سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: پدیده قومیت گرایی خطری است که اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود می تواند امنیت ملی و تمامیت ارضی و یکپارچگی ملتی را در معرض تهدید و تجزیه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در مراسم رونمایی از کتاب "تشخّص و هویت آذربایجان" با بیان اینکه ادبیات آیینی و عاشورایی به عنوان غنی ترین ذخایر مکتب در حوزه زبان و ادبیات ترکی پیوندی نا گسستنی با فرهنگ شیعه دارد، گفت: پس از رسمیت یافتن مذهب شیعه در ایران در عصر صفویه، زبان ترکی آذربایجانی غنی ترین زبان در فرهنگ شیعی و تبیین و گسترش ادبیات آیینی و مرثیه و روضه نقش بزرگی ایفا کرده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به توانمندی بی نظیر شعرای اهل بیت(ع) در ترویج فرهنگ شیعه افزود: زبان غنی ترکی به نوعی تبدیل به زبان شیعه شده است. 

وی ادامه داد: مجالس سوگواری اباعبدالله الحسین و آیین های مذهبی در آذربایجان، مرثیه سرایی در مصائب اهل بیت به زبان ترکی آذربایجانی و تلاش پنهان و بسیار مؤثر مادحان و شاعران دلسوخته اهل بیت در برگزاری مجالس پاسداشت سید و سالار شهیدان به زبان ترکی نقش ارزنده ای در مانایی این زبان داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در سایه گفتمان انقلاب اسلامی اقوام ایرانی تشّخص خود را بازیافته اند، گفت: در سایه اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، بخش اعظمی از هویت طلبی اقوام ایرانی و به طبع آن مردمان آذربایجانی جامه عمل پوشانده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تقدیر از آقایان آذریان و کریم نژاد نسبت به پژوهش، تالیف، ویراستاری و تحشیه نویسی کتاب “"تشخّص و هویت آذربایجان"، گفت: این کتاب به منظور تبیین و تفسیر اجتماعی فرهنگی و دینی و مذهبی و هویت طلبی مردم آذربایجان منتشر شده است. امید است که نشر و مطالعه آن به غنای هویت مردم ایران و خاص مردم آذربایجان بیافزاید.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران به دلیل تنوع قومیتی و مذهبی کشوری کثیرالقوم محسوب می شود، گفت: ایران در زمره ۱۰ کشور با کثرت زبان و لهجه در دنیا است. 

وی با تاکید بر اینکه کشورهای قدرتمند از فرآیند جهانی شدن و رسانه های جمعی در تقویت قومیت گرایی استفاده می کنند، گفت: پدیده قومیت گرایی خطری است که اگر هوشمندانه با آن برخورد نشود می تواند امنیت ملی و تمامیت ارضی و یکپارچگی ملتی را در معرض تهدید و تجزیه قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: کشورهای قدرتمند درصددند با بهره گیری از ظرفیت رسانه های ارتباط جمعی، شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی، قدرت دولت و ملت های متعارف را ضعیف کنند و به تقویت قومیت گرایی بپردازند تا از داخل دولت ملت ها را تهدید و تضعیف کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: کشورهای قدرتمند سعی دارند با نهادهای داخلی مانند سازمان ملل، سایر نهادهای بین المللی مثل حقوق بشر و غیر حقوق بشر به تهدید علیه کشورهای مستقل اقدام عملی نمایند و با گسترش آموزش و ارتباطات، افراد را از هویت های آشنا و پیشین خود رها سازند و آنها را در معرض هویت های مدنی، حقوقی و شهروندی و هویت های ناشی از ایدئولوژی های ناسیونالیستی و لیبرالیستی قرار دهند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه ملت ایران با همه تنوع قومی و با همه تفاوت ها، تعلق پذیری ملی بیشتری دارد، گفت: عِرق ملی آذربایجان عزیز و قهرمان دلالت بر این دارد که در عین وجود هویت قومی، چیزی جز عزت ایران نمی خواهند، شهروندان تبریز و مردم آذربایجان به ایران و رهبر بزرگوار عشق می ورزند. 

وی اظهار کرد: اگر کشورهای قدرتمند با مفهوم جهان گستری در تقویت قومیتی ناکام مانده اند به دلیل دینمداری مردمان وطن دوست و ولایی و محب اهل بیت عصمت و طهارت این دیار و این منطقه است و همین امر از قومیت گرایی مبتنی بر استقلال طلبی کاسته و بر هویت یابی اسلامی و هویت یابی ملی افزوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: هویت دینی و مذهبی بخش مهمی از هویت ترک زبانان ایران و حتی ترک زبانان همسایه است و هویت شیعی به نحو چمشگیری با هویت زبانی، فرهنگی و اجتماعی آنها در آمیخته است.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به تفاوت های فرهنگی اقوام نسبت به یکدیگر گفت: این تمایز فرهنگی و زبانی بیانگر تعلقات خویشاوندی آنها با سنت فرهنگی مشترک و احساس هویت قومی و گروهی در دل یک جامعه بزرگتر با هویت جمعی است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه انقلاب مشروطه در ایران را لحظه تاریخی و نقطه عطف رویارویی هویتی جامعه ایران با مظاهر مدرنیته دانست و گفت: انقلاب مشروطه به عنوان سر فصل جدیدی از تاریخ ایران با گستره تاثیرگذاری اجتماعی و دگرگونی سیاسی گفتمان مدرن هویتی در حوزه جغرافیایی سیاسی ایران تعریف کرد و مبانی تفکری جدید در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوجود آورد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آذربایجان همواره در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نقش بسزایی در مناسبات سیاسی ایران عزیز دارد.

در ابتدای این مراسم، جواد کریم نژاد ویراستار کتاب تشخّص و هویت آذربایجان از موضوع کتاب به عنوان یک مسئله فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یاد کرد و گفت: دکتر آذریان مؤلف کتاب با استدلال های علمی و منطقی باز تعریفی از هویت آذربایجانی در جهت روشنگری و همگرایی ملی ارائه داده است.

وی افزود: در این کتاب مقوله هویت طلبی و تبع آن هویت طلبی مردمان آذربایجان وارد گفتمان ادبیات سیاسی و جامعه شناسی شده تا این نکته را در ادبیات سیاسی تفهیم نماید که وفاداری های قومی، قبیله ای بر مبنای هویت طلبی در چارچوب قوانین تصریح شده قانون اساسی کشور هیچ منافاتی با وفاداری ملی و همگرایی ملی ندارد.

دکتر آذریان، مؤلف کتاب تشخّص و هویت آذربایجان هم در این مراسم با تبیین اهداف تالیف کتاب، گفت: پژوهش و تألیف انجام گرفته در ۶ فصل و در ۳۸۳ صفحه به رشته تحریر درآمده است.

در پایان این مراسم از کتاب “تشخص و هویت آذربایجان” رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آریان IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    این ارشاد و اینها چه میکنن این چه کتابیه اصلا مطالعه و نظارت شده قبل چاپ؟ از مبارزه مشروع آیت الله خمینی با ضد انقلابان کردستان یه عنوان یورش به کردستان یاد کرده انقلاب شکوهمند اسلامی با لحن تحقیر آمیز رخداد ۵۷ به کار برده و منحل شدن فرقه دموکرات پیشه وری تراژدی خوانده!!!!! متاسفم واقعا که انقلابی نما ها اند راحت نفوذ دارند جا داره برین کتاب بخونین فقط