سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دفاع پایان نامه

حوزه/ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «بدعت‌های زیارت، مصادیق و احکام آن» به همت مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، در مرکز مدیریت دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه حجت‌الاسلام یوسف طهماسبی با عنوان « بدعت‌های زیارت، مصادیق و احکام آن» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسحاق عارفی در مقام استاد داور، برگزار شد.

تدوینگر این پایان‌نامه با اشاره به اینکه زیارت، عملی عبادی است، ابراز کرد: زیارت به معنای حضور در پیشگاه پیشوایان دینی یا نزد قبور آنان یا دیدار از مکانی مقدس یا محترم، برای اظهار ارادت و احترام و کسب فیض معنوی است؛ این عمل، به‌خصوص زیارت معصومین علیهم‌السلام همواره از اعمال پسندیده اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مورد تأکید و تائید عقل و شرع در جوامع انسانی و به‌ویژه در کشورهای اسلامی، مسئله احترام به گذشتگان و زیارت قبور آنان است، گفت: البته پردازش این مسئله به‌ویژه بعد از رحلت رسول خدا(ص) به جهت تحلیل‌های سطحی و گاهی غرض ورزانه، در مسیر بدعت‌هایی خلاف هدف اصیل آن قرار گرفت که شناخت آن‌ها و تبیین خاستگاه‌ها و نیز بررسی بدعت نامیدن آن‌ها از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است.

حجت‌الاسلام طهماسبی ادامه داد: این تحقیق درصدد شناسایی بدعت‌های موجود در زیارت می‌باشد؛ زیارتی که امروزه با به وجود آمدن آسیب‌های مختلف، چهره پاک و روشن خود را مخدوش شده می‌بیند و زائران هم که ناخواسته و بدون توجه به ریشه و علل این بدعت‌ها گاهی مردد در عقاید حقه و اصیل زیارت می‌شوند، شاید طعم شیرین معنویت حضور و ایجاد ارتباط معنایی با مزور را آن‌چنان‌که هست درک ننمایند. دشمن نیز با دمیدن در این بوق شیطانی، نه‌ تنها زیارت را مخدوش، بلکه زمینه را برای وهابیان و دشمنان شیعه فراهم می‌کند تا شیعیان را به مشرک بودن و مرده‌پرستی و ... متهم سازند.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان بابیان اینکه هدف از این تحقیق تحلیل و بررسی علل و عوامل بدعت‌ها و نیز ادله حرمت و تطبیق آن با اسناد موافقان و مخالفان در زیارات است تا زیارتی با معرفت و معنویت مطابق با آموزه‌های معصومین علیهم‌السلام انجام شود، افزود: در این تحقیق زیارت طبق سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام با دلایل عقلی و نقلی اثبات‌ شده و برخی مصادیق بدعت‌های منکرین تبیین می‌شود که موجب آشکار شدن سستی عقاید و شبهات متزلزل وهابیان است.

حجت‌الاسلام طهماسبی در پایان تصریح کرد: بدعت گرایان همواره مسبب و پایه‌گذار انحرافات در دین اسلام و تغییر رویه و رویکرد دین می‌باشند و ضررهای جدی به زیارت وارد کرده‌اند که این آسیب‌ها و بدعت‌ها در عصر حاضر شکل و نمود جدیدی به خود گرفته است؛ پس اگر از نشر بدعت‌ها و انحرافات جلوگیری نشود باعث مخدوش شدن جایگاه والای زیارت در بین مسلمانان خواهد شد.

گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی حجج اسلام والمسلمین حسین احمری در مقام استاد راهنما و مصطفی رجائی پور در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    سلام علیکم چه موضوع قدیمی ای بوده. با یک جست و جوی ساده در اینترنت می بینید که چقدر با این موضوع پایان نامه نوشته اند. کاش موضوعات بروز تری کار می شد. این هم برگ دیگری است بر عدم مدیریت صحیح طلاب در خراسان. از رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار و مسئولین محترم حوزه قم مجدّانه می خواهیم که به نابسامانی های حوزه خراسان رسیدگی کنند.