چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
لواندوفسکی کفش طلای اروپا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران بایدن را پشیمان کرد

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: با متحدانمان برای بازگشت به توافق هسته ای اقدام می کنیم. جو بایدن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هستیم. او ادامه داد: با متحدانمان برای بازگشت به توافق هسته ای اقدام می کنیم. بایدن تاکید کرد که آمریکا آماده بازگشت به برجام است در صورتی که ایران به تعهدات خود در این توافق پایبند باشد. رییس جمهور آمریکا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که استفاده از نیروی نظامی باید به عنوان آخرین گزینه برای حل مسائل مختلف تلقی شود.

منبع:ایسنا

اروپا به تعامل با طالبان تن داد

شورای اتحادیه اروپا در پایان نشست روز سه شنبه مواضع اتحادیه اروپا در قبال افغانستان را مشخص کرد و اعلام داشت که وضعیت در افغانستان یک چالش بزرگ برای کل جامعه بین المللی است. براساس بیانیه منتشر شده از شورای اتحادیه اروپا، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان ، شرکای بین المللی به ویژه سازمان ملل باید هماهنگی و تعامل داشته باشند. این بیانیه افزود: حداقل نیروی اتحادیه اروپا در کابل بسته به وضعیت امنیتی در آنجا برای تسهیل روند تحویل کمک های بشردوستانه و نظارت بر وضعیت، حضور خواهد داشت و همچنین می تواند خروج امن، مطمئن و منظم همه اتباع خارجی و افغان هایی را که مایل به ترک کشورشان هستند، پشتیبانی کند. اتحادیه اروپا با تاکید بر اولویت بالای وضعیت کنونی افغانستان افزود: اتحادیه اروپا یک چارچوب منطقه ای برای همکاری با همسایگان افغان برای کمک به جلوگیری از آثار منفی وضعیت افغانستان در منطقه ایجاد خواهد کرد. شورای اتحادیه اروپا همچنین در نشست روز سه شنبه نتیجه گیری هایی را در مورد افغانستان با تأکید بر تعهد اتحادیه اروپا به صلح و ثبات در این کشور و حمایت از مردم افغانستان تصویب کرد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که بروکسل چاره ای جز همکاری با دولت مورد حمایت طالبان ندارد اما این تعامل به معنای به رسمیت شناختن آنان نیست.

منبع:ایرنا

کفش طلای اروپا به "لوا" رسید

مهاجم گلزن بایرن مونیخ جایزه کفش طلای فوتبال اروپا را دریافت کرد. روبرت لواندوفسکی ستاره بایرن با ۴۱ گل زده خود در فصل گذشته بوندس لیگا، کفش طلای بهترین گلزن اروپا را دریافت کرد. روبرت لواندوفسکی بعدازظهر سه شنبه(۳۰ شهریور) رسماً به عنوان بهترین گلزن اروپا انتخاب شد. در مراسم اهدای جایزه، هربرت هاینر رئیس بایرن با کلمات احساسی خطاب به این مهاجم صحبت کرد. مهاجم بایرن این جایزه را برای عملکرد فوق العاده خود در فصل گذشته دریافت کرد، هنگامی که ۴۱ گل در لیگ به ثمر رساند و از گرد مولر پیشی گرفت. لواندوفسکی بعد از کسب این عنوان، گفت: من بسیار افتخار می کنم و بسیار راضی هستم. این جایزه نیز متعلق به تیم، مربی و کل کارکنان است. ما تشنه عناوین بیشتری هستیم. هنوز چند سال دیگر باقی مانده است که می خواهم در این سطح بازی کنم. یک بار برنده شدن چیز خوبی است. دوبار بردن آن بهتر است. سال گذشته این جایزه به چیرو ایموبیله مهاجم سابق دورتموند از لاتزیو تعلق گرفت. پیش از آن، مسی و رونالدو سال ها در رقابت برای کسب این جام رقابت کرده بودند. فقط لوئیس سوارس توانست در فصل ۲۰۱۶ - ۲۰۱۵ برتری این دو را بشکند.

منبع:ایسنا

کودتای سودان ناکام ماند

منابع رسانه‌ای از وقوع یک کودتای ناکام در سودان خبر می‌دهند. این خبر پس از آن مخابره شد که تلویزیون رسمی سودان به صورت ناگهانی پخش زنده برنامه های خود را متوقف و اعلام کرد در این کشور کودتایی نافرجام صورت گرفته است. مقامات سودانی از مردم خواسته اند تا به منظور مقابله با کودتاچیان به خیابان ها بیایند. در همین حال، رسانه های سودانی اعلام کرده اند که تانک های ارتش این کشور تمامی راه های منتهی به پل «ام درمان» در نزدیکی مقر پارلمان را مسدود کرده اند. سخنگوی شورای انتقالی سودان به تحولات اخیر این کشور واکنش نشان داده و گفته است: سودانی ها به منظور دفاع از کشورشان به خیابان ها بیایند. در همین ارتباط، شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد: کودتاچیان به دنبال بازداشت اعضای شورای حاکمیتی و شورای نظامی بودند. تاکنون چندین افسر در پرونده کودتا بازداشت شده اند. درحال حاضر ارتش کنترل همه جا را به دست گرفته است. این شورا در ادامه نیز افزود: ارتش تلاش خود را برای بازداشت دیگر عاملان کودتا انجام می دهد. تاکنون قریب به ۴۰ افسر بازداشت شده اند. یک گروه حزبی اقدام به کودتا کرده است. هویت سرتیپ بکراوی که رهبری کودتا را بر عهده داشته است، فاش نشده است.

منبع:مهر

فلسطین برای رژیم صهیونیستی شرط گذاشت

وزیر خارجه فلسطین اعلام کرد، فلسطین آماده ازسرگیری مذاکره با اسرائیل است البته اگر اسرائیل آماده آن باشد. ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در گفت‌وگو با اسپوتنیک، درباره آمادگی فلسطین جهت مذاکره با طرف اسرائیلی گفت: ما آماده مذاکره هستیم اما اگر این ممکن باشد. این مساله به طرف مقابل بستگی دارد. براساس آنچه از رهبران اسرائیلی می‌دانیم آنها نه آماده هستند و نه تمایل دارند.

منبع:ایسنا

امانی درگذشت

حزب موتلفه اسلامی در پی درگذشت حاج هاشم امانی از مبارزان دوران انقلاب اطلاعیه ای صادر کرد.متن این اطلاعیه به شرح است: «انا لله و انا الیه راجعون یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی بدینوسیله به اطلاع می‌رساند روح بلند عبد صالح خدا و مبارزی خستگی ناپذیر و مجاهدی صادق از تبار شیر مردان فدائیان اسلام و یاوران امام ، رهبری و انقلاب و نمونه کاملی از گروه السابقون السابقون و پایمردانی موصوف به کالجبل راسخ جناب آقای حاج هاشم امانی همدانی به یاران و برادران شهید خویش پیوست. مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک آن مرحوم فردا چهارشنبه ۳۱ /٦ /۱۴۰۰ ساعت ۳۰ /۸ صبح از مقابل مسجد علی ابن موسی الرضا ( ع ) واقع در خیابان ١٧ شهریور ، خیابان شهید قادری ، تقاطع خیابان شهید عظیم زادگان برگزار و در قطعه ٢١ بهشت زهرا (س) و در جوار یاران شهیدش آرام خواهد گرفت.» مرحوم هاشم امانی متولد ۱۳۰۳ در خیایان خیام تهران و از بازاریان مذهبی و فعال در امور اجتماعی بود. مرحوم امانی به همراه یارانش در جریان اجرای حکم شرعی حسنعلی منصور نخست وزیر شاه و عامل اجرای کاپیتولاسیون آمریکایی دستگیر شده بود. وی ابتدا به همراه شهیدان صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیک‌نژاد و رضا صفار هرندی به اعدام محکوم شد، اما رژیم شاه حکم او و شهید مهدی عراقی را به حبس ابد تغییر داد. مرحوم حاج هاشم امانی سیزده سال در زندان شاه بود و کمی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه دیگر یارانش نظیر مرحوم عسگراولادی از زندان آزاد شد و یاری نهضت امام (ره) را ادامه داد و پس از پیروزی انقلاب نیز هیچ مسئولیت دولتی و اجرایی را نپذیرفت. وی از یاران شهید نواب صفوی در جمعیت فدائیان اسلام بود و پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور دستگیر و ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. مرحوم امانی که از پایه گذاران هیئت های موتلفه بود، باوجود شهادت دوستان نزدیک و همچنین برادرش حاج صادق امانی و تحمل سال ها زندان و شکنجه، هرگز از جهاد در راه خدا و مبارزه با رژیم طاغوت دست نکشید و در مهمترین حرکت ها و قیام های مردمی، از جمله ۱۵ خرداد مشارکت داشت.

منبع:ایسنا

سرلشکر سلامی: ملت ایران تحریم را شکسته است

سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین پاسداشت و تکریم از یک‌میلیون نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس که صبح امروز برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: دفاع مقدس یک حادثه تاریخیِ توقف‌پذیر نبود و جریان و حقیقت جاری در جامعه ما شد و تا الآن هم ادامه دارد. الآن هم که مردم ایران مقابل تحریم‌های ظالمانۀ آمریکا و فشار عملیات روانی آمریکایی‌ها و غربی‌ها و عملیات‌های سنگین رسانه‌ای ایستادگی می‌کنند و بر اثر همین جنگ بزرگ اقتصادی و روانی، دوباره قامت نخل‌های ملت ایران ارتفاع پیدا کرده و توانسته است تحریم را بشکند، ملت بزرگ ایران تحریم را شکسته و دشمن را از اهداف خود دور کرده است. وی افزود: هرچه دشمن به‌سمت ملت ایران می‌آید، از ملت ما فاصله بیشتری می‌گیرد و این به‌برکت روح مقاومتی است که از دوران دفاع مقدس در جامعۀ ما جریان یافت. فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه "دفاع جاری است و ما تا آخر ایستاده‌ایم"، خاطرنشان کرد: این اصل دفاع مقدس است و دفاع امتداد عاشورایی دارد و ارزش‌های عاشورا یعنی ایثار، ایستادگی، جوانمردی و غیرت شکل گرفته است و تا امروز هم ادامه دارد. دشمنان ما در سراشیبی سقوط و افول هستند و آن‌ها را می‌بینیم که کم‌کم در حال فرار و در حال کوچک شدن هستند و از مردمک چشم‌های ملت ایران فاصله می‌گیرند و یک پدیده هرچه فاصله می‌گیرد، کوچک می‌شود و ما این کوچک شدن را می‌بینیم. سرلشکر سلامی تصریح کرد: ما کوچک شدن قدرت‌ها را به‌زیبایی می‌بینیم و برای ما اثبات شده است و اعتقاد قلبی داریم به‌برکت رهبر عزیزمان، ملت بزرگمان، انقلاب اسلامی و اسلام به‌فضل الهی پیروز هستیم و این نه‌فقط آرزوی ما و نه بیان احساس ما بلکه حقیقتی است که ملت ایران آن را روی صفحۀ زمین می‌بیند.

منبع:تسنیم

شرط ریاض برای اتمام جنگ یمن فاش شد

صنعا و مناطق تحت کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی هفتمین سالگرد انقلاب ۲۱ سپتامبر را جشن می‌گیرند. انقلاب مردم در سال ۲۰۱۱ باعث شد تا حکومت رژیم « علی عبدالله صالح» سرنگون شود، اما مداخله نظامی عربستان و آمریکا در امور یمن ادامه داشت و عربستان سعودی می‌خواست رژیمی مشابه رژیم علی عبدالله صالح را بنا گذارد که ضعیف‌تر از آن بوده و توسط «عبد ربه منصور هادی»، معاون صالح اداره شود تا اینکه انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ بر این جاه‌طلبی آمریکا و عربستان پایان داد. در این زمینه «عبدالله بن عامر » معاون اداره ارشاد معنوی دولت نجات ملی یمن در گفت‌و گو با شبکه « قناه الیمن الفضائیة من الیمن» فاش کرد: عربستان سعودی یک شرط برای مقامات انصارالله در ابتدای جنگ گذاشته بود که اگر انصارالله تابع کامل عربستان باشد، جنگ بلافاصله به پایان می‌رسد. بن عامر در ادامه افزود: عربستان می‌خواست اداره تمام بخش‌های یمن را به انصارالله بدهد و از رهبران آن حمایت مالی کند به شرطی که آن‌ها تحت تصمیم عربستان حکومت کنند و تحت کنترل عربستان برای دستیابی به منافع او باشند؛ اما انصارالله این شرط عربستان را نپذیرفت و اعلام کرد که تمامی اقدامات و تحرکات انصارالله در مسیر آزادی، استقلال و حاکمیت یمن است. «عبدالملک بدر الدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود به مناسبت انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (ورود انصارالله و انقلابیون به صنعاء) گفت: قبل از این انقلاب نیروهای سیاسی در کشور با سفارت آمریکا بر اساس تسلیم شدن در برابر قیمومیت این کشور تعامل داشتند. بدر الدین الحوثی تاکید کرد: سفیر آمریکا در آن مقطع در همه تصمیمات کشور مداخله داشت و سفارت آمریکا آشکارا جایگزین ریاست جمهوری شده بود. الحوثی در مورد پیامدهای انقلاب سپتامبر ۲۰۱۴ بیان داشت: «آمریکا بعد از این انقلاب فهمید که دیگر مجال مثل سابق باز نیست تا هرچه بخواهد در یمن انجام دهد».۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ مردم یمن علیه بی‌کفایتی ‏های دولت دست‌نشانده عربستان سعودی به پا خاستند و با برگزاری ‏تظاهرات و اعتراض‌های‌ خیابانی گسترده، بر ضرورت سرنگونی آن تأکید ‏کردند که سرانجام تحرکات و اعتراض‌های‌ آن‌ها به ثمر رسید. ‏ملت یمن از آن زمان تاکنون با برگزاری تظاهرات گسترده در استان‌های‌ ‏مختلف این مناسبت را گرامی داشته‌اند. ‏در بررسی ریشه‌ها و اسباب انقلاب مردم یمن اشاره به این نکته شایان ‏اهتمام است که این مردم در اعتراض به وخامت اوضاع معیشتی و ‏ناکارآمدی و فساد دولت منصور هادی که مجری سیاست‌های‌ عربستان ‏سعودی در یمن بود به پا خاستند. پس از فرار این دولت،  انصار الله یمن کنترل کامل شهر «صنعاء» را به ‏دست گرفت و مانع از تلاش برخی گروه‌های‌ تروریستی وابسته به برخی ‏رژیم‌های‌ منطقه و القاعده شد که درصدد ایجاد انفجار و آشوب در داخل ‏این کشور و در نتیجه تقسیم آن بودند.

منبع:تسنیم

دولت افغانستان آخرین انتصابات را انجام داد

طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای پیشبرد بهتر امور و ارائه خدمات بهتر تغییراتی را در وزارت کشور افغانستان ایجاد کرده است. براساس بیانیه منتشر شده انتصابات صورت گرفته به شرح ذیل است: ۱.  مولوی نورجلال به عنوان معاون تعلیمات و آموزش کارمندان۲.  عبدالله خان به عنوان مدیر مبارزه با مواد مخدر۳.  مولوی شمس الدین منصور به عنوان معاون سیاست‌گذاری و استراتژی۴.  مولوی زین الله به عنوان رئیس دفتر وزارت کشور۵.  وزیر حقانی بحیث رئیس برنامه‌ریزی و عملیات۶.  نورالله حافظ به عنوان رئیس آتش‌نشانی۷.  سید نورالله مراد به عنوان رئیس پلیس ترافیک۸.  شیرمحمد شریف عنوان رئیس پلیس مرزی۹.  مولوی حسیب الله به عنوان فرمانده تعلیم وتربیت۱۰.  مولوی علم گل حقانی به عنوان رئیس گذرنامه۱۱.  مولوی موسی به عنوان رئیس امنیت داخلی۱۲.  مولوی عارف الله به عنوان رئیس ارتباط خارجه۱۳.  مولوی عبدالحکیم حمدی به عنوان رئیس مطبوعات و روابط عمومی۱۴.  مهندس ابراهیم به عنوان رئیس مخابرات و فناوری۱۵.  قاری عبیده به عنوان فرمانده بخش امنیتی قرارگاه وزارت، وزارت دارایی دولت جدید افغانستان نیز اوایل هفته جاری ضمن اعلام تغییرات گسترده، اظهار داشت که در پی تحولات اخیر، مشکلات فنی در پرداخت حقوق کارمندان دولتی ایجاد شد که بخشی از آن حل شد و بخش دیگری نیز به‌زودی حل می‌شود.

منبع:تسنیم

نخبه ایرانی موفق به کشف و ثبت جهانی شد

دکتر حامد میلانی دانشمند نخبه ایرانی موفق به کشف و ثبت جهانی گونه‌ای از میکروارگانیسم‌ها شده است که تاکنون ناشناخته بوده‌اند که کار ارزشمند این دانشمند و پژوهشگر ایرانی، نویدبخش دستیابی به داروهای مؤثر در درمان بسیاری از بیماری‌های انگلی است؛ نام این دانشمند و پژوهشگر ایرانی در پایگاه ملی پژوهش‌های بایوتکنولوژی ایالات متحده آمریکا ثبت شده است. "حامد میلانی" پژوهشگر حوزه زیست‌فناوری گفت: اسناد این اکتشاف در پایگاه مرکز ملی پژوهش‌های بایوتکنولوژی ایالات متحده آمریکا با نام Staphylococus قرار گرفته است که این نام به‌دلیل اکتشاف مؤثر در دنیای علم، وجودش در بزرگترین بانک جهانی ژن دنیا بسیار پراهمیت است؛ ما برای نخستین بار در دنیا موفق به کشف و شناسایی گونه‌ای جدید از باکتری‌ها از خانواده Hominis Staphylococus شدیم که این اکتشاف از دل یک اختراع آن هم در حوزه نانوتکنولوژی بیرون آمده است. گام نخست این پروژه در قالب طرح اختراع "صابون آنتی‌باکتریال آنتی‌فونگال" بوده است که ضدباکتری و ضدقارچ است و در این صابون ما از تکنیک "نانوکپسول الکترواسپری" استفاده کردیم. وی ادامه داد: در مراحل بعد، طی کارآزمایی بالینی ما محیط‌های مختلف را از نظر میکروارگانیسم‌ها مورد بررسی و شناسایی قرار دادیم و نتیجه تعیین توالی‌یابی ژنوم باکتریایی منجر به کشف و شناسایی گونه جدیدی از باکتری‌ها شد؛ این گونه جدید باکتری از خانواده "استافیلوکوک‌ها" است، گروهی از میکروارگانیسم‌ها که منشأ بسیاری از بیماری‌ها تشخیص داده شدند. این پژوهشگر حوزه زیست‌فناوری تصریح کرد:‌ این باکتری‌ها ۴۸ درصد از موارد عفونت‌های خونی دیررس در نوزادان با وزن بسیار کم را شامل می‌شود، عامل اصلی در عفونت‌های پلاک‌های شریان کاروتید در موارد آمبولی را شامل می‌شود و همچنین بیش از ۶۰ درصد موارد عفونت‌های خونی را در افراد مبتلا به سرطان خون باعث خواهد شد. صابون "نانوکپسول الکترواسپری" یک صابون کاملاً گیاهی است که برای نخستین بار در روند تولید آن از فناوری نانو بر پایه یک گیاه خاص استفاده شده است گیاهی که اثرات بالقوه‌ای در مهار میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌ها را دارد؛ انتظار می‌رود شناسایی این باکتری جدید، زمینه را برای تحقیقات گسترده‌تر در حوزه‌های مختلفی چون پزشکی، دارویی و صنعتی هموار کند.

منبع:تسنیم

محدودیت سنی واکسیناسیون حذف شد

بهرام عین اللهی، روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ در حاشیه نشست کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: خبر خوبی که برای مردم دارم، این است که محدودیت سنی بالای ۱۸ سال از امروز حذف شد. وی افزود: این دستورالعمل کشوری است و تمامی افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند برای تزریق واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. وزیر بهداشت گفت: موضوع قرنطینه هوشمند در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده است تا همزمان با انجام واکسیناسیون بیشتر، محدودیت‌هایی مانند ممنوعیت تردد شبانه و سفر از دو هفته آینده لغو شود.

منبع:مهر

دلار کمی عقب نشینی کرد

قیمت هر دلار آمریکا سه شنبه ٣٠ شهریور ١۴٠٠ در صرافی‌های بانکی به ٢۶ هزار و ۵٣١ تومان رسید. امروز صرافی‌ها هر دلار را ٢۶ هزار و ۵ تومان خریداری می‌کنند. قیمت خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ٣١ هزار و ۶٣ تومان و قیمت فروش آن ٣١ هزار و ۶٩٠ تومان است.

منبع:مهر

فرانسه برای خروج از ناتو آماده شد

در پی افزایش تنش میان فرانسه با آمریکا، انگلیس و استرالیا بر سر لغو قرارداد ساخت زیردریایی های استرالیایی توسط فرانسه، گفته می‌شود «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه مشغول بررسی گزینه های آتی برای پاسخ به کارشکنی ۳ کشور یاد شده است. به نوشته نیویورک تایمز، یکی از گزینه‌های پیش روی فرانسه برای اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه شرکای غربی خود، خروج احتمالی از ساختار فرماندهی گسترده ناتو است که پاریس پس از ۴۲ سال غیبت در این ساختار، نهایتاً در سال ۲۰۰۹ به آن پیوست. این روزنامه آمریکایی بدون اشاره به اقدام مشترک واشنگتن، لندن و کانبرا برای دور زدن فرانسه و لغو قرارداد بزرگ ساخت زیردریایی‌های اتمی مورد نیاز استرالیا توسط فرانسه، نوشت: فرانسه از ادبیاتی به دور از زبان دیپلماسی با هم پیمانان خود استفاده کرد. اظهارات مقامات فرانسوی حاوی الفاظی چون دروغ‌ها، دوگانگی ارزش‌ها، وحشی‌گری و اهانت (در برابر هم پیمانان غربی خود) بود. نیویورک تایمز در ادامه نوشت که فرانسه احساس می‌کند به این کشور اهانت شده و به آسانی، سیلی آمریکا به صورت خود را فراموش نخواهد کرد. لازم به ذکر است، «کلمان بونو» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز امروز طی سخنانی گفت که دولت پاریس در حال ارزیابی همه گزینه‌هایی است که می‌تواند از آنها در پاسخ به استرالیا از بابت لغو قرارداد ده‌ها میلیارد دلاری خرید زیردریایی، استفاده کند. وی همزمان از انگلیس خواست به تعهدات پسابرگزیتی خود پایبند باشد. دولت کانبرا چهارشنبه گذشته همزمان با رونمایی از پیمان آکوس (AUKUS) میان استرالیا، آمریکا و انگلیس، قرارداد خرید زیردریایی‌های دیزلی-الکترونیکی از فرانسه را لغو و اعلام کرد که به جای آن، دست کم هشت فروند زیردریایی هسته‌ای از آمریکا و انگلیس می خرد.

منبع:مهر

تغییر روسای دانشگاهها کلید خورد

محمدعلی زلفی‌گل طی حکمی دکتر «سید محمد مقیمی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه تهران» منصوب کرد. متن حکم انتصاب دکتر مقیمی به این شرح است؛نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران و یاوران علمی (کارکنان) گرامی، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه‌جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش_محور، پژوهش آموزش_محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمامی محورهای سند «دانشگاه اسلامی» به کار گیرید. توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) از درگاه پروردگار متعال خواستارم. مقیمی متولد ۱۳۵۰ عضو هیأت علمی و استاد تمام رشته مدیریت دولتی دانشگاه تهران است که معاون آموزش و برنامه ریزی دیوان محاسبات کشور (از سال ۱۳۹۵ تاکنون)، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲)، رئیس کمیسیون مشورتی علوم انسانی دانشگاه تهران و عضو هیأت منتخب دانشگاه تهران (از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵)، رئیس هیأت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان قم (از سال ۱۳ ۹ ۳ تا ۱۳۹۵)، رئیس کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان قم (از سال ۱۳ ۹۴ تا ۱۳۹۵)، رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران (از سال ۱۳ ۹۱ تا ۱۳۹۵)، عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی (از سال ۱۳۹۶ تاکنون)، عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) را در کارنامه کاری خود دارد. پیش از این محمود نیلی احمد آبادی ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت.

منبع:مهر

ساعات آموزش شاد اعلام شد

با توجه به فرا رسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، جدول توزیع زمان حضور دانش آموزان پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی مختلف در «شبکه شاد» و «مدرسه تلویزیونی»، از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، به اداره کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. این جدول در دو شیفت صبح و بعداز ظهر برای مدارس دوره متوسطه و شیفت صبح برای مدارس دوره ابتدایی تنظیم شده است.
منبع:خبرنگاران جوان

شعار سال تحصیلی جدید اعلام شد

علیرضا کاظمی روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران در تالار فرهنگ تهران،  با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، اظهار داشت: حدود دو سال است که شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم و  در این مسیر، همکاران خوبی را از دست دادیم، لذا جای بسیاری از معلمان و مجاهدان عرصه تعلیم و تربیت در کلاس های درس خالی است. وی افزود: از همه اضلاع و ارکان کار بزرگ آموزش‌های مجازی، که در شرایط سخت بیماری، تلاش کردند، تقدیر می کنم،  کرونا خسارت هایی در عرصه های مختلف؛ فرهنگی اجتماعی و اقتصادی را به جامعه وارد کرد اما بزرگترین خسارت را به تعلیم و تربیت زد. وی افزود: در دوران کرونا، اولین دستگاهی که به کمک آموزش و پرورش آمد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود که تمام قد به میدان آمد و با راه اندازی مدرسه تلویزیونی، در عرصه آموزش آرامش ایجاد کرد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از تجربه حاصل شده باید نهایت بهره مندی را داشته باشیم و  در آینده برنامه‌ریزی متفاوتی در عرصه آموزش داشته باشیم، ما به گذشته باز نمی گردیم چرا که در رویکردهای نوین آموزشی، «آموزش های تلویزیونی» و «آموزش های مجازی» جزیی از ارکان تعلیم و تربیت خواهد بود، باید در این زمینه، برنامه های دقیق تری داشته باشیم. کاظمی کار معلمان تلویزیونی را فوق العاده برشمرد و ادامه داد: در بحث آموزش های تلویزیونی باید الگویی مناسب ارایه شود. همکاران ما به پهنای کشور یک کارگاه بزرگ آموزشی را خلق کردند و یک فرصت بزرگ آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار داند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پایان آموزش های تلویزیونی، گفت: ارائه آموزش های تلویزیونی نیازمند تلاش های زیر ساختی است، امروز پایان یک کار بزرگ و سوم شهریورماه آغاز یک کار بزرگ دیگری است. براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش،  قرار است جشن کلاس اولی‌ها، شکوفه‌ها و غنچه‌ها به صوت هم زمان در روز اول مهرماه برگزار شود تا با این اقدام سال تحصیلی آغاز شود.  امسال شروع سال تحصیلی با حضور حداقلی دانش‌آموزان به صورت ترکیبی، تدریجی و تلفیقی برنامه‌ریزی شده است. همچنین قرار است روز شنبه سوم مهر ماه با حضور رییس جمهوری زنگ ماه مهر برای مدارس سراسر کشور نواخته شود.

منبع:ایرنا

امیرعبداللهیان اقدامات ایران در سازمان ملل را توئیت کرد

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در توئیتی از برنامه‌های خود در سازمان ملل گزارش داد و نوشت: دیدارهای بیشتری برای بعد ازظهر در برنامه دارم.وی در این توئیت نوشت: دیدارهای سازنده ای با همتایان خود از هند، لوکزامبورگ، ویتنام و فنلاند برگزارکردم. وی افزود: موضوعات دوجانبه و بین المللی محورهای مورد گفتگو در این دیدارها بود. امیرعبداللهیان گفت: دیدارهای بیشتری برای بعد ازظهر در برنامه دارم. وزیر امور خارجه ایران افزود: رئیس جمهوری دکتر رئیسی هم بزودی سخنرانی مجازی خود در مجمع عمومی را ایراد خواهد کرد.

منبع:ایرنا

بحران برق و گاز انگلیسی ها را به وحشت انداخت

قیمت گاز از ابتدای امسال (۲۰۲۱) حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته و شرکت‌هایی که قراردادهای قیمت ثابت با مشتریان خود بسته‌اند حالا توان پرداخت اختلاف افزایش قیمت‌ها را ندارند. ابتدای سال جاری بالغ بر ۷۰ شرکت در حوزه انرژی فعالیت می‌کردند اما احتمال می‌رود که این رقم تا پایان امسال به ۱۰ دستگاه برسد.  به عبارت دیگر پیش‌بینی شده که شرکت‌های تامین کننده برق و گاز یک خانواده از هرچهار خانواده در انگلیس طی ماه‌های آینده ورشکست شوند. کارشناسان بحران به وجود آمده را به افزایش مصرف برق و گاز در آسیا و کاهش منابع انرژی نسبت داده‌اند آن‌ها نگرانند که زنجیره این بحران به صنعت حمل و نقل و اخلال در روند توزیع مواد غذایی در ماه‌های آخر امسال و حوالی کریسمس کشیده شود. اما نخست وزیر انگلیس این وضعیت را یک «مشکل کوتاه‌مدت» و ناشی از اوضاع کرونا توصیف کرده که به تدریج در نوسانات بازار ترمیم خواهد شد. بوریس جانسون در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای بیان داشت که دولت برای عبور از این مقطع بسته‌های مالی در نظر گرفته است. اما کارشناسان همچنان معتقدند که در عرض هفته‌های آینده چندین شرکت برق و گاز در صف ورشکستگی قرار دارند. تاکنون دو شرکت منحل شده و مابقی نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند؛ از جمله شرکت بالب که به تازگی وارد بازار انرژی شده و ۱.۵ میلیون مشتری دارد. در ماه های اخیر، افزایش بهای گاز در انگلیس شتاب تندی به خود گرفته است. فقط در یک ماه و نیم گذشته ۷۰ درصد به بهای ان افزوده شده است. خانواده‌هایی که دارای قراردادهای قیمت ثابت هستند تا پایان مهلت قرارداد از پرداخت هزینه اضافه مصون هستند؛ اما شرکت‌های تجاری که توان جبران این خسارت را ندارند امید به کمک‌های مالی دولت بسته‌اند. «کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس دیروز در مجلس عوام احتمال قطعی برق و گاز در فصل زمستان را رد اما تصریح کرد که دولت به شرکت‌هایی که در حال ورشکستگی هستند کمک مالی نخواهد کرد. دیروز شرکت گاز بریتانیا اعلام کرد که  تامین برق و گاز۳۵۰ هزار نفر از مشتری‌های شرکت ورشکسته «پیپل انرژی» را تقبل کرده است. طبق مقررات نهاد ناظر بر فعالیت شرکت‌های انرژی (آفجم)، مشتری‌های هر شرکت برق و گاز که ورشکسته شود به یک شرکت جایگزین منتقل شده تا اخلالی در ارائه خدمات ایجاد نشود. به این ترتیب قرارداد با شرکت سابق لغو و معامله ویژه انجام می‌شود. این درحالیست که تعرفه معاملات ویژه همیشه گران‌تر از قراردادهای ثابت است چون شرکت جدید مجبور است که در یک فرصت کوتاه سهم بیشتری از تامین کنندگان اصلی حامل‌های انرژی خریداری کند. وضع موجود باعث نگرانی شدید و وحشت افکار عمومی شده و اعتراض نمایندگان احزاب سیاسی مخالف دولت را در پی داشته است. «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر، دولت محافظه کار جانسون را متهم کرده که با غول‌های انرژی در این بحران هم‌دست است.

منبع:ایرنا

چند کتیبه تاریخی در تخت‌جمشید کشف شد

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس روز سه‌شنبه در مطلب ارسالی از قول هادی شه‌دوست شیرازی افزود: این کتیبه‌ها احتمالاً مربوط به  اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که به خط فارسی باستان و در دل‌سنگ نگاشته شده است. او گفت: مضمون یکی از این کتیبه مربوط به یک شخص است که اسم آن آسیب‌دیده است و واژه دبیر و سال چهارم یزدگردی و منطقه در آن مشاهده‌شده است که متعلق به یک استودان (استخوان دان) دبیر بوده است. شه‌دوست شیرازی ابراز کرد: کتیبه‌ها از طبقه‌بندی مهم‌ترین اسناد تاریخی به شمار می‌رود و اهمیت این کتیبه‌ها به تواتر خط و زبان فارسی بازمی‌گردد و بسیاری واژه‌ها در کتیبه‌ها و پیشینه زبان فارسی را در بعضی از کتیبه‌ها می‌بینیم. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: دشت مرودشت به علت وجود تمدن‌ها و پیدایش حکومت‌هایی چون هخامنشیان و ساسانیان و وجود آثاری از پیش‌ازتاریخ همچون تل باکون یکی از غنی‌ترین دشت‌های کشور و دنیا در علم باستان‌شناسی محسوب می‌شود و وجود آثار مهمی چون مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و شهر استخر و ده‌ها آثار دیگر برگ مهمی از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را به نمایش گذاشته است. او بیان کرد: مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی در تخت جمشید برای خوانش کتیبه‌ها فعال‌شده است. منطقه باستانی تخت جمشید در شمال شرقی شهر شیراز و مرودشت قرار دارد. فاصله شیراز تا تخت جمشید ۷۰ کیلومتر است و مرودشت نیز در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی تخت جمشید قرار دارد.

منبع:ایرنا

نیمی از ایرانیان واکسینه شدند

وزیر بهداشت از واکسینه شدن بیش از ۵۰ درصد مردم خبر داد و بر لزوم به روز شدن دستورالعمل‌های مرتبط با این بیماری، تاکید کرد.دکتر بهرام عین اللهی، در جلسه کمیته کشوری علمی کووید۱۹، عنوان کرد: ما در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم که یادآور صحنه‌های شهادت و ایثار به خصوص ایثار در جامعه پزشکی است؛ ما در دفاع مقدس در عرصه درمان مجروحین و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها و درمان مجروحین شیمیایی نه تنها موفق عمل کردیم بلکه امروزه در بسیاری از این زمینه سرآمد هستیم. در عرصه درمان مجروحین شیمیایی تنها مقالاتی که مستند و معتبر است، مقالات کشور ماست و این نشان آن است که ما در بحران با استفاده از دانشمندانمان توانستیم موفق کار کنیم؛ بنابراین تاریخ نشان می‌دهد که این توان را داریم. در بحث سلول‌های بنیادین، جزو چند کشور اولی بودیم که روی سلول‌های بنیادی در مرکز رویان کار کردیم و در دنیا موفق عمل کردیم و اکنون سرآمد هستیم. بنابراین، ما به صورت بالقوه در کشور توان علمی لازم را داریم و این موضوع را تاریخ ثابت کرده است.

منبع:شبکه خبر

لاپالما فعال شد

آتشفشان در جزیره لا پالمای اسپانیا فعال شده است.لا پالما یکی از مجموعه جزایر قناری در اسپانیا است. ساکنان اطراف منازل خود را ترک کرده اند. وزارت دفاع اسپانیا از اعزام نظامیان برای کمک به تخلیه منطقه خبر داده است.

منبع:شبکه خبر

هندبال بانوان ایران جهانی شد

تیم‎ملی هندبال بانوان ایران نخستین‎بار، سهمیه حضور در جام‎جهانی را کسب کرد.تیم ملی هندبال بانوان ایران امروز سه شنبه در آخرین بازی خود در مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا در اردن، با نتیجه ۳۸_۱۹ تیم سوریه را شکست داد و برای نخستین بار در تاریخ ورزش‌های گروهی و توپی بانوان ایران، سهمیه حضور در رقابت‌های جهانی اسپانیا را کسب کرد. با این نتیجه، تیم ایران، بعد از ژاپن در رده دوم گروه دو قرار گرفت و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد. بانوان کشورمان با قرار گرفتن در جمع ۴ تیم برتر آسیا جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان در اسپانیا را کسب کردند. براین اساس با توجه به جدول رده‌بندی پس از بازی‌های امروز، کره جنوبی و قزاقستان از گروه A و ژاپن و ایران از گروه B راهی رقابت‌های نیمه نهایی شده و کره جنوبی – ایران و ژاپن – قزاقستان رقابت‌های مرحله نیمه‌نهایی را برگزار می‌کنند. مسابقات مرحله نیمه نهایی پنجشنبه، اول مهرماه برگزار می‌شود. هجدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا و انتخابی رقابت‌های جهانی اسپانیا از سه روز قبل با حضور ۱۱ تیم در اردن آغاز شد. نخستین بازی تیم ملی هندبال بانوان کشورمان ۲۴ شهریور رودرروی ژاپن صف آرایی کرد.

منبع:شبکه خبر

تست پی سی آر زائران اربعین رایگان شد

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس مرکزی ستاد اربعین گفت: در مسیر رفت تست کرونا بر عهده خود زائران است، اما در مسیر بازگشت از همه زوار تست پی سی آر رایگان توسط دولت ایران گرفته می‌شود.حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس مرکزی ستاد اربعین اظهار کرد: در خصوص امنیت زائران در حال حاضر اوضاع مناسب است البته امنیت بر عهده دولت عراق است ما هم تاکیدات زیادی در این زمینه داشتیم. وی با بیان اینکه در ترکیب زوار ایرانی هم تدابیری اندیشیدیم، تا مراقبت‌هایی صورت بگیرد، افزود: مستشاران ما نیز در عراق حضور دارند، امیدواریم با تلاش همه در اربعین امسال مشکلی به‌وجود نیاید، ضمن اینکه در مرزهای خودمان نیروها وظیفه تامین امنیت را برعهده دارند. ذوالفقاری گفت: در سال ۱۳۹۸، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به عراق اعزام شد که زحمتش به اندازه اعزام ۶۰ هزار زائر در سال جاری اعزام نداشت، اولاً که توافق برای اعزام خیلی دیر انجام شد از سه ماه قبل به علت پیک‌هایی که وجود داشت یک سری تردیدها بین دو دولت وجود داشت. رئیس مرکزی ستاد اربعین بیان کرد: به‌علت شیوع کرونا، ما سه هفته منتظر تصمیم نخست وزیر عراق در رابطه با اعزام زائران بودیم، توزیع ۶۰ هزار سهمیه در بین ۴ میلیون داوطلب اعزام کار راحتی نبود. این مسئول اضافه کرد: ظرفیت ثبت‌نام سامانه سماح مشخص بود، صدور کارت‌های متفاوت واکسن در اشکال مختلف مشکلاتی ایجاد کرد که نیاز به یکسان‌سازی داشت، همچنین توزیع سهمیه کمیته‌ها بین موکب‌داران زمان زیادی صرف کرد. وی در خصوص باز یا بسته بودن مرز زمینی یادآور شد: مرز برای حضور در اربعین بسته است، افرادی که از مرز عبور می‌کنند از زائران نیستند و برای انجام امور دیگر در رفت و آمد هستند، شب گذشته تعدادی نزدیک مرزهای مهران بودند از طرف دولت عراق دستگیر و به ما تحویل دادند. ذوالفقاری اعلام کرد: در خصوص نداشتن ویزا برخورد قضایی با زائران حبس خواهد بود، در بحث نداشتن کارت واکسن برخورد قضایی صورت نمی‌گیرد، ولی طبق توافق دو کشور باید زائران کارت واکسن داشته باشند. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: در مسیر رفت تست کرونا بر عهده خود زائران است در مسیر بازگشت از همه زوار تست پی سی آر رایگان توسط دولت ایران گرفته می‌شود، در خصوص بلیط نرخ‌های توافق شده ایرلاین‌های ایرانی را تهیه کرده و مراقب دلالان باشند.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha