پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ مدرسه تابستانی "شبه پژوهی عاشورا تا اربعین عاشورا" به صورت مجازی/حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی، گفت: در ایام اربعین شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون عاشق اهل بیت علیهم السلام هستیم که فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتری را با هزینه های غیردولتی می پیمایند؛ این پدیده در جهان بی همتاست و نماد هویت شیعی می باشد؛ در ظاهر اربعین یک پیاده روی است اما در ورای آن می توان به محورهای معنوی رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین جلسه مدرسه تابستانی شبهه پژوهی عاشورا تا اربعین که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد ضمن بررسی «هویت بخشی و سرمایه اجتماعی شیعه» گفت: اینکه در روایت معروف پنج نشانه برای مؤمن فرض شده مراد از آن برخی از نشانه های مؤمن است که پیدا و هویدا می باشد.

وی افزود: مؤمن در این روایت به معنای کسی که ایمان به خدا دارد نبوده بلکه به معنای شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نماد یا نشانه ای را برای شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام برشماریم همین پنج نشانه که در روایت آمده است را می توان نشانه های ظاهری آنان دانست.

وی این نمادها را بیانگر فضای حاکم بر زندگی شیعیان دانست و گفت: بر اساس این نشانه ها می توانیم سبک زندگی خاص شیعیان را درک کرد.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی تصریح کرد: زیارت اربعین یکی از نمادهای هویتی جامعه شیعی است.

وی با اشاره به اینکه ما مسلمانان در مراسم حج رفتارهایی ظاهری انجام می دهیم که بیانگر حیات و هویت اسلامی ماست افزود: این رفتارهای ظاهری بر اساس اعتقاد مسلمانان است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی بیان داشت: حج نماد اسلام است، فارغ از اینکه بر پایه چه نگاه مذهبی باشد؛ رفتارهای ظاهری مسلمانان مانند قربانی کردن به منظور یادآوری لزوم قربانی کردن نفس است.

وی گفت: مراسم حج نماد وحدت مسلمانان نسبت به مسائل و اعتقادات مشترک دینی آنان است.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم هویت شیعه را در زیارت اربعین ترجمه کنیم این موضوع قطعاً دارای یک پشتوانه معنوی است.

وی با تأکید بر گردهم آمدن شیعیان با اختصاصات مختلف در مراسم اربعین عنوان داشت: زیارت اربعین نماد وحدت شیعیان کشورهای مختلف بوده و می تواند هویت شیعی را شکل دهد و تقویت کند.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: دال مرکزی شیعیان در ماجرای اربعین امام حسین علیه السلام است و در این مراسم حرکت و قیام در راستای حق محوریت دارد.

وی ادامه داد: تا وقتی که امام حسین علیه السلام هست هویت شیعه از بین نخواهد رفت.

این پژوهشگر حوزوی نماد اربعین را دارای پوسته و ظاهری برشمرد و خاطرنشان کرد: در ظاهر اربعین یک پیاده روی است اما در ورای آن می توان به محورهای معنوی رسید.

وی گفت: انتظار به سمت مطلوب و جامعه مهدوی با الگو گرفتن از جامعه حسینی مسیری است که در طول آن باید تکافل و تعاون اجتماعی ما شیعیان برقرار باشد تا بتوانیم به مقصد برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی بیان داشت: در جامعه مهدوی همه به یکدیگر کمک می کنند تا به مقصود برسند؛ این روش و سبک زندگی در هیچ جای دنیا نظیر ندارد و مختص مؤمنین و عاشقان امام حسین علیه السلام است.

وی ضمن بیان لازمه های طی این مسیر افزود: ما باید بدانیم برای پیمودن مسیر رسیدن به جامعه مهدوی می بایست، تحمل، صبر، تلاش و ایمان واقعی داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی اظهار کرد: در مراسم پیاده روی اربعین با دشواری هایی که در ظاهر تحمل می کنیم به خود گوشزد می کنیم که برای رسیدن به محبوب باید سختی کشید.

وی گفت: ما با برگزاری مراسم اربعین به دنیا اعلام می داریم که جامعه ای با فرهنگ شیعی وجود دارد که به دنبال حرکت به سمت آرامش است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با تأکید بر وجود تقابل بین آرامش و آسایش در دنیای امروز عنوان داشت: کشورهایی که آسایش را تا حد زیادی فراهم کرده اند متأسفانه آرامش از مردم آنها سلب شده است.

وی با اشاره به حذف اختلاف طبقاتی در جامعه مهدوی ادامه داد: اگر به جامعه مهدوی برسیم شاهد حکمرانی عدالت بجای ظلم محوری خواهیم بود.

رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه امروز دوربین ها بزرگترین تجمع انسانی در دنیا را که مراسم اربعین حسینی است سانسور می نمایند نشان از عظمت این حرکت و زنگ خطر بودن برای دشمنان اسلام دارد.

وی افزود: نکته مهم این است که نمادها، نماد هستند و اگر ما نتوانیم از نمادها عبور کنیم و به ماوراء آن ها پی نبریم قطعاً دچار آسیب خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی گفت: غرض از محافظت های ما از نمادها مراقبت از معانی و محتوای مرتبط با آن هاست؛ باید به پوسته توجه نمود اما نباید این توجه مانع از پرداختن به معانی و هویت های درون آن ها شود.

وی افزود: در ایام اربعین شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون عاشق اهل بیت علیهم السلام هستیم که فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتری را با هزینه های غیردولتی می پیمایند؛ این پدیده در جهان بی همتاست و نماد هویت شیعی می باشد.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد ما هویت اجتماعی داشته باشیم، چه نمادی بهتر از زیارت اربعین که هم دارای سرمایه اجتماعی است و هم دارای محتوا می باشد.

وی توسعه منطق اربعین در سطح جهان را برای رسیدن به جامعه مهدوی ضروری دانست و گفت: اگر اربعین بیش از پیش از حالت نماد خارج شده و به جنبه های محتوایی و هویتی آن بیشتر پرداخته شد می توانیم منتظر روزهایی باشیم که در دنیا فرهنگ حسینی و سبک زندگی مناسب شأن جامعه مهدوی رواج یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در پایان تصریح کرد: ماجرای اربعین به دلیل رفتار عقلایی و منطق فطری که بر آن حاکم است ظرفیت گفت و گو با جهان را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha