وی دانشگاهیان و اساتید را گروه های پیشران و مرجع جامعه خواند و با بیان اینکه اگر آنها نقش آفرینی و فعالیت های خود را به نحو مطلوب انجام دهندجامعه هم خطاهای کمتری خواهد داشت، اظهار داشت: پیش از این دانشگاهیان بر حضور کاندیداهایی که از بیشترین ویژگی هایی که مقام معظم رهبری بیان کرده بودند تاکید می کردند، اکنون که ثبت نام ها انجام شده است بعضی از افرادی که وارد عرصه انتخابات شده اند از این ویژگی ها برخوردار هستند اما ما به عنوان بخشی از جامعه دانشگاهی دیدگاه و نظر خود را در این باره اعلام کرده ایم. رئیس کانون اساتید و دانشگاهیان شورای ائتلاف با اعلام اینکه گزینه اصلح ما در انتخابات آیت الله رئیسی است، گفت: مبنای این حمایت کارشناسی و براساس انتخاب رویکردها و برنامه هایی است که در نظر گرفته شده است.

منبع:فارس

نیک بین به جبهه انقلاب هشدار داد

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو و الزامات حرکت نیروهای جبهه انقلاب در این رقابت، اظهار داشت:‌ وحدت، رمز پیروزی همه جریان‌ها و افتراق و پراکندگی نیز عامل شکست همه جریان‌های سیاسی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه سیاست کلی جریان‌های انقلابی در انتخابات باید مبتنی بر کنار گذاشتن اختلاف نظرها و مدیریت اختلافات باشد،‌ تصریح کرد: وحدت باید بر پایه اصول و آرمان‌های انقلاب باشد، لذا همه افرادی که در مسیر ریاست جمهوری نامزد شده‌اند، باید اصل وحدت و وفاق را سرلوحه قرار داده و در عین حال، همه نامزدهای احراز صلاحیت شده باید در جریان مناظره‌ها تا آخر در صحنه حاضر باشند و لحظه آخر به نفع فرد شاخص کنار بروند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وحدت نباید منجر به باج‌خواهی افراد از یکدیگر شود، گفت: برخی حاضرند وحدت کنند، اما در قبال معامله! وحدت با معامله و بده بستان فرق می‌کند، هر چند متأسفانه برخی این نگاه را دارند. نیک‌بین تأکید کرد: با توجه به شرایط امروز کشور و مشکلاتی که مردم دارند، همه نامزدهای حاضر در صحنه باید حول محور گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن وحدت داشته باشند تا زمینه روی کار آمدن یک دولت جوان حزب‌اللهی فراهم شود. اگر درست و هوشمندانه تبلیغ شود، «رئیسی» پیروز انتخابات خواهد شدوی تصریح کرد:‌ اگر در روند انتخابات به خوبی اجماع کنیم و تبلیغ هوشمندانه و درستی انجام شود، قطعا آقای رئیسی به عنوان نامزد جریان انتخابات پیروز انقلاب خواهد شد. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، تبلیغ درست و هوشمندانه را به معنای تشریح کارنامه و عملکرد نامزدها و نیز برنامه‌های آنها برای حل مشکلات مردم دانست و تأکید کرد: این تبلیغ باید با صداقت و شفافیت همراه باشد. نیک‌بین، همچنین در واکنش به ثبت‌نام چهره‌هایی همچون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و برخی چهره‌های اقتصادی دولت روحانی در انتخابات اظهار داشت:‌ نگرانی بابت تکرار دولت روحانی و شکل‌گیری دولت سوم وی واقعی است و نباید هیچ وقت ترفندهای رقیب را دست کم گرفت. وی ادامه داد: این چهره‌های آشنا و ناآشنا که تا به حال می‌گفتند رئیس‌جمهور اختیاری ندارد و تدارکاتچی است، حالا برای این سمت تدارکات‌چی صف کشیده‌اند، در حالی که اگر به دنبال بهبود وضعیت مردم هستند باید بدانند که خودشان عامل شکل‌گیری وضع موجود هستند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در واقع، این افراد مدعی هستند که می‌خواهند مردم را از وضعیتی نجات دهند که خودشان مسبب آن بوده‌اند و این یک تناقض وقیحانه است. نیک‌بین تأکید کرد: در چنین شرایطی، افشاگری رفتار و کارنامه این افراد بر مبنای حق و انصاف، وظیفه جریان انقلابی است.

منبع:فارس

نشست خبری قاضی‌زاده هاشمی لغو شد

نشست خبری سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل این خبرگزاری برگزار شود، لغو شد. علت لغو این نشست،‌ احترام به نظر شورای نگهبان مبنی بر منع هر گونه فعالیت انتخاباتی پیش از اعلام اسلامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری از سوی این شورا عنوان شده است.

منبع:فارس

نامی پیشنهاد دولت نظامی داد

داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه امروز مردم ما بسیار بیشتر از اینکه به نبود مرغ اعتراض داشته باشند به تبعیض اعتراض دارند، ااظهار کرد: اگر مرغ برای همه نباشد مرد هم زیاد اعتراض ندارند ما اگر یک عده مرغ بخورد و یک عده نخورند، مردم به این اعتراض خواهند کرد؛ اعتراض مردم ما به دولت‌ها به خاطر تبعیضی است که حس می‌کنند. سرتیپ محمدحسن نامی تا پیش از حضوری شش‌ماهه در قامت آخرین وزیر ارتباطات دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، در مجموعه نیروهای مسلح فعال بود که هم تجربه حضور در کره شمالی به عنوان نماینده ارتش جمهوری اسلامی را به کارنامه‌اش اضافه کرد و هم مدتی سمت معاونت اطلاعات ستاد مشترک ارتش را به دوش او گذاشت. اما با تشکیل «دولت مهروزی» و انتخاب مصطفی محمدنجار به عنوان وزیر دفاع، نامی هم روانه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح شد و ریاست آن را تا سال ۱۳۹۱ در اختیار گرفت. از ۱۸ بهمن ۹۱ نیز ردای وزارت پوشید و تا پایان دولت دهم در این مسند ماند. او جزء معدود چهره‌هایی بود که از پس همکاری هشت‌ساله با محمود احمدی‌نژاد و کابینه پررفت‌وآمدش برآمد. با گذشت آن هشت‌سال و روی‌ کار آمدن دولت‌های اول و دوم حسن روحانی از نامی، کمتر نامی به میان آمد تا اینکه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور در ستاد انتخابات کشور تصمیم به نام‌نویسی برای رقابت‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. با او در این گفت‌وگو از علل ناکارآمدی دولت‌های گذشته، راهکارهای پیشنهادی‌اش برای عبور از این ناکارآمدی‌ها و ایده شکل‌گیری «دولت نظامی» پرسیدیم. معاون اطلاعات اسبق ستاد مشترک ارتش در سخنانش تاکید می‌کند که شکل‌گیری دولت نظامی به دلیل «روحیه نظم‌گرایی» در وجود نظامیان موجب انجام‌شدن امور در زمان و ساعت مقرر خود می‌شود و در یک کلام «نظم در اجرای قانون» را محقق می‌کند. اگر از او بپرسید یک «نظامی» فارغ از روحیه و ذائقه‌اش، چه راهکار عملی متفاوتی از دیگر کاندیداها برای پیشبرد این امر و سایر امور دارد، می‌گوید: «حتماً می‌دانید نظامیان در تعامل و گفت‌وگو و هماهنگ‌کردن دیگران برای اجرای امور و حرکت جدی آنان با خودشان موفق بوده‌اند و این در وجودشان است، چون بارها و بارها یک حرکت در نظامی‌گری انجام می‌شود تا در وجود افراد ملکه ذهن شود.» توضیحاتی که شاید معنایش این باشد که آنچه کاندیدایی نظامی را از مابقی مجزا می‌کند نه صرف ارائه برنامه جدید یا داشتن ایده خاص بلکه بهره‌گیری از «توان فردی» و اتکای وی به «شخصیت خویش» است. سرتیپ نامی در این گفت‌وگو البته تأکید می‌کند که «شرایط خاص» امروز تشکیل یک دولت نظامی را طلب می‌کند و از همین منظر معتقد است حتی یک دوره چهارساله هم برای این منظور کافی است. 

منبع:ایسنا

حسینی برای فضای انتخابات محور تعیین کرد

نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فضای انتخابات در حال حاضر حول محور علی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی می‌چرخد، گفت که برخی سعی می‌کنند قطب سوم جهانگیری را ایجاد کنند. مصطفی رضا حسینی اظهار کرد: حضور پررنگ تعداد زیادی از افراد در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری شور و حال جدیدی را در این فضا ایجاد کرد و به نظر می‌رسد کم کم از آن سردی گذشته خبری نباشد. ان‌شاءالله با بررسی‌های شورای نگهبان در مهلت مقرر و اعلام اسامی نامزدهای نهایی هم وارد فاز بعدی این شور و نشاط خواهیم شد. وی ادامه داد: نکاتی در این میان وجود دارد که مردم را نگران کرده و من می‌خواهم آن را بیان کنم اگر چه ممکن است بیانش به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید ولی واقعیتی است که در جامعه وجود دارد و اگر به آن توجه نشود می‌تواند به انتخابات و حضور مردم لطمه وارد کند. یکی از این نکات این است که آوردن انتخاب کنندگان یا مردم پای صندوق‌های رای نیاز به ایجاد انگیزه دارد و برای ایجاد انگیزه باید سلایق مختلف حضور داشته باشند تا اینجا و در مرحله‌ی ثبت نام کاندیداها تقریبا همه نوع سلیقه سیاسی وجود دارد. اما تیم یکی از کاندیداها فیلم و تبلیغاتی را شروع کرده که چنین تداعی می‌کند که از همین حالا برنده انتخابات هستند. مردم از این احساس خطر می‌کنند و این بسیار خطرناک است. حالا این که خودشان این را مطرح می‌کنند یا کسان دیگری بر این طبل می‌کوبند در هر صورت برای کشور، نظام و دموکراسی خطرناک است که مدام بگویند این فرد برنده انتخابات است زیرا معنایش این می‌شود که آمدن دیگران معنایی ندارد یا خدایی نکرده بحث مهندسی انتخابات مطرح خواهد شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که یکی از کاندیداها برخی نهادهای حاکمیتی را دراختیار دارند، اضافه کرد: مردم نسبت به همه حرکت‌های نامزدها آگاهند و آن را مورد تحلیل قرار می‌دهند. این‌که مجلس برای یک کاندیدا بسیج شود و رای جمع کند خطای استراتژیک مجلس است. دعوت از یک کاندیدای خاص ظلم به مجلس است و شأن و جایگاه مجلس و در راس امور بودن آن را خدشه‌دار می‌کند حتی می‌تواند این زمزمه را مطرح کند که مجلس از الان وکیل‌الدوله شده. همین حالا که قوه مجریه و دولت زیر نظر نگاه نظارتی مجلس هستند باز هم بعضی وقت‌ها از معیار خارج می‌شوند و ما نمی‌توانیم بر آنها نظارت کنیم و یا وظایف قانونی‌مان را در مقابل آنها انجام دهیم چه رسد به این‌که یکسری نمایندگان جلسه می‌گیرند هماهنگی و برنامه ریزی می‌کنند و کاندیدا دعوت می‌کنند. با این روش این مجلس باید دست بسته در خدمت آن رییس جمهور باشد. این ظلم به قانون اساسی و مردمی است که نماینده انتخاب کرده‌اند و باید از این کار پرهیز شود. بلکه فضای عادلانه‌ای برای همه نامزدها ایجاد شود. رضاحسینی با بیان این‌که علی‌رغم تاکیدات رهبری و دین اسلام مبنی بر پرهیز از تخریب و بداخلاقی‌ها، تخریب‌هایی علیه یک کاندیدا اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این موارد در کشور ما همواره نتیجه عکس داده است مردم ما فهیم هستند و این چیزها را خوب متوجه می‌شوند. نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فضای انتخابات در حال حاضر حول محور لاریجانی و رئیسی می‌چرخد، گفت: تحلیل‌های مختلف این است که دو قطب ایجاد شده برخی هم سعی می‌کنند قطب سومی را به نام جهانگیری ایجاد کنند که شاید برداشت سیاسی باشد یا شاید ایجاد شرایط مناسب برای حضور پررنگ‌تر مردم، در هر صورت فعلا انتخابات حول محور این دو نفر است. وی یادآور شد: مجموعه تیم آقای لاریجانی و کسانی که علاقه‌مند به ریاست جمهوری ایشان هستند بسیار عاقل، متین و صبور کار  را براساس قانون و منطق دنبال می‌کنند اینها تعداد زیادی هستند که آرام هستند و هیاهو ندارند، زیرا ایشان خودش شخصیت مقبول، متعادل و با فکر و اندیشه‌ای است و اگر همین رویه جلو برود ان‌شاءالله با رسمی شدن ایام تبلیغات و شروع مناظره‌ها شاهد این شور و شعف خواهیم بود و شاید آنچه اکنون خیلی‌ها تصور می‌کنند رخ ندهد و اتفاقات دیگری رقم بخورد.

منبع:ایسنا

"اثرانگشت" انتخابات، الکترونیکی شد

 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برخی الزامات در رعایت پروتکل‌های ضد کرونا در انتخابات پیش رو را تشریح کرد. مهندس فرهادی درباره روند نظارتی بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: قرار شد تا جزئیات پروتکل‌های بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ تا دو روز آینده توسط وزارت بهداشت ابلاغ شود. مدتها قبل از ثبت‌نام کاندیدها ما با وزارت کشور برای نوشتن ضوابط تعامل داشتیم و کل بازرسان ما در روزهای انتخابات بر محل‌های رای‌گیری نظارت خواهند داشت و کمیته‌های استانی و شهرستانی ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگی لازم را دارند و جانمایی‌ها بر این اساس انجام خواهد شد. وی افزود: قرار ما این است که جانمایی صندوق‌ها مشترکا با نظر ما و وزارت کشور انجام شود. تاکید ما این است که صندوق‌های رای‌گیری در فضای باز قرار گیرد و در حوزه‌های انتخابی افراد بالای ۶۰ و ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای  به کارگیری نشوند. فرهادی افزود: همچنین تا جایی که ممکن است باید اقداماتی که مربوط به تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک درآید. چون پیش‌بینی می‌شود ساعات زیادی صندوق‌ها و حوزه‌ها درگیر رای‌گیری باشند مورد بعدی که توسط همکاران من نظارت می‌شود، آب و غذای کارکنان است. فرهادی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک هنگام حضور در محل رای‌گیری اظهار کرد: در مورد اینکه آیا در محل رای‌گیری به افرادی که بدون ماسک مراجعه کرده‌اند ماسک ارائه می‌شود یا خیر، متولی مربوطه یعنی وزارت کشور باید نظر دهد ما در مورد انتخابات میان دوره‌ای مجلس پیشنهاد این کار را دادیم و برای این انتخابات هم پیگیر موضوع هستیم. در عین حال از کسانی که می‌خواهند رای دهند می‌خواهیم که همراه با خود نبرند( کودکان و خردسالان) و لوازم تحریر شخصی برای رای دادن با خود بیاورند. وی در ادامه، گفت: با تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد کارناوال انتخاباتی و تجمعات متراکم در فضای سرپوشیده ممنوع است. سخنرانی کاندیداها در فضای باز با رعایت پروتکل‌ها و فاصله فیزیکی مانعی ندارد. البته از کاندیداها می‌خواهیم تبلیغات خود را به سمت فضای مجازی و صدا و سیما ببرند تا سلامت تامین شود و از شیوع بیماری کرونا بویژه با سوش‌های جدید جهش یافته جلوگیری شود. فرهادی درپاسخ به سوالی درباره علت عدم رعایت درست پروتکل‌های بهداشتی در روزهای ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری بویژه درمیان عکاسان و خبرنگاران، تصریح کرد: وزارت کشور و دوستان ستاد انتخابات تمهیدات مناسب را اندیشیده بودند، متاسفانه در بخشی کاندیدها و در بخشی رسانه‌ها پروتکل‌ها را رعایت نکردند و این در حالی بود که تمهیدات مناسب اندیشیده شده بود ولی شاهد تجمع و ازدحام بودیم. مردم باید از تجمعات در روز انتخابات خودداری کنند، تردد زیاد، تجمع بالا و حضور در محل فاقد تهویه مناسب در انتشار بیماری نقش خواهد داشت‌. وی درباره عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی کاندیدهای ریاست جمهوری، افزود: هنوز مصوبه را به شکل کامل ندیدم اما درمورد انتخابات میان دوره‌ای مجلس عدم رعایت پروتکل‌ها در حکم تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شد و مسئول وزارت کشور بود.

منبع:ایسنا

همتی از صف پوششی ها انصراف داد

عبدالناصر همتی در توییتر نوشت: هرکه به نفع من کنار برود استقبال می کنم. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: گفته میشود همتی به عنوان کاندیدای پوششی آقای لاریجانی و جهانگیری و .. در انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است اینجانب با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شدم اگر کاندیدای محترمی قصد کنار رفتن به نفع من را داشته باشد از آن استقبال می‌کنم.

منبع:ایسنا

مجمع به نامزدها دستور هماهنگی داد

منصوری گفت: در خصوص ایجاد هماهنگی بین نامزدهای جبهه اصلاح طلبان ایران در جهت هم افزایی بیشتر و حفظ تقویت ضرورت های اجماع بین آنها تصمیم گیری خواهد شد. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاح طلبان ایران اظهار کرد: تعیین تکلیف ستاد انتخابات جبهه اصلاحات ایرانو پیشنهادات کمیته ها در دستور کار جلسه امروز مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان است. وی ادامه داد: در خصوص ایجاد هماهنگی بین نامزدهای جبهه اصلاحات ایران در جهت هم افزایی بیشتر و حفظ تقویت ضرورت های اجماع بین آنها تصمیم گیری خواهد شد. لازم به یادآوری است که جبهه اصلاح طلبان ایران قرار است بر اساس سازوکارهای داخلی خود به اجماع یک کاندیدای واحد را به عنوان کاندیدای اصلی این جبهه در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی کند.

منبع:ایسنا

قرعه کشی به بعد از تصمیم شورای نگهبان موکول شد

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، با تاکید بر اینکه اقدامات تبلیغی داوطلبان ریاست جمهوری قطعاً رصد خواهد شد، گفت: مدعیان ریاست قوه اجرایی اقداماتشان حقوقی و قانونی باشد. سید احسان قاضی زاده هاشمی، با اشاره به زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، اظهار کرد: اگر این بررسی‌ها تا پایان پنج روز دوم ادامه یابد، زمان اولیه آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان خواهد بود که اواخر این هفته است. وی به فراخوان برخی داوطلبان ریاست جمهوری برای مناظره با رقبای شان اشاره و تاکید کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قطعا این اقدامات را رصد و بر آن نظارت می‌کند. این عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتاً قید شده که فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها از زمان اعلام رسمی نتایج بررسی صلاحیت‌ها آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از روز برگزاری انتخابات ادامه دارد. قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: تا پیش از این موعد قانونی، هرگونه فعالیت انتخاباتی، تحت قانون انتخابات، ذیل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی می‌شود و این کمیسیون، مسئول قانونی بررسی این موضوع است. وی به جلسات کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: تا به حال دو جلسه این کمیسیون در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته برگزار شده است. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در دو جلسه گذشته این کمیسیون، بحث‌های مفصلی درباره فعالیت‌های انتخاباتی و استفاده از بسترهای فضای مجازی و پلتفرم‌های داخلی آن مطرح شد و به تصمیمات خوبی رسیدیم. قاضی زاده هاشمی، تاکید کرد: طبق قانون در ارائه امکانات تبلیغاتی به نامزدها، هیچ تبعیضی نباید باشد و همه نامزدها باید از این امکانات به طور عادلانه و برابر استفاده کنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام برخی داوطلبان به دعوت رقبای شان به مناظره تاکید کرد: داوطلبانی که می‌خواهند در راس دستگاه اجرایی قرار گیرند باید پایبند قانون باشند؛ مطالبه جدی ما از کسانی که خود را مدعی رئیس قوه اجرایی می‌دانند آن است که قانون را حتماً مطالعه کنند و اقدامات شان حقوقی و قانونی باشد. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر چنین اقدامات خلاف قانونی روی دهد کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری، قطعا به شورای نگهبان گزارش خواهد داد. قاضی زاده هاشمی در ادامه با بیان اینکه فضاها و رسانه‌های نوین و به اصطلاح "آی‌پی تی‌وی"ها بستری برای معرفی برنامه‌ها، اولویت‌ها و برگزاری مناظره‌ها است، تصریح کرد: این فضاها باید به عدالت بین همه کاندیداها توزیع شود و همه افراد بتوانند به طور مساوی از آن بهره ببرند و انتظار می‌رود از کسانی که خود قرار است مجری قانون باشند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند قانون را رعایت کنند، دعوت به مناظره پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان غیر قانونی است. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره آخرین تصمیمات درباره مناظره‌های تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید کرد: به مردم قول می‌دهیم که امسال حجم متنوعی از برنامه‌های معرفی نامزدهای انتخاباتی را در تلویزیون، رادیو و فضای مجازی خواهیم داشت. قاضی زاده هاشمی افزود: اقدامات ترکیبی و بسترهای متنوع و گوناگونی در همه رسانه‌ها برای نامزدهای انتخابات پیش‌بینی شده است تا بتوانند افزون بر معرفی خودشان، برنامه‌ها و عملکردشان را توضیح دهند. وی گفت: تاکید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم بر برگزاری مناظره‌های تلویزیونی است، اما کم و کیف و زمان بندی آن به تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده بستگی دارد. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره قرعه کشی این مناظره‌ها اظهار داشت: قرعه کشی برنامه‌های انتخاباتی در صدا و سیما در فاصله ۴۸ ساعته پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها تا آغاز تبلیغات برگزار می‌شود و بنا داریم این مراسم به طور زنده و مستقیم پخش شود. قاضی زاده هاشمی همچنین درباره انتشار برخی خبرهای غیررسمی درباره مجری مناظره‌های تلویزیونی، تصریح کرد: تاکنون درباره مجری مناظره‌های انتخاباتی در کمیسیون، تصمیمی گرفته نشده و قطعاً افرادی که دارای حسن سابقه و شرایط لازم برای اجرای این مناظره‌ها باشند در کمیسیون مطرح و بررسی می‌شوند. وی افزود: جمع بندی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری این است که بتوانیم مناظره‌های بسیار قوی انتخاباتی داشته باشیم. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: نامزدها، ستادهای انتخاباتی و هواداران شان، قانون تبلیغات را رعایت کنند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha