دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ همایش بصیرتی طلاب ارومیه با حضور حجت الاسلام رهدار

حوزه/ مدیر مؤسسه فتوح اندیشه، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را بسترساز تبدیل ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین المللی ذکر کرد و گفت: با انتخاب صحیح و دقیق دور نیست که کشور ما از یک قدرت منطقه‌ای تبدیل به قدرتی جهانی بشود، این موضوع نیازمند مشارکت مردم و انتخاب صحیح است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، صبح امروز در نشست برخط «شیوه های ترویج حضور حداکثری در انتخابات»، در جمع طلاب مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین (ره) و علامه مجلسی(ره)  اصفهان با تبیین مقایسه مشارکت در ایران و آمریکا، آن را به عنوان یکی از شاخصه‌های شکست آمریکا در مقابل ایران عنوان کرد و گفت: آمریکا برای اینکه بر این موضوع سرپوش بگذارد می‌گوید جوهر دموکراسی رقابت صحیح نامزدها در عین پایین بودن مشارکت است، آنها تلاش می‌کنند القا کنند که هرچند در ایران مشارکت بالا است اما نظارت استصوابی باعث شده که رقابت واقعی نباشد و به همین علت حتی با بالا بودن مشارکت نمره دموکراسی در ایران پایین است.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه مشارکت انتخابات در کشور ما از کشورهای مدعی دموکراسی بیشتر است، تصریح کرد: انتخابات ما برخلاف انتخابات برخی کشورها فرمایشی نیست، بلکه شاهد هستیم در رقابتی واقعی جریان های مختلف و متعدد در انتخابات به پیروزی رسیده‌اند و احزاب مختلفی در کشور ما رأی آورده‌اند،  در انتخابات فرمایشی مانند حزب بعث عراق همیشه یک جریان خاص پیروز انتخابات است و همیشه انتخابات یک سویه است.

وی در ادامه عنوان کرد: از عوامل مؤثر در انتخابات در کشور ما میزان شناخت مردم از انتخابات، زمینه های انتخابات، مسائل انتخابات و نتایج انتخابات دارند، هر میزان این شناخت بیشتر بشود کم و کیف حضور مردم هم بیشتر خواهد شد، جریان انقلابی که شناخت سطح بالا و ادراکی از انقلاب اسلامی دارند همیشه در انتخابات‌ها حضور پرشور داشته‌اند و باید کاری کنیم این شناخت از طبقه حزب اللهی تعمیم پیدا کند به اقشار مختلف جامعه و مردم بیشتری بفهمند انتخابات چیست و زمینه‌های هستی و قوام انتخابات چه مسائلی است.

رهدار در ادامه با اشاره به سه سطح از زمینه هایی که می تواند در کم و کیف مشارکت مردم تأثیرگذار باشد، گفت: از این سه سطح، سطح اول مربوط به تحلیل انقلاب اسلامی است که از آن به موقف هسته ای یاد می کنیم. موقف دوم مربوط به تحلیل جهان اسلام و غرب آسیاست که از آن به موقف میانه و سطح سوم تحلیل ها مربوط به تحلیل نظام بین الملل است که از آن به موقف حاشیه یا پوسته یاد می شود.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه در تبیین موقف اول با اشاره به اینکه نباید بیگانگان مورد اعتماد ما واقع بشوند، ادامه داد: اعتماد به توان داخلی وجه ایجابی عدم اعتماد به بیگانگان است؛ دفاع مقدس نشان دهنده حاصل اعتماد و تکیه به ظرفیت های داخلی و دستاوردهای آن است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های گسترده یکی دیگر از عوامل اهمیت داشتن عدم اعتماد به بیگانگان و اتکا به توان داخلی است، تصریح کرد: کشور ما علیرغم تحریم‌ها در عرصه‌های مختلف نظیر فعالیت‌های علمی و پزشکی و نظامی رشد کرده است و مردم ما نیز همواره همراه و همسو در خصوص تحمل فشارهای ناشی از تحریم‌ها هستند، مسائلی نظیر بی عدالتی، تبعیض، رانت و فساد از جمله مشکلاتی هستند که باعث دلسردی مردم در خصوص شرایط کشور خواهد شد.

رهدار در ادامه افزود: حضور مردم در عرصه‌های مختلف و اطلاع داشتن از مسائل مختلف یک مطالبه جدی مردم است، خاطرنشان کرد: مردم باید در عرصه‌های مختلف همراه و همسو و آگاه از مسائل کشور باشند، وقتی مردم شریک شوند حتی اگر مشکلی رخ بدهد و خطایی باشد مردم نیز همراهی خواهند کرد، عمل کردن مسؤولان به وعده‌هایی که در ایام انتخابات می‌دهند یکی از دیگر مطالبات مهم مردم است، مسؤولان باید صادقانه به مردم وعده بدهند و اگر واقعا نتوانستند به وعده هایشان عمل کنند، از مردم عذرخواهی کرده و درصدد جبران خطا بربیایند . اخلاق سیاسی از مطالبات مهم مردم است.

مدیر مؤسسه فتوح در تبیین سطح دوم از سطوح زمینه های تأثیرگذار در مشارکت مردم، گفت: استمرار روحیه انقلاب، صدور انقلاب به خارج و تحفظ بر اعتبار انقلاب از مسائل مهم این موقف هستند. اگر صدور انقلاب به انقلاب درست شکل بگیرد تولید قدرت می کند و تولید قدرت اعتماد مردمی را در پی دارد. اگر مردم روحیه انقلابی خود را حفظ کنند ولی انقلاب بی اعتبار و نارکارآمد باشد، موجب از دست رفتن نشاط و امید شده و در کاهش مشارکت مردم تأثیرگذار است.

 رهدار، گفتمان مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران را گفتمانی مردمی و سرزنده برشمرد و تصریح کرد: برخلاف گفتمان سلفی‌گری که گفتمانی حکومتی و وابسته به پول‌های عربستان استف گفتمان مقاومت یک گفتمان برخاسته از فطرت مردم و گفتمانی مردمی و پویا است، به هر میزان در منطقه نتایج مثبت و ملموسی برای این گفتمان ایجاد کنیم قطعا بر کم و کیف مشارکت مردم ما اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به مقاومت مردم در هشت سال دفاع مقدس برای اثبات اقتدار و استقلال کشور، عنوان کرد: گذر ما از سطح قدرت ملی به قدرت منطقه‌ای موجب شد تا وارد مبارزه با داعش شده و به همت مردم و رزمندگان مدافع حرم بتوانیم حجاب‌های میان ما و ملت‌های منطقه را برداشته و تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای بشویم و نشانه مؤید آن این است که جریان استکبار جهانی نمی‌تواند توطئه‌ها و نقشه‌های خود را در منطقه پیاده کند بدون اینکه ایران را همراه کند و هرنقشه‌ای بکشند به دلیل مخالفت ایران شکست خواهد خورد.

مدیر مؤسسه فتوح اندیشه، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ را بسترساز تبدیل ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین المللی ذکر کرد و گفت: با انتخاب صحیح و دقیق دور نیست که کشور ما از یک قدرت منطقه‌ای تبدیل به قدرتی جهانی بشود، این موضوع نیازمند مشارکت مردم و انتخاب صحیح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    لطفا سر یک انتخابات که اگر انتخاب اصلح صورت بگیرد ، مسأله را خیلی بزرگ جلوه ندهید