پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شعبانی

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه در طرح ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، این انتظار از دولت وجود دارد که مطالعات فرهنگی نیز مورد توجه باشد، گفت: توجه به معماری اسلامی و سنتی امری ضروری است و لذا در طراحی ساختمان‌ها ضمن توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، باید نسبت به پیوست فرهنگی نیز حساس باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت دولت در راستای کنترل قیمت کالاهای اساسی، اظهار داشت: در کنار اقدامات بلند مدت، دولت باید نسبت به کنترل اقلام ضروری در سبد زندگی مردم برنامه‌های فوری و کوتاه مدت داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسلط شدن دولت در عرصه های مختلف، با توجه به شرایط موجود، چندین ماه طول خواهد کشید، گفت: اقداماتی برای کنترل مسکن، مشکلات بانکی و پرداخت بدهی‌های دولت، قطعا زمان بر است اما کنترل قیمت کالاهایی اساسی در بازار همانند مرغ، تخم‌مرغ و برنج در کوتاه مدت امکان‌پذیر است و دولت برای رفع آن باید اقدام جدی انجام دهد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه در بحث ساخت مسکن و پروژه‌های ملی کمتر شاهد پیوست فرهنگی هستیم، مطرح کرد: پیش از اجرای هر طرحی باید پیامدهای مثبت و منفی آن را مد نظر داشت و در کنار آن نیز از پیوست های فرهنگی آن غافل نشویم.

وی با گلایه از اینکه بیشتر ساختمان‌های اداری در مناطق بالای شهر متمرکز شده است، ابراز کرد: اگر ساختمان ادارات در حاشیه‌ها قرار می گرفت و در یک منطقه خاص و اکثرا بالای شهر متمرکز نمی‌شدند، دیگر شاهد مسئله‌ای به عنوان بالا و پایین شهر نبودیم، چرا که تمرکز در یک منطقه خاص آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری را به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: در تمامی دولت‌ها، توجه به پیوست‌های فرهنگی در اجرای فعالیت‌ها و طرح های اقتصادی و توسعه کشور، مد نظر نبوده و لذا شاید پس از توسعه شهر، ناخواسته مشکلات فرهنگی نیز ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن، این انتظار از دولت وجود دارد که مطالعات فرهنگی نیز مورد توجه باشد، گفت: توجه به معماری اسلامی و سنتی امری ضروری است و لذا در طراحی ساختمان‌ها ضمن توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، باید نسبت به پیوست فرهنگی نیز حساس باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: خطاهایی که در گذشته رخ داده و ایجاد مشکل کرده، نباید دیگر شاهد تکرار آن باشیم، بنابراین دیگر نباید ساخت مسکن سبب ایجاد فاصله طبقاتی و توسعه نامتقارن شهر شود.

در برگزاری مراسمات دینی باید ادامه دهنده راه و سنت مرجعیت دینی باشیم

وی ضمن آرزوی قبولی عزاداری ها در دو ماه محرم و صفر و تبریک آغاز ماه ربیع، اظهار داشت: متاسفانه برخی دهه‌هایی مانند دهه محسنیه، صادقیه و زینبیه را مطرح می‌کنند که طرح آن بر خلاف نظر مرجعیت دینی است.

امام جمعه همدان ادامه داد: عزاداری‌ها باید بر اساس سنت مراجع باشد و همان طور که مرجعیت دینی در طول محرم و صفر، سه روز در ایام  فاطمیه اول، سه روز در فاطمیه دوم و روزهای شهادت ائمه را حرمت قرار داده‌اند، ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha