جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاتحان خیبر

حوزه/ کارشناس مسایل سیاسی غرب آسیا در یادداشتی به تحلیل علت نامگذاری رزمایش بزرگ ایران تحت عنوان « فاتحان خیبر» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کردستان، علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل سیاسی غرب آسیا در یادداشتی به تحلیل علت نامگذاری رزمایش بزرگ ایران تحت عنوان « فاتحان خیبر» پرداخته است.

جمهوری اسلامی یکی از بزرگترین رزمایش های تاریخ خود را در مرزهای شمال غربی برگزار کرد؛ رزمایشی که نام فاتحان خیبر بر آن نهاده است.

نامگذاری این مانور نظامی که انجام آن با هدف ارسال پیام هایی صریح به متحدان رژیم صهیونیستی یعنی باکو و آنکاراست، نکات خاصی در بر دارد که به آن پرداخته می شود.

ماجرای غزوه خیبر بین نیروهای مسلمان به رهبری پیامبر اسلام و یهودیان بنی نضیر به سال ششم هجری و پس از صلح حدیبیه بر می گردد.

ریشه این جنگ البته به سال چهارم هجری برمی گشت که یهودیان قبیله بنی نضیر برخلاف پیمان نامه صلحی که با مسلمانان امضا نموده بودند، قصد ترور پیامبر را داشتند که ایشان متوجه شدند و به آنان ۱۰ روز مهلت دادند یا از مدینه بروند یا همگی کشته خواهند شد.

در نتیجه مردم بنی نضیر به قلاع  خیبر که حدود ۸ منزل با مدینه فاصله داشت رفتند اما سران ایشان دست از فتنه گری و توطئه بر نداشته و مکرر به مکه می رفتند و بزرگان قریش را به جنگ علیه حکومت اسلامی در مدینه تحریک می کردند.

در نتیجه پیامبر در سال ششم هجری با هزار و چهارصد رزمنده بدون اطلاع قبلی به جانب خیبر رفتند و ابتدا از مسیر وادی آنجا راه ارتباطی قبیله غطفان را که متحد خیبریان بودند بستند تا از جانب آنان کمکی به یهودیان نرسد . سپس جنگ آغاز شد لکن مسلمانان به طور مکرر هزیمت می گشتند .

حضرت محمد (ص) به شدت از اوضاع ناراضی بودند تا این که فرمودند : عطِیَنَّ الرایَةَ غَداً رَجُلاً یُحب الله و رَسوله یُحِبُّهُ اللهُ و رَسولُهُ کَرارٌ غیر فرارٍ لا یرجِعُ حتی یَفتَحُ اللهُ عَلی یَدَیهِ ؛ فردا این پرچم را به مردی خواهم داد که خدا و رسول او را دوست دارند و او خدا و رسولش را دوست دارد، حمله کننده است و فرار کننده نیست، از حمله برنمی‌گردد تا خدا به دست او قلعه را فتح کند.

همگان منتظر بودند ببینند این فرد کیست که ناگهان روز بعد پیامبر فرماندهی سپاه اسلام را به پسر عمو و دامادش علی ابن ابیطالب (ع) سپرد و در نتیجه قلعه ها یکی پس از دیگری گشوده شدند.

اما وجه اشتراک ماجرای تاریخی قلاع خیبر با تحولات اخیر در مرزهای شمال غربی چیست که سران جمهوری اسلامی ایران نام "فاتحان خیبر" را برای این رزمایش اعلام کرده اند؟

همانگونه که نقل شد دلیلی اصلی حمله مسلمانان به خیبر، فتنه گری های یهودیان آنجا بود که پس از ناتوانی جهت پایداری در برابر نیروهای اسلام در مدینه و مهاجرت به قلاع خیبر، دست به فتنه انگیزی زدند و قصد داشتند بین قبایل دیگر با حکومت مدینه درگیری ایجاد کنند.

در حال حاضر نیز رژیم صهیونیستی پس از شکست های مکرر از محور مقاومت به رهبری ایران در اطراف مرزهایش و ایضا ناتوانی در کنترل برنامه اتمی، موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی و استراتژی خود را علیه این کشور مرگ با هزاران بریدگی اعلام کرده و مترصد آن است با درگیر ساختن آن با نواحی اطرافش اهداف خود را محقق سازد.

در نتیجه به نظر می رسد وجه تسمیه فاتحان خیبر برای رزمایش این باشد که اولا هدف این تمرین نظامی نه مقابله با جمهوری کوچک باکو بلکه عقیم گذاشتن طرح های رژیم صهیونیستی برای زخم زدن به ایران بوده و دوم این که اگر یهودیان ساکن تل آویو به رفتارهای خود ادامه دهند معامله مسلمانان مدینه با ساکنان خیبر برای ایشان نیز تکرار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha