پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ لازمه ایجاد وضعیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی است که در ساختار آن تمام اقوام، گروه های مذهبی و احزاب سیاسی این کشور نقش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در نشست علمی «طالبان و آینده افغانستان» که توسط گروه سیاست  این پژوهشگاه و با همکاری معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد با اشاره به تاریخچه شکل گیری گروه موسوم به طالبان گفت: از سال ۱۹۷۹ میلادی که ارتش شوری سابق وارد کابل پایتخت افغانستان شد، این کشور وارد سلسله ای از درگیری های پیوسته و به صورت دومینووار شده که تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در مطالعه و بررسی آغاز شکل گیری جریانی با عنوان طالبانیسم  به حمایت های مالی برخی کشورهای عربی و تغذیه فکری وهابیسم در عربستان و تحت لوای حمایت غرب به ویژه آمریکا در برابر هجوم کمونیسم مواجه می شویم، که جریان مذکور را شکل داده تا در برابر شوروی سابق بایستند.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: جریان طالبان در کشور افغانستان به ویژه در قسمت های سنی نشین این کشور آنچنان به قدرت دست یافتند که به عنصر مهمی در بیرون راندن ارتش شوری سابق تبدیل و توانست به نقش آفرینی سیاسی و امنیتی بپردازد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ میلادی با تجاوز نظامی آمریکا به خاک افغانستان که به بهانه نابودی القاعده انجام شد، سقوط دولت طالبان و روی کار آمدن دولت های تحت نفوذ آمریکا را شاهد بوده ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: طالبان در این روزها شروع به فعالیت های جدی کرده، تصریح کرد: باید ببینیم نقش این جریان در آینده افغانستان به چه صورتی متصور خواهد بود؛ و این گروه به دنبال چه اهدافی است و چه برنامه هایی را در صورت روی کار آمدن پیگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: لازمه ی ایجاد وضعیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی است، که در ساختار آن تمام اقوام، گروه های مذهبی و احزاب سیاسی این کشور نقش داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha