پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 967127
۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
ربانی املشی

حوزه/ شهید ربانی‌ املشی‌، پس‌ از عمری‌ مجاهدت‌، سرانجام‌ در بامداد روز دوشنبه‌ ۱۷ تیرماه‌ سال‌ ۱۳۶۴، بر اثر بیماری‌ مشکوکی‌ که‌ باند مهدی‌ هاشمی‌ معدوم‌، زمینه‌ آن‌ را فراهم‌ آورده‌ بودند، در سن‌ ۵۱ سالگی‌، دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد مهدی‌ ربانی‌ املشی‌ در سال‌ ۱۳۱۳ هجری‌ شمسی‌ و در روز نیمه‌ شعبان‌، به‌ دنیا آمد. او از پنج سالگی به مکتب خانه رفت.پس‌ از آن‌ علوم‌ قدیمه‌ را آغاز کرد و با ورود به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، از محضر استادان‌ مبرّز و مشهور آن‌ دوره‌ بهره‌ برد.
 بخشی‌ از فعالیتهای‌ علمی‌ و فرهنگی‌ وی‌، مربوط‌ به‌ تشکیلات‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ می‌شود. وی‌ با درایت‌ کامل‌، از پیش‌آهنگان‌ تأسیس‌ این‌ مرکز بود و در سالهای‌ عمر مبارک‌ خود، خدمات‌ بسیاری‌ را به‌ حوزه‌ علمیه‌ و طلاب‌ علوم‌ دینی‌ انجام‌ داد.
وی هم‌ زمان‌ با قیام‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و در رکاب‌ ایشان‌، مبارزات‌ و فعالیتهای‌ سیاسی‌ خود را آغاز کرد.برخی‌ از مسؤولیت های‌ وی‌ پس‌ از انقلاب‌، به‌ شرح‌ زیر است‌:
 ۱. نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ از طرف‌ مردم‌ استان‌ گیلان‌؛
 ۲.ریاست‌ شعبه‌ اوّل‌ دادگاه‌ عالی‌ انقلاب‌؛
 ۳. عضویت‌ در ستاد انقلاب‌ فرهنگی‌؛
 ۴. عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ قضایی‌؛
 ۵. دادستانی‌ کل‌ کشور؛
 ۶. عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌؛
 ۷. عضویت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از استان‌ خراسان‌ و عضویت‌ در هیأت‌ رئیسه‌ این‌ مجلس‌؛
آیت الله ربانی‌ املشی‌، پس‌ از عمری‌ مجاهدت‌، سرانجام‌ در بامداد روز دوشنبه‌ ۱۷ تیرماه‌ سال‌ ۱۳۶۴، بر اثر بیماری‌ مشکوکی‌ که‌ باند مهدی‌ هاشمی‌ معدوم‌، زمینه‌ آن‌ را فراهم‌ آورده‌ بودند، در سن‌ ۵۱ سالگی‌، دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha