پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ همایش تاثیر مکتب امام صادق(ع) بر ابعاد شخصیتی امام خمینی

حوزه/ همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) و نهضت انقلاب اسلامی به همت موسسه انوار توحید در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح کمیلی خراسانی، در همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) و نهضت انقلاب اسلامی، عنوان کرد: کلینی در کتاب الکافی از امام صادق نقل کرده است که داشتن هشت فضیلت برای مو من شایسته است و این هشت صفت عبارت‌اند از: باوقار و آرام بودن در فتنه و آشوب، صبر در بلا، شکرگزاری در راحتی و آسایش، قانع بودن به رزق حلالی که خداوند عطا کرده است، ظلم نکردن حتی به دشمنان، نسبت به دوستان تحمیل نداشتن، جسمش را به فعالیت می‌اندازد تا مردم از او در آسایش باشند.

وی ادامه داد: در نظر امام صادق (ع) مورد آخر دو صفت است یکی اینکه فرد مشغول فعالیت اعم از عبادت، کارهای اجتماعی و... است و صفت دیگر این است که مؤمن حاضر است به خود سختی بدهد تا مردم از دست او در آسایش باشند و امام خمینی (ره) نیز دارای این هشت ویژگی بودند.

گزارشی از«همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام (ره)»

استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه امام خمینی به جز مواقع تدریس و سؤال پرسیدن حالت سکوت داشتند، اظهار کرد: زمانی هم که به حرم امیرالمؤمنین (ع) تشرف پیدا می‌کردند مدتی را در آنجا در سکوت می‌نشستند همچنین ایشان همیشه در ساعت ۹ شب به حرم می‌رفتند و قدری این ساعت دقیق بود که افراد می‌توانستند ساعت خود را تنظیم کنند.

وی در رابطه به علت نگارش کتاب «عرفان اهل بیتی» اظهار کرد: در این کتاب عرفان را از کلمات اهل‌ بیت با زبان ساده بیان شده است؛ اگر چه صحبت‌های سایر علما نیز برگرفته از سخن ائمه گرفته شده است.

شیعه نسخه‌ای ویژه از اسلام است

حجت‌الاسلام و المسلمین رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این همایش عنوان کرد: سال‌ها قبل یکی از اساتید آمریکا گفت،‌دانشگاهیان آمریکایی متوجه شده‌اند که شیعه نسخه‌ای ویژه از اسلام است و هشت سال حضور آمریکایی‌ها در عراق نیز باعث شد که سیاست‌مداران آمریکایی نیز متوجه این تفاوت شوند و اکنون سیاست‌مداران نمی‌گذارند که اهل رسانه این تفاوت را بفهمند.

وی با بیان اینکه این تفاوت عقلانیت شیعه است که یک عقلانیت متفاوت است، اظهار کرد: مهم‌ترین میراث مکتب اهل بیت (ع) که جلوه پررنگ آن را در سخنان امام صادق (ع) به لحاظ کمی بیشتر می‌بینیم همین عقل است که جلوه آن به همت علما در رفتار و کنش‌های شیعه در طول تاریخ نهادینه شده است.

این استاد حوزه با بیان اینکه شیعه مسیر متفاوتی را از اهل تسنن طی کرده است، ادامه داد: شیعه سر سفره اهل بیت مسیری به نام دالان اجتهاد کشف کرده است که در این دالان از همان آغاز عصر غیبت مناسب با ظرف تاریخ، با نثر و کلام معصوم به صورت دائم و به تدریج گفت‌وگو کرده است و کلام فشرده معصوم را به اقتضای زمان به گونه‌ای که خلاف اراده معصوم نباشد، تفسیر کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رهدار افزود: ثمره این روش این بود که توانستیم از طریق گفت‌وگوی روشمند عقل و نثر در دالان اجتهاد، حجیت انتساب به دین و کلام معصوم را در طول تاریخ بکشانیم و این سبب شده است که از اینکه یکی از مسائل امروز را به صاحب جواهر، شیخ بها و... نسبت بدهیم، نگران نباشیم.

وی ادامه داد: حجیت فقیه در نسبت با ظرف غیبت همان حجیت معصوم در نسبت با عصر حضور است و می‌توان گفتن که این همان جمله امام خمینی (ره) است که فرمود که ولایت‌فقیه ولایت رسول خدا (ص) است.

گزارشی از«همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام (ره)»

استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه عقل مهم‌ترین میراثی است که از جانب اهل بیت به شیعه رسیده است، تصریح کرد: این عقل، یک عقل بسیط نیست بلکه یک عقل چند لایه است که در عرصه‌های سیاسی و... به تناسب جلوه می‌کند به همین علت هیچ کنش و دستور عرفانی به نام شیعه صادر نمی‌شود که عقلا از آن را خلاف عقل بداند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) از شاگردان مکتب امام صادق (ع) بوده است و ایشان از فلسفه اسلام، عرفان اسلام و فقه اسلامی بهره عالی دارد که به گفته آیت‌الله جوادی آملی در امام خمینی قرآن، برهان و عرفان به وحدت رسیده است.

وی افزود: فهم و بصیرت تاریخی ما نباید هم وزن کنش و فهم مردمی مانند عراق باشد؛ زیرا ما هزاران سخنرانی از امام خمینی (ره) و حضرت آقا شنیده‌ایم که این خطبه‌ها باید چکیده عقل را به ما داده باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رهدار بیان کرد: انتخابات بستری است که عقل تاریخی شیعه می‌تواند در آن نمود پیدا کند؛ زیرا عقل شیعه اجازه نمی‌دهد عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نامزدی با شاخص‌های حداقلی و یا کسی که بهره اندکی از عقل دارد، انتخاب شود.

وی اظهار کرد: سیره اهل بیت یعنی اینکه بدانیم ائمه (ع) از تاریخ به دنیا آمدن تا لحظه شهادت چه گفتند و چه کردند؛ اما منطق اجتهاد، الگویی در مواجهه با این سیره به ما داده است که ما را متوقف نکرده و به سمت فرهنگ اهل بیت هدایت کرده است.

حوزه علمیه نیاز به احیای مکتب امام صادق (ع) دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی شبستری با بیان اینکه امام صادق (ع) مربی، مروّج و حافظ تشیع است، عنوان کرد: همه ۵۲ باب فقه مقدمه ای برای سعادت اخروی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه نیاز به احیای مکتب امام صادق (ع) به معنای تربیت واقعی دارد، بیان کرد: نظامی که امام خمینی (ره) بر پا کرده است علاوه بر اینکه یک نظام عاقلانه، عالمانه و مجتهدانه است یک نظام ولایتمدارانه است و اگر افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی را تربیت نکنیم این نظام فقط به شکل ظاهری ادامه پیدا می‌کند.

 وی ادامه داد: مکتب امام صادق فقط مکتب چاپ کتاب‌های گوناگون به شکل‌های مختلف و پایان نامه های متعدد نیست بلکه تربیت برای مطیع رهبر بودن است؛ زیرا اگر ده‌ها کتاب‌های چاپ شود اما تربیت از آن به دست نیاید مدینه نیست بلکه قریه است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه محل تربیت ولایتمداران است، اظهار کرد: برخی حوزه علمیه را به مدرسه و دانشگاه تبدیل کردند که فایده‌ای ندارد؛ زیرا در بهترین حالت خروجی آن همان علوم انسانی است در حالی که نظام ولایی ما به علوم انسانی اسلامی نیاز دارد و امروز تشنه مکتب و کتابی هستیم که از درون تقویت کند.

گزارشی از«همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام (ره)»

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی شبستری با اشاره به اینکه امام زمام (عج) حاضر هستند و خود ما حجاب هستیم، خاطر نشان کرد: ما به نمازی نیاز داریم که عمود دین مان باشد نه اینکه فقط از لحاظ فقهی درست باشد؛ زیرا کسانی که ائمه (ع) را کشتند هم نماز می‌خواندند و ۳۰ هزار نمازخوان در کربلا وجود داشت.

وی با بیان اینکه بگوییم که امام خمینی برای فقر ، به یغما رفتن نفت و...انقلاب کردند حرفی عوامانه است؛ زیرا امام خمینی(ره) نفس سوزی کرده بود، اظهار کرد: ما برای آب و نان انقلاب نکردیم بلکه انقلاب کردیم که وصل به ولی زمان بمانیم و ولی فقیه فقط یک حادثه فقهی و سیاسی نیست، بلکه برای این است که ولایت‌پذیر امام زمان (عج) بشویم.

وی با اشاره به اینکه عرفان اهل بیت نه به افراد و نه به جامعه اجازه نفس پروری نمی‌دهد، بیان کرد: انشالله حوزه علمیه نیز از این اثر (عرفان اهل بیتی) پرفیض و تربیت محور که با زبان ساده است استفاده کند.

این مراسم با مداحی حاج عباس حیدر زاده و رونمایی از کتاب «عرفان اهل‌بیتی» اثر حجت الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی به پایان رسید.

گزارشی از«همایش تأثیر مکتب معرفتی امام صادق (ع) بر ابعاد شخصیتی امام (ره)»

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha