شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیده زهرا حسینی

حوزه/مدیرکل امور تربیتی جامعة الزهرا(س) ضمن تأکید بر لزوم بسترسازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات، تبیین صحیح شاخصه های دولت اسلامی را از جمله رسالت های مهم حوزویان برشمرد.

سیده زهرا حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به نقش طلاب و حوزه‌های علمیه در امر انتخابات و بحث انتخاب اصلح اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که همواره فکر اندیشمندان را به خود مشغول ساخته، این مسأله است که اساساً حوزه‌های علمیه چه نقشی در جامعه و مخصوصا در امور سیاسی دارند؟ آیا طلاب علوم دینی موظف هستند در پای کرسی‌های علم به کسب معارف علمی بپردازند و از ورود به مسائل سیاسی بپرهیزند، یا این که باید با آگاهی کامل از وقایع و رخدادهای زمان و مبتنی بر مبانی اسلامی در این مسائل ورود کنند و این که در صورت ورود حوزه‌های علمیه در این مباحث، محدوده و ثغور ورود و نحوه و شیوه آن به چه صورت باید باشد؟

وی افزود: در این بین، اهمیت بالای انتخابات می طلبد که نقش طلاب به عنوان خواص جامعه در این میدان تبیین شود و مشخص گردد که چه تصمیمی باید در این کارزار اتخاذ نمایند، چه آن که قطعاً پاسخ به این قبیل سؤالات می‌تواند دورنمای وظایف حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی را بهتر ترسیم نموده و وظایف راهبردی کلان آنها را مشخص کند.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره این که نقش حوزه، غیر از جنبه‌های فرهنگی در اداره‌ی جامعه است و ما نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیت های حوزوی در اداره‌ی جامعه غافل شویم، گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید می فرمایند که شما باید رهبران آینده‌ی انقلاب و کشور را در حوزه بسازید و بپرورانید و فراهم کنید؛ شخصیت هایی که بتوانند رئیس جمهور و وزیر و نماینده و نظریه‌پرداز سیاسی باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم توجه نمود که اگر هدف اصلی از آفرینش انسان، تبیین جایگاه بندگی و عبودیت برای رسیدن به مقام خلیفة اللهی باشد و توجه به این موضوع که این امر در سایه تشکیل و حکمرانی اسلام بر جهان محقق می‌شود و لذا باید از دل اسلام و افراد اسلام‌شناس، با این افق دید، در صحنه حاضر شوند و زمینه را برای تشکیل و تحقق تمدن و حکومت جهانی اسلام فراهم نمایند.

وی ادامه داد: در واقع، این همان همان هدف مقدسی است که که برای تحققش رهبر فقید، امام راحل به میدان آمدند و انقلاب اسلامی را شکل دادند و در ادامه مسیر رهبر معظم انقلاب با تبیین نظام اندیشه اسلامی امام(ره) همواره در صحنه حاضر بودند و با حفظ این انقلاب از جمیع حملات دشمنان و منافقان و مخالفان تا کنون این پرچم را برافراشته نگاه داشته‌اند.

مدیرکل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) همچنین بیان داشت: اگر چنانچه باید حکومت اسلامی تشکیل و جهانی شود، مطمئناً مهمترین خاستگاه این حرکت عظیم حوزه های علمیه است که باید با تأسی بر مبانی ناب اسلام و با اهداف و برنامه‌های خرد و کلان در صحنه حاضر باشند و برای تحقق این مهم در این عرصه نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: بی شک یکی از مهم ترین صحنه‌ها در تحقق حکومت اسلامی تشکیل دولت اسلامی است و برای این امر نیز باید رهبران و مدیران و مسئولان آشنا و عامل به معارف اسلامی تربیت، معرفی و انتخاب شوند تا این امر مهم محقق گردد.

وی تصریح کرد: با توجه به موارد مذکور شاید بتوان گفت نقش حوزه در امور سیاسی درنگاه کلان و بلند مدت از سویی کادرسازی و تربیت نیرو است و از سوی دیگر ناظر به تبیین و ترویج معرفتی حکومت و دولت اسلامی است و لذا باید ایده‌پردازان و صاحبان نظریه، همچون گذشته در این حوزه ورود کرده و با تبیین نظام ناب ولایی که از ولایت الله نشأت می‌گیرد، این الگوی دقیق حکومتی را معرفی نمایند و در کنار آن با تربیت و حمایت از افراد اسلام‌شناس که ملتزم به این اصول هستند در تشکیل کادر حکومتی و دولتی قدم بردارند.

حسینی همچنین ابراز داشت: از این رو در زمینه انتخابات نقش حوزه در دو مرحله قابل بررسی است؛ اول به صورت کلان و راهبردی که باید ذیل حکومت الهی و ولایت محوری، برنامه‌های کلان برای آن در نظر گرفت و دیگری برنامه کوتاه مدت و همزمان با برگزاری انتخابات است.

وی گفت: حضور پرهیزکارانه و با تقوا و ملزم به رعایت و شؤنات اخلاق اسلامی، پرهیز از مجادله‌ و سیاست بازی‌ها، اولین رکن حضور طلبه علوم دینی در عرصه مهم انتخابات است. در واقع این اخلاق‌مداری و در عین حال عدالت محوری،   ارائه یک الگو و مدل از حرکت فعال و غیر منفعل سیاسی در صحنه‌های تصمیم‌ساز است.

وی اضافه کرد: کسب آگاهی، بصیرت و شناخت منطبق با اهداف نظام مقدس اسلامی و نیز شناخت دشمن و میدان فعالیت و کارزار دشمنان و مخالفان و منافقان از دیگر وظایف طلاب است که باید به عنوان خواص و دیده‌بانان و کسانی که بر سر سفره اهل بیت (ع) از معرفت ناب متنعم شده‌اند، این صحنه را به درستی بشناسند و آن را برای مردم متدین تبیین نمایند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین گفت: در واقع طلاب و حوزویان علاوه بر این که از قرار گرفتن و بازی در میدان دشمن باید بپرهیزند، می بایست با ارائه راهکارهای متقن و عقلایی کارزار دشمن را در هم شکنند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعد، ارائه تراز و شاخص برای انتخاب مسؤولان متقی، اسلام‌شناس، متخصص و عدالت‌محور است که همواره در سخنان راهگشای امام راحل و رهبر عظیم الشأن این ویژگی‌ها به صورت تفصیلی دیده می‌شود.

وی افزود: اساساً یکی از سیاست‌های رهبر معظم انقلاب این است که همواره در عرصه‌های انتخاباتی از معرفی مصداق پرهیز نموده و سعی داشته‌اند با ارائه شاخص و معیار قدرت شناخت و تصمیم‌گیری امت را بالا ببرند و این خود یک الگوی فعال در عرصه سیاسی است چرا که ضمن تبیین اندیشه‌های ناب امام(ره) و مکتب اسلام در مسیر رشد عقلایی امت قدم برمی‌دارند و ضمن حفظ کرامت انسانی، قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری را تقویت می‌کنند.

حسینی همچنین تأکید کرد: در وهله ی بعد، حضور در میان جامعه اسلامی و شنیدن سخنان مردم در بطن جامعه و همدلی با آنان و تبیین شبهات با تأسی بر مبانی ناب اسلام عزیز توسط طلاب، سبب خواهد شد که امت اسلامی انقلاب و نظام را از خود بدانند و با شوق و شور وصف ناشدنی درصحنه انتخابات حاضر شوند و همچون دیگر صحنه‌ها در انقلاب شکوهمند اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: طلاب و حوزه‌های علمیه با توسل و توکل به ذات لایزال الهی همچون گذشته در انتخابات پیش‌رو نیز سربلند و سرافراز در صحنه حاضر شوند و به عنوان خواص جامعه در هدایت سکان کشتی انقلاب اسلامی به سمت تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور موفق بوده و مورد تأیید حضرت حجت بن الحسن (عج) قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha