یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد دهقان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، پروژه مطالعاتی و پژوهشی مربوط به مباحث امداد و نیکوکاری را خواستار شد و تاکید کرد: پژوهش های کاربردی مربوط به امداد و نجات امر مهمی است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در دیدار مدیرعامل و اعضای مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در مدیریت حوزه گفت:  برای حوزه، ۲۰ سند راهبردی تهیه کردیم که شامل سند چشم انداز حوزه، منشور راهنما و ۱۸ طرح نظامات جامع بود که در واقع یک بسته جامع شکل گرفت که به شکل سلسله وار در حال تهیه است که شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح راهبردی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: یکی از محصولات و دستاوردهای چندساله اخیر حوزه علمیه، طرح آمایش و  طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۶۰۰ استاد به سرانجام رسیده است.

وی ارتباط حوزه با بدنه نظام و نهادهای مرتبط با آن را امری مهم دانست و تاکید کرد: در این زمینه برنامه های مهمی آغاز شده و طرح آمایش برای این منظور راه اندازی شد، در این طرح کارویژه های روحانیت شناسایی شد و بیش از ۵۰ نهادی که باید محصول حوزه را به کار بگیرند، شناسایی و نشانه گذاری شده است.

مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: ما در طرح آمایش  حداقل ۵۰ تفاهم نامه و اقدام مشترک را شناسایی کنیم و این باب وسیع، باید استمرار پیدا کند، به طور مثال در الگوی آموزش و پرورش حداقل ۴۰ برنامه به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: در حوزه آموزش، درختواره دانشی یک کار بزرگ بود، این درختواره یک نگاه کلان به قلمرو حوزه بود، ما وقتی سخن از درختواره رشته ها به میان می آوریم بدین معنا نیست که از فردا اجرایی می شود، نکته مهم این است که افق های دانشی حوزه تصویر شده و برای نخستین بار متن و قلب حوزه به تمام رسالت هایش توجه کرده است.

امام جمعه قم در قسمت دیگری از سخنان خود ضمن توصیه هایی به اعضای مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری، خاطر نشان ساخت: ذات حوزه و روحانیت همواره اجتماعی بوده است و علمای ما نیز همواره راه گشایی و دستگیری داشته اند و از حل مسائل معیشتی تا مباحث فکری و معرفتی مردم را انجام می داده اند.

وی گفت: ما یک نظام امداد و خدمات دهی با منطق اسلامی داریم و می شود که این کلان پروژه ها را تبیین و عملیاتی کرد.

مدیر حوزه های علمیه، پروژه مطالعاتی و پژوهشی مربوط به مباحث امداد و نیکوکاری را خواستار شد و تاکید کرد: پژوهش های کاربردی مربوط به امداد و نجات امر مهمی است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نمی شود، مشکل ما این است که دستگاه های مختلف کشور در مورد فعالیت ها و وظایف سازمانی خود کار مطالعاتی و پژوهشی مناسب ندارند و لازم است که هر کدام از این نهادها برای امور مربوط به خودشان تحقیق و پژوهش لازم را داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تلاش داریم که حوزه، خروجی های مناسبی داشته باشد گفت: به دنبال این هستیم که حوزه خروجی های خوب و هدفمندی داشته باشد که آموزش های لازم را دیده باشند و در کنار این کار حفظ استعدادهای قوی برای آینده حوزه نیز مدنظر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: ارتباط به سایر نهادهای امدادی، استفاده از سایر اقشار همانند دانشجویان، توجه کافی به مباحث وقف و منابع پایدار از توصیه های مهمی است که شایسته است به آن توجه کافی شود.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمد دهقانی مدیرعامل مرکز علمی فرهنگی و نیکوکاری بشری، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته از سوی این مرکز ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجتبی موحدی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    تیتر خبر را اصلاح بفرمایید. امداد و نیکوکاری. امداد و نجات مربوط به این جلسه نبود.