جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر عبدالوهاب فراتی

حوزه/ دکتر فراتی گفت: ما باید به تشکیل دولت ملی در افغانستان کمک کنیم؛ حمایت تمام عیار از تشکیل دولت وحدت ملی چه با حضور طالبان و چه بدون طالبان می تواند بهترین راهبرد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه  در نشست علمی «طالبان و آینده افغانستان» که توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به ابهامات موجود درباره تحولات حال و آینده افغانستان گفت: در مورد اینکه در حال حاضر در افغانستان چه می گذرد و در آینده چه اتفاقاتی در این کشور رخ خواهد داد، ما با ابهاماتی در ارزیابی ها و تحلیل ها مواجه هستیم و در حال حاضر نمی توان ارزیابی دقیقی ارائه داد.

وی بیان داشت: برخی تخمین ها و تحلیل ها به شدت ترسناک است و نمی توان به آن ها خیلی اعتنایی داشت.

فراتی خاطرنشان کرد:  تصرف شهرهای بسیاری از افغانستان توسط طالبان هیچ بعید نیست که این با توافق و برنامه ریزی های پشت صحنه بین این گروه با آمریکایی ها به وجود آمده باشد.

وی گفت: طالبان امروز مدعی هستند که ما طالبان سابق نیستیم و به دنبال دوستی با شیعیان و سایر مذاهب افغانستان هستیم؛ آنان ادعای تشکیل حکومت ملی را دارند؛ بسیاری هنوز به این تغییر مواضع مردد هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه بیان داشت: برخی معتقدند این ادعاها تنها تاکتیک و سوء استفاده از فرصت برای به قدرت رسیدن طالبان است.

فراتی بیان داشت: اگر جنگ در شهرهای مختلف این کشور گسترش یابد آنگاه باید شاهد ورود مهاجران زیادی از این کشور به ایران باشیم.

وی گفت: دومین مسئله، جنگ داخلی در افغانستان، حضور گروه های تروریستی در این کشور و ناامن شدن منطقه و خطرات احتمالی علیه کشور ایران می باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اظهار کرد: سومین مسئله ای که در مورد افغانستان حائز اهمیت است کاهش مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و این کشور در اثر جنگ های داخلی و ناامنی افغانستان می باشد.

وی با تأکید بر اینکه دعاوی طالبان مبتنی بر تشکیل دولت ملی است عنوان داشت: این دعاوی در حالی است که در عمل می بینیم طالبان گروهی می باشد که فقط از دل یک اقلیت بزرگ به نام پشتون ها با ۳۹ درصد از جمعیت افغانستان به وجود آمده و سایر اقوام و مذاهب افغانستان را شامل نمی شود.

فراتی گفت: دو سناریو را می توان در مورد آینده افغانستان پیش بینی کرد؛ یکی از آن ها بازگرداندن طالبان از سوی آمریکایی ها برای استفاده از آن ها به عنوان نیروهای نیابتی است؛ این سناریو را می توان از حرف های مقامات آمریکایی در دوحه استنباط نمود.

وی ادامه داد: در سناریو دیگر  با توجه به اینکه دولت حاکم افغانستان هیچگاه نمی خواهد به طالبان اجازه تشکیل حکومت دهد، طالبانی ها با حمایت آمریکا می خواهند بوسیله پیش روی های زیاد فشار بر دولت افغانستان را افزایش دهند تا به تشکیل یک دولت توافقی تن دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید خود را برای سناریوهای مختلف در مورد آینده افغانستان آماده کند.

وی اظهار داشت: ما باید به تشکیل دولت ملی در افغانستان کمک کنیم؛ حمایت تمام عیار از تشکیل دولت وحدت ملی چه با حضور طالبان و چه بدون طالبان می تواند بهترین راهبرد  باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha