پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست تبیینی و خبری طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در رسانه رسمی حوزه

حوزه/ نشست تبیینی و خبری «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و فعالان این طرح در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست تبیینی و خبری «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» عصر روز شنبه با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و فعالان این طرح و کارشناسان عرصه رسانه و فضای مجازی و خبرنگاران در خبرگزاری حوزه به صورت حضوری محدود و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار گردید و همچنین این نشست به صورت آنلاین از حوزه نیوز پخش شد.

در این نشست تخصصی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، سیدعلی یزدی خواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رضا تقی پور انوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق ارتباطات کشور، حضور داشتند.

این نشست با هدف ارائه چهره روشنی از طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که در مجلس در دست اقدام است برگزار شد.

ببینید:

"طرح صیانت" ربطی به فیلترینگ ندارد

مقابله با سلطه بیگانه در طرح صیانت

حمایت از سایت‌های علمی در طرح صیانت

مشروح مباحث مطرح شده در این نشست :

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی:

فضای مجازی، امروزه دیگر مجازی نیست و کاملا حقیقی است. تأثیر و تأثر این فضا روی مردم و کارهای ما و زندگی انسان ها به شکلی است که می تواند سبک زندگی را تغییر دهد، چنانچه چنین هم کرده است.

این فضا، غیر قابل انکار است و امروز به حکمرانی رسیده است و تعابیر مقام معظم رهبری در این خصوص و بخصوص این نکته که اگر مشغله ها نبود، خودم مسئولیت این حوزه را قبول می کردم، نشان دهنده اهمیت آن است.

حس ما این است که مجلس، دیرهنگام این مساله را آغاز کرد. یعنی از دوره هشتم وارد این بحث شد، در زمانی که مباحث مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مطرح می شد و ایشان دغدغه بسیاری در این خصوص داشتند. در همان زمان چهره های خدوم و حزب اللهی نیز وارد کار شدند.

در خصوص این طرح تقسیم کار جدی بین کمیسیون های مجلس در حال انجام است. برخی از امور دارای تخصص های مختلف است. همچون همین بحث فضای مجازی که بین چند کمیسیون فنی و فرهنگی در دست اجرا است.

طرح فضای مجازی در چند مرحله، اسامی مختلفی به خود گرفت و هر گروهی با بالا و پایین کردن مواد این طرح، نام آن را نیز تغییر می دادند.

مجلس فعلی، مجلس انقلابی است و همه نیز به آن اذعان دارند. مجلس نیز باید به راستی این انقلابی بودن را نشان می داد. کمیسیون فرهنگی، بحث صیانت از کاربران فضای مجازی را مطرح کرد که چه کنیم کاربران ما صیانت شوند؟ این بحث با فیلترینگ از بالا و پایین تفاوت می کند و کسی نباید این طرح را مساوی با فیلترینگ بداند. من از مردم می خواهم که این طرح را ببینند. متاسفانه بسیاری از نقدها از سوی کسانی مطرح می شود که این ۳۶ ماده را اصلا ندیدند یا نگاه شان به طرح های غیر از این طرح است. ما نیز به دنبال تعامل علمی هستیم تا این طرح به شکل عالی انجام شود. کشورهای دیگر در این زمینه به خوبی فعالیت داشته اند.

پیش نویس طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی خدمت رهبری معظم عرضه شده است. در این زمینه باید کاری کنیم که مردم این طرح را به خوبی رؤیت کنند تا قضاوت بهتری داشته باشند.

کمیسیون فرهنگی این طرح که در مجلس تولید شده است را نیز بررسی کرده است. آیین نامه داخلی ۱۴۲ این اجازه را می داد که این طرح را به مرکز پژوهش ها ارایه دهیم تا دوباره به مجلس برگردد. در این زمینه سعی کردیم همه نظرات را بشنویم تا بهترین تصمیم گرفته شود. پس از آن، دوباره این طرح به کمیسیون بازگشت و کمیته ای برای این امر تشکیل شد. آقای یزدی خواه در کمیته ای که در این زمینه تشکیل شد زحمات بسیاری کشید تا این طرح به سرانجام برسد.

این طرح، دومین طرح مهم کمیسیون فرهنگی، پس از طرح جمعیت بود. زمانی که کار طرح تمام شد، کمیسیون باید آن را به صحن می آورد و مطرح می کرد و به نوبت وارد صحن می شد و ماده به ماده روی آن بحث می کرد. پس از آن به شورای نگهبان ارجاع می داد، اما با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی کشور و تمرکز مجلس بر روی این مسئله،‌ این طرح دیگر به  صحن علنی نخواهد رفت و بعد از بررسی در کمیسیون مشترک، مستقیم برای شورای نگهبان ارسال می شود و بعد از تائید به شکل قانون در می آید و رئیس جمهور نیز آن را اجرا می کند.

پس از تهیه این طرح، یک کمیسیون مشترک ایجاد شد. این طرح فوریت مهمی داشت چون با معیشت مردم نیز همراه بود و به همین دلیل باید این کار در حاشیه مجلس انجام می شد تا متخصصان این حوزه نظرات خود را بدهند. این کمیسیون تخصصی با حضور متخصصان این حوزه شکل گرفت و هیئت رئیسه ۲۳ نفر را در این کمیسیون انتخاب کرد که قرار است، روی این پیش نویس صحبت شود.

این طرح را به پیشگاه همه می گذاریم، تا همه نظرات را بشنویم. زیرا نمی خواهیم در این زمینه پنهان کاری یا کاری با عجله های غیر مورد انجام شود. وزیر ارتباطات هم باید در کمیسیون مشترک حضور یابد. ولی ما با همه رویکردهای تخصصی به دنبال آن هستیم که باید با سرعت این طرح را به یک قانون مبدل کنیم. زیرا خوب نیست که پس از چهاردهه هنوز هیچ قانونی در این حوزه نداشته باشیم.

برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به طرح صیانت ورود نمی کنند/شبکه های بین المللی نمی گذارند کسی وارد سامان دهی شود/۹۵ درصد انتقادات به این طرح ناسزا و دروغ بود

 صیانت وظیفه مجلس است

بعضی می گویند که صیانت نکنید، ولی این کار وظیفه ما است و انجام می دهیم. برخی به ما می گویند که فیلتر نکنید، ولی این حرف را چه کسی می زند؟ کسانی می زنند که اصلا این پیش نویس را مطالعه نکرده اند که اصلا ربطی به این بحث ندارد.

برخی هم هنوز می خواهند که این طرح متوقف شود که به بحث بیاید، ولی نمایندگان قانع نشدند که این طرح متوقف شود. در حال حاضر کمیسیون های مختلف تعداد افرادی که قرار است مشخص شود را انتخاب کرده و همه طرح ها شنیده می شود تا بهترین تصمیم گرفته شود.

البته  منافع برخی از افراد مجاب نمی کند تا در این فضا ورود کنند. در این زمینه ورودهای دم دستی و ساده ای را از کسانی می بینیم که سردمداران این بحث هستند.

اگر مواد کار درست نباشد نتیجه درست نمی شود. در علم منطق بیان می شود که نتیجه همیشه تابع اخس مقدمات است. بسیاری از افرادی که در این زمینه باید ورود می کردند گویا قسم خورده اند که به وسط نیایند. ۳۰ سال است از ورود فضای مجازی به کشور می گذرد ولی فعالیتی نکردند. این مساله از حسن تدبیر مجلس بود که وقتی کار را شروع کردیم دنیا علیه ما قیام کرد که این هم خوب است. این مساله باعث شد که این بحث از مردگی نجات یابد.

برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به این کار ورود نمی کنند

حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری این بحث زنده ترین بحث بود. این مساله باعث می شود که عده ای بیدار شوند و قضاوت درست خواهند کرد. البته به شکل طبیعی برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به این کار ورود نمی کنند. البته این نقد وارد است که جنبه های رسانه ای مجلس قوی نیست. تازه خود صداوسیما اگر توجه شان به این قضیه مبذول شود، مدتی طول می کشد که کار دنبال شود. بسیاری از نهادها نیز با تاخیر وارد کار شدند. کسانی که کار را خراب می کنند مسئول کار خودشان هستند، ولی در جمع، کار را آغاز می کنیم و کار هم به نتیجه می رسد.

باید بدانیم که این فضا در اختیار دشمن است و اگر دشمن اراده کند به راحتی فضای مجازی و صفحات ما را می بندند. این عرصه باید مدیریت شود و با کار و قانون جدید دنبال شود.

برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به طرح صیانت ورود نمی کنند/شبکه های بین المللی نمی گذارند کسی وارد سامان دهی شود/۹۵ درصد انتقادات به این طرح ناسزا و دروغ بود

شفافیت در صحن مجلس رأی می آورد

شفافیت امر بسیار خوبی است. از مجلس قبل توقع نبود که قانون شفافیت رای بیاورد، ولی این مساله شفاف نبود و به همین دلیل برگشت تا شفاف تر شود. ولی رای نماینده باید مشخص باشد. البته قرار نیست هر امری که الزامات امنیتی دارد منتشر شود، ولی باید کار به خوبی دنبال شود.

این بحث در کمیسیون مطرح شده است و در صحن هم وارد می شود و بحث شفافیت به نظرم در صحن هم وارد می شود و رای هم می آورد.

ممکن است که برخی بگویند که بچه های ما نمی توانند. ولی امروز با بچه هایی سروکار داریم که می گویند که ما عین همین اینستاگرام را با امکانات بیشتر می سازیم.

وقتی نرم افراز «ویز» آمد بسیاری از مردم از آن استقبال کردند. در ادامه عنوان کردند که این نرم افزار اسرائیلی است، ولی بچه های ما وارد کار شدند و امروز همه مردم از نرم افزار «نشان» و«بلد» استفاده می کنند.

گدایی از غرب  ما رابه جایی نمی رساند

بچه های ما توان این کار را دارند و باید به این مساله باور داشته باشیم. غرب گدایی ما رابه جایی نمی رساند. برجام را آنها مدیریت کردند و ۸ سال ما را به بازی گرفتند و همه چیز را مدیریت کردند.

چند بار فازهای طرح ملی اطلاعات افتتاح می شود، ولی هنوز هیچ خبری نیست. چه کسی باید جلوی این مساله را بگیرد؟ ما فکر می کنیم که هنوز هم از اینترنت استفاده درست نمی کنیم.

مشکلات ما بیشتر به دلیل بروکراسی و مدیریت است وقتی در این کشور ۳ سال طول می کشد که کارهای اداری یک ساختمان انجام شود، طبعا همه کارها با تاخیر انجام می شود. درحالی که این مجوز را به راحتی و با در نظر گرفتن همه شروط ساخت یک ساختمان و نظارت دقیق انجام داد.

مجلس نیز در این طرح بسم الله را گفته است و قطعا در آینده کارهای بزرگی انجام می شود. کمیسیون فرهنگی مجلس آمادگی دارد که با ملاحظه ضعف ها و قوت های طرح و دریافت نظرات و کارشناسی ها کار را به خوبی پیش ببرد.

یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید. از این جهت فرصت است که می توانیم از این امکان استفاده کرده حرف مکتب مان را به همه دنیا برسانیم و همه محصور کننده انتقال این پیام را قطع کنیم و به همه دنیا این پیام را ابلاغ کنیم. باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

همچنین باید تهدید این امر را هم از بین ببریم. ۳۰ سال است که اینترنت وارد کشور شده است، ولی آن را سامان دهی نکرده ایم. امروزه حوزه های مختلفی مشغول انجام خدمات هستند. موضوع بحث ما همین خدمات پایه یا پلتفرم ها هستند که با چه ضوابطی کار کنند.

مدیران گوگل، هر چند روز یک بار از خواب بیدار می شوند و این گونه میل می کنند که یکی از پلتفرم های ما از را از دسترس خارج کنند. اکانت بنده ۴ بار در یک ماه اخیر بسته شده است.

پلتفرم های داخلی باید تقویت شوند

معتقدیم که پلتفرم های داخلی باید تقویت شوند، زیرا آنها می توانند در قواره اثرگذاری جهانی وارد شوند و کافی است که در این زمینه دولت حامی باشد. مسئولانی که در دولت قبلی حضور داشتند نمی خواستند این اتفاق بیفتد. معتقدیم که در حوزه فضای مجازی روی دو موضوع اخلاقی و مالی، تمرکز و حساسیت داریم. و گرنه در حوزه شبهه پراکنی به راحتی این اقناع انجام می شود. مثلا چرا یک پسر ۱۵ ساله ما باید لایو یک فردی که دارای مشکلات عیان اخلاقی است را در لایو خود به راحتی ببیند و هیچ نظارتی بر او نباشد. در حالی که در کشورهای دیگر روی این سنین حساسیت دارند.

ماهیت فضای مجازی فرهنگی است

باید اینترنت پاک برای کودکان وجود داشته باشد. علت اصلی ورود کمیسیون فرهنگی آن است که ما که داعیه کار فرهنگی داریم و فضای مجازی که ماهیت آن فرهنگی است باید در این کمیسیون بررسی شود. در زمینه فضای مجازی به شدت یا بی قانون هستیم یا حداقل قانون را داریم. کشورهای مرتجع منطقه نیز برای فضای مجازی شان قانون دارند.

در این طرح بیشترین امتیاز به سایت های علمی داخلی و خارجی داده می شود. پلتفرم های داخلی به شدت حمایت می شود. شبکه های خارجی به شدت این اطلاعات را از ما سیو کرده و به سرویس های خارجی می دهند تا ذائقه مردم را بدانند.

فضای مجازی باید در اختیار توسعه کشور قرار گیرد

ما می گوییم که فضای مجازی باید در اختیار توسعه کشور قرار گیرد. در اینجا خدمات حمل و نقل و فروش و.... توسعه هم پیدا می کند. ویزیت در منزل روی همین دامنه شکل گرفت. در حوزه اقتصادی و رمز ارزها، امروزه تعداد زیادی رمز ارزپیدا می کنیم. برخی کشورها به این پول رسمیت داده اند. حاکمیت باید این حوزه را سامان دهی کند.

مجلس در زمینه قانون گذاری باید ورود می کرد که این کار را انجام داد. برخی می گویند که مشکلات بسیاری از جمله معیشت وجود دارد، ولی ما می گوییم که ما برای اینکه مشکل معیشتی که مرتبط به این امر است حل شود و مردم به زندگی خود برسند.

فضای مجازی به شدت در حال رشد است و قوانین متعددی را طلب می کند. این طرح، طرح جامع نیست و حداقلی است. همین پیش نویس با ۱۳۰۰ نفر ساعت در کمیسیون فرهنگی با حضور تمام کارشناسان حوزه های مختلف در کشور به این نتیجه رسیده است. این پیش نویس مبنای اولیه مورد بحث است، ولی حداقل کار است. باید ضعف این حوزه جبران شود. این طرح نه بار مالی برای دولت دارد و نه ساختار موازی ایجاد می کند، بلکه از ظرفیت شورای فضای مجازی استفاده می شود تا کار بهتر انجام شود.

در مجلس، از جهت کار کارشناسی اقدامات زیادی انجام دادیم که این طرح به یک بلوغ نسبی برسد و منتظر بودیم که این موضوع را مجلس قبول می کند یا نه که پس از قبول، کار را شروع کنیم. کسانی که خواستار عدم سامان دهی این بحث هستند فشار می آوردند که این فضا باید در همان حوزه قبلی دنبال شود. مقام معظم رهبری شورای فضای مجازی را ۱۰ سال پیش برای سامان دهی تشکیل دادند. این طرح چیزی بیشتر ازمصوبات فضای مجازی ندارد، ولی چرا این طرح اجرا نشد، زیرا رئیس جمهور قبلی قائل به اجرای آن نبود.

برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به طرح صیانت ورود نمی کنند/شبکه های بین المللی نمی گذارند کسی وارد سامان دهی شود/۹۵ درصد انتقادات به این طرح ناسزا و دروغ بود

توقع این همه فشار بر این طرح را نداشتیم

شبکه های بین المللی که از فروش دیتا و فضای باند میلیارد ها دلار به جیب می زنند نمی گذارند کسی وارد سامان دهی شود. ما قبول داریم که پیوست رسانه این بحث دیده نشده است، ولی خود ما هم توقع نداشتیم این حجم از تخریب را شاهد باشیم. ظرف ۲ و ۳ روز ده ها هزار پیام ارایه شد که پشت پرده این سامان دهی را هم می دانیم.

نظام ما ثابت کرده است که همیشه به دنبال حقوق مردم است. مجلس قبلی اجازه نداد این طرح مطرح شود. زمانی که قرار شد به این طرح حمله شود، نمی گویند که این طرح ورژن عوض کرده است، ولی این حملات به نام طرح قبلی به این طرح شد.

دکتر تقی پور نماینده مجلس و وزیر اسبق ارتباطات:

برخی اساسا بیان می کنند که نباید در این حوزه قانونی داشته باشیم. برخی می گویند که فضای مجازی عین جنگل است و قانون پذیر نیست. خاستگاه برخی از سخنانی که در این چند وقت مطرح شد آن بود که نباید قانونی برای کنترل این بحث داشته باشیم.

مقام معظم رهبری در بهمن ماه ۹۶ بیان کردند که مساله پیشرفت فضای مجازی کلیه ساختارهای جوامع بشری را دارد تغییر می دهد، یعنی یک دنیای جدیدی را دارد شکل می دهد. فضای مجازی را نباید در چند سایت و پهپاد خلاصه کرد. رهبری معظم این تعبیر را با دقت بیان کردند. ایشان فرمودند که این پدیده پس از دنیای صنعتی یک پدیده جدید است. همچنین فرمود، اگر غفلت کنیم تهران را چند سال دیگر دولت اداره نمی کند ،بلکه فلان شرکت چند ملیتی اداره می کند. ایشان همچنان فرمود،‌فضای مجازی، می شود یک پدیده جدید یعنی حکمرانی بر ملت ها و جوامع که اینکار از بیرون دنبال می شود. ایشان فرمود، تمام این پدیده ها بین ۵ تا ۱۰ سال آینده انجام می شود و خود آمریکا و اروپا نیز با آن درگیر هستند.

ایشان بیان فرمود، این وسیله برای مردم یک وسیله خوب است، ولی نباید این وسیله در اختیار دشمن باشد که علیه دولت و ملت توطئه کند. اینکه اساسا ما نیازمند این فضا هستیم، زیرا ادامه فضای حقیقی است، ولی نیازمند توسعه حاکمیت ملی در این فضا هستیم. اگر در اینجا حاکمیت ملی شکل نگیرد، به هرج و مرج می رسیم.

این فضا به نفع کسانی است که قانون گریز هستند و برای منافع خود کار می کنند، ولی دنیای قانون مند و هدفمند و چیزی که مکتب ما به دنبال آن است یک محیط با نظم و هدفمند است.

این سخنان، را نباید حرف های من درآوردی بدانیم. حکمرانی فضای مجازی به شکلی نیست که یک شبه تولید شود. ما به اتفاق برخی از دوستان کار پژوهشی انجام دادیم و ۱۵ کشور پیشرفته و نیمه پیشرفته که کمتر به این فضا وابستگی دادند را مطالعه کنیم. در این ۱۵ کشور۴ نوع نظام حکمرانی را مشاهده کردیم.

الگوی اول، الگوی فضای مجازی در نظام لیبرالیستی است. این الگو شامل نفع عمومی و بازار و آزاد و آزادی خواه است. الگوی دیگر، نظام مشارکتی اروپا است و فرق آن با آمریکا آن است که الگوی بازار آزاد خدمات و ملی گرا و فرهنگ گرای اروپا است. مکرون در نشست ای جی اف ۲۰۱۸ گفت که امروز ما دو اینترنت کالیفرنیا و چینی داریم که اگر اتحادیه اروپا بخواهد از منافع این فضا استفاده کند، باید از این فضا استفاده کرده و ماهیت خاص خود را احیا کرده و به دنبال آن باشد.

الگوی سوم نیز الگوی حکمرانی در نظام فکری دورگه ای کنترل دموکراتیک است که در کشورهای آسیای شرقی دیده می شود. الگوی توسعه ای آن دولت راهبر و همکاری آزادانه است.

الگوی چهارم الگوی فضای مجازی در نظام فکری کنترلی یا کوبایی است که همه چیز کنترل شده است که نظایری چون چینی و روسی دارد.

بحث ما این است که نمی شود در فضای هرج و مرج کار کرد. رهبری معظم فرمود، اهمیت فضای مجازی چون اهمیت انقلاب اسلامی است. به همین دلیل نمی توان این حوزه را به دست دشمنان داد. امروزه اینکه ده شرکت آمریکایی کل دنیا را تصاحب کند به معنی سلطه کامل آمریکا بر سطح زندگی همه مردم دنیا است. بهره برداری از دیتاهای میلیاردی در دنیا مهمترین راهبردهای آمریکا است. امروزه دیتا، جایگزین نفت شده است. روزی نفت را هم از این کشور می بردند ولی یک مرد آمد و گفت که نفت باید ملی شود و در این عرصه هم باید به همین شکل ورود ملی داشته باشیم و اینترنت ما ملی شود.

در این بحث حکمرانی فضای مجازی باید به ساختار، حیطه و اصول حکمرانی دقت کنیم.

طبیعتا در این سه حوزه باید کار کنیم. یکی از بحث های جدی، ساختار حکمرانی است. در این عرصه شورای عالی فضای مجازی را داریم که یک هسته مرکزی فراقوه ای است، ولی از این شورا که پایین می آییم این مساله رها می شود.

آمریکا امروز دارای ۲۷۰ قانون است، ولی برخی می گویند که در این کشور دیگر نیازی به قانون نداریم. من بارها گفته ام که ای کاش برخی همین قانون اروپایی را می گرفتند و ترجمه می کردند، ولی اینکه بی قانونی باشد اصلا درست نیست.

پس از قانون گذاری باید آن را در حوزه های دیگر دنبال کنیم. در زمینه حکمرانی داده، یک طرح دیگر در مجلس داریم که در صحن وارد می شود و بحث دیگر نیز الزام انتشار اطلاعات است. در این طرح دیتای عمومی و نه حریم خصوصی مردم باید در اختیار مردم قرار گیرد که از آنها استفاده مفید کنند.

امیدواریم فرهنگ قانون گرایی و نظم و بهره برداری بالا از این حوزه توسعه پیدا کند و متخصصان این امر از قانون گرایی و قانون گذاری حمایت کنند. البته قانون نیز باید درست باشد و از منافع مردم و معیشت مردم حمایت کند.

هفته پیش کشور ایرلند که چارچوب های اخلاقی و مکتبی ما را نیز ندارد، ۲۶۷ میلیون دلار فیسبوک را جریمه کرد و آن هم به دلیل نقض حریم خصوصی.چند روز پیش کشور ترکیه نیز واتساپ را ۲۲۴ هزار دلار جریمه کرد. ما هم می گوییم که باید چارچوبی وجود داشته باشد تا همگان بدانند چارچوب کرید و عقاب بلا بیان نداشته باشیم.

۹۵ درصد انتقاداتی که به این طرح شد، ناسزا و دروغ بود

۹۵ درصد انتقاداتی که به این طرح شد، ناسزا و دروغ بود. خواهش ما از اصحاب رسانه این است که فکری به حال این دروغ ها بشود. امروزه هزاران کلیپ ساخته شده بود و پخش شد.این مساله نشان می دهد که این کار برای کشور چقدر لازم است. ما چشمان و گوش خود را به روی نظرات کارشناسی نبسته ایم و همه انتقادات را گوش می دهیم و آنها را در طرح لحاظ کنیم.

سوال مهم و اصلی اینکه در این فضا آیا می توان حرف منطقی زد؟

در خصوص مسدود سازی ها هیچ چیزی بیش از قوانین قبلی وجود ندارد، ولی در اینجا ۷ مرحله دیده شده است که یکی از آنها در خصوص فعالیت پلتفرم ها است که اگر کسی در فضای این پلتفرم ها دزدی کرد چه سازوکاری برای آن باید دید.

این طرح قبلا وجود داشت و در سال ۹۶ تصویب شد، ولی هیچ حمله ای به آن نشد.قانون گرایی و چارچوب برای فضای مجازی کشور لازم است. امیدواریم اطلاع رسانی به شکلی باشد که با اطلاع از همین رویه حمایت کنیم.

هیچ عاقلی شبکه بین المللی اینترنت را نمی بندد

همین تبلیغات منفی روی شبکه ملی اطلاعات نیز انجام شد. در سال ۹۰ بنده وزیر بودم و پس از مصاحبه و اعلام ملی شدن شبکه اطلاعات، خانم هیلاری کلینتون گفت که ایران به دنبال ایجاد گنبد آهنین برای فضای مجازی خود است و ما از این گنبد عبور خواهیم کرد. بنده شخصا بیش از ۷۰ بار به صراحت گفتم که ایجاد شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست و هیچ عاقلی نیز چنین حرفی نمی زد. روز اول هم در خصوص انقلاب همین سخنان را می گفتند.

بسیاری از کشورها از جمله برزیل و دانمارک و آلمان و کره جنوبی این شبکه را ایجاد کردند. خلاصه آن که اطلاعات به راحتی در فضای اینترنت سرقت می شود و کار اقتصادی جدی و زیرساختی باید روی یک شبکه دیگر بنا شود. به همین خاطر یک شبکه ملی دیگر برای خود ایجاد کردند تا هم امنیت و هم استقلال آنها تامین شود. متاسفانه کسانی که انتقاد می کنند، اصلا هیچ عنوانی را از این طرح ها نمی دانند.

برخی برای دستیابی به منافع میلیاردی خود به طرح صیانت ورود نمی کنند/شبکه های بین المللی نمی گذارند کسی وارد سامان دهی شود/۹۵ درصد انتقادات به این طرح ناسزا و دروغ بود

تعرفه گذاری غلط و اشتباه این حوزه را بیچاره کرد

در شبکه ملی اطلاعات محدودیت پهنای باند نداریم، بلکه محدودیت ها، فنی و سرمایه گذاری است. اگر زیرساخت های این طرح تامین شود، مشکلی وجود ندارد. تعرفه گذاری غلط و اشتباه این حوزه را بیچاره کرد.

در عرصه شبکه ملی اطلاعات سرمایه گذاری صورت نگرفت. کسانی که این همه شعار می دهند، باید بگویند که بنده سال ۹۱ پروانه اپراتور فیبر نوری را دادم ولی در این سالها این امر تعطیل بود. کار ما توسعه فیبر نوری است.

ارزان کردن تعرفه ها برای مردم یکی از اولویت ها است. وقتی می توانیم به راحتی دیتا را روی باند خود داشته باشیم، چرا باید کاربر ما برای دریافت همین اطلاعات به دانمارک و آلمان برود و بازگردد؟

برخی به دروغ می گویند که این طرح طرح آقای تقی پور است که این مساله هم از دروغ های بسیار کلان است، زیرا همه می دانند که این طرح را یک تیم ۲۸ نفره نوشته شده است.

این طرح برای حفظ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بسیار لازم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha