یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسین الهی نژاد

حوزه/ حکومت امام زمان(عج) در امتداد اهداف و رسالت های انبیای الهی شکل می گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد به تبیین مسأله ظهور شناسی از منظر امام رضا(ع) پرداخت و گفت: بدون تردید اندیشه مهدویت از جمله اندیشه های اصیل و ناب اسلامی است که در اسلام و در میان آموزه های اسلامی جایگاه مهم و خطیری دارد.

وی ادامه داد: در اثبات جایگاه و شأن مهدویت همین بس که آیات بی شماری در قرآن به عنوان آیات تفسیرگر و همچنین روایات بی شماری در کتابهای حدیثی به عنوان روایات آینده نگر اسلامی به تبیین و تفسیر مهدویت و آموزه های آن پرداخته اند.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در میان حضرات معصومین(ع) هر کدام به جهت موقعیت زمانی خاص و بر اساس مسؤولیت های که بر عهده داشته اند، و نیز با فراهم بودن زمینه ها و بسترهای لازم از تبیین و تشریح موضوع ظهور و زمینه سازی ظهور و بیان و یژگیها و شاخصه های آن دریغ نورزیده اند.

* تخلف ناپذیری ظهور امام زمان(عج) از دیدگاه امام رضا(ع)

وی مسأله تخلف ناپذیری ظهور امام زمان(عج) را از دیدگاه امام رضا(ع) مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: امام رضا(ع) در روایتی از قول پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّی یَقُومَ بِأَمْرِ أُمَّتِی رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ یَمْلَأُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا؛ دنیا به پایان نمی‏رسد تا مردی از فرزندان حسین (ع) قیام کند و آن را از عدالت پر سازد چنان که از جور و ستم پر شده است».

حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد ادامه داد: در روایت بالا در واقع  قطعیت و حتمیت ظهور برداشت می شود و امثال این روایت در مجموعه روایات ما، که به نحوی دلالت بر قطعیت رخداد ظهور دارند بسیار هستند.

وی عنوان کرد: باز امام رضا(ع) از امیر مومنان علی(ع) روایت می کند که رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند «لا تقوم الساعة حتی یقوم قائم للحق منّا و ذلک حین یأذن اللّه عزّ و جلّ له، و من تبعه نجا و من تخلّف عنه هلک، اللّه اللّه عباد اللّه فأتوه و لو علی الثلج، فأنه خلیفة اللّه عزّ و جلّ و خلیفتی؛ قیامت برپا نمی‌شود تا آنگاه که قائم ما قیام کند، و این در هنگامی است که خداوند به او اذن ظهور بدهد، هر کس از او پیروی کند رستگار میگردد و هر کس او را ترک گوید هلاک می‏شود. ای بندگان خدا از خداوند بترسید او را یاری کنید و دعوت وی را لبیک بگوئید و لو از آسمان برف بیاید، او جانشین خداوند و جانشین من در روی زمین می‏‌باشد».

* حکومت امام زمان(عج) در امتداد اهداف و رسالت های انبیای الهی شکل می گیرد

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه امام زمان(ع) از دیدگاه امام رضا(ع) با میراث انبیای الهی ظهور می کنند، گفت: از جمله کارهای مهم و خرق عادتی که امام زمان (ع) در دوران ظهور انجام می دهد و بیشتر در قالب اعجاز می گنجد، به همراه آوردن مواریث انبیا (ع) است، چنان‌که امام رضا(ع) می فرمایند «یَکُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَی(ع) وَ خَاتَمُ سُلَیْمَانَ(ع)؛ عصای موسی(ع) و انگشتر سلیمان(ع) همراه او(امام زمان(عج)) است.

وی تصریح کرد: توجیهی که برای این کار مهم و تأثیر گذار می توان داشت این است که وقتی که امام زمان(عج) با ظهور و قیام خویش و نیز با تشکیل حکومت جهانی(که در واقع کاری منحصر به فرد است) در پی اجرای تعالیم و آموزه های انبیا(ع) در جامعه بوده و در صدد پیاده سازی اهداف و رسالات آنها می باشد، می طلبد که همه اعجاز و مواریث گذشتگان را برای تحقق و اجرای منویات انبیا(ع) به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha