جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غلبه بر هوای نفس

حوزه / استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: برای تعیین مراحل رشد شخصیت دو ملاک بنیادی عقل و نفس را باید مدّ نظر قرار دهیم، که اینها دو محرک اصلی و اساسی افعال انسان به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، فاطمه ابراهیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی برگزار شد، با اشاره به مراحل رشد شخصیت انسان، اظهارداشت: برای تعیین مراحل رشد شخصیت دو ملاک بنیادی عقل و نفس را باید مد نظر قرار دهیم، که اینها دو محرک اصلی و اساسی افعال انسان به شمار می آیند.

وی ادامه داد: در گرایش‌های انسان، «عقل» او را به سمت افعال خدا پسند و مثبت هدایت می کند و «نفس» انسان را به سمت تباهی و معصیت سوق می دهد و از این رو باید تلاش شود تصمیم گیری عقل را در وجود خودمان تقویت کنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، افزود: هر یک از نفوس اماره، لوامه و مطمئنه، تعبیری از شاکله و شخصیت انسان در مرحله ای خاص هستند و صاحب نفس اماره دارای شاکله و شخصیتی است که در آن هوای نفس حاکم بوده و محرک اعمال و رفتار فرد در این مرحله محرکهای نفسانی به شمار می آید.

وی با بیان این که شخصیت انسان در مرحله نفس مطمئنه تحت سیطره کامل عقل در آمده و "عقل" است که مسیر اعمال و رفتار انسان را تعیین می کند، گفت: ساختمان وجودی انسان فطرتا، هم استعداد انجام کارهای زشت و پیروی از هوای نفس و شهوات جسمانی و تمایلات دنیوی را دارد و هم آمادگی ارتقاء به اوج فضیلت تقوا، اخلاقیات عالی انسانی و عمل صالح را دارا می باشد؛ از این رو آزمایش واقعی انسان در این دنیا نیز همین سمت و سوی گرایش اراده و موضوع انتخاب اوست.

ابراهیمی تاکید کرد: شخصیت انسان مراحل مختلفی را در طول رشد خود تجربه می کند که اگر تابع هوی و هوس باشد به سمت سقوط و اگر تابع عقل باشد به سوی کمال و رشد معنوی حرکت می کند و این مسائل شاکله وجودی انسان را تشکیل می دهند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha