شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجاب

حوزه/ عضو انجمن طراحان مد و لباس قم تصریح کرد: متأسفانه سبک زندگی غربی تأثیر نامطلوب خود را بر روی حجاب و پوشش برخی زنان و دختران جامعه ما داشته است.

مریم نجم آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بسیاری از دختران جوان و نوجوان جامعه ما تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی از جمله در بحث مد و پوشش لباس قرار دارند و این مساله تبعات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را نیز به همراه داشته، ضمن آن که در شرایط فعلی، فضای مجازی نیز به این مساله دامن زده است.

وی افزود: باید ضمن معرفی الگوهای پوشش جذاب و در عین حال پوشیده، کار فرهنگی و رسانه ای اثرگذار نیز در تبلیغ الگوهای موفق و سالم انجام داد.

نجم آبادی در ادامه با اشاره به این که حدود هفت سال است که در زمینه طراحی و دوخت لباس های سنتی قم و نیز لباس های مرتبط با اقوام و ملل فعال است، گفت: متأسفانه کار خاص و تأثیرگذاری در زمینه شناسایی و معرفی لباس های سنتی قم در دوره های تاریخی گذشته صورت نگرفته و لذا در این زمینه چه از بُعد کارهای پژوهشی و تحقیقات میدانی و چه از حیث دوخت و معرفی لباس ها، نیازمند حمایت هستیم.

این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به این که لباس سنتی قم از جمله لباس هایی با اصالتی است که به عنوان یکی از عرصه های مهم میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: به طور تقریبی می شود گفت که طراحی لباس های سنتی قم به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل برمی گردد و حال آن که خانواده های امروز ساکن قم به خصوص زنان و دختران قمی شناخت چندانی از سابقه و پیشینه فرهنگی قم در زمینه لباس و پوشش ندارند و بر این اساس از مسئولان قم و رسانه های جمعی انتظار می رود که کمک کنند تا فرهنگ سنتی قم در این زمینه شناسایی و معرفی شود.

نجم آبادی همچنین ابراز داشت: طبعاً وقتی مردم و خانواده ها فرهنگ و سنت قم را بشناسند دیگر کمتر به سمت فرهنگ های بیگانه گرایش پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته باید در معرفی و تبلیغ لباس های سنتی به عنصر ذائقه مخاطب و ایجاد جذابیت توجه کرد، ضمن آن که جنس و کیفیت خوب پارچه و استفاده از طرح های امروزی و تلفیق آن ها با طرح های سنتی، بسیار مؤثر و جذاب است و در نهایت هم این که به هر حال لباس باید پوشیده و برازنده یک بانوی ایرانی باشد.

وی در خاتمه یادآور شد: خوشبختانه ما طراحان خوبی در قم داریم که اگر حمایت های لازم از آن ها به عمل آید، قطعاً بهتر می توانند به ایفای نقش در این زمینه بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha