پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فلسفه کلام، با تأکید بر اندیشه های آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ تکریم عالمان و احیای آثار بزرگان علم و اندیشه یکی از ویژگی های جامعه علمی و متمدن است که موجب بالندگی و پویایی آن جامعه خواهد بود، شخصیت هایی که آسایش و لذات دنیا را نادیده گرفته و سالیان متمادی مشغول تحصیل و تدریس بوده و صاحب فکر و قلم و اندیشه شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا سبحانی درباره اثر جدیدی  علمی جمعی از دین‌پژوهان فعال،‌با عنوان««فلسفه کلام، با تأکید بر اندیشه های آیت الله العظمی سبحانی» توضیحاتی ارائه کرده است که به این شرح است:

تکریم عالمان و احیاء آثار بزرگان علم و اندیشه یکی از ویژگی های جامعه علمی و متمدن است که موجب بالندگی و پویایی آن جامعه خواهد بود، شخصیت هایی که آسایش و لذات دنیا را نادیده گرفته و سالیان متمادی مشغول تحصیل و تدریس بوده و صاحب فکر و قلم و اندیشه شده اند.

یکی از اقدامات ارزشمند و در خور تحسین که در سالهای اخیر با آن مواجه بوده ایم، احیاء آثار بزرگانی همچون شیخ مفید، شیخ انصاری و سید مرتضی و دیگران است.

بررسی آراء و افکار شخصیت ها گاهی بصورت مقارَن و گاهی به جهت گستره موضوعات بصورت خاص پرداخته میشود؛ نمونه بارز آن برگزاری اندیشه های مرحوم علامه طباطبائی که در جلسات سالیانه برگزار میشد و برخی مقالات آن نیز چاپ شده است.

حضرت آیت الله  جعفر سبحانی که بیش از ۷۵ سال در حوزه علمیه قم مشغول تدریس بوده و از همان ایام جوانی تا کنون قلم را بر زمین نگذاشته و تالیفات فراوانی داشته اند. استاد ایشان حضرت امام در تقریظ تهذیب الاصول وی را «صاحب فکر الثاقب» میدانند و مرحوم علامه طباطبائی تفسیر موضوعی ایشان، «منشور جاوید» را کتابی مفید و سودمند معرفی می‌کنند.

اخیراً به همت «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به اندیشه ها و مبانی فلسفی و کلامی ایشان پرداخته شد و مقالات خوبی هم در این زمینه از برخی فضلای حوزه و دانشگاه جمع آوری شد.

گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین ­پژوهی در راستای ماموریت اصلی خویش، همایش فلسفه کلام را با محوریت تبیین و بررسی آراء کلامی آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی را در سال ۱۳۹۷ برگزار نمود و مقالات منتخب این همایش را به صورت این اثر مکتوب علمی ارائه می نماید.

پژوهش حاضر با عنوان « فلسفه کلام » حاصل کار علمی جمعی از دین‌پژوهان فعال است که تلاش می کنند ضمن تبیین چیستی و جایگاه فلسفه کلام، از منظر این دانش ، اندیشه های کلامی فقیه متکلم معاصر آیت‌الله العظمی سبحانی را بررسی نمایند که تحت عنوان «فلسفه کلام، با تأکید بر اندیشه های آیت الله العظمی سبحانی» توسط انتشارات توحید منتشر گردید.

اثر حاضر، در ذیل چهار فصل و در قالب بیست و هفت مقاله به مباحثی چون: «درباره فلسفه کلام»، «مباحث فلسفه کلام»، «ترابط علم کلام با دیگر علوم » و «اندیشه‌های کلامی آیت الله العظمی جعفرسبحانی »پرداخته است.

در پایان از شورای علمی همایش فلسفه کلام به ویژه حجج اسلام والمسلمین ربانی گلپایگانی؛ محمدصفر جبرئیلی، اعضای شورای علمی گروه کلام، مدیر موسسه امام صادق(ع) حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سبحانی، و ارزیابان مقالات و به ویژه مؤلفان گرامی که با سعه صدر در تولید و بالندگی اثر تلاش کردند قدردانی نموده و توفیقاتشان را از خدای سبحان خواستاریم و از استادان و صاحب نظران درخواست می‌شود با ارائه‌ی نظرات ارزنده‌ی خود، ضمن کمک به تکمیل این تحقیق ارزشمند، ما را در ارائه‌ی آثار برتر دیگر یاری فرمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha