چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام سید موسی هاشمی تنکابنی

حوزه/ معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه از برگزاری کارگاه تقریرنویسی طلاب به‌صورت هفتگی خبر داد و گفت: اهدای گواهینامه و کمک‌هزینه تحصیلی از مزیت‌های حضور در این دوره‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید موسی هاشمی تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با اشاره به برگزاری دوره تقریرات اظهار داشت: تقریرات بازار دانش حوزه‌های علمیه است و از قدیم‌الایام یکی از سنت‌های اصیل حوزه‌های علمیه تقریرنویسی توسط شاگردان در دروس خارج بوده است.
وی ادامه داد: با هدف حفظ میراث اصیل حوزه‌های علمیه، نگارش و ثبت دروسی که توسط اساتید دروس خارج انجام می‌گرفت به‌وسیله شاگردان مبرز و شاخص نوشته و برای آیندگان ثبت می‌شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی تنکابنی تأکید کرد: خوشبختانه در مرکز مدیریت سامانه‌ای تقریرات راه‌اندازی شده و علاوه بر این با هدف زمینه‌سازی آموزش طلاب جوان و مستعد برای شرکت در درس‌های خارج و کارگاه تقریرنویسی به همت معاونت پژوهش سطوح عالی راه‌اندازی شده است.
وی ابراز داشت: مخاطبان کارگاه تقریرنویسی طلاب جوان مستعدی هستند که با هدف آموختن و آشنا شدن با استانداردهای تقریر، شیوه‌های تقریرنویسی و بهره‌مندی از مطالب علمی در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند.
معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در این دوره ۲۵ نفر در دو بخش علمی زیر نظر استاد بذرافشان و آموزش شیوه‌های استاندارد تقریرنویسی زیر نظر استاد علیان نژاد حضور دارند.
وی افزود: هدف اصلی برگزاری این دوره آموزش طلاب جوان با این سیره بسیار مهم است که با روش تقریرنویسی آشنا شوند و در مجموعه‌های خوب آن را مورد بهره‌برداری قرار دهند.
معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تقریرات در سه شکل قابل تدوین است، ابراز داشت: یک تقریر تطبیقی است که معمولاً مطالب استاد توسط شاگرد و مقرر بازنویسی می‌شود و آیه‌ها و روایات به قرآن و کتاب‌های مرجع ارجاع داده می‌شود و نظراتی که استاد از علمای قبلی بیان کرده مشخص و دیدگاه استاد به‌صورت دقیق آورده می‌شود.
وی ادامه داد: نوع دوم تقریر تحلیلی و تشریحی است، در این قسمت مقرر و شاگرد درس استاد را باروری داده و تحلیل بیشتر انجام می‌دهند و درس را در قالب تقریر علمی در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی تنکابنی تأکید کرد: نوع سوم تقریر، پژوهشی است در واقع وقتی‌که طلبه و مقرر به یک درجه علمی رسیده و در آستانه اجتهاد هستند بر اساس فرایند مجتهد پروری و رسیدن به استانداردهای اجتهاد طلبه می‌تواند تقریرات استاد را مورد نقد و بررسی قرار بدهد و یک کار پژوهشی و تحقیقی را بر روی درس استاد انجام بدهد که عالی‌ترین درجه تقریر است.
وی خاطرنشان کرد: این نوع تقریر مرز علم را که استاد محترم انجام داده است را چنددرجه‌ای به جلو می‌برد و یک مسئله‌ای را طراحی می‌کند که طبیعتاً موردتوجه درس استاد محترم خواهد بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی تنکابنی بیان داشت: سامانه تقریرات حوزه دو سه سالی است که راه‌اندازی شده و به تعبیری سامانه تقریرات، بازارچه دانش علمی حوزه‌های علمیه است به طوری که محصولی که طلاب محترم از تقریرات گردآوری می‌کنند در این سامانه ضبط و ثبت می‌شود و اندیشمندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از این اندوخته علمی گهربار بهره‌مند شوند.
وی ابراز داشت: طلاب و فضلایی که بتوانند از این تقریرات استفاده بکنند و ثبت کنند می‌توانند بر اساس مصوبه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه از چهار نمره تقریرات حوزه علمیه بهره‌مند بشوند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی تنکابنی با بیان این‌که قرار است که این کارگاه‌ها به‌صورت هفتگی در مدرسه دارالشفاء برگزار می‌شود، گفت: طلاب علاقه‌مند برای ثبت‌نام می‌توانند به مدرسه دارالشفاء طبقه دوم اتاق ۲۰۴ مراجعه کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اهدای گواهینامه و کمک‌هزینه تحصیلی دو مزیت شرکت طلاب در این دوره‌ها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha