پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بهرام عین اللهی

حوزه/ وزیر بهداشت با بیان اینکه هم اکنون کنترل بیماری کرونا درکشور در اولویت است، گفت: از تمامی همکاران تقاضا دارم تمام انرژی خود را بر واکسیناسیون متمرکز کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست با اعضای هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دارای قدمت زیادی بوده و از پتانسیل بالایی جهت پیشرفت برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه دانشگاه‌های موجود در مناطق مرزی به اندازه کافی پیشرفت نکرده اند و دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز از این مساله مستثنی نیست.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه هم اکنون کنترل بیماری کرونا درکشور در اولویت است، خاطر نشان کرد: از تمامی همکاران تقاضا دارم تمام انرژی خود را بر واکسیناسیون متمرکز کنند و از مردم برای این کار کمک بگیرند.

وزیر بهداشت ابراز امیداوری کرد از هفته آینده با تامین واکسن، واکسیناسیون در کشور به سرعت انجام گیرد.

لزوم توجه به توریسم درمانی

دکتر عین اللهی با بیان اینکه یکی از سیاستهای مهم دولت محرومیت زدایی و ایجاد عدالت در تمامی شهرهای مرزی است، گفت: رفع محرومیت در استان آذربایجان‌غربی نیز همانند سایر مناطق محروم کشور در دستور کار است.

وی مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان کشور را مهم‌تر از مشکل سخت افزاری آن دانست و گفت: سرمایه گذاری عمده باید بر نیروی انسانی باشد و بهترین روش  برای حل مشکلات نیروی انسانی بومی گزینی است و هر دانشگاه باید نیروی مورد نیاز خود اعم از پرستار و سایر کادر درمان را تربیت کند.

دکتر عین اللهی آذربایجان‌غربی را به عنوان یکی از استان‌های پیشگام درحوزه بهداشت کشور عنوان کرد و گفت: اولین بهورز کشور از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه فارغ التحصیل شده و این نشان از تجریه این دانشگاه در تربیت بهورز است.

وزیر بهداشت به لزوم توجه به توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: توجه به این مساله علاوه بر تامین منابع  مالی سرشار برای استان می‌تواند زمینه ساز معرفی توانمندی‌های استان در بخش پزشکی به سایر کشورها باشد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه جذب دانشجوی خارجی در استان پیشرفت زیادی داشته و این استان قابلیت اجرای طرح پزشک خانواده را نیز دارد.

آذربایجان غربی، مهد مراقبت های اولیه بهداشتی یا PHC است

در ادامه نشست دکتر جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خوشبختانه با مساعدت استاندار در زمان شیوع بیماری کرونا، کنترل مرزها به خوبی در حال انجام است، گفت: به طوریکه در صورت لزوم، به موقع مرزها بسته می شود و در صورت تردد مسافر نیز، تست pcr قبل از تردد انجام می شود و در نهایت این مساله، مانع از گسترش شیوع کرونا از طریق مرزها در استان شده است.

وی افزود : دانشگاه علوم پزشکی استان حدودا دارای 18 هزار پرسنل است که از 375 نفر از اعضای هیات علمی و 15 هزار نفر غیر هیات علمی، یک هزار و 250 نفر به صورت شرکتی و یک هزار و 158 نفر به صورت شرکتی خدماتی مشغول به کار هستند.

وی در ادامه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را یکی از درخواستهای پرسنل دانشگاه عنوان نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات استان آذربایجان غربی جذب هیات علمی ثابت هست و متاسفانه اخیرا نیروهای تخصصی از سیستم درمانی خارج شده و جذب بخش خصوصی می شوند .

وی گفت: کار مثبتی که در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده جذب استادیاران پژوهشی برای مراکز پژوهشی است، به طوریکه استادیاران جذب شده پس از طی مراحلی می توانند در قسمتهای آموزشی نیز مشغول به خدمت  شوند.

دکتر آقازاده در خصوص پذیرش دانشجویان خارجی یا بین الملل، هم مرزی با چهار کشور را از امتیازات استان آذربایجان غربی برشمرد و یادآدور شد: به علت همجواری با کشور عراق، بیشتر دانشجویان خارجی جذب شده عراقی هستند، بطوریکه در سال 97 جذب دانشجویان بین الملل فقط دو نفر بوده که در سال 98 به 42نفر و در سال 99 به 146 دانشجو رسید  و در نهایت سال 1400 به 190 نفر افزایش یافته است.

دکتر آقازاده در این خصوص گفت: دانشجویان بین الملل ارزشهای کشورمان را از طریق آموزشهای دریافتی به کشورهای همسایه منتقل می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی یادآور شد: مهد مراقبتهای اولیه بهداشتی یا PHC استان آذربایجان غربی است و اولین خانه بهداشت تاسیس شده در استان، خانه بهداشت حیدرلو بوده که در ارومیه راه اندازی شده است. دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از طریق ساخت خانه های بهداشت محرومیت زدایی کرد به طوریکه در طول یکسال 180 خانه بهداشت ساخته و راه اندازی شد که یک امر جهادی بود.

آذربایجان غربی مشکلی از لحاظ پرسنل تزریق کننده واکسن ندارد

وی افزود: 600 هزار نفر از جمعیت حاشیه شهر که نه متعلق به شهر و نه متعلق به روستا بودند با راه اندازی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفتند.

دکتر آقازاده تصریح کرد: سه میلیون و چهار صد و هفتاد و هشت هزار نفر جمعیت تحت پوشش سیستم هوشمند شبکه هستند که همکاران از طریق سیستم محله محور برای غربالگری جمعیت پوشش وارد عمل شدند و این خود یکی از محسنات استان آذربایجان غربی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی ادامه داد: از طریق همین سیستم هوشمند، 400 جانباز شیمیایی بالای 50 درصد سردشت، تحت پوشش قرار گرفتند .

دکتر آقازاده در خصوص واکسیناسیون کرونا افزود: تاکنون بالای 900 هزار دوز واکسن در استان تزریق شده است به طوریکه 631 هزار نفر نوبت اول واکسن کرونا را دریافت  و 281 هزار نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استان آذربایجان غربی مشکلی از لحاظ پرسنل تزریق کننده واکسن و مراکز واکسیناسیون ندارد.

مدافعان سلامت استان تمام توان خود را برای مبارزه با کرونا به کار برده اند

همچنین در ادامه حجت الاسلام اسم حسینی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه عنوان کرد: بهترین مردم نزد خدا کسانی هستند که منفعت شان برای مردم است و بهترین اعمال، اعمالی است که سرور در دل  مردم ایجاد می کند.

حجت الاسلام اسم حسینی تصریح کرد: به جرات می توان گفت مدافعان سلامت در استان آذربایجان غربی تمام توان خود را برای مبارزه و مقابله با بیماری کرونا بکار برده اند.

وی در پایان افزود : آن چیزی که برای انسان باقی می ماند، اعتقادات و خدمت به مردم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha