جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات

حوزه/ طبق منویات مقام معظم رهبری، میدان انتخابات میدان مسابقه خدمت است، این عرصه، عرصه خدمتگزاری است نه سهم خواهی یا باج دهی. باید معیارهای اصلح را به دقت شناسایی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، عنوان کرد: در انتخابات دو موضوع مطرح است: اول مشارکت و دوم انتخاب فرد اصلح. وقتی مشارکت صورت می‌گیرد در واقع فرد اعلام می‌کند که من این نظام و چارچوب های آن را قبول دارم. همانطور که در مصاحب قبل عرض شد از این طریق بستر ظهور و بروز حاکمیت حاصل و تقویت می شود.

وی گفت: موضوع دوم این است که مشارکت نباید با سطحی نگری و تسامح باشد؛ چرا که نتیجه آن همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، تا سالیان سال باقی است و وقتی کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد ممکن است روندی را رقم زند که آثار آن فقط منحصر به دوران ریاست او نباشد بلکه در سرنوشت نسل های بعدی نیز تأثیر گذار باشد و لذا توجه صحیح به معیارهای انتخاب از این جهت بسیار مهم و حیاتی است.

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه قم افزود: یکی از مهم ترین معیارها برای انتخاب اصلح، عدم دلباختگی و خودباختگی در برابر غرب است. عاملی که به تجربه تاریخ معاصر بی توجهی به آن منجر به غارتگری و چپاول سرمایه های میهن عزیزمان در همه عرصه ها شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا اضافه کرد: اولین تحول سیاسی ـ اجتماعی که منجر به پایه ریزی نظام سیاسی مدرن در کشور ما شد انقلاب مشروطه است که ریشه های آن در نهضت توتون و تنباکو بود.

وی بیان کرد: مهم ترین نقطه اتکای حاکمان قاجار به ویژه ناصرالدین شاه این بود که بین دولت‌های استعمارگر با دادن امتیازات ایجاد رقابت می‌کرد و با دادن امتیاز خاص به هر کدام از این کشورها چند صباحی حمایت می شد.

این استاد دانشگاه گفت: در سال ۱۲۶۸ که ناصرالدین شاه برای بار سوم می خواست به انگلستان سفر کند، نیاز به پول داشت، انگلیسی‌ها به او پیشنهاد دادند که امتیاز توتون و تنباکو را به آنها بدهد و هر سال ۱۵ هزار لیره استرلینک دریافت کند. در ایران آن روز یک پنجم مردم در کار خرید و فروش یا کشت تنباکو بودند و تنها سالی ۴۳۵ تن توتون و تنباکو به کشورهای ترکیه، هند و افغانستان صادر می شد. سود کمپانی انگلیسی را در سال ۵۰۰ هزار لیره تخمین زده اند. اما مسئله اساسی تر از این بود که انگلیسی ها فرهنگ و باورهای مردم را نشانه گرفته بودند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم افزود: در ابتدای کار، با یک کشتی ۱۰۰ هزار انگلیسی و اغلب با فساد اخلاقی را وارد ایران کردند و گفتند که چون در اقصی نقاط ایران کشت توتون و تنباکو صورت می گیرد پس در همه جای ایران باید نمایندگی داشته باشیم و لازمه این نمایندگی ها ایجاد کاباره ها و کارگاه های مشروب سازی بود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا بیان کرد: به تدریج در تمام شهرهای ایران خصوصا مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و سایر شهرها به رهبری روحانیون اعتراضات افزایش یافت و سرکوبگری ها نتیجه نبخشید و حتی تجّار حاضر بودند چند برابر مبلغ حق امتیاز را بدهند تا امتیاز لغو شود. که در نهایت آیت الله میرزا محمدحسن شیرازی (ره) ، فتوای تحریم مصرف توتون و تنباکو را در آذر ۱۲۷۰ش صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا اضافه کرد: پس از فتوای توتون و تنباکو، قلیان ها شکسته شد و تا خود دربار نیز این اتفاق افتاد و شاه ناچار به لغو امتیاز تن در داد و برای اولین بار دولت قاجار در مقابل مردم عقب نشینی کرد و این ضربه سنگینی به استعمار انگلیس بود که  در آن ایام ۲۰ برابر ایران امروز، سرزمین های مستعمره در اختیار داشت و مدعی بود که آفتاب در امپراتوری بریتانیا غروب نمی کند.

وی افزود: لغو امتیاز توتون و تنباکو نمایش اقتدار مردم در مقابل حاکمان خودکامه و از سویی ظهور سیاسی روحانیت به عنوان رهبر حرکت های اجتماعی و تزلزل بیش از پیش پایه های حکومت قاجار و پیدایش زمینه قیام مشروطیت بود.

معاون فرهنگی دانشگاه قم بیان کرد: در نهایت وقتی ناصرالدین شاه ترور شد، مظفرالدین شاه به حکومت رسید، وی که پنجاه سال برای حکومت صبر کرده بود، ناتوان و مریض شده بود و در نتیجه کشور به حال خود رها و مشکلات چند برابر شد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا افزود: فقر، نا امنی و ظلم حاکمان موجب شد که در سال ۱۲۸۵ مردم تهران به رهبری آیت الله سید محمد طباطبایی، آیت الله سید عبدالله بهبهانی و آیت الله شیخ فضل الله نوری در حرم حضرت عبدالعظیم به بست نشستند و درخواست عدالت خانه کردند.

وی اضافه کرد: بعد از یک ماه سرانجام مظفرالدین‌شاه خواسته مردم را پذیرفت اما کماکان صدراعظم عین الدوله از انجام این کار سرباز زد.

مشروطیت از سفارت انگلیس بر سر زبان‌ها افتاد

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا بیان کرد: در نهایت مردم که  تا ۳ هزار نفر گفته شده است، تصمیم گرفتند به قم مهاجرت کنند و اینجا بود که سفارت انگلستان فرصت را غنیمت شمرد تا به منافع خود برسد. چون پس از قرارداد ننگین ترکمنچای و گلستان مدیریت سیاسی کشور اغلب در اختیار روس‌ها بود و اکثر معلمان و مربیان شاهان قاجار نیز از همین روس ها بودند.

وی ادامه داد: سفارت انگلیس درب سفارت را باز کرد و همانگونه که در کتب تاریخی نوشته شده تا بیست هزار نفر روزانه در سفارت جمع می‌شدند و در آنجا دیگ‌های پلو برایشان تدارک دیده می شد. سفیر انگلیس، همسرش و افرادی که تربیت یافتگان فرهنگ غرب بودند، به مردم می گفتند شما آنچه را که باید بخواهید نمی دانید و ما می گوییم شما باید مشروطیت بخواهید، اینگونه بود که مشروطیت از سفارت انگلیس بر سر زبان‌ها افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا افزود: خبر مشروطه خواهی به مردمی که در قم بودند، رسید آنها هم خوششان آمد اما نمی‌دانستند سفارت انگلیس به خاطر مردم ایران دل نمی سوزاند، لذا شیخ فضل‌الله که اغلب مردم تهران مقلد او بودند گفت آن مشروطیتی که برخاسته از دیگ پلوی انگلیسی‌ها باشد به درد ما نمی‌خورد.

وی ادامه داد: در نهایت به دستور مظفرالدین شاه، انتخابات انجام شد و یک نظام سیاسی جدید مبتنی بر انتخابات در تاریخ سیاسی ما شکل گرفت. اما متأسفانه غربزدگان مجذوب و مرعوب فرهنگ غرب محوریت این نظام را به دست گرفتند. افرادی چون میرزا ملکم خان که در آثارش می نویسد: «من همین قدر می گویم که ما در مسائل حکمرانی نه می توانیم و نه باید از پیش خود اختراعی نماییم. یا باید علم و تجربه فرنگستان را سرمشق خود قرار بدهیم یا باید از دایره بربری گری خود قدمی بیرون نگذاریم.» یا تقی زاده که معتقد بود: « برای ترقی باید از فرق سر تا نوک پا فرنگی شد ... ایران باید ظاهرا و باطنا و جسما و روحا  فرنگی مآب شود و بس.» و محمدعلی فروغی که به صراحت اعلام کرد: «ایران مثل آستین بی حرکت است که تا دست دولت انگلیس در آن نباشد، ممکن نیست تکان بخورد.»

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا بیان کرد: نتیجه حاکمیت این افکار، رقم خوردن تحولات ناگوار و اسف باری بود که یکی از آنها کودتای ۱۲۹۹ رضاخان بود که در ۱۳۰۵ موادی از قانون اساسی را عوض کرد و دیکتاتوری را دوباره بر ایران تحمیل کرد. و بعد از بیست سال چاکری در برابر انگلیسی ها توسط آنها به جزیره موریس در جنوب قاره آفریقا تبعید شد و پسر او محمدرضا مأمور پیاده سازی منویات انگلیس و سپس آمریکایی ها شد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا ادامه داد: در مجموع سخنان گفته شده این معیار در انتخابات لازم است مورد توجه باشد که مردم ببینند فردی که خود را کاندیدا کرده، چقدر به استقلال ایران و ایرانی باور دارد، به چه میزان خود را ملتزم به حفظ سرمایه های مادی و معنوی این ملت می داند تا چه اندازه در برابر ارعاب ابرقدرت ها پایدار و مقاوم است تا چه اندازه به این سخن گوهرین امام باور دارد که در نصیحت به محمدرضا پهلوی فرمود : «اگر یک روز صدایی بلند شود، ورق برگردد؛ هیچکدام از اینها که اکنون دور تو را گرفته اند با تو رفیق نخواهند بود. اینها دین ندارند، وفا ندارند...»  این را می‌توان از گذشته و عملکرد کاندیدای داوطلب فهمید، اگر در عملکرد فردی یا حامیان او خودباختگی و غرب‌زدگی دیده شود، تاریخ به ما نشان داده که اینها ما را به قهقرا خواهند برد.

معاون فرهنگی دانشگاه قم اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، میدان انتخابات میدان مسابقه خدمت است، این عرصه، عرصه خدمتگزاری است نه سهم خواهی یا باج دهی. باید معیارهای اصلح را به دقت شناسایی کرد. رهبر عزیزمان فرمودند به کسانی رأی دهید که متدین، متعهد، وفادار به انقلاب، در برابر دشمنان با صلابت، حامی مستضعفین و محرومین، ساده زیست و به دور از اشرافی گری، درد آشنای مردم، مقید به مسائل اخلاقی، دارای برنامه و مواضع عزت آفرین و معتقد به آرمان های انقلاب و شهدا و از این قبیل معیارها.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی والا در پایان تصریح کرد: امید است که به لطف خداوند و توجهات مولایمان حضرت مهدی (عج) در این دوره، شخصی انتخاب شود که در همه معیارها اصلح باشد، هر چند باید به این مسئله توجه شود که برخی معضلات ریشه‌ای است و توقع حل یک شبه آن از هیچ کسی نمی‌رود اما روند رو به بهبودی توقعی کاملا بجا می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha