جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عمامه

حوزه/ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: طلاب، علومی که خداوند به سینه انبیا ارسال کرده بود را به صورت تحصیل فراگرفته و به ارث می‌برند و علاوه بر آن بعد از فراگیری این علوم وارث نقش و رسالت اجتماعی انبیا یعنی روشنگری و تربیت جامعه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در دومین جلسه از سلسله جلسات « طلبگی مسیر بی‌مانند» که با موضوع تبیین جایگاه حوزه علمیه و هویت طلبگی در آستانه انتخابی بزرگ، برگزار شد عنوان کرد: گاهی سؤال می‌شود آینده کاری یک طلبه چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند:« الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ : یعنی عالمان دین وارث پیامبران هستند».

وی ادامه داد: در حقیقت علومی که خداوند به سینه انبیا ارسال کرده بود را عالمان دین به صورت تحصیل فراگرفته و به ارث می‌برند و علاوه بر آن بعد از فراگیری این علوم وارث نقش و رسالت اجتماعی انبیا یعنی روشنگری و تربیت جامعه می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه اضافه کرد: تعلیم و تربیت انسان‌ها مهم‌ترین نقش اجتماعی- فرهنگی انبیا بوده است و خدمات نرم فرهنگی در جامعه انجام می‌داده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری بیان کرد: سخن از تعلیم و تربیت انسان‌ها که به میان می‌آید به این منظور نیست که طلاب صرفا باید به استخدام آموزش و پرورش در بیایند و به این شیوه برای تربیت انسان‌ها تلاش کنند بلکه هر طلبه در هر نقطه‌ای باید مربی اخلاق، معنویت و فرهنگ ناب اسلامی باشند.

وی اذعان کرد: پیامبران الهی در مسیر القا پیام خدا و ترویج معارف الهی خیلی سختی کشیدند ولی بالاترین لذت‌ها و زندگانی با آرمانی بلند و مقدس داشتند، طلاب نیز همان افق، آرمان و مقاصد مقدس انبیا را دارند و به سمت ارزشی بی‌بدیل حرکت می‌کنند و زندگی خود را برای سعادت بشر وقف کرده‌اند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تصریح کرد: پیامبر(ص) وقتی مبعوث به پیامبری شدند در معرض آزارها و آسیب‌هایی قرار گرفتند ولی پیامبر(ص) از این سختی‌ها با توجه به هدفی که در پیش داشتند ابراز خوشحالی و عظمت می‌کردند؛ طلبه هم ممکن است در معرض برخی اهانت‌ها و سختی‌ها قرار گیرند ولی نباید هیچ تأثیر سویی در اهداف و تلاش‌های آنان بگذارد بلکه باید در تمام طول زندگی از اینکه به وظایف الهی عمل می‌کنند احساس افتخار و ارزشمندی کنند گرچه جامعه ایران امروزه به خوبی از جایگاه بلند روحانیون و اهمیت اقدامات آنان مطلع و حرمتگزار هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری تشریح کرد: به تصریح قرآن و گفته امام خمینی(ره) زمین به تصرف مؤمنان در خواهدآمد و پرچم لااله‌الاالله در سراسر جهان به اهتزاز در خواهد آمد، تحقق این سرانجام حتمی نیازمند تلاش سربازان پاکباخته‌ای است که در این میدان بمانند و استقامت کنند، انبیا و اولیای الهی در این مسیر ماندند و هستی خود را فدا کردند و از این پس نیز نیاز است که مومنانی این مسیر را ادامه دهند که در این مسیر مجاهدت بورزند و در مسیر بمانند.

وی اضافه کرد: عالمان دین در فهم پیام الهی، ترویج این آموزه‌ها در مقابل دشمنان، دفاع از این آموزه‌ها و احیا آن در سطح جوامع انسانی از جمله اموری است که طلاب باید انجام دهند و به این شیوه دین همگانی اسلام را یاری کنند.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha