سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مراسم عزاداری ابا عبد الله الحسین درمرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه در قرآن کریم قریب به ۲۰ آیه مرتبط با ملاقات خداوند داریم، گفت: آیه ۱۱۰ سوره کهف به راهکار ملاقات خدا اشاره دارد و راه آن را عمل صالح بدون شرک و ناخالصی عنوان می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، صبح امروز در جلسه عزای حسینی پیرامون عمل خالص در غدیریه دیانی، اشاره ای به آیه ۱۱۰ سوره کهف «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَیٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» کرد و عمل خالص را پیام این آیه دانست.

عضو خبرگان ر هبری افزود: اینکه ما خواستار هرچیزی با ماهیت خالص هستیم به دلیل آن است که مایل به دریافت خاصیت آن چیز هستیم و معتقدیم که اگر مخلوط با چیز دیگری شد، خاصیت اصلی را نخواهد داشت؛ یکی از دلایلی که خداوند هم از ما عمل خالص می خواهد، این است.

استاد حوزه در توضیح خلوص یک عمل به چه چیزی است؟، گفت: خلوص عمل برای خدا، اینگونه است که ما عمل  را به خاطر اطاعت از فرمان خداوند انجام دهیم، ما با انجام فرمان خدا به خدا نزدیک می شویم که این به معنی قربتا الی الله.

وی در ادامه اظهار کرد: نیت همراه با عمل است و نیازی به بیان آن با جملات متعدد  نیست، نیت هر عمل، هدف از انجام عمل بوده که در ذهن ما وجود دارد. ، مثلابرای اقامه نماز صبح لازم به بیان اینکه «دو رکعت نماز صبح بجا می آورم قربتاً الی الله» اصلا نیست.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: نیت دو الی سه جا در عبادات و اعمال وجود ندارد، یک جا آنجایی که شخص اقامه نماز می کند ولی هدفش اقامه نیست، بلکه بدلیل دیگری نماز بجا می آورد، این شرک در عبادت می شود، که عمل باطل است، دومین جا که نیت وجود ندارد، عبادت در خواب یا در زمان بی هوشی است که اختیاراً نیست.

وی افزود: براین اساس عمل شرکت در جلسات عزای حسینی و یا برپایی جلسه سیدالشهدا(ع) را برای خدا خالص کنیم  و در نیت های خود شرک قرار ندهی؛ طبق آیه ۳۲ سوره حج، تعظیم شعائر بانیت الهی ارزشمند است، هرچند در حد زدن یک پرچم عزای حسینی بر درب  مغازه باشد.

استاد حوزه با بیان اینکه در قرآن کریم قریب به ۲۰ آیه مرتبط با ملاقات خداوند داریم، گفت: آیه ۱۱۰ سوره کهف به راهکار ملاقات خدا اشاره دارد و راه آن را عمل صالح بدون شرک و ناخالصی عنوان می کند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: شرک در عبادات ریا نامیده می شود؛ در روایت داریم اگر انسان ۴۰ روز در مسیر خلوص گام بردارد، چشمه های حکمت و معرفت به روی آن گشوده می شود و از دلش به زبانش جاری می شود.

وی در تشریح راه تحصیل خلوص عمل، اظهار کرد: راهکار اصلی آن است که نورخدا را در دل خود قوی کنیم، اگر نور خدا در دل ما گسترده شد دیگر نورها در دل ما جایگاهی نخواهد داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha