چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یزدان پناه

حوزه/ رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم، تلاش در جهت هوشمندسازی شهر قم را مستلزم مطالبه گری مردمی و نقش آفرینی تشکل های مردم نهاد در این باره دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایون یزدان پناه در نشست با سیده شبنم فاطمی، مسئول انجمن مردم نهاد"شهر" با بیان این که امروزه دنیا دریافته که باید به سمت هوشمندسازی شهرها حرکت کند، ابراز داشت: یکی از اقدامات خوب و شایسته در این باره نگاه به تجربه شهرهایی چون کیوتو ژاپن است که در زمینه هوشمندسازی یک مثال بارز و موفق در دنیا به شمار می رود.

وی افزود: البته باید توجه داشت که تحقق مباحثی چون شهر هوشمند، پیش از هر چیز نیاز به مطالبه گری مردم دارد و این که دستگاه های بخش عمومی و حکومتی، تشکل ها و نهادهای مردمی همچون انجمن شهر را در این امور دخیل کنند و از ظرفیت آن ها برای رسیدن به هدف موردنظر، نهایت استفاده را ببرند.

مشاور شهردار قم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین ادامه داد: این که انجمن مردم نهاد شهر دست روی این موضوع مهم به عنوان یک مطالبه عمومی گذاشته، حقیقتاً اقدام و حرکت مبارکی است که ما را در پیگیری این مساله یاری می کند، هر چند که نهادهای حاکمیتی و عمومی نیز باید در این راستا به کمک بیایند.

وی بیان داشت: نکته حائز اهمیتی که حتماً باید به آن توجه داشت این است که هوشمندسازی شهر صرفاً مربوط به فناوری نیست بلکه اتفاقاً تنها حدود ۳۰ درصد مربوط به امور فناورانه همچون زیرساخت های اینترنتی، موبایل، اپلیکیشن ها و موضوعات مرتبط با حوزه IT  است و ۷۰ درصد آن مربوط به امور غیرفناوری است و این که پیش از هر چیز ما بخواهیم در این زمینه تحول ایجاد کنیم؛ یعنی مردم و مسئولان به این نتیجه برسند که با هوشمندسازی می توان به تحولات مطلوب در شهر دست یافت و این باور هم در بین مردم و هم مسئولان فراگیر شود.

یزدان پناه همچنین گفت: از سوی دیگر باید سعی کنیم نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس آمار و داده های واقعی باشد تا بتوانیم مقدمات ایجاد شهر هوشمند را فراهم کنیم.

وی افزود: در همین راستا بسیار خوب است که نشستی به همت انجمن مردم نهاد شهر و با حضور کارشناسان و متخصصین مربوطه و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم برگزار شود تا به تدریج بتوانیم به ساز و کار یک اکوسیستم هوشمند در شهر دست یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha