جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حال و هوای حرم حضرت عباس (ع) در سالروز ولادت امام رضا (ع)

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: از جمله مهم ترین نشانه های شیعه و مؤمن واقعی از نگاه امام رضا(ع)، اطاعت از خدا و اهل بیت(ع) و رعایت تقوای الهی در همه مراحل زندگی است.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سی ام ماه صفر، سالروز شهادت امام رضا(ع) ابراز داشت: وجود مقدس این امام هُمام همواره در هر شرایطی راضی به همه مقدرات الهی بودند و به این خاطر ایشان را رضا نامیده اند.

وی افزود: طبعاً همه کسانی که می خواهند حقیقتاً بنده خوب خدای متعال باشند می بایست به تأسی از سیره نورانی ثامن الحجج(ع)، آنچه موجب رضایت پروردگار عالم است را انجام داده و از ارتکاب معاصی و گناهان به طور جدی بپرهیزند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین در ادامه با اشاره به ابعادی از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) بیان داشت: حضرت رضا(ع) در زندگی شخصی خویش، اُنس فوق العاده ای با قرآن مجید داشتند به نحوی که در تاریخ آمده هر سه روز یک ختم قرآن انجام می دادند و خودشان می فرمودند چون در آیات تفکر و اندیشه می کنم ختم قرآن، سه روز به طول می انجامد و گرنه روزی یک بار این کار را انجام می دادم.

وی اضافه کرد: اُنس با خدا و تهجد، اهتمام به اندیشه و معرفت در نفس و معاشرت صمیمانه و متواضعانه با مردم از جمله شاخصه های سیره نورانی ثامن الحجج(ع) است که اگر هر یک از ما این ویژگی ها را داشته باشیم بی شک زندگی سعادتمندانه ای خواهیم داشت.

استاد حوزه علمیه، اضافه کرد: از دیگر ویژگی های ایشان کرامت و بزرگواری و ادب بسیار بالایشان در زندگی فردی و اجتماعی است که این ها هم البته برگرفته از سیره قرآنی حضرت و انس فوق العاده ایشان با قرآن کریم است.

وی گفت: در تاریخ آمده که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) وقتی در مجلسی می نشستند تکیه نمی زدند و با همه با مهربانی و رأفت سخن می گفتند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی همچنین اظهار داشت: یک نکته معرفتی دیگر که ما با بهره گیری از تعالیم و آموزه های دینی دریافت می کنیم این است که اساساً ما یک نبی داریم که رئوف بالمومنین است و یک ولی داریم که همین گونه است؛ صفت باریتعالی این است که رئوف بالمومنین است که در قرآن به عنوان ویژگی شاخص رسول الله (ص) یاد شده است و یکی هم وجود مقدس امام رضا(ع) است که امام رئوف است و در هنگام برزخ و صراط جواب سلام های ما را در زیارت که می رویم، می دهند و به دیدار ما می آیند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به فضیلت بسیار بالای زیارت امام رئوف، گفت: مرحوم شیخ طوسی از امام رضا (ع) نقل کرده که ایشان فرمود: "در خراسان بقعه ای است و زمانی خواهد آمد که آن بقعه همواره محل رفت و آمد و مطاف فرشتگان می شود تا روز قیامت که در صور دمیده می شود و قیامت فرا می رسد".از ایشان پرسیدند: ای پسر رسول خدا! این بقعه کدام بقعه است که حضرت فرمود:" این بقعه در سرزمین طوس است، به خدا سوگند! آن زمین باغی از باغهای بهشت است. هر که مرا در این بقعه زیارت نمایند، همچون کسی است که رسول خدا را زیارت نموده و برای او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود"

استاد حوزه علمیه قم با بیان این حضرت رضا(ع) چه در مقام گفتار و چه در سیره و سبک زندگی خویش به هدایت مردم به ویژه یاران و نزدیکان می پرداخت، گفت: از نگاه امام رضا(ع) نشانه شیعه واقعی، تقوای بالا و اطاعت از خدا و اهل بیت(ع) در همه حالات است. حضرت همچنین بر انجام صله رحم نیز تاکید بسیاری داشته و می فرمودند:" هر که صله رحم نکند تقوای الهی را رعایت نکرده است"که این حدیث گرانقدر در کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) آمده است.

وی همچنین بیان داشت: در حدیث معروفی از امام رضا(ع) داریم که ایشان فرمودند: مومن باید واجد سه سنت و خصلت نیکو باشد؛ سنتی از خدا داشته باشد و آن هم این که اسرار مردم را فاش و برملا نکند. سنتی از پیامبر اکرم(ص) الگو گرفته باشد و آن هم این که مدارا با مردم را سرلوحه زندگی خود قرار دهد و بالاخره این که سنتی از امام و ولی داشته باشد و آن هم این که صبور باشد و مشکلات و سختی ها، صبر پیشه سازد که این سه عامل از جمله اساسی ترین عوامل کمال برای انسان به شمار می روند.

وی بیان داشت: ثامن الحجج(ع) حقیقتاً نیز خود در زندگی شان این گونه بودند و به همین خاطر است که کلام ایشان بر عمق جان شیفتگان و محبان و ارادتمندان می نشست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha