پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه امام صادق (ع) برای تعمیق در حوزه دین نهضت علمی راه اندازی کردند، گفت: دین اسلام، سبک زندگی انسان کمال خواه را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از رشت، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، ظهر یکشنبه در مراسم روز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: بررسی زندگی‌نامه، نظام فکری، اخلاقی، عقیدتی و معرفتی ائمه معصومین (ع)، بسیار حائز اهمیت است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه نهضت بزرگ علمی از ویژگی‌های مهم دوران زندگی امام صادق (ع) بوده است، افزود: در جامعه دینی باید دانش دینی تعمیق پیدا کند و نگاه سطحی نسبت به دین وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه برخی تنها به ظاهر دین توجه کرده و از باطن دین غافل شدند، تصریح کرد: همچنین عده‌ای به باطن دین توجه دارند و ظاهر آن را مورد غفلت قرار داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید به طور همزمان به جنبه‌های فردی و اجتماعی دین توجه داشته باشند، تاکید کرد: توجه به یک جنبه از دین درست نیست و جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … بسیار مهم است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اسلام یک دین جامع است و به جنبه‌ها و ابعاد مختلف زندگی بشریت توجه داشته و پرداخته است.

تشریح سبک زندگی انسان کمال خواه در دین اسلام

وی با اشاره به اینکه دین، یک امر کلیشه‌ای نیست بلکه فرایندی است که اگر انسان به دقت آن را مطالعه کند، به عزت و کمال می‌رسد، اظهار کرد: امام صادق (ع)، برای تعمیق در حوزه دین و اینکه جامعه به صورت دقیق به دانش دینی بپردازد، یک نهضت علمی به وجود آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه فهم در دین، راه و رسم و مقصد و مسیر درست زندگی را به انسان نشان می‌دهد، تصریح کرد: دین اسلام، سبک زندگی انسان کمال‌خواه را تشریح می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به شخصیت‌های برجسته‌ای که در محضر امام صادق (ع) تربیت شدند، اشاره و تاکید کرد: شیخ مفید می‌فرماید که چهار هزار نفر در کلاس درس حضرت حضور داشته و از ایشان حدیث نقل می‌کردند.

وی اظهار کرد: غیر از علمای شیعه، ائمه اهل سنت از جمله ابوحنیفه و مالک بن انس نیز جز شاگردان امام صادق (ع) بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به کتاب مسند امام صادق (ع) نوشته محقق عالیقدر مرحوم عطاردی اشاره و تاکید کرد: این پژوهشگر دینی، ۳۸ هزار روایت و حدیث را در ضمن ۲۱ جلد از امام صادق (ع) نقل کرده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، وجود کتاب‌های حدیث و روایت از ائمه معصومین (ع) را به عنوان منابع غنی و جامع برشمرد و تاکید کرد: با وجود این منابع که در دست است، باید همواره در محضر امام (ع) باشیم.

وی در ادامه به برداشت یکی از شاگردان امام صادق (ع) پیرامون درس‌هایی از این امام همام اشاره کرد و گفت: این شاگرد مکتب جعفری، هشت نکته که از محضر امام آموخته را بیان کرد و مورد تحسین حضرت قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به آموخته نخست شاگرد از امام صادق (ع) درباره کار نیک اشاره و تاکید کرد: انسان هر دوستی در دنیا بگیرد، بالاخره باید در هنگام مرگ آن را ترک کند؛ تنها کار نیک است که از انسان جدا نشده و نجات بخش خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: کار نیک، عمل صالح و ایمان، ضمن ایجاد محبوبیت دنیایی، در روز قیامت نیز مونس و همدم انسان می‌شود.

وی آموخته دوم شاگرد امام صادق (ع) را افتخار دانستن تقوای الهی برشمرد و گفت: افرادی هستند که به پدر، مادر، فرزندان و مال و ثروت خود افتخار می‌کنند ولی اینها افتخار واقعی نیست بلکه تقوای الهی پیشه کردن و گرامی شدن نزد خداوند، مهمترین افتخار است.

ارزش واقعی انسان به کرامت اوست

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان اینکه ارزش واقعی انسان به کرامت است، خاطرنشان کرد: افزایش کرامت به تقوا بستگی دارد که انسان را حفظ می‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به سومین آموخته شاگرد مکتب جعفری اشاره و تاکید کرد: گروهی از مردم به لهو و لعب مشغول هستند در حالی که در قرآن آمده کسانی که ترس از قضاوت الهی یعنی ترس از رفتار، گفتار و اعمال ناشایست انسانی دارند، به بهشت می‌روند.

وی اظهار کرد: انسان باید مطیع دستورات الهی باشد؛ کسی که از خدا و رسولش اطاعت کند به رستگاری می‌رسد و کسی که نافرمانی خدا و رسولش را انجام دهد، خسران دیده و سرمایه خود را از دست می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، انفاق در راه خدا را، چهارمین آموخته شاگرد امام صادق (ع) دانست و گفت: هر شخصی، هر چیزی را به دست بیاورد، در حفظ آن کوشیده و سعی می‌کند از اتلاف آن جلوگیری کند؛ این در حالی است که انفاق در راه خدا، سبب می‌شود تا خداوند چند برابر آن را به فرد بدهد و برای انسان ذخیره می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: فقرا فرستاده خداوند هستند و اگر نتوانیم کمک کنیم، اجر و مزد این کار به دیگران داده می‌شود؛ انسان باید از آنچه خدا به او روزی می‌دهد، به دیگران انفاق کند و در عین حال نباید در انفاق کردن، منت بگذارد.

وی حسادت نکردن و تأسف نخوردن از داشته‌های زندگی دنیایی را آموخته پنجم شاگرد امام صادق (ع) برشمرد و گفت: متأسفانه مردم نسبت به نعمتی که خداوند به دیگران می‌دهد، حسادت کرده و به روح و جسم خود ضرر وارد می‌کنند؛ این در حالی است که انسان نباید نسبت به آنچه از امور دنیوی به او داده می‌شود، فرحناک و خوشحال شود و همچنین نباید نسبت به موارد دنیایی که از او گرفته می‌شود نیز اندوهناک شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به اینکه دشمنی نکردن انسان‌ها به یکدیگر و دشمن دانستن شیطان، آموخته ششم شاگرد امام صادق (ع) است، خاطرنشان کرد: مردم نسبت به همدیگر کینه می‌ورزند؛ در حالی که خداوند فرموده، تنها شیطان دشمن انسان است و مردم نباید نسبت به همنوع خود کینه‌ورزی کنند؛ البته این غیر از افرادی است که نسبت به اسلام دشمنی می‌کنند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری توجه به عبادت، بندگی و معرفت را نکته هفتم از آموخته‌های شاگرد امام صادق (ع) دانست و گفت: مردم برای دنیا سخت تلاش کرده و تمام وقت خود را صرف دنیا می‌کنند؛ در حالی که اصل خلقت برای عبادت، معرفت و بندگی است.

وی افزود: انسان مؤمن تمام هم و غم خود را به دنیا اختصاص نداده و برای ابدیت تلاش می‌کند؛ شأن انسان در تلاش برای رسیدن به رستگاری است.

لزوم درس گرفتن از سیره انبیا الهی

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به آخرین آموخته شاگرد امام صادق (ع) که همانا خدا برای انسان کافی است، اشاره و اظهار کرد: مردم از قدرت، زور، بازو، سلامتی و مال و ثروت خود سخن می‌گویند در حالی که در قرآن آمده، خدا برای کسی که به او توکل کند، کافی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: بالیدن به قدرت، زیبایی و مال و ثروت درست نیست بلکه توکل، توسل و تدبیر در همه زمان‌ها مورد توجه قرار گرفته و مهم است.

وی با بیان اینکه هشت مسئله و آموخته شاگرد امام صادق (ع) در زندگی انسان بسیار نقش آفرین است، خاطرنشان کرد: این امام همام در این باره فرمودند، «به خداوند قسم، ریشه تورات، انجیل، زبور و قرآن به همین هشت مسئله بر می‌گردد»؛ اگر انسان از این آموخته‌ها مراقبت کند، در امتحانات الهی پیروز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی بر لزوم درس گرفتن از سیره و توصیه‌های اهل بیت (ع) تاکید کرد و گفت: انسان اگر با کلمات نورانی اهل بیت (ع) انس بگیرد، راه و رسم زندگی را شناخته و هیچ وقت در هیچ امری متحیر نمی‌شود.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضرات معصومین (ع) مبین و مفسر وحی الهی هستند، اذعان کرد: وحی الهی درصدد هدایت انسان‌ها است تا مقصد را شناخته و مسیر را با اراده و قدرت الهی طی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha