دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زیردریایی اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رئیس جمهور دستورهای مهم کرونایی را صادر کردند

پس از بازدید روز سه شنبه  حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از یکی از مراکز تزریق واکسن و نیز بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، جلسه اضطراری ستاد کرونا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. دکتر  رئیسی در این جلسه پس از استماع گزارش اعضای ستاد، با توجه به تشدید وضعیت بیماری کرونا در کشور و افزایش شیوع و ابتلا در روزهای گذشته، دستورات فوری برای مقابله و مهار کرونا صادر کرد. تامین فوری اقلام درمانی بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز به منظور قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت از جمله دستورات مهم رئیس جمهور در این جلسه بود. سازماندهی جدید ظرفیت های مردمی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، بازطراحی و ارتقای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای آن، چند شیفته شدن مراکز تزریق واکسن به منظور پیشگیری از ازدحام و تسریع در انجام واکسیناسیون، اولویت در پرداخت مطالبات معوقه کادر درمان و افزایش نیروی انسانی کادر درمان با استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشکده های پزشکی و پرستاری و نیروهای داوطلب مردمی از دیگر دستورات دکتر  رئیسی در جلسه اضطراری ستاد کرونا بود. همچنین در این جلسه مقرر گردید به منظور کنترل پیک پنجم کرونا، قرارگاه مبارزه با کرونا جزییات تعطیلات هفته آتی را بررسی و جهت تصویب، پیشنهاد نماید. گفتنی است کمیته ویژه مقابله با کرونا که با دستور روز شنبه رییس جمهور تشکیل شده است، طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا شامل راه حل های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را به ستاد ملی کرونا ارائه خواهد کرد.

منبع:تسنیم

ورود مخفیانه اسرائیل به دریای سرخ لو رفت

پایگاه خبری- تحلیلی«نورنیوز» گزارش داد که بر اساس اطلاعات دریافتی، یک زیرسطحی اسرائیلی از نوع دلفین چهارشنبه گذشته ۱۳ مردادماه  به صورت مخفیانه ضمن عبور از کانال سوئز وارد دریای سرخ شده است. دو ناوشکن  رژیم صهیونیستی  نیز به صورت هم زمان از کانال سوئز عبور کرده اند که به احتمال قوی اسکورت این زیر سطحی هستند. این اقدام رژیم صهیونیستی که در پی التهاب‌آفرینیِ مبتنی بر فضاسازی ایجاد شده در خصوص انفجار نفت کش اسرائیل در دریای عمان انجام شده اگرچه بیشتر جنبه نمایشی دارد اما نشان از آن دارد که ظاهرا دولت جدید تل‌آویو با وجود ناتوانی در اجماع‌سازی علیه ایران و عقب‌نشینی حامیان آمریکایی-انگلیسی خود از تهدید تهران به پاسخ متقابل، همچنان بدنبال حرکت در مسیر التهاب افرینی است. بر خلاف تصور نفتالی بنت که ظاهرا بنا دارد مسیر نتانیاهو را در رفتارهای شرورانه ادامه دهد، چنانچه هشدارهای مقامات و کارشناسان غربی-صهیونیستی نیز اذعان دارد در اشتباه بودن ورود رژیم صهیونیستی به درگیری با ایران با توجه به توان‌مندی‌های جمهوری اسلامی در زمین ، دریا و آسمان تردیدی وجود ندارد. به نظر می‌رسد  نخست‌وزیر تازه‌کار رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات عجولانه و احمقانه خود، بیش از پیش در حال گرفتار کردن خود در تله‌ای است که برون‌رفت از آن قطعا هزینه‌های بسیار سنگینی برای او و ساکنین سرزمین‌های اشغالی در پی خواهد داشت.

منبع:تسنیم

جواهر بارسلون وارد پاریس شد

باشگاه پاری سن ژرمن انتقال مسی به این تیم را تایید کرد. لیونل مسی برای عقد قرارداد با پاری سن ژرمن وارد پاریس شد و به ابراز احساسات هوادارانش پاسخ داد. باشگاه پاری سن ژرمن توافق با مسی را تایید کرد. این باشگاه پاریسی پستی را منتشر کرد و در آن نوشت: جواهر جدید در پاریس.

منبع:ایسنا

رکورد واکسیناسیون شکست

تا کنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بر همین اساس، سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دوز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتماً در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. بررسی آماری واکسیناسیون در کشور نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته ۶۴۶ هزار و ۷۳۲ دوز واکسن تزریق شده است که در نوع خود یک رکورد تلقی می‌شود.

منبع:مهر

«فیصل المقداد» وزیر خارجه ماند

بشار اسد رئیس جمهور سوریه طی فرمانی رسما دستور تشکیل دولت جدید به ریاست حسین عرنوس را صادر کرد. مهندس حسین عرنوس نخست وزیر سوریه اعضای کابینه جدید خود را معرفی کرد که بر اساس آن فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در سمت خود ابقا شده است. فیصل المقداد دوم آذرماه ۱۳۹۹ و  در پی درگذشت ولید المعلم به عنوان وزیر خارجه جدید سوریه تعیین شد. مقداد معاون ولید معلم وزیر خارجه فقید سوریه بود. ولید معلم  وزیر خارجه سابق سوریه روز دوشنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان) در سن ۷۹ سالگی درگذشت. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دهم مرداد ماه سال جاری طی حکم شماره ۲۰۶ سال ۲۰۲۱، مهندس حسین عرنوس را مامور تشکیل کابینه کرد و او را در سمت خود ابقا کرد. عرنوس از ژوئن ۲۰۲۰ جانشین «عماد خمیس» نخست وزیر سابق این کشور شده بود. بر اساس این گزارش، سه وزارتخانه یعنی وزارت اطلاع رسانی ، کار و امور اجتماعی و وزارت بازرگانی و حمایت از مصرف کنندگان دستخوش تغییر شدند و سایر وزرای سابق در مقام خود ابقا شدند.

منبع:تسنیم

شهردار کربلا  ترور شد

یک منبع آگاه در شهرداری کربلا معلی از هدف قرار گرفتن عبیر سلیم الخفاجی شهردار کربلا خبر داد. از سوی دیگر خبرگزاری عراقی نینا گزارش داد: «عبیر سلیم الخفاجی» شهردار کربلای معلی امروز (سه شنبه) به ضرب گلوله ترور شد. براساس این گزارش، شاهدان عینی گفتند: شهردار کربلا پس از آنکه با گلوله هدف قرار گرفت به بیمارستان منتقل شد اما پس از رسیدن به بیمارستان امام حسین (ع) جان باخت. عبیر سلیم به منظور اجرای پویش شهرداری کربلا در خصوص رفع تخلفات مسکونی به محله مذکور رفته بود. شفق نیوز عراق هم از جان باختن شهردار کربلا خبر داد. یک منبع بیمارستانی در استان کربلا امروز سه شنبه به شفق نیوز اعلام کرد که عبیر سلیم الخفاجی از سوی چند نفر هدف تیراندازی قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد اما بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت.

منبع:مهر

صارمی راهی قوه قضائیه شد

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، محمدرضا صارمی به عنوان رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب شد. صارمی پیش از این مشاور قضائی رئیس قوه قضائیه، بیش از یک دهه قاضی دیوان عالی کشور، معاون بررسی و امور ارجاعی معاونت اول دستگاه قضا، ۸ سال ریاست دفتر دادستانی کل کشور و همچنین به مدت پنج سال فرمانده مرکز مقاومت بسیج قوه قضائیه بوده است.

منبع:مهر

وزیر خارجه عراق وارد تهران شد

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق صبح امروز برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وارد تهران شد. روز گذشته برخی رسانه‌ها از سفر وزیر امور خارجه عراق به کشورمان و ارسال پیام برای دعوت از مقامات کشورمان جهت شرکت در نشستی با حضور پادشاه عربستان و روسای جمهور ترکیه و عراق در بغداد خبر داده بودند که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، ضمن تایید این خبر گفت: گمانه زنی در خصوص محتوای پیام ارسالی برای رئیس جمهور محترم زود است. ما بر اساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم خواهیم گرفت. وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی گفتگوهای منطقه‌ای بوده است. قطعاً کشور برادر، عراق، هم می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد.

منبع:مهر

شهرک‌نشینان صهیونیست به «مسجدالاقصی» یورش بردند

شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی همچنان به اقدامات خصمانه خود علیه مقدسات فلسطینیان ادامه می‌دهند. شهرک‌نشینان امروز سه شنبه بار دیگر مسجدالاقصی را مورد تعرض وحشیانه قرار دادند. بر اساس این گزارش، شهرک‌نشینان صهیونیست پس از یورش به صحن‌های مسجدالاقصی اقدام به سر دادن شعارهای ضد اسلامی کردند. به دنبال یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگیری شدیدی اتفاق افتاد. این اتفاق در حالی رخ داد که گروه‌های مقاومت فلسطین به نظامیان و شهرک‌نشینان رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه تعرض مجدد به مسجدالاقصی هشدار داده بودند. گروه‌های مقاومت اعلام کرده‌اند که همچون نبرد شمشیر قدس، از این پس نیز ندای مقدسات را برای هدف قرار دادن مواضع تل آویو، لبیک خواهند گفت. گفتنی است، شهرک‌نشینان صهیونیست چندی پیش شهرک جبل صبیح واقع در منطقه بیتا در کرانه باختری را اشغال کرده بودند تا در آنجا شهرک سازی صورت بگیرد، فلسطینیان با برگزاری تظاهرات گسترده و درگیری با صهیونیست‌ها، آنها را وادار به خروج از جبل صبیح کردند.

منبع:مهر

سایه اتهامات جنسی فرماندار نیویورک را مجبور به استعفا کرد

فرماندار نیویورک امروز، سه‌شنبه بعد از متهم شدنش به تجاوز جنسی استعفا کرد. به نقل از آر تی، اندرو کومو، فرماندار نیویورک اظهار کرد: درسایه شرایط کنونی بهترین راهکار برای کمک این است که کنار بروم. او تصریح کرد: استعفایم طی ۱۴ روز اجرایی خواهد شد. کومو در کنفرانس خبری گفت: مجازات من با انگیزه‌های سیاسی است. تصمیم گرفتم کناره‌گیری کنم زیرا هرگز تمایلی ندارم به هیچ شکلی همکاری نداشته باشم. او افزود: من از مردم نیویورک هستم. اینجا متولد و بزرگ شدم. من مبارز هستم و عریزه من مبارزه است زیرا اعتقاد دارم مواخذه من غیرعادلانه و غیرصادقانه است. ریتانی کومیسو، معاون کومو دیروز اعلام کرد، برای اولین بار از جزئیات متهم کردن کومو به آزار جنسی صبحت خواهد کرد. کومیسو در فایل تصویری گفته بود: آنچه او با من کرد جرم است. فرماندار نیویورک باید محاکمه شود زیرا قانون را نقض کرد.

منبع:ایسنا

وضعیت هرمزگان بحرانی شد

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تامین اکسیژن و تخت های بیمارستانی از نیازهای اساسی امروز استان هرمزگان بوده و انتظار می رود وزارت بهداشت هرچه سریع تر به داد مردم استان برسد. احمد مرادی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان هرمزگان، بیان کرد: متاسفانه وضعیت استان از نظر شیوع بیماری کرونا، فوق بحرانی می باشد و ما به شدت از وزارت بهداشت گله مند هستیم. وزیر در استان حضور یافتند و قول هایی در خصوص تامین یکسری امکانات و تخت های بیمارستانی دادند اما متاسفانه به آن ها عمل نشده است. وی در ادامه اظهار کرد: در بحث تجهیزات بیمارستانی و تخت های بیمارستانی به شدت کمبود داریم و بخشی از مریض ها در راهروهای بیمارستان ها بستری شده اند. از سوی دیگر آمپول اَکتمرا که برای درمان بیماران وخیم کرونایی به کار می رود در سطح استان نایاب شده است. نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در سطح استان در تامین تخت های بیمارستانی و تجهیزات درمانی به شدت با مشکل روبه رو هستیم و باید هرچه سریع تر بیمارستان های استان تجهیز شوند. اکسیژن و تخت های بیمارستانی از نیازهای اساسی امروز استان است. انتظار می رود وزارت بهداشت هرچه سریع تر به داد مردم استان هرمزگان برسد.

منبع:ایسنا

استعفای زاکانی به مجلس وصول شد

رئیس مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول استعفای علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در صحن علنی خبر داد.«محمد باقر قالیباف» در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرای ماده ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس درخواست استعفای « علیرضا زاکانی» اعلام وصول شده است و در دستور کار قرار می‌گیرد. «علیرضا زاکانی» نماینده فعلی قم در دومین جلسه اعضای شورای ششم شهر تهران با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. زاکانی برای شهردار شدن ابتدا باید از نمایندگی مجلس استعفا دهد که در مواد ۹۰ تا ۹۳ آیین نامه داخلی مجلس روند استعفا توضیح داده شده است؛ در صورت موافقت نمایندگان مجلس با این تقاضا و بعد از تایید و حکم وزیر کشور، زاکانی به عنوان هجدهمین شهردار تهران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

منبع:شبکه خبر

رکورد مصرف برق شکست

سخنگوی صنعت برق گفت: نیاز مصرف برق امروز (سه‌شنبه) از مرز ۶۷ هزار مگاوات عبور کرد و در این شرایط به شدت نیازمند همکاری مردم هستیم."مصطفی رجبی‌مشهدی گفت: با همکاری مردم میزان خاموشی‌ها نسبت به روز گذشته ۵۰ درصد کاهش داشت. سخنگوی صنعت برق از مردم خواست از ساعت ۱۲ تا ۱۸ و از ساعت ۲۰ تا ۲۳ نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند تا شبکه برق دچار کمبود نشود.

منبع:شبکه خبر

مجلس جلسه غیر علنی تشکیل داد

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست آقای محمد باقر قالیباف جلسه غیر علنی تشکیل داد.پیشتر آقای سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفته بود: در جلسه غیر علنی مجلس میهمانی از دولت یا دستگاه‌های دیگر نخواهیم داشت و صرفا نمایندگان در خصوص مسائل جاری مجلس، گفتگو می‌کنند.

منبع:شبکه خبر

روند نزولی نرخ جمعیت بیشتر از قبل شد

محمدجواد محمودی رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست جمعیتیِ دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، در یک گفت و گوی رادیویی، در رابطه با بحران پیری در آینده اظهار کرد: علت پیری جمعیت مرتبط با سیاست‌های دهه ۶۰ و ۷۰ است که با تغییرات ساختاری اقتصادی - اجتماعی که در کشور اتفاق افتاد, با کاهش شدید تعداد تولد روبرو شدیم چرا که این موضوع باعث شد که باروری کل، یعنی تعداد فرزندان به ازای هر زن که در سال ۶۵, حدود ۶ و نیم فرزند بود در سال ۹۹, به حدود یک و ۶۵ فرزند به ازای هر زن برسد که به طور کلی، این عدد زیرِ حد جایگزینی جمعیت است. وی بیان کرد: در حال حاضر، نرخ باروری فقط ۵ استان هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان و سیستان و بلوچستان,  بالاتر از حد جایگزینی و نرخ باروری استان‌های دیگر، زیر حد جایگزینی  است. این در حالی است که نرخ باروری در کل دنیا, ۲ و نیم است. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست جمعیتی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: موضوع مهمی که باید به آن پرداخت سرعت کاهش نرخ باروری است که از سال ۶۵ تاکنون, یعنی در طول حدود ۳۵ سال، از ۶ ونیم فرزند به کاهش شدیدی  دست پیدا کردیم که در دنیا سابقه ندارد و  این موضوع نشان می‌دهد که اگر با همین سرعت کاهش نرخ باروری پیش برویم، در آینده, سالخوردگی جمعیت را داریم. محمودی  گفت: اگر نگاهی به تعداد تولدهای کشور در چند سال اخیر بیندازیم,  خواهیم دید که تعداد تولدها در سال ۹۴, ۱ میلیون و پانصد و هفتاد هزار بوده که این رقم در سال ۹۹ به ۱ میلیون و صد و چهارده تولد رسیده است که این نشان دهنده کاهش حدود ۴۵۰ هزار تولد است؛ به طوری که نرخ رشد جمعیت برای اولین بار در سال ۹۸ به زیر یک درصد رسید و درحال حاضر، نرخ باروری زیر حد جایگزینی است و انتظار می‌رود که در آینده هم نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: ما در سال ۹۰ - ۹۱ در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، اقدامات ملی راهبردی برای جمعیت تصویب کردیم که بعد بر مبنای آن، سیاست‌های کلی جمعیت ۹۳ ابلاغ شده است و در مجلس هم طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را داریم که این ها نشان می دهد, حداقل، بسترسازی از لحاظ قوانین انجام شده است و فقط کافی است که مراحل آخر رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان را طی کند. رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست جمعیتی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: بهترین کاری که در این میان می‌توان انجام داد تا از بی متولی گری و بی قانونی در سیاست‌های افزایش فرزندآوری خارج شویم, اجرایی کردن طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که در این میان، برنامه هفتم را هم داریم که مطالبه عمومی است و به مباحث کلان‌تر مثل بازسازی جمعیت، الگوی مصرف آب، اشتغال و... پرداخته می شود و امیدواریم که با روی کار آمدن دولت جدید, این مشکلات برطرف شوند تا تغییرات جدی روی ساختار سنی جمعیت کشور داشته باشد. محمودی  در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰, سالخوردگان ما حدود یک سوم جمعیت آن می‌شود که اگر مطابق همان آمارهای بین المللی تخمین بزنیم که جمعیت ما  به حدود ۹۳ میلیون نفر برسد یک سوم آن بالای ۶۰ سال خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر, ۱۰ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال است. یعنی با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری, ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بالای ۶۰ سال است که ما با مشکلی بسیار بزرگ در صندوق‌های تامین اجتماعی رو به رو خواهیم شد.

منبع:خبرنگاران جوان

بلاروس آمریکا، کانادا و انگلیس را تهدید به پاسخ کرد

وزارت امورخارجه بلاروس با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های اخیر آمریکا، کانادا و انگلیس علیه این کشور را محکوم و اعلام کرد که آن‌ها را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. در بخشی از این بیانیه با بیان آنکه بلاروس قاطعانه به اقداماتی که علیه مینسک از سوی این کشور در تاریخ ۹ اوت (۱۸ مرداد) اعمال شد، پاسخ می‌دهد، آمده است: «اقدامات یک‌جانبه از سوی آمریکا، کانادا و انگلیس علیه بلاروس مغایر منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است.» روز گذشته در اقدامی خصمانه، آمریکا، کانادا و انگلیس بطور همرمان از اعمال تحریم‌هایی علیه بلاروس خبر دادند. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا فرمانی اجرایی را امضا کرد که به موجب آن، اقداماتی جدید با هدف آنچه مجازات کردن «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس خوانده شده، به اجرا در می‌آید. این در حالی است که آمریکا در حال افزایش فشارها علیه دولت لوکاشنکو در هماهنگی با انگلیس و کاناداست. «مارک گارنو» وزیر امور خارجه کانادا نیز مدعی شد این تحریم‌های جدید تحت قانون «اقدامات ویژه اقتصادی» و در پاسخ به نقض سیستماتیک حقوق بشر در بلاروس صورت می‌گیرد. بنابر اعلام وی، این اقدامات جدید، محدودیت‌هایی بر بخش‌های کلیدی اقتصاد بلاروس اعمال کرده و دسترسی دولت بلاروس را بر امور مالی بین المللی به حداقل می‌رساند. از سوی دیگر، پایگاه دولتی انگلیس (GOV.UK) که اخبار رسمی دولت انگلیس را پخش می‌کند، گزارش داد این کشور بسته تحریم‌های اقتصادی جدیدی را در سالگرد آنچه «تقلب در انتخابات» نامیده، بر بلاروس اعمال کرد. به دنبال پیروزی سال گذشته الکساندر لوکاشنکو در انتخابات، مقامات غربی او را به تقلب در انتخابات متهم کردند.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha