پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مطیع

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همیشه بودجه فرهنگی در ردیف آخر قرار داشته و برنامه و استراتژی صحیحی برای کارهای فرهنگی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حسین مطیع، امروز در نشست تخصصی «بررسی چالش های فرهنگی پیش روی دولت آینده» که به صورت آنلاین به همت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، به نقد برنامه های فرهنگی دولت‌های قبل پرداخت و اظهار داشت: همیشه بودجه فرهنگی در ردیف آخر قرار داشته و برنامه و استراتژی صحیحی برای کارهای فرهنگی وجود ندارد.

وی، غلبه کمیّت بر کیفیت را از دیگر مسائلی دانست که در حوزه فرهنگی در دولت های قبلی وجود داشته است و افزود: در مسائل فرهنگی کشور، نگاه کمیت محور وجود دارد، مثلاً در گزارشات خود عنوان می کنند سینمای ایران فلان سال ۲۰ فیلم تولید کرده، ولی این تعداد در سال های اخیر بیشتر شده است، فارغ از اینکه این تعداد فیلمی که افزوده شده به لحاظ کیفیت چگونه بود و آیا باعث بالا رفتن فرهنگ شده یا خود ضد فرهنگ است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان عدم تعامل دولت با نهادهای سنتی و بومی را از دیگر مسائل و مشکلات فرهنگی بیان کرد و اذعان داشت: مساجد، هیئت ها، جلسات و قرض الحسنه های خانگی، حوزه‌های علمیه و پایگاه های بسیج؛ مردمی است و کار فرهنگی خود را انجام می‌دهند و لازم نیست به آنها کار فرهنگی یاد بدهیم و این، نهادهای رسمی و اداری هستند که باید خود را با مراکز و نهادهای سنتی هماهنگ کنند و تعامل درست داشته باشند که منجر به خرابکاری در کارهای فرهنگی سنتی نگردد.

مطیع تصریح کرد :خانواده بزرگترین عنصر فرهنگ سازی است و همین می‌تواند ما را از بسیاری آفات حفظ کند، بنابراین با تقویت خانواده، فرهنگ خود به خود تقویت می‌گردد.

وی با بیان این که عدالت رسانه‌ای در اکثر دولت‌ها تاکنون وجود نداشته است گفت: تنها دولتی که درسال‌های پس از انقلاب تا کنون علاوه بر توجه به سطح بالای جامعه بلکه به مردم روستاها و سطوح پایین کشور نیز توجه داشت دولت احمدی نژاد بود و دولت های دیگر به ویژه دولت کنونی چون اکثراً غرب زده و اشرافی گرا و یا حتی به طور آگاه و ناخودآگاه جاسوس و نفوذی بودند، توجهی به سطح پایین جامعه نداشتند و حتی اماکن فرهنگی چون کتابخانه ملی را نیز درمناطق بالای شهر تهران ساختند.

مطیع با اشاره به اینکه وزرای فرهنگی ما اکثراً پزشک یا مهندس بودند و خود را در مسائل فرهنگی صاحب نظر می دانستند، در حالی که تخصص فرهنگی نداشتن، اذعان داشت: متولیان فرهنگ در کشور تا کنون غرب زده ها و سکولارها بوده اند.

مطیع از غلبه فضای مجازی درسالهای اخیر و کمبود رسانه یاد کرد و گفت: در فضای مجازی عقب افتادیم و باید جبران کنیم، همین جلسه نیز اگر کرونا نبود به صورت حضوری برگزار می‌شد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در مقایسه با افزایش استفاده از رسانه ها سواد رسانه ای در جامعه بسیار پایین است.

وی به پژوهشی در این زمینه در سال های ۹۵ تا ۹۷ اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف رسانه ها و شبکه‌های مجازی ۵۰ درصد زیاد شده، ولی سواد رسانه ای ۱۵ درصد زیاد شده است و این آمار در حال حاضر با توجه به اینکه هم استفاده بیشتر شده و هم سن استفاده از فضای مجازی و رسانه هاپایین آمده است، بیشتر شده یعنی اگر در گذشته سواد رسانه ای منهای۳۵ بود الان منهای ۵۰شده است و این مثل این است که بگوییم نصف کسانی که رانندگی می‌کنند، گواهینامه ندارند.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اگر چه شبکه‌های اجتماعی نفوذ بالایی دارند ولی هنوز فعالیت حضوری و چهره به چهره اثر گذاری بیشتری دارد، در ادامه به عملکرد خوب حوزه های علمیه در مبارزه با عرفان های کاذب و نوظهور اشاره کرد و افزود: در این زمینه حوزه از همه جلوتر بود و سال ۸۶_۸۵ که این عرفان ها در جامعه نمایان شد، بزرگان حوزه با نوشتن کتاب و ساخت کلیپ و برنامه و سخنرانی و در مورد عرفان های کاذب شناخت مردم را بالا بردند.

این استاد دانشگاه از ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی یاد کرد و گفت: در این شورا به مسائل فرهنگی مانند سینما، موسیقی کتاب وفضای مجازی اهمیت داده نمی شود و تنها هنر آن تعویض ریاست دانشگاه هاست، در حالی که در دانشگاه کشورهای دیگر یک فرد حداقل ده سال به عنوان رئیس خدمت می کند، در حالی که در کشور ما حداکثر ۴سال یک فرد می تواند رئیس دانشگاه باشد.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان علت فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب را همین مسئله دانست و افزود وقتی فرمانده ستاد نداشته باشد و ستاد نتواند به درستی کار خود را انجام دهد فرمانده فرمان آتش به اختیار می دهد تاهر کس از نیروها  می‌تواند به خوبی کار فرهنگی انجام دهد به میدان عمل بیاید.

مطیع تعدد مراکز فرهنگی تصمیم‌گیری در کشور را از دیگر مشکلات فرهنگی دانست و اظهار داشت در بحث عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۴ نهاد را برای اقدام در این زمینه مامور کرد ولی وقتی در روز عفاف و حجاب که خبرنگاری به هر یک از این نهادها مراجعه و پیگیر اقدامات آنها می‌شود، هر یک از این نهادها کار را وظیفه نهاد دیگر می داند و این خود معضلی در مسائل فرهنگی کشور است.

این استاد دانشگاه، گزارش محور بودن کارها را نیز از دیگر چالش های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: اینکه در مراسمات و کارهایی که انجام می دهند فقط به دنبال کارهای تشریفاتی و داشتن دکور بزرگ و سخنران از فلان جا وقاری فلان فرد معروف باشد؛ برای اینکه فقط گزارش دهند که ما چنین برنامه‌ای را برگزار کردیم، ولی بار فرهنگی نداشته باشد؛ منجر به پیشرفت فرهنگ نخواهد بود، در حالی که اگر دو ماه برای برگزاری مراسمی برنامه‌ریزی و تلاش شود که به بهترین نحو آن برنامه انجام شود، ولی در روز اجرا بنا به دلایلی آن برنامه لغو شود، چون طی این دو ماه تلاش و برنامه ریزی، آدم سازی صورت گرفته و هر کس در این برنامه ریزی وظیفه خود را انجام داده این کار فرهنگی موفق بوده است و در اصل کار فرهنگی کاری است که در آن آدم ساخته می‌شود.

وی سرگردانی مسئولین فرهنگی و انفعالی و عکس العملی رفتار کردن را از دیگر مسائل فرهنگی بیان کرد و اظهار داشت: کار فرهنگی حداقل ۱۰ سال طول می کشد تا به نتیجه برسد.

مطیع به نقل از شهید بهشتی کار فرهنگی را کاری عنوان کرد که در طول عمر خود فرد به نتیجه نرسد، مانند ملاصدرا که جریان فلسفی را شروع کرد ولی افکار وی اکنون در مدارس حوزه علمیه تدریس می شود.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان توجه به راهکارهای ارائه شده در بیانیه گام دوم را راهبردی برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: راهکار ما برای مسیرهای فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب است که برای رسیدن به اهداف عالی و متعالی باید استراتژی آن را بسازیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha