چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: نباید تنها به برگزاری محافل و مجالس قرآنی بسنده کرد؛ بلکه باید قرآن را در اقتصاد، فرهنگ خانواده وموضوعات متنوع جامعه پیاده‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در دیدار با برگزار کنندگان مرحله استانی چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف با گرامیداشت یاد معلم قرآنی مرحوم حاج احمد خدایاوران، گفت : شور و نشاط قرآنی استان ما در واقع محصول تلاش‌های امثال ایشان و خیلی از کسانی که ظاهرا کارشان فعالیت قرآنی نبود، است. زحمات زیادی متحمل شدند تا اینکه فعالیت‌های قرآنی در استان ما سر و سامان گرفته است، ان‌شاءالله روحشان با قرآن کریم و انبیاء (ع) محشور شود.

وی با مقایسه وضعیت کنونی استان با دهه‌های گذشته، اظهار کرد: اگر استان را با گذشته‌ مقایسه کنیم می‌بینیم که در حوزه حفظ، قرائت، تفسیر و حوزه‌های مختلف قرآنی قدم‌های جدی برداشته شده است که با این روند کنونی به آینده بسیار امیدوار هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: قرآن کریم در مواردی به‌طور ویژه به ما سفارش کرده است؛ مثلا در مورد تقوا و جهاد دستور می‌دهد چنانچه شایسته است آنرا به جای بیاورید و در مورد قرآن هم می‌فرماید «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» که معلوم می‌شود خداوند توجه به قرآن کریم را به طور ویژه به ما دستور داده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: وقتی ما آیات قرآن را حفظ می‌کنیم می باید ببینیم آنرا به کجا می‌سپاریم؛ می‌توانیم آنرا به حافظه‌مان بسپاریم و می‌توانیم آن‌را به عمق وجودمان راه دهیم. قرآن کریم راجع به این موضوع در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید که جان شما تشنه قرآن است، اگر به عمق وجودتان نرسد ضایع می‌شوید و قلب و روحتان دچار کینه می‌شود. شایسته است پژمردگی‌هایی که آثار شومی در زندگی انسان دارد با نشاط قرآنی زنده نگه داریم و لازمه این کار سپردن آیات به عمق جان است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین درباره جامعه قرآنی  بیان کرد:  اگر قرآن کریم در دل ما نفوذ کند، ما قرآنی می‌شویم و اگر صادقانه در این راه قدم برداریم خانواده‌هایمان قرآنی می‌شوند و اگر خانواده‌ها قرآنی شوند جامعه قرآنی خواهد شد که در این صورت جامعه زنده می‌شود.

وی افزود: امام حسین (ع) فرمودند آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود؟ این یعنی جامعه آن زمان مرده است و نوری در آن نیست. قرآن باید در درون انسان راه پیدا کند تا انسان حق را از باطل تشخیص دهد

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به آیه ۴۵ سوره نور بیان کرد: هرکسی را خدا روشن نکند تاریک است و کسی که هیج نوری ندارد، امام حسین (ع)   و یزید را نمی‌تواند تشخیص دهد. قرآن است که به ما قدرت تشخیص حق و باطل را می‌دهد و اگر دقت کنیم یکی از اسامی شاخص قرآن کریم، فرقان است. اگر اهل تقوا باشیم به عمق حقایق قرآنی راه پیدا می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه ۵ سوره نساء اظهار کرد: در مورد اقتصاد، قرآن می‌فرماید مالتان که استحکام پایه‌های زندگی شماست به دست سفیهان که از دین‌ روی برگردانند و تکدی‌گری سیاسی می‌کنند نسپارید؛ ولی بعضی وقت‌ها دیدیم به این آیه عمل نشد و کشور را از نظر اقتصادی عقب انداخت.

وی تاکید کرد: نباید تنها به برگزاری محافل و مجالس قرآنی بسنده کرد؛ بلکه باید قرآن را در اقتصاد، فرهنگ خانواده وموضوعات متنوع جامعه پیاده‌سازی کنیم که رسول گرامی اسلام (ص) به ما دستور داده پیش آوای شما قرآن باشد و هرکاری می‌خواهید بکنید ببینید قرآن در آن مورد چه می‌گوید.

قرآن را در اقتصاد، فرهنگ و خانواده پیاده‌سازی کنیم

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha