شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قطبی

حوزه/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن هشدار نسبت به وضعیت تأسف بار کاهش زاد و ولد در سال های اخیر، اقتصاد و کرونا را دوعامل کاهش دهنده شیب افزایش جمعیت در دوران اخیر دانست و گفت: دوران کنونی نقطه طلایی جبران بحران جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در پنجمین جلسه سه جانبه منتورینگ مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق که ویژه تیم ایده «ایران جوان» (مستقر در این مرکز) برگزار شد، ابراز داشت: این جلسات سه جانبه، جلسات دوستانه ای است که در جریان روند تیم ایده ها قرار بگیریم و اگر کار با مشکلی مواجه است و نیازمند پیگیری های خاصی می باشد، به توافق برسیم.

وی گفت: مدل کردن کسب و کار پایه و زیر بناست و حتی شرکت هایی که هم اکنون آمادگی دریافت اعتبار نامه را دارند و می تواند شرکت خلاق شوند، از نگاه مرکز، یکی از مهم ترین مستندات پیوسته آن فرم، مدل کسب و کارشان است و منطقاً در دنیا معروف است.

* کسب و کارِ دارای مدل به راحتی توسعه می یابند

وی ادامه داد: تمام مراکزی که به صورت جدی در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند، حرف مشترکی دارند که کسب و کاری که مدل منطق داشته باشد، نه تنها زمین گیر نخواهد شد، بلکه به راحتی می تواند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به شکست کسب و کارهای بدون مدل منطقی افزود: کسب و کاری که مدل منطقی نداشته باشد، ولو این که شیب خیلی خوب درآمدی هم داشته باشد و شتاب اولیه هم بگیرد، احتمال شکست خوردنش بالاست و این یک منطق دائمی است.

* مدل، نقشه راه و زیربنای کار تیم ایده هاست

وی مدل را لازمه موفقیت کسب و کارها دانست و تصریح کرد: تمام کسب و کارهایی که به موفقیتی دست یافته اند، مدل دارند؛ اگر تیم ایده ای حتی سه چهار ماه متمرکز شود و ایده خود را به صورت منطقی به مدل تبدیل کند، ضرر نخواهد کرد و این مدل، نقشه راه و زیربنای کار تیم است که باید از آن مطلع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بر تکمیل شبکه مشاورین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز در حال تکمیل شبکه مشاورین خود است و ما مشاورین را بر اساس بخش ها(ارزش پیشنهادی، مشتریان، جریان درآمد، منابع و فعالیت ها) پیشنهاد دادیم و برای هر بخشی که نیازمند مشاوره تخصصی بود، منتور تیم ایده می تواند پیشنهاد دهد که با مشاور تخصصی مشورت کنید و نتیجه در جلسه بعدی بررسی شود و همچنین منتور می تواند هماهنگ کرده و مشاور به جلسه ای دعوت شود؛ اما مدل دوم مناسب تر است چرا که حضور منتور کمک می کند که ابعاد بهتر پیش رود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: پس از این که منتور بوم کسب و کار تهیه شده را تأیید کرد، کارگروه تکمیلی را با حضور سه منتور و سه مشاور تخصصی و اعضا و منتور تیم برگزار می کنیم و مواردی که در این کارگاه مطرح خواهد شد، در بوم اضافه و یا کسر می شود.

وی یادآور شد: این تیم آماده ثبت شدن به عنوان شرکت خلاق است چرا که مقدمات اولیه را داراست و می بایست نکات حقوقی را حل و فصل کرده و فرم شرکت خلاق را هم تکمیل کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت ادامه داد: بر خلاف اعتیاد، سرقت، خشونت و طلاق که همه مردم متوجه چالش آن هستند، مشکل اصلی در حوزه جمعیت این است که اهمیت موضوع و چالشی بودن این مسأله را افراد درک نمی کنند.

* ورود به درّه جمعیت با استمرار وضعیت فعلی زاد و ولد در کشور

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: اگر مدل فعلی زاد و ولد موجود پیش برود، کشورمان تا ده پانزده سال آینده وارد دره جمعیت خواهیم شد و دره جمعیت بدترین شکل شکست جمعیت است و نرخ ۲.۱ نرخ جانشینی می شود؛ یعنی اگر هر خانواده ای دو فرزند داشته باشند و از هر ۱۰ خانواده ای یک خانواده سه فرزند داشته باشد، نرخ جانشینی می شود و با این روش جمعیت کشور تقریبا پایدار و ثابت می ماند.

وی افزود: این در حالی است که نرخ زاد و ولد در کشورمان ۱.۴ است و این مقدار شیب رو به پایینی است و اگر نرخ جانشینی این عدد به یک کاهش یابد(یعنی هر خانواده به یک فرزند اکتفا کند)، کمتر از ۱۵ سال آینده به وارد دره جمعیت خواهیم شد.

* دوران کنونی را نقطه طلایی جبران بحران جمعیت است / ۵ سال آینده می تواند بحران جمعیت را جبران کند

وی، دوران کنونی را نقطه طلایی جبران بحران جمعیت دانست و گفت: نقطه طلایی این مسأله، دوران کنونی است و ۱۵ سال وقت داریم که از این مقدار، ۱۰ سال نیاز به کارهای شناختی و انگیزشی دارد که ۵ سال باقی مانده می تواند این مسأله را جبران کند.

* اقتصاد و کرونا؛ دوعامل کاهش دهنده شیب افزایش جمعیت در دوران اخیر

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: سه چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب دوباره به این عرصه ورود کردند و با جمله ای که ایشان فرمودند و برای ما خیلی سنگین بود و برای این کار استغفار می کنیم، کشور در این عرصه تکانه ای داشت اما دو عامل «اقتصاد» و «کرونا» دوباره این شیب را کند کرد.

* مقایسه زاد و ولد در ایام کرونا و کاهش اسف بار موالید

وی بر کاهش زاد و ولد در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: آبان ماه ۱۳۹۹ نسبت به آبان ماه ۱۳۹۸، ۶۰ درصد زاد و ولد کاهش یافته است و این بزرگترین ضربه بر پیکره جمعیت شد که اصلاً باورکردنی نبود و باید جبران شود که اگر به نقطه سال قبل برسیم، زیر ۲.۱ است و ۲.۱ نرخ جانشینی می باشد؛ این در صورتی بوده که نرخ مطلوب در کشورهای توسعه یافته، سه است.

در این جلسه، سید اسماعیل علوی «مدیر تیم ایده ایران جوان» و وحیدرضا ملکی«منتور این تیم» به ارائه نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است: با توجه به ارتباطی این تیم ایده با مجموعه های ملی دارد، شاید بتوان گفت که این تیم یا رقبای بسیار کمی را داراست و یا بدون رقیب است. بوم کسب و کار این تیم دو سه نسخه خروجی داشته است و از مشاوره های تخصصی مرکز بهره مند شده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha