شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
هیئت در یزد

حوزه/ آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد علیه السلام امسال در دهه اول محرم حال و هوای دیگری داشت و خادمان هیئت انصار ولایت، هر شب، همزمان با شروع سینه‌زنی، به صورت نمادین در گوش اطفال شیرخواره، اذان و اقامه ‌گفته و کام نوزادان را با آب زمزم و تربت سیدالشهدا(ع) متبرک کردند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، محرم که از راه می آید شهر یزد حال و هوای دیگری دارد و همه رخت عزای حسین علیه السلام و یارانش را بر تن دارند و در و دیوار شهر سیاهپوش می شود و نخل ها چوبی بزرگ و کوچک که در هر کوی برزن و برخی میادین شهر به چشم می خورند سیاهپوش می شوند.

اینجا در یزد در تمام سال مجالس روضه خوانی امام حسین علیه السلام و ذکر و مدح اهل بیت علیه السلام در همه هفته ها و مناسبت ها رونق دارد و هر دلدار برای خودش مجلسی را انتخاب می کند و انس می گیرد و برخی هم دوست دارند محرم که از راه می رسد همه هیئت های قدیمی را سربزنند تا از معنویت همه مجالس بهره مند شوند. اکثر مردم هم بر اساس رسم دیرین برای سوگواری ماه محرم به محله زادگاه خود در شهر و یا روستا می روند تا در برگزاری مجلس سهیم باشند.

آستان مقدس امام زاده سید جعفر علیه السلام هم که سالیان سال در این ایام میزبان عزاداران حسینی بوده و از قدیمی ترین مجالس حسینی به شمار می آید؛ در ایام کرونا در دوسال گذشته با توجه به برگزاری مراسم در فضای باز، از فضای پارکینگ و صحن برای برگزاری مراسم استفاده شد.

اجرای نمادین سنت‌های اسلامی مربوط به نوزاد در شب‌های محرم، گامی در ترویج فرهنگ ازدیاد جمعیت و تربیت نسل حسینی است که در برخی هیئات یزد از جمله رزمندگان اسلام و  هیئت انصار ولایت در ایام محرم پررنگ تر از دیگر ایام سال برگزار می شود.

 خادمان هیئت انصار ولایت، هر شب همزمان با شروع سینه‌زنی، به صورت نمادین در گوش  اطفال شیرخواره، اذان و اقامه ‌گفته و کام نوزادان را آب زمزم تربت پاک سیدالشهدا(ع) متبرک نمودند تا علاوه بر تأکید بر اهمیت فرزندآوری و تشویق در اجرای سنت‌های اسلامی، نشانگر احیای این سنت‌ها و پیوند نسل‌های بعدی با مکتب عاشورا باشد. 

یکی از خادمان هیئت در این باره گفت: با توجه به سفارش اهل بیت (ع) مبنی بر گفتن اذان و اقامه در گوش نوزادان و نیز بازکردن کام ایشان با تربت سیدالشهدا(ع)، این سنت‌های نیکو زینت‌بخش محفل شب‌های دهه اول محرم هیئت انصار ولایت شد.

در شب هفتم محرم که مزین به نام مبارک حضرت علی اصغر(ع) می‌باشد نیز طفل‌های شیرخواره‌ای بر سرِ دستان پدران خود در مراسم حاضر شدند؛ اطفالی که یادآور مظلومیت و لطافت شیرخواره شش‌ماهه کربلا حضرت علی‌اصغر(ع) شدند و با زبان بی‌زبانی عشق و غربت حسینی را فریاد ‌کردند.

اطفال شیرخواره‌ای که با تنفس در هوای بهشتی روضه اباعبدالله(ع) قرار است حسینی شوند، حسینی بمانند و از طلایه‌داران سپاه منتقم ثارالله، حضرت حجت(ارواحنا فداه) باشند ان‌شاءالله.

یادواره شهدای آرمیده در صحن امامزاده سید جعفر محمد علیه السلام

دو هیئت «زیر آسمان شهر» و «هیئت انصار ولایت دارالعباده» میزبان عزاداران حسینی در این مراسم آستان مقدس  و مهمان بیش از ۳۰ شهید آرمیده در جوار امامزاده سیدجعفرمحمد(ع) بودند و در واقع یادواره شهدا و میثاق دوباره با شهداهم بود.

امسال عزاداران حسینی در ۱۰ شب برگزاری تا شام غریبان، مهمان شهدایی بودند که تربت پاکشان در کنار مراسم بود و قبل از ورود به مراسم عزاداری می‌توانستند به زیارت قبور پاک این دل‌باختان حسینی بروند و ضمن قرائت فاتحه، دل‌های خود را به نور این شهدا منوّر کنند و راهی مجلس اباعبدالله(ع) شوند.   

مسئول بخش راویان شهادت هیئت در گفتگو با خبرنگار «حوزه»اظهار داشت: مراسم شهدای محرم امسال، از شهدای همجوار امامزاده سیدجعفر محمد(ع) انتخاب شدند، چون مدت‌هاست مراسمی به یاد و نام این شهدای عزیز گرفته نشده است.

 خانم محمدزاده افزود: به منظور ادای احترام به مقام بلند شهدا، توجه عزاداران به قبور آنان و زنده نگه داشتن یاد و نام آن‌ها، مراسم زیر آسمان شهر امسال به نام این شهدا برگزار شد.

وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌های شهدا در مجلس حضور داشتند، افزود: دیدار با خانواده شهدا، تجلیل و دعوت از آنان برای حضور در مراسم از جمله برنامه‌هایی بود که  خادمان هیئت در بخش راویان شهادت انجام دادند.    

مسئول بخش راویان هیئت درباره نحوه دعوت از خانواده‌های شهدا افزود: دعوت از خانواده‌ها به صورت تلفنی و یا حضوری انجام شد و دعوتنامه‌ای چاپ شده بود که به دلیل شرایط کرونا، پشت درب منزل خانواده شهدا تقدیم آنان می‌شد.  

وی ادادمه داد: در تماس‌های تلفنی و یا حضوری که با خانواده شهدا داشتیم، از خصلت‌ها و شاخصه رفتاری شهدا سؤال می‌کردیم و حتی برگزاری مراسم به نام شهدا در بعضی از شب‌ها، متناسب با شاخصه همان شهید بود. مثلاً شب حضرت رقیه(س) مراسم به یاد شهیدی بود که اسم دخترش رقیه بود و لحظه شهادت پدر، سه سال داشته و خیلی بی‌تابی می‌کرده است.

مسؤل خواهران بخش راویان شهادت، حال و هوای مراسم در کنار تربت پاک این شهیدان را معنوی و شهدایی توصیف کرد و درباره برنامه‌ها و اقدامات این واحد در این شب‌ها گفت: بنابر وظیفه‌ای که در حفظ حرمت خانواده شهدا و تجلیل از آنان داریم، هر سال یک گوشه‌ای از مراسم را با یک فضاسازی مختصر و چیدمان صندلی، به عنوان جایگاه خانواده شهدا آماده می‌کنیم و خادم‌الشهدا و بعضاً خادمان دیگر واحدها، خدمت خانواده معزز شهدا می‌رسند و خیر مقدم می‌گویند.

وی اظهار کرد: از شب چهارم، مزار هر شهیدی را که مراسم به نامش مزین بود، گلباران کردیم و بسته‌های کوچکی با نام رزق شهدا پخش کردیم وهمچنین یک نفر به عنوان خادم‌الشهدا در آنجا مستقر شد که بر احوالات و معنویات شهید مسلط بود و حاضران را به زیارت مزار شهید دعوت می‌کرد.

خانم محمدزاده ابراز کرد: خوشبختانه عزاداران و دلدادگان حسینی از این کار به خوبی استقبال کردند. آن‌ها می‌آمدند بر سر مزار شهدا می‌نشستند و با شهید حرف می‌زدند و توسل می‌کردند.

وی در ادامه به شهید شب هفتم، شهید زینلی هم اشاره کرد و گفت: در شب هفتم، مراسم به یاد شهید دکتر احمد زینلی، هفتمین شهید سلامت یزد و از بانیان قدیمی هیئت برگزار شد و جا داشت که شب سوم شهادت‌شان، مراسم هیئت به نام و یاد ایشان گرفته شود.

مسئول بخش راویان شهادت، در پایان به انتخاب شهدای شب های تاسوعا و عاشورا و برنامه‌های ویژه این دو شب هم اشاره کرد و گفت: شب نهم به یاد سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شب عاشورا هم به نام شهیدالشهدا، ارباب بی‌کفن امام حسین(ع) برگزار شد.

خانم محمد زاده تصریح کرد: برنامه‌هایی از جمله شب نهم  عکس‌ها و وصیتنامه حاج قاسم در قسمت قبور شهدا کار شد  و شب دهم هم برنامه گِل‌ عزا و نوشتن پشت چادر با خاک تربت را اجرا کردیم.

برپایه این گزارش، شهیدان سیدحسنعلی و محمدحسین میرحسینی، احمد رنجبر، محمدرضا میرشمسی، محمدرضا دهقانی، محمدعلی و محمدحسین فلاح یخبندانی، احمد شیر، علی میرحسینی و محمدحسین موحدی‌نیا و دیگر شهدا که در دو قسمت از صحن امامزاده آرمیده اند؛ دهه اول محرم هیئت انصار ولایت یزد به یاد و نام آن‌ها برگزار شد.

مراسمی که هر شب با روضه باب الحوائج شش ماهه و یادواره شهدا برگزار شد+عکس

مراسمی که هر شب با روضه باب الحوائج شش ماهه و یادواره شهدا برگزار شد+عکس

مراسمی که هر شب با روضه باب الحوائج شش ماهه و یادواره شهدا برگزار شد+عکس

مراسمی که هر شب با روضه باب الحوائج شش ماهه و یادواره شهدا برگزار شد+عکس

مراسمی که هر شب با روضه باب الحوائج شش ماهه و یادواره شهدا برگزار شد+عکس

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha