چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نعمت الله آزموده

حوزه/ مسئول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با تأکید بر الگوبرداری ائمه جمعه از شهید صدوقی، گفت: نوع تعامل و سلوک ائمه جمعه با مردم و متن جامعه سازنده سرمایه اجتماعی آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مسئول نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، امروز در نشست اعضای این شورا، با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت‌الله صدوقی، چهارمین شهید محراب، بر الگوبرداری ائمه جمعه از این شهید بزرگوار تأکید کرد و افزود: نوع تعامل و سلوک شهید صدوقی با مردم و متن جامعه برای ایشان سرمایه‌ای اجتماعی درست کرده بود.

وی اضافه کرد: سرمایه اجتماعی یعنی شبکه‌ای از روابط فردی و گروهی که برخی افراد در اختیار دارند و به‌واسطه آن از نوعی اقتدار اجتماعی و اثرگذاری در سطح جامعه برخوردار می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: این سرمایه اجتماعی در کنار شجاعت ذاتی شهید صدوقی در پیشبرد انقلاب تأثیر زیادی داشت؛ به همین دلیل است که امام خمینی(ره) درباره او فرمودند: می‌توانم بگویم که ایشان محور این انقلاب بود.

وی با یادآوری اینکه روحیه جوان پذیری شهید صدوقی نیز بسیار بالا بود، تصریح کرد: او در جذب جوانان و تربیت آنان تلاش وافر داشت و زمانی که آن بزرگوار به یزد آمد حدوداً ۴۵ ساله بود ولی چنان با نسل جوان صمیمی شد که بیشتر شرکت‌کنندگان در نماز جماعت ایشان، جوانان بودند.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به ویژگی ولایت مداری این شهید، اظهار کرد: رابطه و محبت و ارادت شهید آیت‌الله صدوقی به حضرت امام خمینی(ره) نیز از مؤلفه‌های شخصیتی این شهید بزرگوار بود، البته این رابطه طرفینی بود و امام هم متقابلاً به ایشان علاقه‌مند بودند.

وی افزود: همان اوایل انقلاب وقتی جمعی از مردم یزد به قم خدمت حضرت امام رسیده بودند، امام در بین سخنرانی‌شان چندین بار از آیت‌الله صدوقی تمجید کردند و همه تعجب کرده بودند که امام خمینی(ره) چرا این‌قدر روی ایشان تکیه می‌کنند! این نشان می‌داد که قدر و جایگاه شهید صدوقی نزد امام، چقدر بالاست.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: شهید آیت‌الله صدوقی افزون بر ایجاد پل ارتباطی میان مردم و امام خمینی(ره) و رساندن اعلامیه‌های امام به مردم خود نیز با صدور اعلامیه می‌کوشید سنگینی بار مبارزه را از روی دوش امام کم کند.

وی با بیان اینکه خدمت به مردم از دیگر ویژگی‌های برجسته شهید صدوقی بود، افزود: حضور جدی در عرصه‌های خدمات اجتماعی و خدمت‌رسانی به اقشار جامعه از دیگر مؤلفه‌های امام‌جمعه شهید یزد بود.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: تلاش برای ایجاد و ترمیم اماکن عمومی عام‌المنفعه، توجه زیاد به عمران و آبادی، ساخت بیمارستان، درمانگاه، دبستان، دبیرستان، مساجد قدیم و جدید و... از دغدغه‌های مستمر وی بود. مردم یزد هم علاقه خاصی به آیت‌الله صدوقی داشتند؛ چراکه وی در سه دهه آخر عمرش در یزد از هیچ خدمتی به مردم فروگذار نبود.

وی با اشاره به هوشمندی و جریان شناسی شهید صدوقی، اظهار کرد: شهید صدوقی در دوران قبل از انقلاب نیز با هوشمندی خاصی مبارزه می‌کرد، او جزء اولین کسانی بود که در مواقع خطیر موضع‌گیری می‌کرد، پس از فاجعه سینما رکسِ آبادان نخستین کسی که اعلامیه داد و مردم را آگاه کرد که این جنایت‌کار رژیم شاه بوده، ایشان بود و او در این‌گونه جریانات پیش‌قدم بود و از کسی واهمه‌ای نداشت.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه ایشان فوق‌العاده باهوش و آدم‌شناس بود، افزود: در دورانی که کسی جرئت نداشت درباره گرایش‌های لیبرالی دولت موقت بازرگان حرف بزند، از عملکرد آن انتقاد می‌کرد و در روزهای محبوبیت بنی‌صدر می‌گفت که به این آدم نمی‌شود اعتماد کرد. همین‌طور در برابر گروهک‌های التقاطی وابسته به شرق و غرب کوچک‌ترین سازش و نرمشی نشان نمی‌داد و محکم می‌ایستاد که این خصوصیات از وی یک شخصیت مکتبی و سیاسی تراز درست کرده بود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha