شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: نسخه‌ی همه دردهایی که در جامعه وجود دارد از قبیل مسائل خانواده، روابط بین‌الملل، مسائل اقتصادی و فسادها در مکتب سیدالشهدا(ع) وجود دارد و ایشان قرآن ناطق هستند و می‌باید شفای دردهایمان را در آن جستجو کنیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در نشست هماهنگی ستاد مردمی محرّم قزوین که در مسجد شیخ الاسلام برگزار شد، گفت: این جلسه نشان می‌دهد قدم‌های اندیشه‌ورزانه، ارزشمند و مثبتی برداشته می‌شود که درگذشته اینگونه اقدامات را کمتر شاهد بودیم. این جلسه بسیاردلگرم کننده است و ان‌شاءالله در پیشگاه خدای متعال برای تعظیم شعائر حسینی ماجور باشید.

 وی پرداختن به جنبه نرم افزاری و محتوایی نهضت اباعبدالله‌الحسین(ع) را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: وجهِ مشترک صحبت‌های حاضران در جلسه پرداختن به جنبه محتوایی عزاداری ها بود و اگر بخواهیم مصداقی به این موضوع بپردازیم می‌باید سراغ خود امام حسین(ع) برویم و از حضرت سوال کنیم که شما چه انتظاری از ما دارید؟ پاسخ همین سوال در واقع همان محتوایی است که می‌باید آن را دنبال کنیم.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به روایت «إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ و...» بیان کرد: محتوای هیئت همین کلام امام حسین(ع) است و اگر ما این مطلب را خوب انعکاس داده بودیم دیگر کسی نمی‌توانست بگوید نه غزه، نه لبنان و نسبت به رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت باشد و دشمنی آمریکا را که در حقیقت همان نقش یزید و معاویه را بازی می‌کند، نادیده بگیرد.

امام جمعه قزوین با اشاره به سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا گفت: می‌باید مصداق امروزی کلام امام حسین(ع) را جستجو کنیم و ببینیم چه کسانی فسادشان عالم را فرا گرفته است، کشتار جمعی می‌کنند و در هیروشیما ۱۶۰ هزار کشته و مجروح برجای گذاشتند.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: وقتی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) این دو قطبی را تبیین کردند، نفرمودند که من با یزید بیعت نمی‌کنم، بلکه گفتند: «وَ مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ» یعنی کسانی که با من سنخیتی دارند هرگز با کسانی که با یزید سنخیتی دارند، بیعت نخواهند کرد و این یک محتوای ارزشمند برای مجالس عزاداری به شمار می‌رود.

 وی ادامه داد:  ذکر مصیبت و روضه‌خوانی بسیار مغتنم است، ولی نباید این نگاه و قطب‌سازی امام حسینی و مبنا دادن آن حضرت جور دیگری استفاده شود و کاربرد واقعی آن مهجور بماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: نسخه‌ی همه دردهایی که در جامعه وجود دارد از قبیل مسائل خانواده، روابط بین‌الملل، مسائل اقتصادی و فسادها در مکتب سیدالشهدا(ع) وجود دارد و ایشان قرآن ناطق هستند و می‌باید شفای دردهایمان را در آن جستجو کنیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: وقتی امام حسین(ع) بعداز پیشنهاد بیعت توسط یزید، بر سر قبر جد بزرگوارشان می‌گویند خدایا آنچه را که خودت برای من می‌پسندی همان را پیش بیاور که من همان را می‌خواهم و این یعنی توجه به رضای خدا و ما چقدر توانسته‌ایم این فرهنگ را در جامعه‌  پیاده کنیم و هیئت‌مان برای رضای خدا باشد؟

 وی  با اشاره به تصمیم امام حسین(ع) برای امر به معروف ونهی از منکر خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند: «... أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ...» این فرمایش امام نه تنها از نظر محتوایی و توجه به امر به معروف مهم است؛ بلکه به ما توجه می دهد که در امر به معروف نگاهمان چگونه باشد. از منظر سیدالشهدا(ع) منکر، حاکمیت بنی امیه و معروف برپایی دین و امامت مسلمین بود و ما چقدر توانسته‌ایم این محتوا را کار کنیم؟

وی تقابل حق و باطل را دیگر محتوای نهضت حسینی دانست وبیان کرد: آیا فقط حق آنست که نفع انسان در آن باشد؟ حضرت فرمودند: «اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لایُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لایُتَناهی عَنْهُ» این موضوع چقدر در جامعه مهم است و چقدر آدم‌هایی در کسوت دین داریم که وقتی به حق و باطل می‌رسند منافعشان اجازه نمی‌دهد فکر دیگری کنند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در این چندین دهه که مسائل مختلفی را پشت سر گذاشتیم انصافا می‌بینیم کیفیت منبرها و عزاداری ‌ها روبه رشد بوده است و محتوای مطالب جدی‌تر و کیفی‌تر شده است؛ البته جا دارد بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

 امام جمعه قزوین تصریح کرد: برای اینکه کیفیت جلسات بالاتر رود ضرورت دارد که سخنرانی‌ها، مداحی‌ها و حتی سروده‌های شاعران ارزیابی شود و اگر شاعری شعر فاخری را سرود او را تشویق کنیم و اگر مداحی در مسائل ارزشی دقت بیشتری داشت از او تجلیل کنیم. لازم است فرم‌های ارزیابی جداگانه‌ای را برای قسمت‌های مختلف هیئت در نظر بگیریم و مسابقه فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِی بین عزیزان ما اتفاق بیفتد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha