سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
فناوری نوین

حوزه/ رشد اقتصادی در حال حاضر در راس برنامه ها و اولویت های هر دولت و دولتمردی است،اما طبق نظر اغلب کارشناسان اقتصادی، فاصله گرفتن از اصول سنتی و قدیمی در تجارت ها، شکل گیری تجارت های جدید عمدتا مبتنی بر بستر فضای مجازی، بهره مندی از فناوری های نوین از راهکار رونق تولید واشتغال زایی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، امروزه اگر نیم نگاهی به جوامع و دولت ها کنیم، خاصه در دو سال  اخیر که دنیا در گیر کرونا شده، یکی از بزرگترین معضلات آنها بحث اشتغال و رفع مشکل بیکاری جوانان و افزایش تولید است.

رشد اقتصادی در حال حاضر در رأس برنامه ها و اولویت های هر دولت و دولتمردی است، حال که در آستانه تغییر و تحولات در قوه اجراییه هستیم بدون قطع رفع مشکلات اجتماعی که عمدتا ناشی از بیکاری و عدم رونق تولید است، بزرگترین دغدغه دولت سیزدهم برای بهبود عدالت اجتماعی خواهد بود.

اما طبق نظر اغلب کارشناسان اقتصادی، راهکار رفع موانع ذکر شده راحت است، راحت از این باب که راهکارهای آن توسط دنیا درحال ایجاد شدن است، فاصله گرفتن از اصول سنتی و قدیمی در تجارت ها، شکل گیری تجارت های جدید عمدتا مبتنی بر بستر فضای مجازی، بهره مندی از فناوری های نوین از آن جمله است.

برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر

یکی از اساسی ترین چالش های چشم انداز اقتصاد ایران پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت پذیر برای اقتصاد اجتناب ناپذیر است. به نظر می رسد از اقدامات مهم و اساسی کشور در دستیابی به اهداف سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار و رقابتی نمودن آن در کشور است.

از طرف دیگر وجود نرخ بالای بیکاری در کشور و رهایی از آن، مستلزم تقویت طرف عرضه اقتصاد است؛ که با توجه به قوانین و مقررات دست و پا گیر، موانع ایجاد کسب و کار در ایران، سرمایه و تسهیلات حمایت از تولید، در فعالیتهای غیر تولیدی مورد استفاده قرار گرفته و سبب رشد تقاضا و افزایش سطح عمومی قیمتها شده است.

اهمیت سرمایه در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است زیرا کشورهای در حال توسعه به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال که محرک رشد اقتصادی است، دچار کمبود سرمایه هستند.

تجارت های مبتنی بر فضای دیجیتال و تکنولوژی یک فناوری تحول گرا است

بر این اساس ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، درباره گسترش فناوری‌های جدید مانند شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها و تجارت در فضای مجازی و مباحث ارز دیجیتال و ... گفت: وضعیت گسترش فناوری در دنیا به نحوی است که امروزه دیگر نمی‌توان روند توسعه و آینده جهان در حوزه فناوری را پیش بینی کرد چرا که همه نظریه‌ها حدس و گمان است و فناوری‌های بسیار زیادی متولد می‌شوند اما بعد از مدتی کنار می‌روند.

تجارت های مبتنی بر فضای دیجیتال و تکنولوژی یک فناوری انقلابی و تحول گرا است که موضوع مهمی در دنیا به شمار می‌رود و همانطور که در دنیا مورد توجه قرار گرفته، در کشور نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود و باید به بلاک‌چین توسط بخش دولتی و خصوصی توجه شود.

فناوری های نوین، لازمه حتی عرصه تبلیغ

چندی پیش بود که حجت الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان سخن از راه اندازی و تقویت مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین اشراق و حرکت به این سمت را یک ضرورت حتی در عرصه تبلیغ دانست.

حجت الاسلام محمد قطبی در نشست مشترک اداره کل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به سیاست کلی مراکز نوآوری کشور، اظهار داشت: مسأله ای که در مراکز نوآوری دنبال می شود و به طور معمول مراکز رشد یا شتاب دهنده که با واژه های مختلف در سطح کشور مطرح هستند، این است که از ایده ای که قابلیت رشد را دارد و در قالب یک کسب و کار می تواند در جامعه در عرصه عمل ظاهر گردد را پشتیبانی می کنند.

با این اوصاف، می توان به این امر توجه کرد که شعار سال ۱۴۰۰ براساس فرمایش رهبری جهش تولید است، که لازمه تحقق آن رفع موانع تولید بوده است.

یکی از صدها مانع تولید در این کشور به اذعان دولت ها تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده که حرکت به سمت تجارت های جدید غیر قابل تحریم و بهره مندی از دانش های جدید در بحث معاملات، صادرات و واردات، کمک شایانی به موفقیت نظام و شکست جبهه استکباری می کند.

لازمه تحقق جهش تولید، فاصله گرفتن از فضای سنتی در اقتصاد

در همین راستا، حجت الاسلام علیرضا ناجی، از کارشناسان رسانه حوزه علمیه اصفهان، در گفت وگو با خبرنگار «حوزه»، اظهار کرد: اگر قرار باشد جهشی در بحث تولید افتاق بیافتد لازم است که از فضای سنتی گذشته، فاصله گرفت.

وی با بیان اینکه سنتی گاهی به معنی اصول و بنیان های هر کاری است و بعضی اوقات سنتی به معنای عدم استقاده از فناوری های نو می‌باشد، گفت: برخی با واژه سنتی مخالفت کرده و قصد دارند از اصل و اساس هر حرفه ای فاصله بگیرند، که این اصلا صحیح نیست ولی استفاده از فناوری‌های نوین لازمه شرایط امروز است، به عنوان مثال بهره‌مندی از تجارت‌های فضای مجازی ودیجیتال با استفاده از تولید محتواها برمحور مقایسه کالا و تولید کالای متعدد و فرایند توزیع کالا اتفاق می افتد، که کمک شایانی به تولید می کند؛ چرا که باعث اعتماد سازی و اطمینان سازی مردم به تولید داخل نسبت به تولیدات خارجی می شود.

این کارشناس رسانه، تصریح کرد: یکی از مهمترین نکات در عرصه مسائل اقتصادی، اعتماد مشتری به تولید کننده است که این ناشی از مشاهده فرایند ارزشمند تولید توسط تولید کننده داخلی است.

وی افزود: وقتی سخن از تکنولوژی‌های جدید می کنیم، شامل دانش ها و علوم جدید روز دنیا، خاصه در عرصه اقتصاد می شود، زمانی یک کارگاهی با ۵۰ نفر روزانه ۱۰ قلم کالا تولید می‌کرد، ولی امروزه متناسب با شرایط زمانه و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، همان تولید کننده می تواند روزانه ۱۰۰ قلم کالا را ایجاد کند و مخالفت با این روند بی معنا است چرا که مصداق بارز جهش تولید می شود.

بهره مندی از تکنولوژی های روز دنیا می تواند کمک حال تولید

حجت الاسلام ناجی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، مبنی بر اینکه برای تحقق جهش تولید باید موانع تولید برداشته شود، گفت: بهره مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا می تواند کمک حال تولید باشد.

وی اذعان داشت: در این مجال، پرداختن به پارک های علم و فناوری، مزرعه های علمی و شرکت های دانش بنیان داخل کشور ضروری است؛ چرا که بخش قابل توجه ای از علوم روز و دستاوردهای نوپدید در این مراکز ایجاد می شود که تنها خواسته این متخصصین فقط یک حمایت قانونی از قانون گذار است.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: اگر از استارت آپ‌ها و علوم حوزه دانش بنیان و فضای دیجیتال حمایت خوبی شود، جوانان استقبال خوبی از این عرصه کرده و تولید ثروت خوبی که منجر به عدالت اجتماعی می شود، تحقق می یابد.

وی خاطرنشان کرد: حال در این شرایط که قوه مجریه و قوه مقننه دست خوش تحولاتی شده و یک هماهنگی خاص بین القوه ای را در کشور شاهد هستیم، قانونگذار با کمک دولت لازم است یک توجه و ارزش افزوده ای نسبت به عرصه‌های فناوری‌های نوین و فضای کسب و کار مبتنی بر دیجیتال داشته باشد؛ چرا که توزیع عادلانه اشتغال و توزیع عدالت اجتماعی تحقق می یابد و دیگر مرزبندی‌های جغرافیایی و یا شاخصه فاصله تا پایتخت، دیگر ملاک بهره مندی از مزایا نمی شود.

حجت الاسلام ناجی در پایان گفت: ورود به فناوری‌های نوین وبهره‌مندی از تجارت‌های جدید و دانش روز لازمه تحقق شعار سال، رفع موانع تولید و عدالت اجتماعی است.

گزارش از؛ سید امیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha