دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد سرور رجایی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آزمایش موشکی محرمانه رژیم صهیونیستی لو رفت

یکی از تحلیل‌گران نظامی رژیم صهیونیستی آرامش در فلسطین به ویژه نوار غزه را موقتی دانست. «عاموس هرئیل» جمعه در روزنامه هاآرتص نوشت که صبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در سایه اقدامات این رژیم و ممانعت از ورود کمک‌های مالی قطر به غزه تا این لحظه رو به پایان است. او مدعی شد که حماس می‌داند که در برابرش مانع دیگری نیز هست و آن اینکه بدون توافق بر سر اسرای نظامی صهیونیست در بند این جنبش، تل‌آویو صرفا فشارها را کمی کاهش خواهد داد. این تحلیلگر صهیونیست از ارتش اسرائیل خواست از توسل به قدرت در نوار غزه خودداری کرده و خویشتن‌داری کند، به ویژه اینکه نظامیان صهیونیست چهار فلسطینی را که در بینشان یک نوجوان و کودک است، در طول یک هفته گذشته به شهادت رسانده‌اند. گروه‌های مقاومت در نوار غزه از جمله حماس و جهاد اسلامی دو ماه پیش در پاسخ به حمله نظامیان صهیونیست و شهرک‌نشینان به شهرک «الشیخ جراح» قدس اشغالی عملیاتی نظامی با عنوان «شمشیر قدس» آغاز کردند که ۱۱ روز به طول انجامید که آن، هزاران راکت و موشک به شهرک‌ها و شهرهای صهیونیست‌نشین شلیک شد و تل‌آویو مجبور شد تخلیه این شهرک را متوقف کند. در پی صدور اجازه سازمان نظارت بر محتوای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی، منابع عبری‌زبان فاش کردند که تل‌آویو هفته گذشته به صورت محرمانه در اروپا دست به آزمایش موشکی زده است. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این منابع تاکید کردند که رژیم صهیونسیتی در کشور «استونی» دو موشک آزمایش کرده است.

منبع:تسنیم

کرونا پرده از بحران بی اعتمادی در آمریکا برداشت

نرخ واکسیناسیون در ایالات متحده به رغم برخورداری از واکسن های متعدد، متنوع و رایگان، به علت انتشار پیام های ضد تزریق واکسن و اطلاعات ضد نقیض و مبهم و در نهایت تشدید بی اعتمادی عمومی به نیات رهبران آمریکا و همچنین تردید نسبت به کیفیت واکسن ها، پائین تر از دیگر کشورهای برخوردار جهان قرار دارد. وزارت خزانه داری (دارایی) ایالات متحده نیز اعلان کرده که دولت ها مجاز به برداشت از بودجه فدرال برای پرداخت این مبلغ هستند. بایدن تصمیم ها و تدابیر تازه ای را برای مهار گسترش افسارگسیخته کووید – ۱۹ و گونه تازه دلتای آن در کشورش اعلان کرده که میلیون ها تن از کارکنان دولت فدرال، پیمانکاران و شهروندان شاغل در بخش خصوصی را در برمی گیرد. بر اساس شیوه نامه های تازه، همه کارکنان غیرنظامی دولت فدرال و پیمانکاران شاغل آن باید یا به صورت کامل واکسن دریافت کرده باشند یا در هنگام کار ملزم به استفاده از ماسک، حفظ فاصله از دیگر کارکنان و بازدیدکنندگان، اجرای تست های هفتگی یا دوهفتگی و رعایت محدودیت ها در سفرهای رسمی هستند. نزدیک به ۲ میلیون کارمند دولت فدرال و میلیون ها تن از کارکنان پیمانکاران فدرال، مشمول این الزامات می شوند، اما شامل نزدیک به ۶۵۰ هزار کارکنان دائم یا موقت اداره پست آمریکا نمی شود. بر اساس بررسی سال ۲۰۱۷ دولت آمریکا سه میلیون و ۷۰۰ هزار پیمانکار دارد اما مشخص نیست اکنون چه تعدادی در ساختمان ها و اماکن فدرال سرگرم کار هستند. بایدن همچنین خواستار استقرار دستکم یک درمانگاه واکسیناسیون در مدارس هر بخش در هفته های آتی برای تزریق واکسن به دانش آموزان شده و اعلام کرده که حتی در صورت افزایش مبتلایان کرونا در سراسر کشورش،  همه مدارس باید در پاییز برای برگزاری کلاس های حضوری، بازگشایی شوند. بایدن همچنین با اشاره به بودجه نزدیک به ۲ تریلیون دلاری طرح امداد و نجات آمریکا که به مدارس اجازه می دهد سامانه های تهویه بهتری تهیه کنند، گفت: نزدیک به ۹۰ درصد از مربیان و کارکنان مدارس و بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً ۱۰ میلیون آمریکایی بین سنین ۱۲ تا ۱۸ واکسن دریافت کرده اند. به دنبال شیوع ویروس سویه دلتای کرونا در آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها روز سه شنبه گذشته با به روزرسانی شیوه نامه خود برای مدارس،  همه شهروندان بالای ۲ سال را تشویق کرد حتی در صورت دریافت کامل واکسن،  از ماسک استفاده کنند. سخنرانی بایدن در حالی بیان شد که گسترش سریع نوع دلتا ویروس کرونا، باعث افزایش شمار مبتلایان در سراسر آمریکا  و نگرانی فرمانداران ایالت ها شده است.

منبع:ایرنا

انگلیس ماهیت کشتی دریای عمان را فاش کرد

وزارت دفاع انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان یک کشتی تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی بوده است. شب گذشته این کشتی در دریای عمان و در نزدیکی سواحل این کشور هدف حمله قرار گرفته بود و در گزارش‌های اولیه اشاره‌ای به مالکیت و هویت آن نشده بود. حال صبح جمعه وزارت دفاع انگلیس کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان را متعلق به رژیم صهیونیستی عنوان کرده است. هنوز مقامات صهیونیستی به این حادثه واکنشی نداشته‌اند، اما وزارت دفاع انگلیس گفته است که تحقیقات در این ارتباط ادامه دارد. در گزارش اولیه درباره حادثه شب گذشته و در جریان حمله به کشتی مذکور، احتمال انتساب حادثه به دزدان دریایی کمتر عنوان شده بود و گروه انگلیسی «عملیات‌های تجاری دریایی» نیز گفته بود که تحقیقات از همان ابتدای وقوع حادثه در جریان است. در گزارش‌ها همچنین آمده است که «ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در غرب آسیا» به درخواست‌ها برای پاسخگویی در ارتباط با این حمله پاسخی نداده است.

منبع:مهر

آوینی افغانستان؛ راوی شهدای امت در جوار شهدا آرام گرفت

پیکر محمد سرور رجایی، مجاهد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، راوی شهدای مشترک ایران و افغانستان، نویسنده و شاعر  ظهر امروز (جمعه) با حضور خانواده، آشنایان مرحوم رجایی و همچنین برخی مسئولان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در قطعه ۲۹ بهشت زهرا و در جوار مزار شهید سید مرتضی آوینی سید شهیدان اهل قلم و شهدای دفاع مقدس به خاک سپرده شد. در این مراسم حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سید احمد عبودتیان مسئول بنیاد خاتم الاوصیا، مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حسین شاهمرادی مدیر موسسه انتشارات امیرکبیر، علی‌محمد مودب مدیر موسسه ادبی شهرستان ادب، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، میلاد عرفان پور شاعر، سید مسافر مداح و مدافع حرم افغانستانی، محسن مومنی شریف مدیر سابق حوزه هنری، محمدرضا شهبازی مدیرباشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی حضور داشتند. مرحوم سرور رجایی پژوهشگر و نویسنده افغانستانی، سحرگاه دیروز (پنجشنبه) بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در سن ۵۲ سالگی درگذشت. رجایی بیست سال آخر عمر با برکتش را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد. محمدسرور رجایی متولد ۱۳۴۸ کابل بود. وی از سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرده و مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری را بر عهده گرفت. از دشت لیلی تا جزیره مجنون خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع  مقدس، ماموریت خدا هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان و کتاب در آغوش قلب ها اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی(ره) آثار منتشر شده از مرحوم رجایی‌ است. کتاب خاطرات شهید دکتر سیدعلی شاه موسوی گردیزی از فرماندهان جهادی افغانستان که به دست داعش ترور شد، دیگر تالیف تلاش های محمدسرور رجایی‌ است که بزودی منتشر می‌شود. دبیری چند دوره جشنواره قند پارسی، جشنواره خانه ادبیات افغانستان و انتشار مجله باغ ویژه کودکان افغانستانی نیز از دیگر فعالیت های وی در این سال ها بود. مرحوم رجایی از اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیز عضو هیأت تحریریه مجله‌های سوره و راه بود و ده‌ها مقاله یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن تسلیت درگذشت مرحوم سرور رجایی نوشت:  این شاعر و نویسنده برجسته فارسی زبان معاصر، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت، میان شاعران و نویسندگان ایران و افغانستان بود.

منبع:ایرنا

دریای بالتیک میزبان رزمایش مشترک هند و روسیه شد

نیروی دریایی روسیه و هند در دریای بالتیک رزمایش مشترک نظامی برگزار کردند. گفته شده در این رزمایش که به مدت دو روز طول کشید، ناو رادار گریز «تابار» هند و ناوچه‌های موشک انداز «اودینتستووا» و «زلونی دور» روسیه حضور داشتند. «ویوک مادخوال» سخنگوی نیروی دریایی هند این رزمایش مشترک را مرحله جدید از همکاریهای نظامی با روسیه عنوان کرد. این مقام هندی در ارتباط با رزمایش‌های مشترک با روسیه موسوم به ایندرا افزود: این گونه رزمایش‌های مشترک از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و عمق همکاریهای راهبردی بین ناوگان روسیه و هند را به اثبات می‌رساند. روابط نظامی هند و روسیه طی چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است. پیشتر «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه از رایزنی میان مسکو و دهلی نو برای ساخت تجهیزات بیشتر نظامی روسی در هند خبر داده و تاکید کرده بود دو کشور در حال گسترش همکاری‌های نظامی و فنی هستند.

منبع:مهر

ایران بازار عراق را تقدیم ترکیه کرد

رضا شهرستانی در مورد تأثیرات قطعی برق بر صنایع فولاد، اظهار داشت: بازاریابی صادراتی همچون کاشت درخت گردو، زمان‌بر و پرزحمت است. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: سال‌ها طول کشید تا بازار عراق به تسخیر شرکت‌های فولادی ایرانی درآمد و این شرکت‌ها توانستند با صادرات خود ضرر و زیان انباشته خود را جبران و سهم عمده‌ای از نیاز ارزی کشور را تأمین کنند. وی ادامه داد: متأسفانه تمام اندوخته سال‌ها زحمت و مرارت صنایع فولادی در یک ماه اخیر به دلیل قطع برق و تعطیلی واحدهای تولیدی و عدم توان کارخانجات در تأمین نیاز مشتری دود شد و به هوا رفت. شهرستانی گفت: در خواب طولانی مدیران کشور بازار فولاد ایران در عراق و اربیل دودستی تقدیم رقیب تشنه یعنی ترکیه شد. عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: این شکست اقتصادی اگر بیشتر از شکست سیاسی و میدانی نباشد، هرگز کمتر از آن نخواهد بود. وی با یادآوری اینکه به جهت جلب رضایت مردم برق کارخانجات را قطع می‌کنند، اظهار داشت: لطمه وارده بر صنایع جبران ناپذیر و تأثیر آن بر زندگی تک تک مردم را خواهید دید. ادامه این روند بیکاری کارگران صنایع به خصوص واحدهای فولادی استانی که بیشترین اشتغال کارگران را عهده دار است به همراه خواهد داشت.

منبع:مهر

ایران قهرمان تورنمنت تایلند شد

تیم فوتسال ایران با پیروزی پر گل مقابل میزبان، قهرمان تورنمنت تایلند شد. بازی فینال تورنمنت فوتسال تایلند ساعت ۱۴ امروز بین تیم های ملی فوتسال ایران و تایلند برگزار شد. تیم فوتسال ایران که با شکست ازبکستان راهی بازی فینال شده بود در مقابل تایلند نمایشی عالی و منطقی را ارائه داد و با یک بازی برتر میزبان خود را شکست داد و فاتح تورنمنت فوتسال تایلند شد. نیمه اول این بازی با برتری ۳ بر صفر تیم ملی به پایان رسید. علیرضا رفیعی پور دو گل بهزاد عظیمی دو گل و فرهاد توکلی در این دیدار برای ایران گلزنی کردند و تیم تایلند نیز در دقایق پایانی به یک گل رسید تا در نهایت تیم ایران با پیروزی ۵ بر یک مقابل تایلند قهرمان مسابقات شود. در بازی رده بندی نیز تیم ازبکستان با ۴ گل مصر را شکست داد و سوم شد. تیم تاجیکستان نیز با غلبه بر موزامبیک در رده پنجم ایستاد.

منبع:ایسنا

دلار عقب نشست

ارزش دلار برای سومین روز متوالی در محدوده نزولی ماند. وزارت بازرگانی آمریکا آمار اولیه رشد سه ماهه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس نرخ رشد اقتصادی، مثبت ۶.۵ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۰.۲ درصد بیشتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۰ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده بوده است. سطح تولیدات ناخالص داخلی در آمریکا ۳.۵ درصد نسبت به قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد. این رشد اقتصادی که سومین رشد فصلی متوالی ثبت شده این کشور بوده، بیش از همه تحت تاثیر رشد بخش های خدمات و کالاهای غیر مصرفی قرار گرفته است. رفتار معامله گران بازار ارز هنوز با احتیاط زیادی در مقایسه با هفته های قبل همراه است. بسیاری از تحلیل گران بازار ارز معتقدند که سیگنال کلیدی بعدی در تعیین مسیر دلار زمانی خواهد بود که بانک مرکزی آمریکا زمان تغییر سیاست های فعلی و افزایش نرخ بهره از نرخ پایین فعلی را اعلام کند. دلار که در ماه های ابتدایی سال جاری در موقعیتی ضعیف تر از رقبایش به ویژه یورو و پوند قرار گرفته بود، اکنون رفته رفته در حال بازیابی جایگاه خود و حرکت به سمت قله های ثبت شده در ماه های پایانی سال گذشته میلادی است. صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به افزایش نرخ تورم اعلام کرده این شرایط باعث افزایش نااطمینانی به چشم انداز اقتصادی شده که به ویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا و منطقه یورو وضعیت وخیم تر است. تورم به ویژه در بخش مواد غذایی قابل توجه بوده و با توجه به تزریق سنگین نقدینگی در ماه های گذشته، انتظار می رود که کار بانک های مرکزی با کاستن از شتاب تورم دشوار باشد. این هشدار در شرایطی صادر می شود که نرخ تورم آمریکا برای نخستین بار در دو دهه اخیر از پنج درصد عبور کرده است.  بیشتر شدن ابتلا به کرونا در سراسر جهان حتی در بین کسانی که پیشتر واکسن خود را دریافت کرده اند باعث کاهش اطمینان فعالان اقتصادی به ثبت ارقام انفجاری رشد شده است. نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه مطالعات اقتصادی آلمان نشان می دهد که اطمینان فعالان اقتصادی این کشور به ماه های آینده  ۰.۸ درصد کمتر شده که این کاهش خلاف انتظار، یک سیگنال هشدار دهنده نسبت به احتمال بروز رویکرد احتیاطی در بزرگ ترین اقتصاد اروپا است که اتفاقا وابستگی زیادی به تجارت و تشکیل سرمایه ثابت دارد.  دولت بایدن در تلاش است تا موافقت کنگره و سنا را برای یک بسته محرک ۱.۴ تریلیون دلاری دیگر جلب کند که در صورت اجرایی شدن احتمالا آخرین بسته بزرگ محرک برای حمایت از بخش های مختلف اقتصادی و کاستن از تبعات کرونا خواهد بود.

منبع:ایسنا

بیتکوین در کانال ۴۰ هزار دلار دوام نیاورد

فشار فروش مانع از حرکت بیتکوین به مقاومت ۴۱ هزار دلاری شد. بررسی آمارهای درون شبکه ای حاکی از بهبود تدریجی ضریب سختی استخراج به عنوان یکی از عوامل کلیدی تعیین قیمت بیتکوین است. ضریب سختی استخراج بیتکوین که زمانی قله تاریخی ۱۸۰ اگزا هش بر ثانیه را ثبت کرد، پس از ممنوعیت استخراج توسط دولت چین تنها طی سه هفته به ۸۴ اگزا هش بر ثانیه سقوط کرد اما پس از نقل مکان ماینرهای چینی به دیگر نقاط، شاهد افزایش پیوسته ضریب سختی در روزهای اخیر بوده ایم. صورت دارایی منتشرشده شرکت تسلا در سه ماهه دوم نشان می دهد که با وجود کاهش یک میلیارد دلاری ارزش بیت کوین های در اختیار این شرکت، تغییری در تعداد آن ها به نسبت سه ماهه نخست امسال اتفاق نیفتاده و تسلا کماکان بیت کوین های خود را نگه داشته است. این کاهش ارزش دارایی به دلیل افت قیمتی بیت کوین بوده و در صورت بالا رفتن قیمت بیت کوین این زیان قابل جبران است. در ادامه فشارهای چین روی فعالان ارزهای دیجیتالی، صرافی هیوبی- بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتالی چین- اعلام کرد دفتر خود را در چین تعطیل خواهد کرد. پیش از این دولت چین هرگونه استخراج، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی و خرید و فروش تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده بود. پس از اعلام این تصمیم ارزش سهام صرافی هیوبی در بورس هنگ کنگ به شدت ریزش کرد که این ریزش روی عملکرد شاخص کل بورس هم موثر بود. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۵ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

منبع:ایسنا

ظریف بدعهدی برجامی ها را مستند کرد

محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در تاریخ ۲۰ جولای - مصادف با ششمین سالگرد قطعنامه ۲۲۳۱ - ۶ سال (عدم) اجرای برجام از سوی غرب را در نامه‌ای که شاید آخرین و مهمترین نامه من به دبیر کل سازمان ملل متحد باشد، مستند کردم. ظریف افزود: این نامه امروز به صورت آنلاین منتشر شد و به زودی به چاپ می‌رسد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل این سازمان، جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی را به عنوان سند در دبیرخانه سازمان ملل متحد ثبت کرد. محمد جواد ظریف در این نامه به «آنتونیو گوترش» افزود: ۶ سال پیش در همین روز شورای امنیت به اتفاق آرا قطعنامه (۲۰۱۵) ۲۲۳۱ را تصویب کرد به رغم مخالفت های جدی و مشروع ما نسبت به بد رفتاری تاریخی شورای امنیت در قبال ایران - به ویژه در طور هشت سال تجاوز صدام حسین و همچنین در جریان یک بحران هسته ای غیر ضروری - ایران با شرکت در مذاکرات، حسن نیت خود را برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای نشان داد. وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ پس از  ۱۳ سال مذاکرات پیچیده ایران و پنج عضو دائمی این شورا به علاوه آلمان برنامه جامع اقدام مشترک را منعقد کردند که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به آن قطعنامه ضمیمه شد. ظریف تاکید کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ خود تایید کرده است که انعقاد برجام نشان دهنده یک تغییر بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت است، هدف غایی ادعایی تمام قطعنامه های لغو شده شورای امنیت ملل متحد در مورد مساله هسته ای  ایران دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک، است. وزیر امور خارجه ادامه داد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد همچنین تاکید می کند که برجام موجب تقویت و تسهیل توسعه همکاری و تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می شود و این که کشورهای عضو باید توجه مقتضی به لغو تحریم ها داشته باشند. شرکت کنندگان برجام تاکید کردند که لغو تحریم ها از جمله منفعت اقتصادی ناشی از آن، بخشی اساسی از برجام است. ظریف افزود: با  این حال آمریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز این‌ها و بسیاری از  مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن نیت اجرا نکرد، مشارکت کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که در طی مذکرات طولانی و خسته کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می دهند،وی خاطر نشان کرد: ایران مواضع خود را در جلسه شورای امنیت در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ و بلافاصله پس از تصویب قطعنامه به وضوح بیان کرد با این حال تمام تعهدات خود ذیل برجام را با حسن نیت انجام داد که توسط گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی – حتی ۱۵ ماه پس از خروج غیر قانونی آمریکا – تایید شده است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: آمریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوء نیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد درباره آن مفاد از طریق فشار اقتصادی و باج خواهی اعلام کرده اند، چنین مقاصدی – که به خودی خود نقض فاحش بندهای ۲۸ و ۲۹ برجام است – به صورت خصوصی  و حتی عمومی،  پس از روز اجرایی شدن برجام بیان شده اند و توسط رییس جمهوری پیشین آمریکا ترامپ  - و متاسفانه سه  کشور اروپایی  - از سال ۲۰۱۷ تکرار شده اند. ظریف تصریح کرد: دولت بایدن دوباره با کمک و هم دستی سه کشور اروپایی از زمان آغاز به کار خود در ژانویه ۲۰۲۱ تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان را به عنوان اهرم فشار خیالی برای دستیابی به همان اهداف، داده است.

منبع:ایرنا

پر مصرف های تهرانی تهدید به قطع شدند

محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: بر اساس اخطارهای قبلی، آب مشترکان پرمصرف تهرانی از فردا روزی دو تا پنج ساعت قطع خواهد شد. او با بیان اینکه شروع این کار از اشتراک‌های پرمصرف مناطق شمالی تهران آغاز می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای تیرماه برای ۲۰۰ هزار مشترک بدمصرف و پرمصرف تهرانی یعنی مشترکانی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند، اخطار پیامکی و مکتوب صادر شده است. بختیاری همچنین با بیان اینکه مشترکانی که میزان مصرف خود را کاهش ندادند، مشمول این طرح می‌شوند، گفت: میزان مصرف آب در تهران نسبت به سال قبل در حد دو تا سه درصد افزایش یافته البته باید گفت که از اسفند سال ۱۳۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش مصرف شهر تهران سیر صعودی بالایی پیدا کرد، قبل از شیوع این ویروس عمدتا در اول خرداد این میزان مصرف وجود داشت، اما از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون هیچ روزی میزان مصرف کمتر از سه میلیون مترمکعب نبوده و به طور کلی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف آب شرب در تهران به دلیل ویروس کرونا افزایش یافته است. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، حدود ۳۰ درصد مشترکان کمی بیش از الگو مصرف دارند و ۲۰ درصد مشترکان جز مشترکان پرمصرف هستند و حدود پنج درصد نیز فوق العاده مصرف بالایی دارند. او با اشاره به مصرف بالای آب در تهران، اظهار کرد: در تهران روزانه سه و نیم میلیون مترمکعب و در سال حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود، به عبارت دیگر ۱۷ تا ۱۸ درصد آب کل کشور در شهر تهران مصرف می‌شود، اگر مردم صرفه جویی نکنند هر اتفاقی ممکن است، بیفتد.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران با ترک ها ابراز همدردی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام همبستگی جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت کشور دوست و برادر ترکیه و ابراز تسلیت به خانواده‌های جان باختگان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یاری رسانی به دولت و مردم ترکیه را اعلام کرد.به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده از وقوع آتش‌سوزی گسترده در بخشی از جنگل استان‌های جنوبی ترکیه که منجر به بروز خسارات گسترده مادی و جان باختن و آسیب به تعدادی از شهروندان این کشور شد، ابراز تاسف کرد. خطیب زاده ضمن اعلام همبستگی جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت کشور دوست و برادر ترکیه و ابراز تسلیت به خانواده‌های جان باختگان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یاری رسانی به دولت و مردم ترکیه را اعلام کرد. به رغم گذشت بیش از ۴۸ ساعت از آغاز حریق در جنگل‌های مناطق مختلف غرب، جنوب غرب و برخی مناطق جنوبی ترکیه نیروهای اطفای حریق هنوز موفق به کنترل آتش‌سوزی در برخی مناطق نشده‌اند. در این آتش سوزی تاکنون صدها هکتار از اراضی جنگلی نابود شده و حریق در برخی شهرهای همانند ماناوگات موجب از بین رفتن ده‌ها واحد مسکونی شده است. بر اثر این آتش سوزی تاکنون دستکم چهار نفر جان خود را از دست دادند، ولی به گفته مسئولان احتمال افزایش تلفات جانی وجود دارد.

منبع:شبکه خبر

واکسیناسیون وارد فاز خبرنگاران شد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: از روز شنبه واکسیناسیون گسترده خبرنگاران بر اساس لیست ارسالی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سراسر کشور آغاز می‌شود.کیانوش جهانپور اظهار داشت: روز گذشته با مشارکت نیروهای اورژانس تهران، تزریق واکسن برای ۱۳۰ نفر از خبرنگاران حوزه سلامت و سرویس اجتماعی که در طول بیش از ۱۸ ماه گذشته بیشترین همراهی را با مردم و دولت برای مقابله با کرونا، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی داشتند، به صورت نمادین آغاز شد. وی افزود: واکسن تزریق شده برای این گروه از خبرنگاران، واکسن پاستوکووک بود که تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا است و خوشبختانه نتایج آن، حاکی از ایمنی‌زایی و اثربخشی مناسب این واکسن در مقابل ابتلاء، انتقال و مرگ و میر ناشی از کرونا است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از روز شنبه واکسیناسیون گسترده خبرنگاران بر اساس لیست ارسالی از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور آغاز می‌شود. جهانپور افزود: روند تأمین واردات واکسن کووید ۱۹ از منابع معتبر خارجی و داخلی روز به روز بهتر می‌شود و در حال حاضر مشکلی در زمینه تأمین واکسن کووید ۱۹ برای گروه‌های سنی و گروه‌های هدف اعلام شده نداریم و البته در روزها و هفته‌های آینده نیز گروه‌های بیشتری جهت تزریق واکسن کووید ۱۹ در کشور فراخوانده می‌شوند که امیدواریم با پوشش گسترده واکسیناسیون در کشور، شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری و در نهایت خروج از همه گیری باشیم.

منبع:شبکه خبر

دلتا تسلیم نشد

پیک پنجم کرونا به نسبت پیک‌های قبلی، از شدت و قدرت بیشتری برای گرفتار کردن مردم برخوردار است و این را می‌توان در آمارهای روزانه وزارت بهداشت که نشان می‌دهد چند نفر هر روز درگیر این بیماری می‌شوند، مشاهده کرد. طبق اپلیکیشن ماسک، تعداد شهرهای قرمز کرونایی از ۲۳۲ شهر به ۲۸۵ شهر افزایش یافته و حالا نقشه جغرافیایی ایران تقریباً به طور کامل قرمز شده است. متأسفانه به رغم توصیه‌های مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی برای فروکش توفان دلتا، اما شرایط همچنان نگران کننده است و ما شاهد شکسته شدن رکوردهای ابتلاء در پیک پنجم هستیم. در همین حال، اشغال صد درصدی تخت‌های بیمارستانی در کلانشهر تهران و دیگر مراکز استان‌ها، نشان می‌دهد که اوضاع اصلاً خوب نیست. آن طور که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفته است موارد بستری در تهران از مرز ۱۰ هزار نفر عبور کرده و در حال حاضر با اضافه کردن تخت در بخش‌های اورژانس و…، به دنبال ارائه خدمت حداکثری به بیماران هستیم. در حال حاضر ۲۸۵ شهرستان قرمز، ۱۱۰ شهرستان نارنجی و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهر آبی کرونایی نداریم.

منبع:مهر

درگیری نظامیان صهیونیست با فلسطینیان چند صد زخمی برجای گذاشت

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در درگیری‌های امروز فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در شهرک بیتا در جنوب نابلس، بیش از ۲۰۰ نفر تاکنون زخمی شدند. بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست در این درگیرها از گلوله جنگی استفاده کرده و ۲۹ نفر با گلوله نظامیان این رژیم زخمی شدند. شهرک بیتا در جنوب نابلس همه روزه صحنه درگیری بین نظامیان صهیونیست و شهروندان فلسطینی است. صهیونیست‌ها ماه گذشته اقدام به سکونت در کوه صبیح کردند که در پی آن درگیری‌های شدیدی بین آن‌ها و فلسطینیان ساکن این منطقه به وقوع پیوست.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha