سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دانشگاه تهران

حوزه/ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم تصریح کرد: از جمله مطالبات مهم از وزارت علوم دولت سیزدهم، بازنگری جدی در نظام پذیرش دانشجو است.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مؤدب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که با انتخاب جناب آقای رئیسی، امیدی در بین آحاد مردم به خصوص جریان انقلابی و حزب اللهی پدید آمده است، ابراز داشت: از جمله مطالبات مهم از دولت سیزدهم ناظر به مباحث مرتبط با وزارت علوم است؛ توضیح این که در دانشگاه ها و مراکز علمی در دوره هایی به خاطر آیین نامه های ارتقاء اعضای هیئت علمی و اسناد بالادستی، به جای توجه جدی تر به مقوله علم و دانش و پیشرفت کشور و این که به سمت مباحث کاربردی و مسایل مورد نیاز جامعه و نظام پیش بروند، تا حدودی به سمت و سوی ارتقای صرف اساتید رفته و در این میان برخی از اساتید نیز بیشتر به دنبال این بودند که سابقه و رزومه خود را قوی تر و پربارتر کنند.

وی افزود: متأسفانه این مساله به تدریج باعث شده که در مراکز علمی و دانشگاهی که حجم قابل توجهی از اساتید و صاحب نظران و کارشناسان را در دل خود دارند، علم نافع که در روایات ما مورد تأکید ویژه قرار گرفته، ناخودآگاه کمرنگ شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین گفت: وزارت علوم بی شک یکی از وزارتخانه های مهم دولت سیزدهم خواهد بود و در وهله نخست باید ظرفیت پذیرش دانشجو را به حد معقولی برساند، چرا که این همه توسعه دانشگاه ها به جهت هزینه هایی که به کشور وارد می کند، حقیقتاً ضرورت ندارد و لذا باید یک بازنگری در بحث جذب دانشجو صورت گیرد و از سوی دیگر آن میزان هم که پذیرش می شود با رویکرد حل مشکلات کشور و نظام باشد نه این که دانشگاه ها به مسیری بروند و مسایل و نیازهای کشور در خط موازی دیگری باشد که طبعاً این وضعیت سودمند نیست.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه کلان قضیه نیز از جناب آقای رئیسی و دولت سیزدهم انتظار می رود که مسایل فرهنگی که به جهت مشکلات اقتصادی در حاشیه قرار گرفته را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد، چه آن که وقتی مسایل دینی و فرهنگی کشور کمرنگ شود ولو این که اقتصاد ما در وضع مطلوبی هم باشد باز دچار مشکل جدی هستیم.

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم ادامه داد: البته مسلم است که باید به دغدغه ها و مسایل اقتصادی و معیشتی مردم به جهت فوریت قضیه رسیدگی کرد، چه آن که از جمله اصلی ترین مطالبات مقام معظم رهبری همین مسأله است.

وی با بیان این که بدون شک اقتصاد بدون فرهنگ ما را به نتیجه موردنظر نمی رساند، گفت: مباحث فرهنگی و دینی و جایگاه حوزه های علمیه در گسترش این مباحث باید مورد توجه باشد و قطعاً تحقق این اتفاق مبارک در کنار حل مشکلات اقتصادی می تواند زمینه ساز و بسترساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha