جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد شریف ابراهیمی _ سمنان

حوزه/ دادستان عمومی و انقلاب سمنان با اشاره به اهمیت امر به معروف، گفت: نمی‌توان مطالبه گر بود، اما امر به معروف و نهی از منکر را از یاد برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، محمد شریف ابراهیمی، بعد از ظهر پنجشنبه در مجمع مطالبه گری استان سمنان به میزبانی فرهنگسرای کومش سمنان، با اشاره به ضرورت مطالبه گری، تاکید کرد: نمی‌توان مطالبه گر بود، اما امر به معروف را از یاد برد.

وی با بیان اینکه یادگیری راه و رسم مطالبه گری یکی از مسائل مهم است، بیان کرد: حتماً باید مطالبه گری اخلاق مدار باشد، لذا مطالبه گران استان سمنان مطالب خوبی را مد نظر قرار دارند، اما باید این اصل را فراموش نکرد که برای مطالبه گری می‌بایست روش صحیح اتخاذ شود.

دادستان عمومی و انقلاب سمنان ادامه داد: امام حسین (ع) از نخستین مطالبه گران تاریخ اسلام هستند. هر کجا صحبتی با دشمنان کردند به هیچ وقت در آن توهین وجود نداشت.

ابراهیمی افزود: اگر مطالبه گر توهین کند، کسی از او دفاع نمی‌کند؛ نادیده گرفتن حق دیگران اوج بداخلاقی است، حتی اگر آن فرد همسر و یا فرزند یک نفر باشد.

وی یادآور شد: اگر به امر به معروف عمل نکنیم، شاهد پر شدن دادگاه‌ها خواهیم بود.

ابراهیمی اظهار کرد: از ارکان امر به معروف، نسبت مردم به مسئولان است یعنی مردم در قبال جامعه و مسئولان نیز احساس مسئولیت کنند.

دادستان عمومی و انقلاب سمنان با بیان اینکه موضوعاتی که باید مورد مطالبه قرار گیرد اهم و مهم شود تا مسئولان به خصوص دستگاه قضائی را درگیر مسائلی که کمتر اهمیت دارند، نکند، گفت: طبق قانون، رسالت دادستان و دستگاه قضائی در کنار تعقیب مجرمان، پیشگیری از وقوع جرائم است که در این زمینه با آمران به معروف و ناهیان از منکر، دانشگاه‌ها و مردم ارتباطات خوبی در سراسر استان برقرار شده است.

بیت‌المال و اهمیت حفظ آن

میرشکاری، رئیس دیوان محاسبات استان سمنان نیز در سخنانی گفت: همه مسئولان از مردم هستند و این مرزبندی بین مردم و مسئولان نباید برای اقدامات انقلاب صورت گیرد مانند زمانی که در دوران دفاع مقدس بین فرمانده گروهان و فرمانده لشگر تفاوتی نبود و همه با هم یک صدا در برابر دشمنان ایستادیم و مقاومت کردیم؛ همه مطالبه گر هستیم و نباید بگذاریم که مرزبندی‌ها پررنگ شود. امروز باید در جنگ اقتصادی و فرهنگی که دشمنان علیه ما راه انداخته‌اند حاضر باشیم و قویاً مقابله کنیم.

وی بیان کرد: اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی تکلیف دیوان محاسبات را روشن کرده و اعلام می‌دارد که گزارش‌هایی باید توسط این نهاد تهیه شود که تحقیق از مسائل صورت گیرد و در واقع ماده دو قانون محاسبات اعلام می‌دارد که وظیفه پاسداری از بیت‌المال بر عهده دیوان قرار دارد در نتیجه دیوان خودش یک نوع نهاد مطالبه گر است.

میرشکاری با بیان اینکه بیت‌المال فقط میز و صندلی و ساختمان و… نیست و سرمایه انسانی هم در زمره بیت‌المال محسوب می‌شود، گفت: اگر فردی امروز رئیس یک مجموعه محسوب می‌شود، شاید دو دهه نظام اسلامی برای آن هزینه کرده و اگر قرار باشد با کوچک‌ترین خطایی این فرد از بین برود، امانت داری چه می‌شود؟ لذا باید به موضوع منابع انسانی دقت نظری بیشتری داشت.

رئیس دیوان محاسبات استان سمنان ادامه داد: بیت‌المال و اعتماد عمومی یک سرمایه اجتماعی مهم است لذا امروز خط قرمز ما در بیت‌المال سرمایه اجتماعی است و هر کس بخواهد با اعتماد مردم بازی کند و آن را تخریب کند، دیوان محاسبات در برابر او خواهد ایستاد. تکلیفی را برای دیوان محاسبات تعیین کرده‌ایم که در آن نظارت‌های مستمر در زمینه اجرای تصمیمات مسئولان در زمینه کاهش مشکلات مردم صورت می‌گیرد.

در این مراسم تعدادی از مطالبه گران استان سمنان نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    0 0
    سلام. اینکه مقامات همه چیز را خوب جلوه میدهند خیلی خوب و عقلانی نیست. دادستان وظیفه رسیدگی به همه جرائم را دارد و اهم و مهم کردن از نظر قانون خلاف است اگر نیرو و امکانات ندارد به دادستانی کل اعلام کند نه اینکه به بهانه کمبود هارسیدگی به خیلی از جرائم تعطیل و رها باشد که جامعه به وضع ولنگاری که رهبری گفتند در بیاید.