جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آسیب اجتماعی

حوزه/ مهم ترین مکان برای پیشگیری از وقوع جرم خانواده و مدرسه ها هستند لذا باید آگاهی های لازم جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی را بدانند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، آسیب اجتماعی یعنی فرد کاری و عملی را خارج از چارچوب‌های قانونی و اجتماعی انجام بدهد ، و خود فرد بعد از انجام یک عمل ناپسند کار خود را از دید دیگران پنهان می‌کند؛ زیرا می‌دانند با بازخورد بدی مواجه خواهند شد.

آسیب‌های اجتماعی در شهرهای کلان و بزرگ به‌وفور دیده می‌شود، به همین جهت مراکزی برای پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی احداث شده است.

امروزه با پیشامد کردن مشکلات اقتصادی موجود در جامعه زمینه اتفاق افتادن آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد شده ، آسیب‌هایی مانند خودکشی ، خودزنی، اعتیاد، فقر ،طلاق، حاشیه‌نشینی و .... که افراد برای خالی شدن حس درونی خود دچار آسیب اجتماعی می‌شوند.

از مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌ها و مکان‌ها برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی،  در وهله اول خانواده و بعد از آن مدارس و مکان آموزشی و جامعه هستند.
اگر بینش و نگرش در خانواده و جامعه و همین‌طور مدارس مثبت باشد و یا اگر بینش مثبتی وجود ندارد مشاوران خبره و کاردان باید زمینه‌ای برای افراد ایجاد کنند که نگاهشان به اطراف خود مثبت شود.

عواملی همچون اقتصاد، شخصیت، خانواده، آموزش و... در بروز آسیب اجتماعی بسیار تأثیرگذار هستند، خصوصاً در بحث آموزش که معلمان پرورش ذهن و مغز نوجوانان را باید مانند خمیر شکل دهند.

افزایش محبت بین اعضای خانواده، مهربانی و صبر در جامعه توجه به معیشت مردم، ایمان و توکل به خداوند، در راه کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌تأثیر نخواهد بود.

آسیب‌های اجتماعی در استان هرمزگان بیشتر در زمینه‌هایی چون فقر، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، سرقت، نزاع و درگیری فردی و همچنین حاشیه‌نشینی و طلاق گزارش شده است.

مسئله اعتیاد به مواد مخدر در استان هرمزگان بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود؛ زیرا وقتی اعتیاد وارد یک خانواده شود باعث از هم گسیختگی و فروپاشی آن خانواده می‌شود.

اگر به آسیب‌ها ولو کوچک و اصطلاح کف جامعه‌ای توجه نشود همه آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه به‌صورت زنجیروار به هم گره‌خورده و باعث به‌وجود آمدن بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

مشکلات حوزه اجتماع با همکاری و تقسیم مسئولیت بین ارگان‌ها و نهادها قابل کنترل است، اقدام‌هایی اساسی که بین مقام‌های دولتی و مجموعه‌های فعال اجتماعی صورت گیرد، امیدوار کننده است.

از طرفی هم حاشیه‌نشینی‌هایی که در استان وجود دارد زمینه‌ای وسیع  برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌آورد؛ درمجموع حاشیه‌نشینی و وجود بافت‌های فرسوده زمینه‌ساز ایجاد جرائم اجتماعی هستند.

وجود حاشیه‌نشینی‌های عظیم در استان هرمزگان زیبنده پایتخت اقتصادی کشور نیست؛ زیرا منابعی که از استان استخراج می‌شود باید بخشی از آن در خود استان هزینه شود، البته که این یاری مسئولان را می‌طلبد.

.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha