پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سلسله نشستهای بصیرتی حوزه های علمیه با موضوع انتخابات1400

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه، تأکید کرد: برای هرکسی صندلی ریاست را فراهم نکنید مگر اینکه حجت عقلی و شرعی برای آن فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، امشب در سلسله نشست بصیرتی که به مناسبت بصیرت افزایی و روشنگری در انتخابات  در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار گردید، به تبیین انتخابات و رأی مردم از نگاه قرآن و احادیث پرداخت و با اشاره به اینکه ولایت و حاکمیت در تربیت انسان تأثیر مستقیمی دارد، عنوان کرد: خداوند در قرآن دسیسه‌ها و مکارم دشمنان، وظایف مردم و مسیر توکل را مشخص می‌کند و مردم را برای فهم آن آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه ناامید کردن و ترساندن از دسیسه‌ها و حرکت‌های دشمنان است و دشمنان از عباراتی مانند دیوارکشی، جنگ شدن و... مردم را می‌ترسانند، اظهار کرد: این مسائل در کتاب دشمن‌شناسی از منظر قرآن به‌ تفصیل توضیح داده شده است و بیان شده که دشمنان در مبارزه با حضرت موسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت محمد (ص) چه کردند و جالب است که روش‌ها همان است و فقط ابزارها تغییر کرده است.

وی حرکت دادن پیاده نظام‌ها را از دیگر دسیسه‌های دشمنان دانست و گفت: قرآن بیان می‌کند که برخی از افراد در میان شما هستند؛ اما گوش شان به صحبت‌های شما نیست و شنوده دیگران (دشمنان) هستند و فقط در بین شما هستند.

وی با بیان اینکه قرآن توکل و مشارکت کردن را از جمله وظایف مردم معرفی می‌کند، ادامه داد: خداوند در تعریف مؤمنین بیان می‌کند که وقتی نوبت به امر جامع رسید شانه خالی نمی‌کنند و ویژگی حضور را شرط ایمان می‌دانند.

وی افزود: خداوند شرکت در جهاد، انتخابات، نماز جمعه و... را از مصادیق اعمال صالح نمی‌داند، بلکه آن عملی که را که موجب غیظ کفار است را عمل صالح می‌داند و هر گامی که در عملی که موجب غیظ کفار برداشته می شود را هم عمل صالح می‌داند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستم نژاد در پاسخ به اینکه به چه کسی را بدهیم؟ بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در عهدنامه مالک اشتر ۱۲ شرط بیان می‌کند که خیرخواه بودن، زبان عذرخواهی داشتن، دست‌پاک و دل‌پاک بودن، افضل و اصلح و اعلم بودن ازجمله این شرط ‌ها است.

وی با بیان اینکهأَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم بودن را از دیگر ویژگی‌ها دانست، افزود: حضرت امیرالمؤمنین (ع) بیان می‌کند که حاکم باید در مقابل افراد دارای نفوذ، سخت باشد و در مقابل ضعفا به نرمی برخورد کند و منظور از ضعفا فقیران نیستند، بلکه افرادی هستند که در مقابل حکومت فریادشان به‌جایی نمی‌رسد.

معاون آموزش حوزه های علمیه، تأکید کرد: برای هرکسی صندلی ریاست را فراهم نکنید مگر اینکه حجت عقلی و شرعی برای آن فراهم باشد.

وی در پاسخ به اینکه به چه کسی رای ندهیم؟ گفت: به کسانی که حرفشان با عملشان متفاوت است و یا هرچه به آن‌ها می‌دهید را کم می‌دانند و سیر شدن برای آن‌ها معنا ندارد و یا افرادی که توانایی انجام شغل خود را ندارند؛ اما بیشتر می‌خواهند رأی ندهید همچنین افرادی هم هستند که بعد از رأی آوردن بیان می‌کنند ما اختیاری نداشتیم و اختیارات بیشتری می‌خواهند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه بیان کرد: افرادی بیان می‌کنند که بداخلاقی انتخاباتی نکنید؛ اماخودشان بدزبانی‌ دارند. گاهی بدزبانی‌ها در لباسی اتفاق می‌افتد که ۸۰ میلیون نفر می‌بینند و تأثیر آن با بدزبانی‌هایی که در کوچه و بازار اتفاق می افتد متفاوت است.

وی بابیان اینکه گاهی حرفی که فرد میزند مطابق حرف امام (ره) و مسیر انقلاب است؛ اما در عمل متفاوت رفتارمی کند، اظهار کرد: یکی دیگر از نشانه‌هایی که در قرآن و احادیث وجود دارد و رهبری نیز بارها تکرار کردند این است که ببینند چه کسانی مورد حمایت بیگانگان قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه شیطان مستقیم افراد را صید نمی‌کند و ابتدا دعوت طرف خود انسان شروع می‌شود، بیان کرد: برخی از افراد بعد از تائید شدن توسط شورای نگهبان شروع به ارتباط گرفتن با بیگانگان و دشمنان می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر دشمن از شخصی تعریف کرد بدانید آن فرد در دام دشمن است و این امر را به ‌وضوح در انتخابات قبل تجربه کردیم که دشمن فضای مجازی، پیاده ‌نظام و... را برای حمایت از این افراد مهیا کرد.

وی افزود: رهبری فرمود اگر فرد حرف دشمن پسند زد این امر گل به خودی است و ایشان در اغتشاشات ۸۸ گفتند وقتی می‌بینید که دشمنان از شما حمایت می‌کنند بدان که جایی از کار تو مشکل دارد.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha