جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام میرمرشدی

حوزه/ حجت الاسلام میرمرشدی گفت: انقلاب مشروطه به دلیل نداشتن رهبری جامع و از طرف دیگر داشتن اهداف متناقض به شکست منجر شد.

حجت الاسلام سید احمد میرمرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطیت، اظهار کرد: انقلاب مشروطیت در سال ۱۲۸۳ با بستن بازار در تهران شروع شد و در زمان سلطنت مظفرالدین شاه  در آذر ۱۲۸۴ گسترش پیدا کرد و در مرداد ۱۲۸۵ هجری به نتیجه رسید.

وی بیان کرد: در ابتدا، حرکت یک حرکت مردمی و ملی بود و همه در حرم عبدالعظیم(ع) در شهر ری به تحصن نشستند، سپس جنبه های اقتصادی نسبت به بالا بودن قیمت قند و... هم مطرح شد.

 کارشناس مسائل سیاسی  تصریح کرد: جریان مشروطه رهبرانی متفاوت داشت، مثل سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی که از رهبران روحانی بودند  و رهبرانی چون ستارخان، باقرخان که رهبرانی نظامی یا سیاسی، اجتماعی بودند.

وی توضیح داد: متاسفانه اشتباهی که در جریان مشروطه رخ داد، این بود که مشروطه خواهان بعد از اینکه در مسیر خودشان حرکت کردند،  محل تحصنشان را از امامزاده به سفارت انگلیس بردند.

حجت الاسلام میرمرشدی عنوان کرد: به نظر بنده آغاز انحراف مشروطیت این بود که ایرانی ها از انگلیس ها درخواست کمک کردند؛ دولت قاجار در جامعه قاجاری بسیار مردم را جری کرده بود و فشار نظامی فراوانی را مردم از روس و انگلیس تحمل کرده بودند ولازمه این حرکت آن بود که مردم از انگلیس و روس بیزار شوند و به یک حرکت ملی و دینی‌ روی آورند.

وی ابراز کرد: متاسفانه با توجه به ضعف هایی که در رهبری مشروطیت وجود داشت چندگانگی اظهار نظرها نه رهبران را به اهداف خود رساند و نه مردم لذتی که بعد از اجرای مشروطیت باید می بردند را بردند. مثلا صمصام السلطنه حکومت اصفهان را به دست می گیرد ولی نمی تواند آن را تا آخر مسیر ادامه دهد یا سردار اسعد بختیاری که از رجال معروف مشروطه هست، در واقع با شیخ افضل و اعراب خوزستان متحد می شود، ولی بعد از فتح تهران شرایط کاملا تغییر می کند، یا مثلا بین آیت الله بهبهانی و سایر رهبران مشروطیت اختلافاتی رخ می دهد و جناح اعتدالیون و دموکرات تشکیل می شود.

وی تشریح کرد: شیخ فضل الله نوری که از رهبران مذهبی و متدین ماجرای مشروطیت هست، برای دفاع از شریعت یک تجمعاتی را برنامه ریزی می کند و مبانی فکری مشروطیت را زیر سوال می برد؛ البته چنان جو فکری علیه او درست می کنند که  یک عالم دینی و مورد تایید همگان، به شخصیتی تبدیل شود که باید به دار آویخته شود و در واقع به تعبیر حضرت امام یک آخوند بیاید و حکم او را صادر بکند و در جمع مردم، او را به دار آویزند و از این که شیخ فضل الله نوری را توانستند از بین ببرند خوشحال شوند.

حجت الاسلام میرمرشدی اذعان کرد: انقلاب مشروطه به دلیل نداشتن رهبری جامع و از طرفی داشتن اهداف متناقض به شکست  منجر شد؛ در واقع مشروطه یک سری مسائل مثبتی داشت و با آزادی خواهی شکل گرفته بود و مردم مسلمان هم پایه گذار این حرکت بودند، اما به دلیل ضعف هایی که داشت و فریب خوردن از بریتانیای کبیر، نامتناجس بودن رهبری واحد و سیستم تبلیغاتی اشتباهی که مردم را فریب داد و طمع بعضی از رهبران نتوانست به اهدافش برسند.

وی در پایان عنوان کرد: از مشروطه باید عبرت گرفت و مسیر حرکت انقلاب را مراقبت کرد تا آن ضعف هایی که در مشروطه اتفاق افتاد، تکرار نشود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha