پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی گرجیان

حوزه/عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: فیلسوفان مسلمان در پی به خدمت گرفتن فلسفه برای دین بودند که این به منطق جدیدی نیاز داشت؛ به این معنا که لزوما منطق ارسطویی در تمام موارد غلط نیست، بلکه شالوده آن درست است، اما نیازمند این است که در برخی از ساحت ها به تکامل برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان پیش از ظهر امروز در بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی با عنوان «حکمت اشراق، چیستی و ویژگی ها» که در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شد،عنوان کرد: وقتی واژه اسلامی به فلسفه اضافه می شود، برخی تصور می کنند که فلاسفه اسلامی دغدغه دینی ندارند.

وی افزود: این سینا سعی کرد، فلسفه را در خدمت دین قرار دهد و طبیعی است که در این فلسفه اسلامی آموزه هایی مطرح شده که در منطق ارسطویی هم دیده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: ابن سینا باید دست به جراحی عظیمی می زد و در این عرصه نباید از تلاش های منتقدانی مانند غزالی و فخر رازی و امثالهم غافل شد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: بزرگان فلسفه بیان کرده اند که باید برای فلسفه منطقی دست و پا کرد که توان همراهی با عرفان نظری را داشته باشد.

وی بیان کرد: آشنایی با عرفان نظری می توانست یکی از عوامل تاثیرگذار برای ایجاد حکمت اشراق باشد.

استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه  تصریح کرد: علمای ظاهرگرا تحمل شخصیت شیخ شهاب الدین سهروردی را نداشتند و متاسفانه دیدیم که آن ها مهمان خود را کشتند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان بیان کرد: فیلسوفان مسلمان در پی به خدمت گرفتن فلسفه برای دین بودند که این به منطق جدیدی نیاز داشت؛ به این معنا که لزوما منطق ارسطویی در تمام موارد غلط نیست، بلکه شالوده آن درست است، اما نیازمند این است که در برخی از ساحت ها به تکامل برسد.

وی تاکید کرد: برخلاف دیدگاه های موجود، ما می توانیم شهود را به عنوان مبادی برهان در نظر بگیریم، ما می توانیم از شهود به عنوان محسوس باطنی استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان گفت: وقتی ما می بینیم که منجمی از ستاره دوردستی خبر می دهد که تا به حال آن را ندیده ایم، اما وقتی تواتر وجود دارد، به این پی می بریم که ستاره وجود دارد.

وی عنوان کرد: شیخ شهاب الدین سهروردی نظام عالم را به دو قسم نظام ظلم و ظلمت تقسیم می کند. وجود فی نفسه همان وجود جوهری است که در راس آن نورالانوار قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha