پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه گزارش ها حاکی از افزایش بستری مبتلایان به ویروس جهش یافته هندی در برخی استان های کشور است، گفت: راه حل اصلی و بهترین راه برای اینکه از کشور و مردم در مقابل این بیماری حفاظت شود، فاصله گرفتن از ویروس در چارچوب رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و پرهیز از تجمعات است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گذشت ۱۷ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و فعال شدن آن در اشکال و سویه های مختلف، ووهانی، انگلیسی و هندی، افزود: این ویروس خطرناک در این مدت علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای سلامتی مردم، در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

روحانی با تاکید بر اینکه همه تلاش ها این بوده که از انتشار و انتقال ویروس در کشور جلوگیری کنیم، گفت: این تلاش ها انتقال و انتشار را مقداری به تاخیر انداخت اما متاسفانه همچنان اصل انتقال و جهش ویروس در کشور را شاهد هستیم و درحالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش حرکت می کند، بدلایل مختلفی از جمله انتخابات، انجام سفرها و تردد های غیرضروری و همچنین کاهش مراعات پروتکل ها امروز تقریبا در سراسر کشور دوباره با یک خیز صعودی بیماری مواجه هستیم .

رئیس جمهور با ابراز نگرانی از عدم رعایت اصول بهداشتی که براساس گزارش ها در مجموع به ۴۸ درصد در جامعه کاهش یافته است، گفت: تلاش همه ما باید جلوگیری از عادی انگاری درمورد این ویروس خطرناک باشد و رعایت کامل نکات بهداشتی را باید همچنان در دستور کار خود قرار دهیم.

روحانی در ادامه به اهمیت تزریق واکسن در مهار و کنترل این بیماری و کاهش آمار فوتی ها، اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده و ۲ میلیون دوز هم توزیع شده است، در مجموع در دو هفته آینده نیز ۱۰ میلیون دوز واکسن در دسترس خواهد بود و با واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای و مشاغل حساس طی روزها و هفته های آینده، تا پایان این دولت به وعده خود در بخش واکسن عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر بخواهیم به طور کلی از این ویروس فاصله بگیریم باید هم در داخل کشور و در استان‌های مختلف و هم در سایر کشورهای جهان، شرایط ایمنی مناسبی در برابر ویروس ایجاد شده باشد. در غیر این صورت تلاش‌ها برای مقابله با ویروس فقط یک مقدار انتشار ویروس را به تعویق می‌اندازد اما اصلِ انتشار و انتقال و حتی جهش را شاهد خواهیم بود.

روحانی مطمئن ترین راه برای در امان ماندن از ویروس کرونا را رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حتی درصورت تزریق واکسن دانست و افزود: امروز اعلام شد که به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل ها عمل می‌شود که این خیلی پایین است. توقع این است که پروتکل‌ها حداقل تا ۸۵ و ۹۰ درصد رعایت شود در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای مردم به وجود می‌آید.

رئیس جمهور در ادامه واکسیناسیون را راه دیگر مقابله موثر با شیوع کرونا دانست و اظهار داشت: با حدود ۱۰ میلیون دز واکسنی که طی یک تا دو هفته آینده تامین و تزریق خواهد شد، ان شاءالله به وعده‌ خود که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه می‌شوند، عمل خواهیم کرد و این درحالی است که در برخی از استان‌ها افراد بالای ۵۰  سال و حتی در برخی مناطق مرزی و جزایر افراد بالای ۱۸ سال نیز واکسینه می شوند.

روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسن های ساخت داخل نیز در ماه‌های پیش رو در واکسیناسیون سراسری مورد استفاده قرار گیرند، تصریح کرد: مردم باید بدانند که تزریق واکسن نباید عاملی باشد که آنها فکر کنند می‌توانند اجرای پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند. تزریق واکسن تاثیر زیادی در کاهش مرگ و میر دارد، اما نمی تواند به شکل کامل جلوی انتقال بیماری را بگیرد و کشورهایی که پس از واکسیناسیون گسترده اجرای پروتکل‌ها را کاهش دادند نیز از انجام این کار پشیمان شده اند.

رئیس جمهور تاکید کرد تا زمانی که واکسیناسیون در سراسر جهان به شکل موثر و قابل قبولی انجام نشده باشد باید تلاش کنیم جلوی عادی انگاری شیوع کرونا را بگیریم چرا که واکسیناسیون در حد کنونی نمی تواند جلوی چرخه انتقال ویروس را بگیرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha