دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کشتی سوخت ایرانی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کشتی دوم در راه لبنان

او گفت که نیروهای ملی واقعی نیروهایی هستند که واقعا به دنبال حاکمیت لبنان هستند و نفت،گاز و آب و همه منابع لبنان را برای خود لبنان می‌خواهند. سید حسن نصرالله ادامه داد:‌ «نبردی که علیه مقاومت و همه نیروهای ملی واقعی آغاز شده است، از سفارت آمریکا در بیروت اداره می‌شود و و سفرای که از سال ۲۰۰۵ آمده‌اند، فرماندهان واقعی کسانی بودند که در این نبرد علیه مقاومت جنگیدند.» دبیرکل حزب الله گفت که سفارت آمریکا و سفیر این کشور در بیروت در همه امور لبنان از تعیین مسئولان گرفته تا تصمیمات مربوط به سوخت و نفت دخالت می‌کنند و دست روی هر چیزی می‌گذارند. او در مورد مخالفت برخی از سیاسیون لبنان با واردات سوخت از ایران گفت که برخی در داخل از آمریکا بیش از خدا میترسند، آن‌ها ترس این دارند که در صورت خرید سوخت از ایران، لبنان تحریم خواهد شد، آن‌ها از روی جهل فکر می‌کنند که در صورت انحام این کار، تحریم های بین المللی علیه لبنان وضع خواهد شد که درست نیست. سید حسن گفت که دومین کشتی حامل مشتقات نفتی تا چند روز دیگر از ایران به مقصد لبنان حرکت خواهد کرد. او در چرایی خرید سوخت و نفت از ایران گفت که حزب الله گزینه‌ها و پیشنهادهایی ارائه کرده ولی کسی به این پیشنهاد ها گوش نداد و لبنان همچنان در مسیر فروپاشی حرکت کرد. نصرالله گفت که حزب الله در مسئله واردات بنزین و سوخت جایگزین دولت لبنان نیست، ولی در شرایط فعلی بحران سوخت، تلاش دارد با واردات مقادیری از مازوت و بنزین به دولت کمک کرده تا بازار سیاه ایجاد شده را بشکند و مشکلات مردم و کشور را حل کند. وی ادامه داد: «ما مقادیر کافی مشتقات نفتی برای کاهش فشار بر شرکت‌ها و پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت و بازار سیاه خواهیم آورد. ما می‌خواهیم قیمت‌هایی که بیانگر حرص و طمع است، شکسته شود و مشکلات مردم کاهش پیدا کند.» سید حسن نصرالله همچنین گفت که قرار است گاز مصر از طریق اردن و سوریه به لبنان برسد. برخی فکر می‌کنند این کار از طریق اراضی فلسطین اشغالی صورت خواهد گرفت که درست نیست و لبنانی‌ها راضی به این کار نمی‌شوند. سید حسن نصرالله با بیان این که حزب الله از هر طرحی که مشکلات مردم لبنان را کم کند، استقبال می‌کند، گفت: «آنچه به ما مربوط می‌شود مردم ما و مشکلات آن‌ها صرف نظر ار دستاوردهای سیاسی است. مهم این است که مردم لبنان بداند که آنچه سفیر آمریکا در باره آن صحبت می‌کند، به ۶ الی ۱۲ مال زمان نیاز دارد.» وی گفت که طرح صادرات گاز مصر به لبنان نیاز به مذاکره با سوریه دارد و نمی‌توان چنین طرح‌هایی را بدون توافق با دمشق و در تاریکی اجرا کرد. نصرالله افزود کشورهای مختلفی هستند که می‌توانند به لبنان کمک زیادی کنند ولی آمریکا مانع می‌شود و آن را وتو می‌کند. سید حسن نصرالله سفیر آمریکا در بیروت را خطاب قرار داد و گفت: «اگر به دنبال خدمت به لبنان هستی، به دولتت بگو که مانع کمک کشورها به لبنان نشود. ما نه ابتکار عمل شما را می‌خواهیم نه پول‌های شما را.»

منبع:تسنیم

ایران نایب قهرمان شد

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روزهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه در شهر اوفا روسیه برگزار شد و تیم ایران با کسب یک مدال طلای امیررضا ده بزرگی در وزن ۵۵ کیلوگرم، یک مدال نقره سعید اسماعیلی در وزن ۶۰ کیلوگرم و ۵ مدال برنز ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدحسین آذرم دخت در وزن ۷۷ کیلوگرم، محمد ناقوسی در وزن ۸۲ کیلوگرم، مرتضی القوسی در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرمحمد بیات در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و با ۱۳۰ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت. در این مسابقات تیم روسیه با ۱۸۳ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و تیم آذربایجان با ۱۰۱ امتیاز سوم شد.

منبع:تسنیم

ظریف خداحافظی کرد

وزیر امور خارجه در پیامی ویدیوئی با قدردانی از ''بزرگواری‌ها و بنده نوازی‌های‌ سخاوتمندانه‌'' ملت ایران و عذرخواهی بخاطر ''تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها''، از مردم خداحافظی کرد. متن خداحافظی محمد جواد ظریف که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده، به این شرح است: ای رستخیز ناگهان، وی رحمت بی‌منتها ای آتشی افروخته بر بیشه اندیشه‌ها سلام بر مردم دلاور ایران،در این واپسین روزهای خدمت در کسوت وزیر امور خارجه، از همه شما مردم خوب ایران، برای بزرگواری‌ها و بنده نوازی‌های‌ سخاوتمندانه‌تان سپاسگزاری می‌کنم. و همزمان برای تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها پوزش ‌می‌خواهم و درخواست گذشت و حلالیت دارم. حتماً در ۸ سال گذشته به همه اهداف خود در سیاست خارجی نرسیدیم. تاریخ، هم در مورد ارزش دستاوردهای ما و هم در مورد علل ناکامی‌های ما قضاوت خواهد کرد. ولی همیشه در حد توان همراه با همکاران خوب و لایقم کوشیدیم سیاست خارجی موجب ارتقای آرامش، سلامتی و رفاه مردم باشد و از حقوق ملت، اقتصاد ملی و توسعه کشور پاسداری نماید. کوشیدیم نقشی ولو اندک در حل مشکلات ایفا کنیم. و آرزو داشتیم لبخند بر لبانتان بنشانیم و جلوه غرور ملی را در وجودتان ببینیم. می‌دانم که پاره‌ای از کارهایم را نپسندیدید: گروهی از راه رفتنم با آقای کری رنجیدید و جمعی از استقبال و بدرقه‌ام از نمایندگان طالبان. گروهی از برجام به خروش آمدید و جمعی از کنوانسیون خزر و توافق ۲۵ ساله. می‌دانم که برخی از حرف‌هایم برای گروه‌هایی از شما گران آمده است: جمعی زبان تیزم در برابر قدرت‌های جهانی را تندروی دانستید و گروهی اعلام آمادگی‌ام برای مذاکره را وادادگی. گروهی از این که گفتم «خودمان انتخاب کردیم» بر آشفتید و جمعی از انتقال صادقانه‌ تجربیات و یافته‌هایم – آن هم در یک مصاحبه محرمانه برای کارگزاران آینده – خشمگین شدید. بسیاری از شما سکوت و یا توجیه برخی سیاست‌ها و رفتارها –که خود نیز نسبت به برخی از آنها منتقد بوده‌ام – را نپسندیدید و حتی برخی حمل بر منفعت طلبی و تلاش برای حفظ موقعیت کردید. در مقابل برخی دیگر بیان ملایمم برای توجیه همان سیاست‌ها را غیرانقلابی و حتی بازی در زمین دشمن خواندید. مرا ببخشید ولی برای پاسداری از منافع ملی، همیشه نمی‌توانستم آن گونه که دوست داشتم سخن بگویم و حتی از عملکرد خود دفاع کنم. و شهادت می‌دهم در ۴ دهه خدمت در سیاست خارجی جز منافع مردم این مرز و بوم هیچ معیار و سنجه‌ای نداشتم. اکنون نیز برآنم که در دانشگاه تهران در حوزه دیگری همین وظیفه را ادامه دهم. ما را سری است با تو که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم برآن سریم خداوند بزرگ همواره یار و نگهدار همه شما و ایران عزیز و ایرانیان سرفراز باشد.

منبع:ایسنا

تورم در آمریکا شدیدتر از همیشه/ دلار از مد افتاد

روزنامه «هیل» در مقاله‌ای به قلم "آلوارو وارگاس لوسا"، یکی از اعضای ارشد "مؤسسه مستقل" در اوکلند کالیفرنیا نوشت: فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) اصرار دارد که تورم فعلی در این کشور "گذرا" است. با این حال، تمام نشانه ها حکایت از عکس این قضیه دارد و مردم آمریکا باید با پیامدهای اقتصادی و سیاسی آنچه که قرار است آغاز شود یعنی "دوران تورم بالا" مواجه شوند. طی سال های بین پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۸۰، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، تورم شدید قیمت ها را تجربه کردند. این تورم در اوایل دهه ۱۹۸۰ پس از دهه ناگوار ۱۹۷۰ که طی آن فروپاشی سیستم پولی برتون وودز و ظهور حکومت های دیکتاتوری در کشورهای عربی تولید کننده نفت به عنوان بازیگران اصلی سیاست جهانی رخ داد، به پایان رسید. ما در شرف ورود به دوران جدیدی از سلطه تورم هستیم. سال هاست که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی مبالغ هنگفتی را خرج کرده و بدهی های هنگفتی را متحمل شده اند و تنها افزایش ناچیزی در قیمت مصرف کننده و تولیدکننده داشته اند. تورم در بخش های دیگر (به عنوان مثال در دارایی های مالی) رخ داد، اما چاپ پول از سوی فدرال رزرو به طور کلی افزایش قیمت را به همراه نداشت، چرا که خانواده ها و شرکت ها که از زیاده روی های مالی قبلی رنج می بردند، بدهی ها را پرداخت کردند و هزینه ها را کاهش دادند، در حالی که بانک ها بیشتر از وام دادن بر بازگرداندن سرمایه خود تمرکز کردند. اما همه اینها رو به پایان است. نمی شود که یک کشور بدهی خود را طی دو سال ۴۰ درصد افزایش دهد (همانطور که دولت آمریکا از سال ۲۰۱۹ طبق محاسبات من از بیانیه های ماهانه خزانه داری درباره بدهی های دولت، انجام داده است) و یا بیش از ۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ هزینه کند و ۱۵ درصد کسری مالی متحمل شود و همه این ها بدون پیامد باشد. همچنین فدرال رزرو نمی تواند برای خرید دارایی، ترازنامه خود را به بیش از ۸ تریلیون دلار (از ۴.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹) افزایش دهد و انتظار نداشته باشد که این پول در برهه ای از زمان به اقتصاد سرایت کند. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد این اتفاق در حال رخ دادن است و این فقط آغاز این فرآیند است. شاخص قیمت مصرف کننده در ماه ژوئیه معادل ۵.۴ درصد در سال افزایش یافت که تقریبا سه برابر هدف جادویی ۲ درصد که بانک های مرکزی از آن استفاده می کردند، بود و شاخص قیمت تولیدکننده نیز به میزان خیره کننده ۷.۸ درصد رسیده است. این امر به وضوح با این واقعیت در ارتباط است که با افزایش فعالیت های اقتصادی پول در حال تغییر است. به همین دلیل است که M۲ که "میزان پول نقد، سپرده ها دارایی های قابل تبدیل به پول" را اندازه گیری می کند، اکنون سالانه ۲۷ درصد رشد می کند. در عین حال، کمبودها و کسری ها در همه جا ظاهر شده اند، از جمله در بازار کار. دلار هنوز ارز ذخیره جهان محسوب می شود اما در نهایت این وضعیت را از دست می دهد همانطور که پوند انگلیس این موقعیت را در دهه ۱۹۲۰ از دست داد و جای خود را به دلار داد. سایر ارزها نیز قبل از آن تسلط خود را در جهان از دست داده بودند.

منبع:تسنیم

درگیری مسلحانه تکاوران پلیس در سیستان و بلوچستان/ بیش از یک تن مواد مخدر کشف شد

سردار احمد طاهری اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با اشراف اطلاعاتی خود به سرنخ‌هایی دست یافتند که نشان می‌داد اعضای یک باند مسلح و سازمان یافته قاچاق مواد افیونی قصد انتقال محموله بزرگ مواد مخدر از شهرستان سراوان به شهرستان دلگان و سپس قاچاق آن به نقاط مرکزی کشور را دارند. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: در همین رابطه عصر روز گذشته جان برکفان پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های سراوان و دلگان با پشتیبانی اطلاعاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در قالب چند تیم عملیاتی به رصد و کنترل مسیر تردد قاچاقچیان پرداخته و سرانجام اعضای این باند مسلح را که با یک دستگاه وانت تویوتا  و یک دستگاه پژو ۴۰۵ در حال جا به جایی محموله مواد مخدر، در حوالی روستای "سردشت" دلگان بودند شناسایی و به آنها دستور ایست دادند. وی تصریح کرد: سوداگران مرگ با مشاهده عوامل انتظامی بدون توجه به اخطارهای صادره، به سمت آنها تیراندازی و با سرعت به یک مسیر فرعی تغییر مسیر دادند که پس از طی مسافتی بر اثر آتش پرحجم تکاوران پلیس عرصه را بر خود تنگ دیده و با رها کردن خودرو های حامل مواد به ارتفاعات منطقه متواری شدند. سردار طاهری بیان داشت: تکاوران پلیس، در این عملیات مقتدرانه، سه نفر از قاچاقچیان را دستگیر و در بازرسی از خودروهای توقیفی،  یک تن و ۱۶۸ کیلو و ۱۱۰ گرم مواد افیونی، شامل ۹۴۸کیلو و ۱۱۰ گرم تریاک ، ۲۰۳ کیلوگرم حشیش و ۱۷ کیلو هروئین را به همراه دو قبضه سلاح کلاش با ۲۵۴ فشنگ جنگی کشف کردند. وی با اشاره به ادامه تحقیقات برای دستگیری دیگر اعضای متواری این باند خاطرنشان کرد: مأموران نیروی انتظامی استان در گلوگاه ها و ورودی های قاچاق مواد افیونی حضوری فعال دارند و در راه مبارزه با این پدیده شوم و خانمانسوز از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

منبع:تسنیم

بازار سیمان از برق‌گرفتگی رها شد

تعطیلات یک هفته‌ای کرونایی و کاهش یک ساعته فعالیت ادارات در تامین برق و افزایش ظرفیت تولید کارخانجات موثر بوده و همین موضوع به کاهش قیمت هر پاکت سیمان از بالای ۷۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان منجر شد؛ البته از امروز تعطیلات به پایان رسیده و یک ساعت به زمان کار ادارات افزوده شده که این نگرانی را بابت قطعی مجدد برق واحدهای تولیدی ایجاد کرده است.از بازار سیمان خبر می‌رسد که قیمت‌ها مقداری متعادل شده و هر پاکت از بالای ۷۰ هزار تومان به حدود ۶۰ هزار تومان کاهش یافته است. این افت نسبی پس از آن ایجاد شد که فعالیت ادارات به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق از ماه قبل یک ساعت کاهش پیدا کرد و از یک هفته پیش نیز به دلیل اوج‌گیری پیک پنجم کرونا با تعطیلات رسمی مواجه شدیم. البته از امروز ۳۱ مردادماه تعطیلات رسمی به پایان رسیده و ساعت کار ادارات هم که از ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ بود یک ساعت افزایش پیدا می‌کند و تا ۱۴:۳۰ خواهد بود. با اینکه مسئولان امیدوارند افزایش ساعت کار ادارات، محدودیتی در تامین برق ایجاد نکند، این نگرانی وجود دارد که از امروز مجددا خاموشی‌ها از سر گرفته شود؛ کما اینکه از دیروز جدول خاموشی‌های تهران تا ۵ مردادماه منتشر شد. از طرف دیگر عرضه سیمان در بورس برخلاف انتظارات، قیمت این کالا را بالا برد؛ زیرا گفته می‌شود بورس سیمان در اختیار معدود افرادی است که خطهای تولید را یکجا خریداری و با قیمتهای بالا به توزیع‌کنندگان خرد می‌فروشند. از حدود دو ماه قبل نیز کارخانجات سیمان از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اجازه یافتند تا به شرط رساندن محصول به مصرف کننده نهایی قیمت سیمان فله را ۱۲ درصد بالا ببرند. ترکیب سه‌گانه قطعی برق، افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان و ورود این محصول به بورس، قیمت را افزایش داد. برخی توزیع کنندگان سیمان مدعی هستند که کارخانجات از ابتدای سال هدفشان این بود تا قیمت سیمان را به بالای ۵۰ هزار تومان برسانند که رساندند. به تنشهای موجود در بازار سیمان باید تاثیرپذیری از تورم ۴۴ درصد، درد دل تولیدکنندگان مبنی بر تحمل هزینه‌های سنگین و وجود فضای دلالی بر بازار را اضافه کرد. یکی از بخشهایی که طی بیش از دو ماه اخیر از قطعی‌های مکرر برق صدمه دیده صنعت ساختمان است که در وضعیت مبهم ارزانی یا گرانی سیمان قرار گرفته و حتی بسیاری از پروژه‌های دولتی تحت عنوان اقدام ملی مسکن نیز به تعطیلی کشیده شده است. سیمان در ماههای اخیر از پاکتی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به پاکتی ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در برخی مناطق کشور ۱۲۰ هزار تومان رسید که وضعیت هرج و مرج قیمتی را نشان می‌دهد و فضا برای تعیین قیمتهای دلخواه فراهم شد. امروز با توزیع کنندگان خرد سیمان در تهران تماس گرفتیم که قیمت هر پاکت سیمان تیپ ۲ را ۶۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه قیمتها مقداری کاهش یافته اما نمی‌دانیم قرار است دوباره بالا برود یا پایین بیاید. وی ورود سیمان به بورس را نیز در گرانی این محصول موثر دانست و گفت: بعید می‌دانم علت اصلی افزایش یکباره قیمت سیمان، قطع برق کارخانجات باشد چون در مواقع قطعی نیز می‌توانستند با برق شبانه فعالیت کنند اما این کار را انجام نمی‌دادند. روز گذشته نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شده بود: «معتقدم برخی شرکتهای سیمان با هم لابی و تعطیل می‌کنند تا قیمت‌ها را بالا بکشند و بازار را متشنج کنند». هادی ساداتی با بیان اینکه قطعی برق و ماینرها ربطی به افزایش قیمت سیمان و دیگر مصالح ساختمانی ندارد افزود: گرانی سیمان بسیاری از کارگران ساختمانی را بیکار و پروژه‌ها را متوقف کرد.

منبع:ایسنا

تعطیلی پنجشنبه‌ها تعطیل شد

هیأت وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه هیئت دولت، با لغو تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی سراسر کشور در روزهای پنجشنبه و بازگشت ساعات کاری آنها به روال قبل موافقت کرد. ‌ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با توجه به انقضای مصوبه دولت مورخ ۱۶ تیر ۱۴۰۰ درخصوص تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی در تهران و سراسر کشور در روزهای پنجشنبه و تغییر ساعت کاری آنها، از تاریخ یکم شهریور ماه سال جاری ساعات کار ادارات و سازمان‌های دولتی سراسر کشور به روال عادی (از ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰) بازگشته و تعطیلی آنها در روزهای پنجشنبه نیز لغو می‌شود. در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی بررسی و به تصویب هیأت وزیران رسید. آیین نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت اصلاح شدهیأت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی مربوط به مولدسازی دارایی های دولت را اصلاح کرد. به موجب اصلاحیه مذکور، دستگاه های اجرایی مکلفند اموال غیرمنقول مازاد و یا حقوق مالی را که مطابق این آیین نامه، مجوز فروش آنها توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر می گردد، ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ مجوز با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج عمومی در بورس کالا (املاک و مسکن) و یا مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت با رعایت قانون تجارت الکترونیکی و نیز مقررات تعیین شده در قانون برگزاری مناقصات به نحوی که با مزایده منطبق باشد، به فروش برسانند. همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی و واحدهای استانی تابع می توانند راساً عملیات فروش را (در استان ها با نظارت استاندار) به ترتیب مذکور از طریق مزایده عمومی توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در چهارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰کل کشور یا از طریق حراج در بورس املاک و مسکن انجام دهند. دستورالعمل اجرایی شرایط و فرآیند حراج از طریق بورس املاک و مسکن ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است، مولدسازی در شرکت های دولتی تنها با اخذ مجوز وزیر امور اقتصادی و دارایی بلامانع است. به موجب اصلاح آیین نامه اجرایی یاد شده، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است پس از اطمینان از وصول ردیف درآمدی مربوط، ابتدا تا سقف مبلغ پانصد میلیارد ریال و سقف بیست و هشت صدم وجوه واریزی برای اجرای ردیف مربوط مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع پرداخت پژوهانه به دانشجویان روزانه دوره دکتری دانشگاه‌های دولتی را کسر و سپس مابقی را به همان دستگاه اجرایی یا استانی وصول کننده منابع از محل ردیف‌ مربوط و به استناد ردیف مندرج در بخش نهم تغییرات متفرقه آن، بابت اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه تمام، طرح‌های استانی، کمک به تأمین مسکن کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مجتمع‌های اداری نیمه تمام، تکمیل، بازسازی و تجهیز پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت شهرستان و استان اختصاص دهد. اصلاح مصوبه تعیین مبلغ تسهیم درآمد تضمین شده دارندگان پروانه‌های اپراتورهای مجازی تلفن همراه و ارایه خدمات ارتباطی ثابتهیأت وزیران با هدف تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه تعیین مبلغ تسهیم درآمد تضمین شده دارندگان پروانه های کارورهای مجازی تلفن همراه و ارایه خدمات ارتباطی ثابت، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر اصلاح مصوبه مذکور موافقت کرد. براساس اصلاح مصوبه فوق، مبلغ تسهیم درآمد تضمین شده دارندگان پروانه های کارور (اپراتور)های مجازی تلفن همراه و ارایه خدمات ارتباطی ثابت، برای سال مالی ۱۳۹۹ در چارچوب مفاد مندرج در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، صفر تعیین می شود و در سال ۱۴۰۰ پس از پایان قرارداد فعلی، مطابق جزء (۲) بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه، به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می شود.

منبع:ایسنا

ساعت کاری ادارات در خوزستان تغییر کرد

قاسم سلیمانی دشتکی با صدور دستوری ساعات کار ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان را برای نیمه اول شهریور تغییر داد. به این ترتیب از تاریخ یکم شهریور تا پانزدهم شهریور ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ خواهد بود. پیش از این بنا بر اعلام استانداری خوزستان برای کاهش بار شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته ساعت کار اداری در استان از شنبه تا چهارشنبه از ساعت هفت صبح تا ۱۳ بوده است.

منبع:مهر

ایران تست پی. سی. آر را اجباری کرد

سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مسافران واکسینه برای ورود به ایران باید تست منفی پی. سی. آر (pcr) داشته باشند و داشتن برگه سلامت هنگام ورود به ایران برای همه مسافران اجباری است.محمدرضا سیف، سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درباره اینکه آیا مسافران واکسینه شده که از مبدا اروپا، کانادا و ... وارد کشور می‌شوند هم نیاز به انجام تست پی. سی. آر دارند، گفت: شیوع سویه کرونا دلتا موجب شده است که انجام تست و اثبات قطعی عدم ابتلا به کرونا برای افراد واکسینه هم اجباری باشد. وی ادامه‌داد: بر اساس آخرین اطلاعیه هوانوردی، از روز گذشته همه مسافران ورودی به ایران حتی اگر واکسینه شده و کارت واکسن هم داشته باشند حتما باید پاسخ تست منفی کرونا را داشته باشند. دبیر ستاد مبارزه با کرونا شهر فرودگاهی بیان‌داشت: سویه جدید دلتا ناشناختگی خود را دارد و با توجه به تصمیم‌های گرفته شده در ستاد ملی کرونا و نامه جانشین وزیر راه و شهرسازی و همچنین نامه وزارت بهداشت مقرر شد که همه مسافران ورودی به ایران با تست منفی وارد کشور شوند. به گفته سیف، فرودگاه امام مبدا ورود مسافر از بسیاری از کشورهای جهان است و به همین دلیل تست پی. سی. آر حتی برای افراد واکسینه اجباری است. وی افزود: این قانون به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و در سایت همه شرکت‌های هواپیمایی درج شده است و برای مسافرانی که قصد سفر به ایران دارند اطلاع رسانی از هفته گذشته شروع شده است. سرپرست اداره کل ایمنی و تضمین کیفیت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اضافه‌کرد: مسافران وقتی قصد خرید بلیت به مقصد ایران را دارند در جریان این قانون هستند تا از سرگردانی آن‌ها هنگام ورود به ایران جلوگیری شود.

منبع:شبکه خبر

بحران کرونا کمی آرام شد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تهران و پنج استان دیگر به تدریج در روزهای آینده شاهد کاهش بیماران سرپایی و بستری کرونایی باشند."علیرضا زالی" در حاشیه نشست سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ گفت: با توجه به آمارهای موجود پیش‌بینی می‌کنیم که تهران و پنج استان دیگر در روزهای آینده به سمت کفه‌ای شدن حرکت کند، چون برای نخستین بار در روزهای پایانی هفته گذشته تعداد مراجعان سرپایی به زیر ۲۰ هزار نفر رسید. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افزود: اگر همین روند تا ۷۲ ساعت آینده ادامه پیدا کند شاخص‌های بستری و مرگ و میر در تهران با تأخیر کاهش پیدا می‌کند که قطعاً با اجرای طرح شهید سلیمانی شاهد کاهش اثرگذارتر این آمارها خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹ هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های تهران بستری هستند، بیان کرد: دو هزار و ۶۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و تعداد موارد جدید بستری در ۲۴ ساعت گذشته به حدود ۱۸۰۰ بیمار تقلیل پیدا کرده که ۱۹۰ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده اند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اگر این روند تا سه روز آینده تکرار شود بارقه‌هایی از کنترل بیماری را داشته باشیم و به طور قطع اجرای مجدد طرح شهید سلیمانی موجب اطفای پیک پنجم خواهد شد.

منبع:شبکه خبر

گمرک به قاچاق قارچ سیاه ایست داد

سخنگوی گمرک گفت: ۱۶ تن قارچ دنبلان کوهی از کامیون یخچالداری که محموله خود را میوه به مقصد اسلونی اظهار کرده بود با هوشیاری پرسنل گمرک کشف شد.سید روح اله لطیفی، اظهار داشت: مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک در رصد محموله ها، با مشکوک شدن به یک محموله میوه از مبدا شمال شرق کشور، موضوع را در دستور کار گروه مربیان سگ‌های مواد یاب قرار داد، گمرک خروجی اعلام شده این محموله "گمرک سرو" در استان آذربایجان غربی اعلام شده بود، این محموله به محض ورود به گمرک" سرو" برای کنترل‌های تخصصی و دقیق به گمرک "بازرگان" منتقل شد. کالای اظهاری گوجه، آلو، گیلاس، آلبالو، هلوی منجمد با وزن خالص ۱۸ هزار و ۹۶۰ کیلوگرم عنوان شده بود که طی کارنه" تیر" از ایران به مقصد اسلونی در حال حرکت بود که پس از انجام بازرسی دقیق مشخص شد که مقدار ۱۶ تن" قارچ دنبلان سیاه کوهی" در داخل میوه‌های منجمد جاسازی شده بود.

منبع:شبکه خبر

سکه از کانال ۱۲ میلیون تومانی عبور کرد

قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت نیم سکه ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۷۸۱ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۱۴۹ هزار تومان معامله می‌شود. نرخ سکه ۲۵۰ هزار تومان نسبت به آخرین معاملات دیروز افزایش یافته است.

منبع:خبرنگاران جوان

ساعت کار بانک‌ها به روال قبل بازگشت

علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به پایان مرداد ماه، ساعت کار بانک‌ها از روز دوشنبه اول شهریورماه به روال قبل باز خواهد گشت و پنجشنبه‌ها تعطیل نخواهد بود. برهمین اساس ساعت کار شعب بانک‌ها از روز دوشنبه اول شهریورماه سال فعلی به شرح زیرخواهد بود: شنبه تا چهارشنبه: کارکنان شعب ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۳۰ مشتریان شعب ساعت ۸:۰۰ الی ۱۳:۳۰ پنجشنبه‌ها: کارکنان شعب ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۰۰مشتریان شعب ساعت ۸:۰۰ الی ۱۲:۳۰

منبع:خبرنگاران جوان

آسمان پایتخت ابری شد

در برخی نقاط استان‌های مازندران، شمال آذربایجان غربی، جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات در استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین، سمنان، البرز و تهران، به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق گاهی وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود. دوشنبه و سه شنبه در برخی نقاط استان‌های مازندران، گیلان، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات در استان‌های قزوین، سمنان، البرز و تهران، به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب افزایش ابر و رگبار و رعد و برق گاهی وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود. چهارشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، برخی نقاط اردبیل، گیلان، مازندران، هرمزگان و جنوب کرمان و پنج شنبه در ارتفاعات مازندران بارش پراکنده و وزش باد رخ خواهد داد. یکشنبه در جنوب استان سمنان، شمال و شرق اصفهان، قم و جنوب تهران و روز سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه منطقه زابل، وزش باد شدید همراه با گرد و خاک پیش بینی می‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

مرکل خواستار تمدید توافق انتقال گاز از خاک اوکراین شد

این سخن مرکل در کی یف تاکیدی بر تعهدش برای تضمین گذر گاز روسیه از خاک اوکراین بود که نجات دهنده اقتصاد این جمهوری پیشین اتحاد شوروی به شمار می رود.  و یکی از نگرانی این کشور  بهره برداری از خط لوله گاز نورد استریم ۲ است که روسیه را مستقیم به آلمان متصل می کند.   مرکل ۲ روز پس از سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس حمهوری روسیه، با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در کی یف پایتخت این کشور شرق اروپا،  ملاقات کرده است. دوران صدر اعظمی مرکل با توجه به نامزد نشدن او در انتخابات سراسری ماه آینده (سپتامبر) آلمان پس از ۱۶ سال به پایان خود نزدیک می شود. پوتین و مرکل روز جمعه در دیدار در مسکو بر حل اختلافات دوجانبه تاکید کردند و ریس کاخ کرملین در این دیدار با بیان این که آلمان یکی از شرکای اصلی روسیه است، اظهار کرد:  مسائل بسیاری است که باید حضوری مورد گفت و گو قرار بگیرد، این نه تنها یک خداحافظی، بلکه دیداری سازنده است. مرکل نیز اعلان دادشت :  روسیه و آلمان اختلافاتی دارند، اما دو کشور قصد دارند تماس ها را حفظ و با یکدیگر گفت و گو کنند. دو طرف  در این دیدار در باره وضع افغانستان، لیبی و دیگر مسائل مورد بحث و گفت و گو  کردند.  پیشتر دیدار رو در روی  پوتین و مرکل در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ در برلین برگزار شد. پیش از این، سرویس مطبوعاتی کرملین گزارش داده بود که در طول این گفت و گو قرار است در مورد وضعیت و چشم اندازهای توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف و همچنین در نظر گرفتن تعدادی از موضوعات موضعی بین المللی و منطقه ای بحث شود. دولت آلمان نیز تصریح کرده بود که وضعیت افغانستان به احتمال زیاد به یکی از محورهای اصلی مذاکرات تبدیل خواهد شد.

منبع:ایرنا

آمریکا از حمله داعش به فرودگاه کابل ابراز نگرانی کرد

دو مقام دفاعی آمریکا نیز در باره تلاش ارتش برای ایجاد مسیرهای جایگزین برای دستیابی شهروندان به فرودگاه کابل و دروازه هایش گفته اند که این مسیرهای تازه برای شهروندان آمریکا، کشورهای ثالت و افغان های دارای مدارک معتبر، فراهم خواهد بود. یکی از این مقام ها افزود که طالبان نیز از این تلاش های تازه آگاهی دارند و با ایالات متحده هماهنگ هستند. یک مقام ارتش ایالات متحده به سی ان ان گفت که احتمال زیادی وجود دارد که شاخه خراسان گروه داعش به فرودگاه کابل حمله کند. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه با مقام های بلندپایه دولتش برای بررسی وضع امنیتی افغانستان و عملیات ضدتروریستی علیه شاخه خراسان منشعب از گروه داعش، دیدار کرد. یک دیپلمات بلندپایه در کابل نیز گفته است که از تهدید موثق گروه داعش علیه شهروندان آمریکا در فرودگاه حامد کرزای آگاهی یافته، اما فوری نیست. نیروهای گروه طالبان پس از یورش سریع به شهرستان های کوچک و مراکز ایالت‌های افغانستان در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد ) وارد کابل پایتخت افغانستان شد و پس از گذشت ۲۰ سال، قدرت و حکومت را در اختیار گرفت. تارنمای فوربز گزارش داد: نتایج نظرسنجی جدید نشان می دهد که میزان محبوبیت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم زمان با سقوط افغانستان در دست طالبان و خروج نیروهای آمریکا، به پایین ترین سطح از زمان روی کارامدنش رسیده است. نتایج نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات امور عمومی NORC  و  خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می دهد که مردم آمریکا به شکل فزاینده ای بر این باورند که کشورشان در مسیر غلطی حرکت می کند به ویژه در شرایطی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان -که با انتقاد زیادی مواجه شد- زیرنظر بایدن انجام می گیرد. اکنون ۵۱ درصد آمریکایی ها می گویند سیاست خارجی بایدن را قبول ندارند و این مخالفت آنها با سیاست خارجی دولت آمریکا به دلیل خروج از افغانستان نیست بلکه ریشه در بی اعتمادی فزاینده نسبت به رئیس جمهورشان دارد. این گزارش افزود: نحوه مدیریت همه گیری کرونا محبوبیت ترامپ را از ۶۶ درصد در نظرسنجی قبلی این مرکز در ماه ژوئیه (تیر)  به ۵۴ درصد رساند. پیش از آن در ماه مارس و قبل از این که ویروس دلتا بار دیگر بخش های زیادی از آمریکا را با بحران کرونا مواجه کند، بایدن توانسته بود مورد حمایت ۷۳ درصد رای دهندگان قرار بگیرد. بایدن روز جمعه وعده داد آمریکا همه شهروندانش را که خواهان خروج از افغانستان هستند، از خاک این کشور تخلیه خواهد کرد.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha