دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبلیغ

حوزه/ تبلیغ اسلام با چالش هایی از قدیم روبرو بوده است. این چالش ها را می توان با علوم جدید پاسخ داد. اصل سه جانبه میسیولوژی می تواند پاسخگویی چالش های امروزه اسلام باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،  سید جعفر هاتف الحسینی پژوهشگر میسیولوژی در یاداشتی آورده است: چالش های دینی برای مسیحیت باعث شده تا روش های سنتی تبشیر را تغییر بدهند و بدنبال پاسخ های جدید با نگاهی نو باشند.

استفاده از تجربیات مسیحیت در تبشیر کمک خوبی برای تبلیغ اسلام می کند. امروزه تبلیغ اسلام فقط در پیام دینی (الهیات) خلاصه نمی شود بلکه باید گفت جنبه های دیگر اجتماعی، روانی، فردی حتی اقتصادی باید مد نظر باشد تا بتوان یک اجتماع متدین اسلامی داشته باشیم. بومی سازی علم میسیولوژی پاسخ علمی به چالش های جدید تبلیغی اسلام است.

اصل سه جانبه میسیولوژی

اصل سه جانبه میسیولوژی یک نگاه جدید در تبشیر مسیحیت است. هدف این اصل میسیولوژی توانمند سازی جامعه مسیحی است تا هر جامعه مسیحی در هر کجا بدون هیچ مشکلی به بقا خود ادامه دهد. این سه اصل عبارتند از: خود مدیریتی، استقلال مالی (بی نبازی از حمایت مالی به غیر)، استقلال تبلیغی (بی نیازی به میسیونرهای غیر بومی). این روش مد نظر دارد تا جامعه مسیحی را توانمند سازد تا به صورت مستقل در دهه های اینده جامعه اسلامی توانمند باشد.

در تبلیغ اسلام چند وجه اجتماعی، روانی و فردی را باید دقت کرد تا به درستی به چالش های جامعه اسلامی پاسخ داد. در اصل سه جانبه، توانمندی مهم است اولین اصل تربیت علمی رهبران مدیر و مدبر است تا جامعه را رهبری کنند. استقلال مالی برای حیات جامعه بدون وابستگی مهم است. نکته مهم دیگر استقلال تبلیغی است یعنی افراد جامعه خود مبلغ دینی باشند و تبلیغ اسلام اولویت هر فرد باشد.

علم میسیولوژی با صد مبحث علمی، پاسخ گوی تمام خلأهای است. بحث مدیریت و رهبری جامعه برای رهبران اجتماعی مهم است تا با استفاده از مدل های علمی از اشتباه و تجربه کردن بپرهیزند.

در تبلیغ اسلامی متاسفانه مدل تبلیغی نداریم!

خلأهای در تبلیغ اسلام وجود دارد یکی از مهمترین آنها نداشتن مدلی برای استفاده در تبلیغ است. در اسلام هر فرد شخصا خودش تجربه می کند و این تجربه کردن ها همراه خطا و اشتباهاتی است و چون در مدل نویسی اقدامی نشده است با فوت هر نسل تجربه های انها از بین می رود و نسل جدید دوباره با خطا و آزمون وارد مرحله تجربه کردن می شوند.

تدوین شدن خاطرات مبلغین اسلامی برای نوشتن مدل های تبلیغ کاربردی کمک بسزایی در تبلیغ اسلام می کند. با نوشتن مدل هر فردی از یک جوان تا یک رهبر مسن در هر سطح از جامعه می تواند با استفاده از مدل های تبلیغ با چالش های روبرو مقابله صحیح بکند. نوشتن مدل برای رهبریت جامعه اسلامی از مهم ترین اقدامات است. همین طور نوشتن مدل های جزیی و کاربردی برای تبلیغ چهره به چهره برای عموم افراد در تبلیغ اسلام.

یکی از نکات مهم در تبلیغ اسلام مدل هایی برای اهداف صد ساله است تا در صد سال اینده نسل های مسلمانان با چالش های قبلی روبرو نباشند. ما مسلمانان اعتقاد داریم مهدی موعود در اینده ظهور خواهد کرد بنابراین مدل نویسی برای بستر سازی ظهور منجی عالم بشریت برای ما مسلمانان واجب است. ان‌شاءالله این اقدام، قدمی کوچک برای تعجیل در ظهور آن حضرت باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha