پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی بررسی کارکرد ادبیات داستانی امربه معروف و نهی از منکر

حوزه/ حجت الاسلام علی آرمین گفت: رمان یکی از راه های ارتباط عالمان دینی با توده مردم جامعه است و از این طریق می توان پیام دین را بدون اینکه مخاطب از قبل با اصطلاحات و مفاهیم دینی آشنایی داشته باشد به وی منتقل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی آرمین در نشست تخصصی کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر گفت: رمان دنیایی را می سازد که قبلاً واقع نشده است؛ بلکه این نویسنده است که دنیایی را با رویکردی جدید ارائه می دهد و نوعی آینده نگری می باشد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم آمده است «مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛ شعائر دین به معنای مباحث دقیق دینی است که افرادی که به اجرای آن ها می پردازند از صمیم قلب این امر را انجام می دهند.

این کارشناس ادبی تصریح کرد: رمان وسیله ای است که دایره استفاده افراد از معارف دین را گسترش می دهد تا تعداد مخاطبین بیشتری از این معارف بهره مند گردند.

وی افزود: رمان یکی از راه های ارتباط گیری عالِمین دینی با توده مردم جامعه است و از این طریق می توان پیام دین را بدون اینکه مخاطب از قبل با اصطلاحات و مفاهیم دینی آشنایی داشته باشد به وی منتقل کرد.

حجت الاسلام آرمین بیان داشت: مرحوم علامه جعفری می فرمایند حاضرم تمام زندگی خود را بدهم تا مردی همچون ویکتور هوگو داستانی در مورد حضرت امام حسین علیه السلام بنویسد.

وی گفت: در بین طلاب که نگاه می کنیم کم نیستند طلبه هایی که رمان های خوبی نوشته اند و در جشنواره های مهمی حائز رتبه شده اند؛ این در زمینه ارتباط گیری با قشر جوان جای امیدواری دارد.

این داستان نویس اظهار کرد: مطالب علمی صرف مخصوصاً برای قشر نوجوان جذابیت چندانی ندارد؛ اما رمان می تواند همان مطالب علمی را در قالبی سرگرم کننده که خستگی را به دنبال ندارد ارائه دهد.

وی عنوان داشت: به واقع کار رمان و داستان نویسی در ترویج معارف دینی می تواند اثرات مفیدی را برای انتشار این معارف به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام آرمین گفت: ما باید داستان نویسی را به افراد فعال در مجامع فرهنگی همچون هیئات مذهبی، پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های مساجد آموزش دهیم و منتظر نمانیم افرادی خارج از مجموعه روحانیت و مؤمنین بار این امر را به دوش بکشند.

وی در معرفی آثار تولیدی خود گفت: آثار تولید شده از جانب بنده شامل سه رمان بزرگسال با عناوین «به نام یونس»، «پرواز با پاراماتور را دوست دارم» و «کمیک استریپ های شهاب» می باشد؛ در زمینه رمان کودک کتابی با عنوان «کریستال و قالیچه پرنده» را موفق شده ام مورد نگارش قرار دهم.

این رمان کارشناس ادبی در پایان خاطرنشان کرد: غیر از کتاب های رمان دو کتاب یکی در قالب مجموعه داستان و با عنوان «تا محمد» و دیگری را در موضوع مشاوره به نوجوانان به تحریر رسانده ام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha