جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری ما ملت امام حسینیم

حوزه/ حجت الاسلام حاجیانی با بیان تعریفی از تبلیغ نوین در حوزه فضای مجازی، گفت: تبلیغ نوین شامل عرصه رسانه های مکتوب و یا عرصه هایی مثل اسباب بازی ها، رسانه های تصویری، فضای مجازی و پلتفرم هایی که با موضوعات تبیلغ فرهنگی مشغول به کار هستند را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از تهران، حجت الاسلام مرتضی حاجیانی، مدیرکل فضای مجازی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، در نشست خبری بخش کنشگران سوگواره با عنوان «ما ملت امام حسینیم» که ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در سالن جلسات ساختمان انتشارات سوره برگزار شد با بیان تاریخچه کوتاهی از اقدامات دفتر تبلیغات در بخش فضای مجازی و تبلیغ نوین، اظهار داشت: مجموعه دفتر تبلیغات از اوایل دهه ۹۰ فعالیت خود را در عرصه فضای مجازی و نوین آغاز کرده است. 

وی ادامه داد: شروع به کار سوگواره در سال ۹۳  و با عنوان سوگواره مجازی بلاغ از آن یاد می شد کلید خورد و در همان فضای حوزه فعالیت خود را آغاز کرد و در واقع مخصوص مبلغین و حوزویانی که در فضای مجازی مشغول به فعالیت می کردند بود.

حاجیانی اضافه کرد: تبلیغ نوین در تعریف ما عرصه رسانه های مکتوب و یا عرصه هایی مثل اسباب بازی ها و یا رسانه هاس تصویری و همچنین فضای مجازی و پلتفرم هایی که با موضوعات تبیلغ فرهنگی مشغول به کار هستند را شامل می شود. لذا از سال ۹۳ تا سال ۹۹ به مدت شش سال با حضور افراد حوزوی و مبلغین و در فضای حوزه علمیه برگزار شده است.

وی افزود: از سوگواره هفتم به بعد و با تغییری که در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی اتفاق افتاد و در واقع معاونت جدیدی  در سال ۹۸ با عنوان معاونت فضای مجازی و هنر و رسانه ایجاد شد، سوگواره در سطح ملی برگزار شده است و در کنار حوزویان افراد دیگری از فعالان فضای مجازی فرهنگی و مرتبط را نیز در فراخوان های خود سهیم کرده ایم.

 حاجیانی در ادامه گفت: در سال گذشته فراخوان ملی سوگواره با عنوان اشراق  بصورت ملی فراخوان خود را اعلام کرد که هفتمین سوگواره های دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه فعالیت های تبلیغ مجازی بود. امسال در سال هشتم سوگواره قرار داریم که با یک تحول دیگری رقم خورده است که امیدواریم ایم این اقدام منشا خیری برای مجموعه های فرهنگی کشور خواهد بود.

وی اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۵ هزار اثر به سوگوارۀ اشراق ارسال شد. در کنار این سوگواره، سوگوارۀ «مهر محرم» برگزار می‌شد که امسال چهاردهمین سال تجربۀ  برگزاری را پشت سر می‌گذارد. این سوگواره به صورت تخصصی در حوزۀ عکاسی کار خود را آغاز کرد و بعد مابقی حوزه‌های رسانه‌ای را پوشش داد که در سیزدهمین سال سوگواره مهر محرم، تمام حوزه‌های رسانه‌ای از جمله عکس، فیلم، گرافیک و ... را شامل می شود.

حاجیانی ادامه داد: سوگوارۀ دیگری که همین حال و هوا را داشت، «بوی سیب» بود. این سوگواره توسط رادیو معارف برگزار می‌شد. به همت مدیران اجرایی نهادهای فرهنگی، جلسات متعددی قبل از محرم برای هم‌افزایی سه سوگواره برگزار شد. این بخش‌ها با چینش تخصصی به نهادی واگذار شد که می‌توانست اقدام مناسب را انجام دهد؛ مثلاً حوزه عکاسی و ویدئو را به سوگوارۀ «مهر محرم» ارائه دادیم. یعنی الان یک بِرَند واحد داریم به نام سوگوارۀ بین‌المللی «ملت امام حسین(ع)» که مسئولیت آن در بخش عکس و ویدئو با سوگوارۀ «مهر محرم» است.  

وی ادامه داد: نشست خبری امروز یکی از بخش‌های کنشگران عاشورایی است. این بخش سال گذشته اضافه شد و در دو حوزه فعالیت می‌کند: اولین حوزه آن، حوزه مردمی است. در این فراخوان هر کاربری که در فضای مجازی با هشتگ «ملت امام حسین» پستی را قرار می‌دهد، توسط سیستم داده‌کاوی جمع‌آوری می‌ شود و جوایزی نیز به این افراد اهدا می شود.

حاجیانی افزود: بخش تخصصیِ کنشگران عاشورایی هم با رصد و داده‌کاویِ کنشگران تخصصی و معرفی کنشگران برتر دنبال خواهد شد. به صورت داده‌کاوی تمام اطلاعاتی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، جمع‌آوری می‌ شود. سال گذشته در همین بخش ۵۰۰ هزار پست را از شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری کردیم که این تعداد به عنوان برترین‌هایی بودند که از جهت کمّی و کیفی توسط تیم ۱۰ نفره از کنشگران فضای مجازی شناخته شدند. طی این فرآیند، تمامی این کنش‌ها، محتواها، پست‌ها، لینک‌ها و صفحات فعالان شبکه‌های مجازی، بررسی و ارزیابی شد؛ ۱۴۰ لینک‌ به داوری نهایی رسید و به برگزیدگان، جوایزی اهداء شد.

وی با بیان اینکه امسال هم به همت دبیرخانه سوگواره مجازی اشراق، در بخش کنشگران عاشورایی افرادی به عنوان هیئت داوری دعوت شده اند تا تمام آثار با داده‌کاوی جمع‌آوری شود، گفت: در این بخش حجت‌ الاسلام شهاب مرادی و حجت الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، داوری آثار را بر عهده دارند. هیئت داوران پس از پایان مهلت سوگواره که ۱۵ مهرماه مصادف با پایان ماه صفر، آثار را دریافت می‌کنند.

 حاجیانی در پایان گفت: تلاش ما این است، فعال فضای مجازی که پیام دین و انقلاب اسلامی را به مخاطب منتقل می‌کند، در کنار اساتیدی که سال‌هاست در رشتۀ مطالعات رسانه و ارتباطات تخصص لازم را دارند قرار دهیم تا در کنار فعالان فضای مجازی و کنشگران این عرصه قرار بگیرند و کار را به صورت تخصصی دنبال کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha