دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پرواز اربعین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

غنی از مردم افغانستان عذرخواهی کرد

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان می‌گوید که ترک کردن کابل سخت‌ترین تصمیم در زندگی‌اش بوده است.محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، طی بیانیه‌ای تصمیم ترک کردن کابل را سخت‌ترین تصمیم در زندگی خود خواند و از مردم افغانستان به‌ خاطر اینکه «همه‌چیز به چنین فاجعه‌ای ختم شد» عذرخواهی کرد. رئیس‌جمهور فراری افغانستان طی بیانیه‌ای در توییترش به بیان برخی جزئیات خروج خود از افغانستان پرداخت. غنی گفت: «من به مردم افغانستان توضیح می‌دهم که در ۱۵ اوت پس از ورود ناگهانی طالبان به شهر کابل چرا افغانستان را ترک کردم. من با اصرار نیروهای قطر رفتم و به من گفتند همچنان در برابر خطر آتش زدن‌های خیابانی وحشتناکی هستم که شهر در جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ متحمل شده بود».وی افزود: ترک کابل سخت‌ترین تصمیم زندگی من بود، اما معتقدم این تنها راه ساکت گذاشتن اسلحه‌ها و نجات کابل و ۶ میلیون شهروندش بود. اشرف غنی ادامه داد: من ۲۰ سال از عمر خود را وقف کمک به مردم افغانستان در جهت ایجاد یک دولت دموکراتیک، مرفه و مستقل کردم. هرگز قصد من این نبود که مردم را رها کنم یا آن چشم اندازهای کشورم را. رئیس‌جمهوری فراری افغانستان خاطرنشان کرد: اکنون زمان ارزیابی طولانی تحولات منتهی به خروج من نیست - در آینده نزدیک آنها را به تفصیل بیان خواهم کرد. اما اکنون باید به ادعاهای بی‌اساس بپردازم که می‌گویند اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهوری کابل را ترک کرد میلیون‌ها دلار متعلق به مردم افغانستان را با خود برد. غنی مدعی شد: این اتهامات کاملاً نادرست هستند. فساد آفتی است که ده‌ها سال کشور ما را فلج کرده و مبارزه با فساد، محور اصلی تلاش‌های من به عنوان رئیس‌جمهوری بود. وی در ادامه گفت: من هیولایی را به ارث بردم که نمی‌توان به راحتی یا به سرعت آن را شکست داد. من و همسرم در امور مالی شخصی خود بی‌پروا بودیم. من همه دارایی‌های خود را علنی اعلام کرده‌ام. میراث خانواده همسرم نیز اعلام و در کشورش در لبنان فهرست شده است. من از ممیزی رسمی یا تحقیقات مالی تحت نظارت سازمان ملل یا هر نهاد مستقل مناسب دیگری برای اثبات صحت اظهاراتم در اینجا استقبال می‌کنم. غنی گفت: دستیاران نزدیک من آماده هستند که منابع مالی خود را به حسابرسی عمومی تسلیم کنند، من از دیگر مقامات ارشد سابق و شخصیت‌های سیاسی نیز می‌خواهم که این کار را انجام دهند. وی افزود: در طول زندگی خود، من کاملاً معتقد بودم که جمهوری دموکراتیک تنها راه پیش روی یک افغانستان مستقل، صلح آمیز و مرفه است. در طول خدمت به کشورم، مرزهای اقدامات من همیشه با قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در سال ۲۰۰۴ تعیین و هدایت شد. غنی همچنین گفت: این پلتفرم گفت‌وگویی را فراهم می‌کند که در آن می‌توان اختلافات را از طریق داد و ستد و اقناع مدیریت کرد و در آن چشم انداز مشترک برای آینده تعریف و پذیرفته شود. سنت افغانستان ما در جرگه و شورا عمدتا سازش‌پذیری و مشارکت کنندگی است و می‌تواند زمینه‌ای برای نتایج صلح آمیز برای کشور فراهم کند. وی در پایان گفت: من از فداکاری همه افغان‌ها، به ویژه سربازان افغان و خانواده‌های آنها، طی چهل سال گذشته قدردانی و احترام عمیق خود را ارائه می‌کنم. با تأسف عمیق دوره من بدون تأمین ثبات و رفاه به عنوان یک تراژدی بر روی پیشانی‌ام به پایان رسید. از مردم افغانستان عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم به گونه‌ای دیگر پایان دهم. من تعهدم به مردم افغانستان را هرگز زیر پا نگذاشته و این امر تا آخر عمر با من همراه خواهد بود.

منبع:ایسنا

فرمانده کل سپاه دستور فوری صادر کرد

فرمانده کل سپاه خطاب به فرماندهان سپاه استان ها گفت: از همه ظرفیت‌ها به صورت ۲۴ ساعته برای واکسیناسیون مردم استفاده کنید. سرلشکر "حسین سلامی" در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح شهید سلیمانی، گفت: به همه فرماندهان سپاه دستور قاطع می‌دهم در عرصه تحقق اهداف مقدس طرح شهید سلیمانی برای واکسیناسیون به صحنه بیایند و همه استعداد موجود را با ظرفیت کامل در نظر بگیرید. فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه زمان حضور نیروها در مراکز واکسیناسیون را اینقدر بسط بدهید تا به ۲۴ ساعت برسد، گفت: در بکارگیری اماکن و ظرفیت‌های سپاه برای توسعه مراکز واکسیناسیون کاملا مختار هستید و به تناسب نیاز به تشخیص خودتان عمل کنید. فرمانده کل سپاه گفت: امروز فصل نوازش مردم ماست، امروز فصل خرید ناز مردم ماست. وی افزود: ما از رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمان داریم که برای نجات مردم‌مان از این بیماری تمام ظرفیت و استعدادمان را بکار بگیریم. فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به تجربیات ماه های گذشته و بهره مندی از آن گفت: ظرفیت های ما برای غلبه بر بیماری کرونا به فضل الهی در حال افزایش است. سرلشکر سلامی: با واردات وسیع واکسن، نگرانی ها در مورد محدودیت های واکسن از بین رفته است و باید با گسترش ظرفیت ها و توسعه زمان واکسیناسیون، سرعت آن را افزایش دهیم.

منبع:شبکه خبر

وام خرید مسکن جوانان میلیاردی شد

محمود شایان در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان را به بانک مرکزی داد. به این ترتیب این وام در تهران سال گذشته به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. با توجه به افزایش قیمت‌ها، مجدد پیشنهاد افزایش سقف وام به یک میلیارد تومان برای مسکن پس‌انداز جوانان دادیم که مورد موافقت شورای پول و اعتبار قرار گرفت وی با اعلام این‌که از امروز متقاضیان می‌توانند در شعب بانک مسکن برای وام جدید افتتاح حساب کنند، تصریح کرد: سقف وام در تهران،‌یک میلیارد تومان،‌ شهرهای بزرگ ۸۵۰ و سایر شهرها ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. وی با بیان این‌که حداقل واریز ماهانه برای این وام ۲۰۰ هزار تومان است،‌ تاکید کرد: متقاضیان می‌توانند پس از پنج سال واریز ماهانه با اعمال ضرایب وام حساب مسکن جوانان را دریافت کنند که در تهران این مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است. ‌ بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده در یک دوره ۱۵ ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد وام خرید مسکن استفاده کند. این رقم برای کلانشهر تهران است. سقف وام در سال پنجم  برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با رقم قبلی این وام ۱۹ درصد افزایش یافته است. در شهرهای بزرگ سقف وام مذکور در سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۵۰ میلیون و ۸۵۰ میلیون تومان است. در سایر شهرها نیز این رقم برای سال پنجم و سال پانزدهم به ترتیب ۳۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومان است. مدیرعامل بانک مسکن اواخر ماه گذشته از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داده و به تسنیم گفته بود: سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به ۴۰۰ میلیون تومان رسید. با توجه به تورمی که در کشور داشته‌ایم در حال پیگیری برای افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم. شایان تصریح کرد: از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است. مدیرعامل بانک مسکن گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند. شایان با یادآوری این‌که مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خریدهای خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند. وی تاکید کرد: وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها رنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد.

منبع:تسنیم

سقف بلیت پروازهای اربعین تعیین شد

محمدحسن ذیبخش اظهار کرد:‌ براساس تصمیم اتخاذ شده، قیمت بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر، ۵ میلیون تومان تعیین شد. وی افزود: این قیمت سقف بلیت پروازهای اربعین است و این احتمال وجود دارد برخی ایرلاین‌ها با قیمت کمتری بلیت مسیرهای پروازی بغداد و نجف را به فروش برسانند. قرار است امسال ۱۲ ایرلاین ایرانی از ۶ فرودگاه داخلی پروازهای اربعین را انجام دهند.

منبع:تسنیم

تهران مهیای ورود وزیر امور خارجه قطر شد

وزیر امور خارجه قطر در روز پنچ شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ به تهران سفر خواهد کرد . «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر، در جریان سفر خود به تهران، صبح روز پنج شنبه  با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، در محل وزارت امور خارجه، دیدار و رایزنی می‌کند . این مقام قطری احتمالا در این سفر با تعدادی دیگر از مقامات کشورمان هم دیدار و رایزنی می‌کند. پیش بینی می شود که یکی از محورهای اصلی رایزنی بین مقامات دو کشور در این سفر آخرین تحولات افغانستان باشد. در روزهای اخیر وزیر خارجه آمریکا به قطر سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرده بود .

منبع:ایسنا

کرونا از صدا و سیما قربانی گرفت

مدیرکل اسبق صداوسیمای خراسان به علت ابتلاء به کرونا درگذشت.مصطفی یقینی در سال ٧٥ مدیرکل صداوسیمای خراسان بود و پس از بازنشستگی، جای خود را به دیگران سپرد. او در ۱۶ شهریور سال ۱۳۳۸ به دنیا آمد و در ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ به دیار باقی شتافت. مراسم تشییع پیکر آن مرحوم پنجشنبه، ۱۸ شهریور ماه در باغ رضوان اصفهان برگزار و در قطعه ۱۱ به خاک سپرده می شود. در پی درگذشت مصطفی یقینی، مدیرکل اسبق صداوسیمای مرکز خراسان، علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما در پیامی، درگذشت او را تسلیت گفت. در پیام معاون صداوسیما آمده است: درگذشت زنده یاد مصطفی یقینی مدیر کل اسبق صداوسیمای مرکز خراسان موجب تالم خاطر شد؛ این مدیر متعهد و پرتلاش در دوران مسئولیت خود در صداوسیمای مرکز خراسان خدمات ارزنده ای از خود به یادگار گذاشت. اینجانب فقدان این همکار عزیز را به همه دوستان و همکاران گرامی به ویژه خانواده مکرم ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و همجواری با صالحان و برای عموم بازماندگان صبر و تسلی مسالت دارم.

منبع:ایسنا

پایگاه سیا به دست طالبان افتاد

آمریکا از پایگاه ایگل در خارج از کابل برای تخلیه صدها سرباز آمریکایی و حدود هزار نفر از نیروهای ویژه افغان و خانواده‌های آنها استفاده می‌کرده است.به نقل از پلیتیکو، ایالات متحده از پایگاه «ایگل» در خارج از کابل برای تخلیه صدها سرباز آمریکایی و حدود هزار نفر از نیروهای ویژه افغان و خانواده‌های آنها استفاده می‌کرده است.این روزنامه به نقل از مقام‌های سیا نوشت که مقام‌های آمریکایی بی‌سر و صدا به شهروندان آمریکایی و افغان در معرض خطر از جمله کماندوهای افغان دستور دادند تا در سایه افزایش خطرهای ناشی از حمله تروریستی به فرودگاه اصلی پایتخت‌، به پایگاه مخفی سیا در خارج از کابل بروند تا گذرگاهی امن برای عبور به آمریکا داشته باشند.  به گفته همین منابع، این عملیات محرمانه که طی چند هفته در ماه اوت انجام شد، منجر به خروج موفق صدها شهروند آمریکایی و افغان از جمله اعضای نیروهای ویژه نخبه افغان و خانواده‌های آنها شد.به نقل از اسپوتنیک، یک مقام آمریکایی مشارکت سیا در تخلیه را تأیید و تاکید کرد که این آژانس برای تسهیل دسترسی شهروندان در معرض خطر ایالات متحده و افغانستان به فرودگاه  به طرق مختلف با سایر آژانس‌ها همکاری نزدیکی داشته است‌.برخی از این افراد به صورت هوایی از محوطه مخفی موسوم به پایگاه ایگل به فرودگاه منتقل شدند تا از ازدحام جمعیت و تهدید تروریستی در دروازه‌ها جلوگیری شود.

منبع:ایسنا

ولایتی به مقام معظم رهبری تسلیت گفت

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گذشت حاج محمد خجسته را تسلیت گفت. متن پیام علی اکبر ولایتی به شرح زیر است؛بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون محضر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت افاضاته) رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی سلام علیکمضایعه درگذشت جناب آقای حاج محمد خجسته باقرزاده، برادر بزرگوار همسر مکرمه حضرتعالی موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.  ضمن عرض تسلیت به محضر شریف مستطاب عالی ، بیت معزز، جناب آقای دکتر خجسته، فرزندان آن مرحوم و سایر بازماندگان و بستگان،  از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

منبع:ایسنا

طوفان زابل را درنوردید

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل را به ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گردوغبار حاصل از آن را که باعث کاهش شعاع دید افقی گردید را ۱۵۰۰ متر عنوان کرد. خشکسالی‌های پیاپی در منطقه سیستان، خشکی رودخانه هیرمند و تالاب بین المللی هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی آب شیرین دنیا، باعث گردیده تا بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان به جای تبدیل شدن به فرصت به معضل تبدیل شود تا جائیکه در برخی از روزها شعاع دید به کمتر از ۲۰ متر میرسد و تردد را به طور کلی با مشکل مواجه میکند.

منبع:ایسنا

دولت با واردات تخم مرغ موافقت کرد

هیئت وزیران با صدور مجوز برای شرکت پشتیبانی امور دام کشور به منظور واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی موافقت کرد.به نقل از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» در جلسه صبح روز چهارشنبه هیئت وزیران که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین  سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، دولت به منظور تأمین کافی گوشت مرغ و آرامش بازار در این محصول غذایی استراتژیک، به شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد نسبت به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی مورد نیاز کشور در قالب برنامه زمان بندی وزارت جهاد کشاورزی طی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اقدام نماید. همچنین شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌تواند به منظور تسریع در امور، با مسئولیت خود، از ظرفیت شرکت‌های خصوصی دارای اهلیت استفاده نماید. هیئت وزیران در ادامه و در راستای تکالیف مقرر در قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور مبنی بر تنقیح مصوبات مربوط به صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی موافقت کرد. به موجب مصوبه دولت، معاونت حقوقی رئیس جمهور موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع رسانی متن تنقیح شده مصوبات معتبر هیئت وزیران و کمیسیون‌های موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسی، مقررات مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ویژه رئیس جمهور در موضوع «صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی» اقدام کند. شمول این تصویب نامه، مصوبات عادی (غیر طبقه بندی) هیئت وزیران، کمیسیون‌های موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسی، مقررات مصوب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور موضوع اصل (۱۲۷) قانون اساسی، مصرّح در موضوع «صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی» تا خرداد سال ۱۴۰۰ است و هر مصوبه مربوط به موضوع و حدود شمول این تصویب نامه که در پیوست‌ها درج نشده، تا هنگام تعیین تکلیف توسط هیئت وزیران (که با فوریت خواهد بود) غیرقابل استناد می‌باشد.

منبع:شبکه خبر

کلاغ "مهرشهر" کشته شد

کلاغ مهرشهر، شرور سابقه دار مهرشهر کرج هنگام بازداشت کشته شد.  شروری با سابقه اربده کشی و مزاحمت برای مردم، که به جان کسبه و خودروهای عبوری افتاده بود هنگام بازداشت کشته شد.

منبع:شبکه خبر

سقف رقم توقیف خودرو اعلام شد

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: قانونگذار سقف جرایم در بحث توقیف خودرو را یک میلیون تومان اعلام کرده است، اما برای کمک به هموطنان به ۳ میلیون تومان افزایش دادیم.سردار سید کمال هادیانفر افزود: همچنین دستور دادیم هیچ خودرویی در جاده‌ها توقیف نشود مگر اینکه دستور قضایی داشته باشد. سردار هادیانفر گفت: اگر برای هموطنی پیامکی مبنی بر اطلاع آن‌ها از میزان جرایم رانندگی ارسال می‌شود برای این است که پرداخت کند تا در زمان انجام مسافرت اگر بخواهد خدمات خاصی را دریافت کند، مشکل خاصی نداشته باشد. وی با اشاره به فعالیت سامانه احراز هویت در سایت راهور ۱۲۰ برای پرداخت جرایم، گفت: باید در این سامانه مشخصات رانندگان و شماره تلفن همراهشان ثبت شود تا با دریافت یک پیامک و وارد کردن رمز اختصاصی، افراد به موضوع خود راه پیدا کنند. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه هموطنان مبالغ جرایم رانندگی خود را از طریق سایت راهور ۱۲۰ یا بانک‌ها پرداخت کنند، درباره قطعی سیستم‌های پلیس + ۱۰ بیان کرد: این قطعی‌ها اندک است، اما در برخی مواقع دچار اختلال هستیم و این موضوع به دلیل افزایش حجم تخلفات و جرایم رانندگی است که این روزها با وجود شرایط کرونایی در کشور جرایم رانندگی افزایش پیدا کرده و برای ثبت و پردازش این جرایم در سیستم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است و اکنون از این ربات در بحث شناسایی متخلفان رانندگی استفاده می‌کنیم. سردار هادیانفر گفت: تلاش می‌کنیم نقش عامل انسانی در تشخیص جرایم رانندگی کاهش یابد و این موضوع به صورت سیستمی انجام شود.

منبع:شبکه خبر

باخت عراق ایران را صدرنشین کرد

تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی قاطع مقابل عراق به صدر جدول گروه یک مرحله انتخابی جام جهانی جام  رسید.دور سوم مرحله انتخابی جام جهانی  ۲۰۲۲ قطر با برگزاری ۶ دیدار در گروه‌های دوگانه قاره آسیا پیگیری شد که در یکی از مهمترین بازی‌ها، در ورزشگاه خلیفه دوحه، تیم ملی فوتبال ایران با نتیجهء ۳ به صفر عراق را شکست داد و با ۶ امتیاز به تنهایی در صدرِ گروه یک قرار گرفت. در این بازی، علیرضا جهانبخش در دقیقه ۳، مهدی طارمی ۶۹ و علی قلی زاده در دقیقه ۹۰ برای تیم کشورمان گلزنی کردند. در پایان این دیدار هم مهدی طارمی با به ثمر رساندنِ یک گل و ارسال یک پاس گل، به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. در دیگر بازی‌های این گروه، کره جنوبی یک به صفر از سد لبنان گذشت و با ۴ امتیاز در رده دوم جدول ایستاد و بازی سوریه و امارات هم با تساوی ۱-۱ خاتمه یافت. امارات با ۲ و سوریه، لبنان و عراق هم با یک امتیاز، به ترتیب رده‌های سوم تا ششم را در اختیار دارند. در دیدارهای گروه دوم نیز، استرالیا یک به صفر بر ویتنام غلبه کرد و ۶ امتیازی شد، عربستان با برتری یک به صفر مقابل عمان، با ۶ امتیاز و تفاضل کمتر در رده دوم ایستاد و ژاپن با یک گل از سدِ چین گذشت و سه امتیازی شد. سومین و چهارمین دیدار تیم‌ها، مهرماه برگزار خواهد شد.

منبع:شبکه خبر

نانو واکسن ضدکرونایی در صف انتظار ایستاد

براساس تحلیل متخصص بازار، شرکت آمریکایی نوواواکس (Novavax) با تولید واکسن و سایر روش‌های درمانی به بسیاری از مردم جهان کمک کرده است تا زندگی سالم‌تری داشته باشند، این شرکت بیش از یک دهه است که برای بهبود سلامت عمومی در سراسر جهان تلاش می‌کند.شرکت نوواواکس با توسعه واکسن‌های مختلف برعلیه ویروس کرونا، آنفلوآنزای فصلی، ویروس ابولا (EVD)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) مقابله کرده است. واکسن‌های نانوذره‌ای نوترکیب شرکت نوواواکس با داشتن فناوری پیشرفته واکسن، مهندسی ژنتیک را با رویکردهای سنتی ترکیب می‌کند،  این راه‌حل‌ها در برابر عوامل بیماری‌زای مختلف که سلامت انسان را تهدید می‌کنند، سفارشی شده‌اند. در کارآزمایی بالینی فاز ۳ روی واکسن NVX-CoV۲۳۷۳ که در انگلیس توسط شرکت نوواواکس انجام شد، ۹۶ درصد داوطلبان در برابر گونه اولیه کرونا محافظت شدند. این آزمایش همچنین ۸۶ درصد محافظت در برابر گونه B۱.۱.۷ (Alpha) را حتی در افراد ۶۵ ساله یا بالاتر نشان داد. این موضوع مهم است، زیرا افراد مسن جزو گروه‌های پرخطر هستند. باوجود اینکه شرکت نوواواکس از رشد قوی برخوردار است و از فناوری پیشرفته برای پیشبرد نوآوری واکسن خود استفاده می‌کند، بازار برای این شرکت کاملاً منطقی، ارزش قائل است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ درآمدها ۳۱۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ این رقم ۱۷۷ درصد دیگر افزایش یابد که سود هر سهم در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۸٫۶ درصد و در سال ۲۰۲۲ این رقم ۵۱۵ درصد رشد کند. از سوی تحلیلگران وال استریت، شرکت نوواواکس براساس چهار توصیه خرید در سه ماه گذشته، رتبه اجماعی Strong Buy را کسب می‌کند، نتیجه این که، شرکت نوواواکس به دلیل رویکرد ابتکاری خود در توسعه واکسن از رشد سریع درآمد برخوردار است. علاوه‌بر این، از نظر تحلیل‌گران وال استریت، قیمت سهام این شرکت به‌طور عمده در بازار سهام صعودی خواهد بود. ارزش فعلی نسبت به چشم‌اندازهای رشد و مزایای رقابتی بسیار جذاب به نظر می‌رسد سهام شرکت نوواواکس (Novavax) همچنان صعودی خواهد بود، شرکتی که نانوواکسن ضدکرونایی را توسعه داده و منتظر مجوز برای وارد شدن به مرحله بعدی تجاری‌سازی است. واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونای خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد،  در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌است. نتایج اولیه آزمایش واکسن که در ماه آوریل توسط نوواواکس منتشر شد، نشان‌دهنده پاسخ شدید آنتی‌بادی در حیوانات به این واکسن است.

منبع:ایرنا

۶ اسیر متواری رژیم صهیونیستی را ناکام گذاشتند

روزنامه «القدس العربی»،  باشگاه اسرای فلسطینی در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای اشغالگر صهیونیست چهار خانواده از شش خانواده اسرای متواری را از شهرهای «عربه» و «یعباد» در استان جنین در شمال کرانه باختری دستگیر کردند.شاهدان عینی نیز امروز گفتند که نظامیان و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به شهرهای «عربه»، «یعبد»، «بئر الباشا» و «دیر ابو ضعیف» در استان جنین حمله کردند. شاهدان افزودند که این نیروها جستجوی خانه ها، فروشگاه ها و مغازه ها را آغاز و تصاویر دوربین های مدار بسته در آن شهرها را ضبط کردند. ارتش اشغالگر اسرائیل برای سومین روز متوالی در جستجوی ۶ فلسطینی است که بامداد دوشنبه از زندان فوق امنیتی جلبوع واقع در شمال سرزمین های اشغالی گریختند. رژیم صهیونیستی بر جستجو در شهرهای یاد شده که اصالت این شش زندانی از آن هاست متمرکز شده است. فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی که از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار دارد،  شوک بزرگی به دستگاه های امنیتی، سیاسی و رسانه ای رژیم صهیونیستی وارد کرده است. پنج اسیر متواری فلسطینی وابسته به جنبش جهاد اسلامی و یک اسیر دیگر وابسته به جنبش فتح می باشند که به حبس های طولانی مدت محکوم می باشند. این ۶ اسیر فلسطینی توانستند با حفر تونل در سلول خود موفق به فرار از این زندان فوق امنیتی شوند؛  رویداد کم سابقه ای که یک شکست سنگین امنیتی دیگر را برای رژیم اسرائیل رقم زد.

منبع:ایرنا

مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک به دیدار مقام معظم رهبری می روند

«سیدحمید سجادی» در مراسم افتتاح کمپ تیم‌های ملی کشتی از دیدار مدال آوران المپیک و پارالمپیک با مقام معظم رهبری خبر داد. کمپ تیم‌های ملی کشتی امروز با نام «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» با حضور وزیر ورزش و جوانان به بهره‌برداری رسید. در این مراسم علاوه بر سیدحمید سجادی وزیر ورزش، مهدی علی‌نژاد و عبدالحمید احمد به ترتیب معاون ورزش قهرمانی و معاون فرهنگی وزیر ورزش، سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد و دارایی، قهرمانان، پیشکسوتان، مربیان و کشتی گیران تیم‌های ملی آزاد و فرنگی و علیرضا دبیر رییس فدراسیون نیز حضور داشتند.

منبع:ایرنا  

کشور از پیک پنجم کرونا عبور کرد

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: سپاه و بسیج در یک سال و نیم گذشته همراه وزارت بهداشت بودند و اکنون گام پنجم طرح شهید سلیمانی در جریان است و خدمات متفاوتی ارائه شد. زمانی که واکسن مطرح نبود و ما باید با دست خالی به جنگ ویروس چموش می‌رفتیم، با این طرح توفیقات خوبی به دست آوردیم. اقداماتی که برای مراقبت، نظارت و حمایت صورت گرفت بسیار کمک کننده بود و اگر این اقدامات نبود با توجه به تعداد تختی که در اختیار داریم دچار مشکل می‌شدیم. او افزود: گام چهارم طرح شهید سلیمانی ۱۷ فروردین ماه به پایان رسید و گام پنجم از همین تاریخ آغاز به کار کرد و امروز هفته ۲۲ اجرای این طرح هستیم. با توجه به رسیدن واکسن، گام پنجم طرح با تکیه بر امر واکسیناسیون پیش رفت و اکنون آخرین تعداد پایگاه تجمیعی واکسیناسیون ۱۰۰۸ عدد است و در حدود نیمی از این تعداد بسیج یا مستقیماً پایگاه ایجاد کرده و یا به ما کمک کرده است. در سطح استان تهران ۱۲۷ پایگاه تجمیعی داریمرئیسی ادامه داد: در حال حاضر تعداد تیم‌هایی که در این پایگاه‌ها مستقر هستند ۵۱۸۰ تیم است که قسمت عمده‌ای را بسیج کمک کرده است. بر اساس هدف گذاری جناب وزیر که تا پایان مهر ماه است میزان واکسیناسیون را باید دو برابر کنیم. دیروز و پریروز رکوردهایی از تزریق واکسن ثبت شده است و امروز هم احتمالاً رکورد جدیدی ثبت خواهد شد. پریروز از مرز ۷۵۰ هزار دز و دیروز از مرز ۸۵۰ هزار دز عبور کردیم. او افزود: بر اساس برنامه ریزی که تا پایان مهر ماه داریم اگر میزان واکسیناسیون روزانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز در روز برسانیم می‌توانیم به هدف نزدیک شویم. حفظ احترام مردم که در صف‌ها معطل نشوند و واکسیناسیون منظم انجام شود امری ضروری است. راه تحقق این هدف این است که تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون به ۲۰۰۰ پایگاه برسد و از تیم‌های واکسیناسیون ما نیز ۲ برابر شود. رئیسی گفت: اگر ضریب اطمینانی به اسم دو شیفت شدن پایگاه‌ها را داشته باشیم خود به خود ظرفیت‌های ما دو برابر می‌شود و ان‌شاءلله به تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن می‌رسیم که در طی یک ماه بالای ۴۵ میلیون دز واکسن تزریق خواهد شد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: اگر با این سرعت پیش رویم تا پایان مهر ماه دز اول واکسن همه تزریق شده است و دز دومی‌هایی که نوبت‌شان شود تزریق می‌شود و در نهایت تا ۱۵ آبان تعدادی برای لکه‌گیری باقی می‌مانند. البته ما آخرین اطلاعاتی که در دنیا در ارتباط با دز یادآور مطرح است را رصد می‌کنیم که جا نمانیم و اگر به آن هم نیاز باشد توانمندی وجود دارد. او درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: ما از پیک عبور کردیم و روند نزولی شده است. ۲۱ استان کاملاً سیر نزولی دارند و ۸ استان تازه از قله عبور کردند و در ۳ استان هم روند افزایشی متوقف شده است؛ بنابراین چشم انداز این است که تا دو هفته آینده وضعیت بستری بیمارستانی از عدد ۳ هزار روزانه پایین‌تر خواهد آمد. رئیسی با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا، گفت: به این ترتیب پیش بینی آن است که دو هفته آینده از ۳ هزار بستری روزانه قطعاً پایین‌تر خواهد آمد و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید. اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در شش تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توانمان را برای ایمن سازی بگذاریم؛ چراکه پیش بینی‌مان از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است. او افزود: بنابراین اگر آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلاء، اما میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست. رئیسی ادامه داد: در بحث کاهش ابتلاء به کرونا نیز برنامه قرنطینه هوشمند را در نظر داریم؛ اگر این دو استراتژی را پیش بگیریم هم میزان ابتلاء و هم میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. بر اساس این پیش بینی، یک تفاهم نامه جهت امضای سردار سلامی و دکتر عین اللهی آماده شده که روی محورهایی نظیر افزایش پایگاه‌های تجمیعی، نیروهای انسانی مورد نیاز متمرکز است. او افزود: پیش بینی که کردیم این است که در یک حرکت جهادی و انقلابی نیاز است تعداد پایگاه‌ها و ظرفیت‌ها دو برابر شود؛ یعنی هزار پایگاه در سراسر کشور اضافه شود که سهم بسیج را در ۳۱ استان ۵۰۰ مرکز دیدیم؛ البته همین الان هم نصف پایگاه‌ها را بسیج به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخیل است. با این کار هیچ ازدحامی در مراکز واکسیناسیون نخواهیم داشت. رئیسی درباره تهران نیز گفت: در ارتباط با تهرانبا این استراتژی باید تزریق روزانه را به به عدد ۳۲۰ هزار تزریق برسانیم. سهم دانشگاه تهران ۸۰ هزار و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هر کدام ۱۲۰ هزار تزریق است. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز است پایگاه‌های تجمعی از ۳۶ مرکز فعلی به ۵۷ مرکز، دانشگاه علوم پزشکی ایران از ۴۲ مرکز به ۷۰ مرکز و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۴۱ مرکز به ۸۷ مرکز برساند. او  تاکید کرد: بنابراین در تهران باید از ۱۱۹ پایگاه موجود به ۲۱۴ مرکز برسیم؛ بنابراین ایستگاه‌های واکسیناسیون از ۷۱۱ ایستگاه در تهران باید به ۱۲۸۰ ایستگاه برسد. بر اساس تجربه‌ای که کسب کردیم اگر بتوانیم تیم واکسیناسیون را سه نفر بگذاریم که دو نفر اقدامات مرتبط با ثبت را انجام دهند، کار سرعت می‌گیرد؛ بنابراین نیروهای بسیج می‌توانند در این زمینه کمک کنند و نیروی تزریق کننده هم یک نفر باشد. بر اساس محاسبه ما در این صورت سرعت دو برابر می‌شود. او  گفت: با این حساب در تهران نیروی ثبت کننده ۵۱۲۰ نفر می‌خواهیم و واکسیناستور ۲۵۶۰ نفر. این نسخه‌ای است که برای تهران است و در این صورت هیچ صفی نخواهیم داشت. از آن طرف روزانه ۳۲۰ هزار دز واکسن تزریق می‌شود؛ یعنی ماهانه ۱۰ میلیون تزریق. کل تزریق باقی مانده در تهران الان ۱۵.۵ میلیون است و اگر در طی ۴۰ روز وقت بگذاریم این ۱۵ میلیون دز اول و دوم تمام خواهد شد. او در ادامه تاکید کرد: اعداد و ارقام اعلام شده کارشناسی شده و قابل دسترسی است. او ادامه داد: در حوزه حمایت، ۶۰ درصد کار را بسیج انجام می‌دهد و در حوزه نظارت ۴۲ درصد کار را بسیج انجام می‌دهد و در حوزه مراقبت بسیج ۳۲ درصد کارها را انجام می‌دهد؛ یعنی سطح بسیار بزرگی در این فرایند وجود دارد که هرگز نباید متوقف شود. رئیسی گفت: الان بالای ۶۰ ساله‌ها ۸۸ درصد واکسن زدند و ۷۰ درصد بستری‌ها و مرگ و میر در آن ۱۲ درصدی است که واکسن نزدند؛ پس قدرت و اهمیت واکسن مشخص است. از رؤسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم این عزیزان را به تزریق واکسن ترغیب کنند؛ چون برنامه‌های دیگری داریم. او تاکید کرد: از یک یا دو ماه بعد از مهر ماه دیگر خدماتی نظیر فروش بلیط هواپیما، اتوبوس و. را به کسانی داریم که واکسن زده باشند. اگر در ۴۵ روز آتی محکم پای کار باشیم از مرگ هزاران نفر جلوگیری می‌شود.

منبع:خبرنگاران جوان

آتش در زندان‌های رژیم صهیونیستی شعله ور شد

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی از ناآرامی و آتش سوزی در شماری از سلول‌های زندان‌های این رژیم خبر داد. خبرنگار المیادین اعلام کرد نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به زندانیان در زندان مجدو یورش بردند. همچنین خبرها از به آتش کشیده شدن شماری از سلول‌ها از سوی فلسطینی‌ها در زندان‌های النقب و رامون حکایت دارد. خبرها حاکی از آن است درگیری‌هایی در بخش ۴ و ۵ زندان رامون به وقوع پیوسته است. اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی گفته است بخشی از زندان النقب را پس از آنکه در ۷ سلول آتش برافروخته شد، از اسرای فلسطینی تخلیه کرده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند زندانیان فلسطینی اتاق بازداشتگاه زندان رامون را به آتش کشیدند. رادیو رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد حدود ۳۰ سرباز از تیپ گیواتی برای مقابله با آشوب‌های داخل زندان النقب احضار شدند. در همین ارتباط، مصطفی البرغوثی، دبیر کل جنبش ابتکار ملی فلسطین گفت: من خواهان گسترده‌ترین همبستگی‌های ملی و بین المللی با اسرای شجاع برای حمایت از آن‌ها هستم. پیش از این، اسرای جنبش جهاد اسلامی فلسطین هشدار داده بودند که چنانچه مقامات زندان‌ها، آن‌ها را به مکان دیگری منتقل کنند، سلول‌ها را به آتش خواهند کشید. گفتنی است اقدامات نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی پس از آن علیه اسرای فلسطینی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه هفته جاری (۱۵ شهریور)، شش اسیر فلسطینی موفق شدند از زندان فوق امنیتی جلبوع در شمال فلسطین اشغالی فرار کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha