جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ فصلی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی را گشوده و فضایی جدید را در سال های ابتدایی گام دوم انقلاب ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، میزان مشارکت مردم در این انتخابات از یک طرف و تبار شناسی منتخب مردم در جایگاه ریاست جمهوری از طرف دیگر سبب شد تا جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف تحلیل‌های متنوعی از این انتخابات داشته باشند.

انتخاباتی که شرایط خاص پیرامونش آن را هم برای جبهه انقلاب بااهمیت کرده بود و هم موقعیتی منحصر به فرد برای دشمنان کشور ایجاد نموده بود تا بوسیله آن انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن را دچار چالش‌های بزرگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی کنند چرا که از یک سو جامعه همچنان درگیر ویروس کرونا بود و همین سبب کاهش درصد قابل توجهی از مردم می‌شد و از سوی دیگر بی‌تدبیری، ناکارآمدی یا کم کاری بخش‌هایی از دولت که نتیجه آن مشکلات جدی معیشتی و اقتصادی بود، توده‌های مردم را عصبانی و کلافه کرده بود، از این رو دو عامل که هر کدام به تنهایی می‌تواند مشارکت را دچار کاهشی ملموس کند در کنار هم قرار گرفت تا شاید با دمیدن مختصری در آتش زیر خاکستر نارضایتی‌های مردمی، شعله‌های برافروخته آن، دشمن را به آرزوی ۴۳ ساله خود یعنی شکست انقلاب و اراده مردم برساند.

از این رو همه عوامل رسانه‌ای و تبلیغاتی نظام سلطه و ضد انقلاب خارج نشین و اتاق جنگ روانی عده‌ای معلوم الحال داخلی، تمرکز خود را بر تحریم انتخابات قرار دادند و امیدشان را به مشارکت زیر ۲۰ درصدی مردم بستند.

حال آیا با مقدمه فوق مشارکت نزدیک به ۵۰ درصدی مردم را چیزی جز پیروزی جبهه انقلاب و حماسه مردم ایران می‌توان معرفی کرد؟ حماسه‌ای که راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب، داخل نشین و خارج نشین همه در آن نقش داشتند.

آیا نقش بر آب شدن توطئه ضدامنیتی دشمن با مشارکت مردم تبریک و شادباش ندارد؟

آیا باید بابت خوشحالی بر این پیروزی، جبهه انقلاب را ملامت کرد و برخی تعابیر دشمن شاد کن آن هم چند روز بعد از این حماسه تاریخی سر داد؟

علاوه بر اینکه منحصر دانستن پرورش مدیران جمهوری اسلامی در کلان شهرها اشتباهی راهبردی است که ریشه در برخی ذهنیت‌های نادرست توسعه محور دارد چون بسیاری از مدیران کارآمد این کشور روستا نشینانی بوده‌اند که به برکت انقلاب اسلامی استعدادهای سرشار آنها شکوفا شده و در خدمت پیشرفت کشور قرار گرفته‌اند.

آنچه که مهم است نخبگان ما که از برخی آنها بیش از این توقع می‌رود در تحلیل‌ها به آن توجه کنند این است که پیروزی و شکست اموری نسبی هستند یعنی نتیجه آوردگاه‌های مبارزه با توجه به مجموعه ابزار و امکانات، نیروی انسانی، موانع و مشکلات باید مورد بررسی قرار گیرند و الا هیچگاه نمی‌توانیم ۸ سال دفاع مقدس را پیروزی ملت ایران بنامیم چون ما به اهدافی چون سرنگونی صدام، تصرف بغداد و آزادسازی کربلا نرسیدیم، در حالیکه دفاع مقدس به قطع یکی از جلوه‌های پیروزی نظام اسلامی است چرا که اجازه نداد بعثی‌های متجاوز حتی به یک هدف از اهداف تعریف شده خود برسند.

به طور قطع انتخابات ۲۸ خرداد پیروزی شگفت آوری برای مردم و جبهه انقلاب بود و امید ضد انقلاب را ناامید کرد و انقلاب را در گام دوم وارد مرحله جدیدی از سیاست‌ورزی و جامعه پردازی نمود و البته این به معنای نشنیدن صدای مردم و تلاش برای خدمت رسانی عادلانه به آنها نیست.

لذا نخبگان و دلسوزان و تریبون داران دقت کنند در بیانات خود کام مردمی که توطئه دشمن را نقش بر آب کردند و شبانه روز برای ناکام کردن دشمن تلاش نمودند را تلخ نکنند و در کمک به منتخب مردم که به درستی حل مشکلات واقعی کشور را نشانه گرفته است از همه ظرفیت‌های خود بهره گیرند.

یادداشت از؛ محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 1
    بنظرمن،دوره ی غربگرایی واصلاح طلبی سالهاست که درایران بپایان رسیده است. ومردم بکسانیکه شعار آزادی وبیحجابی وامثال انرا میدادند،اقبال نکردند. امروز زن ایرانی به حجاب ونجابت خود فکرمیکند.