جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهرامیان

حوزه/ مدرس و پژوهشگر فضای مجازی تصریح کرد: یکی از مهم ترین الزامات مقابله با ترویج شایعات در جامعه، توسعه سواد رسانه ای است.

حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از آفت های امروز جامعه ما، زودباوری افراد به جهت تحت تأثیر قرار گرفتن نسبت به رواج شایعات است، اظهار داشت: زودباوری به این معناست که ما یک خبر را بدون داشتن مستندات کافی و بدون قرائن و دلایلی منطقی بپذیریم و حتی خودمان به عاملی در جهت نشر آن تبدیل شویم.

وی افزود: زودباوری باعث می شود که ما از دنیای واقعی دور شده و تنها بر اساس شنیده های خود نسبت به دیگران و محیط پیرامون قضاوت کنیم.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر زودباوری باعث آسیب به فرد و جامعه می شود چرا که چنین افرادی سریع تر و راحت تر شایعات را می پذیرند و گاه خود به عاملی در جهت نشر آن ها تبدیل می شوند.

مدرس فضای مجازی ادامه داد: متأسفانه در قاب فضای مجازی خیلی از حقایق و واقعیت ها، وارونه به تصویر کشیده می شوند و گاه مطالبی منتشر می شود که دور از صداقت و حقیقت است.

وی با اشاره به اهمیت فوق العاده آموزش های سواد رسانه ای و توسعه آن ها در راستای مقابله با شایعات خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که در بسیاری از اوقات، عامه مردم با موج شایعات به خاطر زودباوری همراهی می کنند و بعضاً از کانال ها و منابع غیرمعتبر اخباری را منتشر می کنند بی آن که کمترین پرس و جویی درباره صحت و سقم آنها انجام دهند.

حجت الاسلام بهرامیان همچنین افزود: از سوی دیگر برخی نیز به بهانه دیده شدن و به قول معروف لایک گرفتن از مخاطب، دست به تولید و اشاعه هر خبر و شایعه ای می زنند و حال آن که در طرف مقابل، سواد رسانه ای مهارتی به فرد می دهد که در برابر موج شایعات مقاومت کرده و خود به عاملی در جهت نشر مطالب و محتواهای غیرواقعی تبدیل نشود.

وی در خاتمه بیان داشت: از یاد نبریم که دشمن در جنگ نرم به دنبال ایجاد تردید در دل ها و ذهن های مردم است و بر این اساس روی زودباوری و منفعل بودن مخاطبان خصوصاً در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، حساب ویژه ای باز می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    برخلاف نظر محقق محترم مردم ایران نه تنها زود باور نیستند بلکه خیلی در صحت و سقم اخبار بررسی میکنند و مشکل دیگر اینترنت و دوربین های گوشی است که هر اتفاقی را ضبط و در فضای مجازی پخش میشود و مردم بر اساس دانسته های قبلی آن را قضاوت میکنند . رسانه های همگانی ابتدا دروغ را باید کنار بگذارند حتی اگر مصلحت باشد تا در طول زمان اعتماد مردم جلب شود8